Contactează-ne

Administrație

Primăria Bîrgăuani – jale pe bani publici constatată de Curtea de Conturi

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ Curtea de Conturi a constatat nereguli şi sume consistente ce ar trebui recuperate ■ efectuarea de plăţi fără existenţa documentelor justificative, efectuarea de cheltuieli de personal fără bază legală, sînt cîteva dintre abateri ■ fostul primar a fost angajat consilier al noului primar „contrar dispoziţiilor unei hotărîri judecătoreşti“ ■

Monitorul de Neamţ şi Roman a publicat mai multe articole referitoare la o serie de aspecte „neclare“ legate de Primăria Bîrgăuani – sume cheltuite într-un mod ciudat, angajări la fel de ciudate, etc. Singura instituţie care pare că şi-a luat atribuţiile în serios a fost Curtea de Conturi. Care a descins la primăria cu pricina şi a făcut constatări, prinse în mai multe raporarte făcute pe final de an 2018, dar care au ajuns recent şi pe adresa redacţiei Monitorul. O parte dintre ele, legate de efectuarea de plăţi fără documente justificative şi efectuarea de cheltuieli de personal fără bază legală, le prezentăm în articolul de astăzi. Altele vor constitui subiectul unor articole viitoare. Astfel, în ceea ce priveşte efectuarea de plăţi fără existenţa documentelor justificative, întocmite conform legii, care să ateste exactitatea şi realitatea sumelor datorate, Curtea de Conturi constată în raport: „Din verificarea eşantionului selectat din categoria Active nefinanciare Cap. 5102 – Autorităţi ublice executive, 71 – Construcţii s-a constatat că s-au efectuat în anul 2017 cheltuieli în sumă de 51.060 lei, reprezentînd decontarea cheltuielilor Modernizare dispensar uman sat Bîrgăuani, comuna Bîrgăuani, judeţul Neamţ, efectuate de SC Stef Edil SRL Roznov, judeţul Neamţ, contract nr. 2036/29.04.2015 în valoare de 491.132,29 lei fără TVA. (…) La solicitarea şi în prezenţa auditorului public extern, comisia constituită la nivelul UATC Bîrgăuani s-a procedat la verificarea, prin măsurare, a cantităţilor aferente lucrărilor reprezentînd ferestre velux, întocmindu-se Nota de constatare nr. 5020/05.09.2018, anexa nr. 12, constatînd lipsa cantităţii de 6 mp ferestre, anexa nr. 13. Suma de 20.710,61 lei a fost achitată fără existenţa documentelor justificative care să justifice valoarea lucrărilor efectuate de constructorul SC Stef Edil SRL, Roznov. Cauzele şi împrejurările care au condus la încălcarea legii sînt acceptarea la decontare a unor lucrări neefectuate certificate de dirigintele de şantier dl. Ing. Făcăleţ Ioan, fapt ce a condus la prejudicierea bugetului local cu suma de 20.710,61 lei“. Un alt aspect despre care s-a vorbit şi s-a scris mult a fost cel legat de angajarea fostului primar, dat jos de pe scaun de Agenţia Naţională de Integritate, dar angajat drept consilier personal al noului primar.

„Povestea“ fostului primar…

Iată ce se precizează într-un raport al Curţii de Conturi despre această situaţie: „Efectuarea unor cheltuieli de personal fără bază legală, ca urmare a angajării şi menţinerii în funcţia de asistent personal al primarului, contrar unei hotărîri judecătoreşti. În anul 2017 primarul a fost destituit din funcţie la data de 24.07.2017 prin Ordinul Prefectului nr. 299/24.07.2017, pentru conflict de interese, constatat de Agenţia Naţională de Integritate. La data de 01.08.2017 a fost angajat de viceprimarul care preluase atribuţiile de primar al comunei Bîrgăuani, pe postul de consilier personal al primarului. Angajarea fostului primar Petrică Şchiopu pe funcţia de consilier personal al primarului Mărtin Virgil a făcut obiectul dosarului numărul 465/103/2018, aflat pe rolul Tribunalui Neamţ. În urma judecării cauzei, Tribunalul Neamţ, prin hotărîrea nr. 535/08.05.2018 anulează dispoziţia nr. 183/01.08.2017 privind încadrarea pîrîtului pe postul de consilier al primarului comunei Bîrgăuani pentru motivul că nu deţine studii superioare necesare postului în care a fost numit, acesta neavînd studii medii absolvite cu diplomă de bacalaureat ci doar studii generale. La data de 25.06.2018, prin ordinul prefectului nr. 177/25.06.2018 îi încetează mandatul şi viceprimarului comunei, care preluase atribuţiile de primar, fără ca acesta să fi pus în aplicare hotărîrea Tribunalului Neamţ“. Şi povestea continuă la fel de „halucinant“, conform sursei citate: deşi ar fi trebui să înceteze de drept contractul de muncă, la mijloc intervine o demisie, dar şi o reangajare, de această dată din partea altui viceprimar, care preia atribuţiile de primar. Oricum, concluzia, inspectorilor de la Curtea de Conturi este următoarea: prin menţinerea în funcţia de consilier personal al primarului după pronunţarea hotărîrii executorie a Tribunalului Neamţ şi angajarea pe aceeaşi funcţie de către un alt primar s-a perpetuat o ilegalitate stablită de o instanţă de judecată şi, prin urmare, banii încasaţi, au fost încasaţi ilegal. Interesantă, pentru anumite instituţii ale statului, ar putea fi şi precizarea care apare în raportul citat cum că o doamnă, care a vizat pentru control financiar preventiv propriu plata drepturilor salariale, a susţinut că cel în cauză avea cunoştinţă de nulitatea contractului (şi-a dat demisia din funcţia de consilier al primarului) şi totuşi a continuat să încaseze bani de la UAT Bîrgăuani în continuare ajutat de viceprimar, secretar şi şef serviciu. Sigur, toate aceste constatări ale Curţii de Conturi pot fi contestate, se va pronunţa o instanţă de judecată, etc. Însă cîteva aspecte pot fi nuanţate: înţelegem că angajarea, cu repetiţie, a fostului primar drept consilier al noilor primari a fost „dovedită“ în neregulă de o sentinţă judecătorească, executorie, pe motiv că nu existau studiile necesare. Şe naşte în acest moment, firesc, întrebarea: Cum a fost făcută angajarea? Ori cei care l-au angajat nu au ţinut cont de cerinţa privind studiile, ceea ce o fi legal, nu ştim noi, dar poate stabilesc alţii, fie cel angajat i-a indus în eroare pe angajatori, ceea ce iarăşi o fi legal. Dar parcă ar fi motive să intervină şi alte instituţii ale statului pentru a clarifica aceste lucruri care numai a legalitate nu miros.

Citește știrea
Postează comentariu

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Actualitate

Neamţ: Ziua zimbrului – De 20 de ani împreună

Știre publicată în urmă cu

în data de

Autor

■ Parcul Natural Vînători Neamţ a serbat 20 de ani de activitate ■ momentului aniversar i-a fost dedicată ediţia din acest an a Zilei Zimbrului ■ programul a fost completat cu tîrgul de produse tradiţionale organizat de GAL Ţinutul Zimbrilor ■ un pui de zombru a fost botezat Rovidenia, „naş“ fiind un primar din Republica Moldova ■

Parcul Natural Vînători Neamţ a împlinit 20 de ani de activitate şi a marcat momentul aniversar printr-o serie de activităţi în cadrul Zilei Zimbrului, o manifestare anuală ce aduce în atenţia comunităţii legendarele mamifere şi diferite proiecte derulate. Evenimentul a fost organizat pe 17 august, la Centrul de Vizitare al Parcului, în prezenţa a numeroşi invitaţi. După cuvîntul de bun venit al primarului comunei Vînători Neamţ, Adriana Petrariu, au fost făcute diferite prezentări, moderator fiind Sebastian Cătănoiu, directorul Administraţiei Parcului Natural. Nicu Dolhescu a vorbit despre proiectul Parcul Natural Vînători Neamţ – De 20 de ani împreună, finanţat de Fundaţia pentru Parteneriat şi MOL România. Au fost premiaţi cîştigătorii unor concursuri şi a fost lansat volumul Diversitatea biologică a PNVNT – Lista speciilor, autor fiind Răzvan Deju. Directorul Sebastian Cătănoiu i-a evidenţiat pe colaboratorii merituoşi din perioada celor 20 de ani de activitate. Pe parcursul zilei, cei interesaţi, în special copii, s-au întrecut la tir cu arcul şi au poposit în mini-parcul de aventură din vecinătatea Centrului de vizitare, unde s-a amenajat un panou de căţărare şi două tiroliene, pentru copii şi adulţi. Detalii despre Ziua Zimbrului au fost postate şi pe pagina de Facebook a instituţiei: „Manifestarea, desfăşurată sub sloganul De 20 de ani împreună, a reunit reprezentanţi ai comunităţilor şi autorităţilor locale, ai Regiei Naţionale a Pădurilor – Romsilva, foşti angajaţi şi colaboratori ai Administraţiei Parcului Vînători, numeroşi vizitatori. Cu acest prilej i-am premiat pe cîştigătorii concursurilor Se caută un nume şi O zi în Parcul Natural Vînători Neamţ şi i-am elogiat pe cei mai merituoşi colaboratori. În curtea Centrului de vizitare a fost organizat Tîrgul de produse Ţinutul Zimbrilor – Legenda continuă, ediţia a II-a. Producători din 11 comune reunite în cadrul GAL Ţinutul Zimbrilor au oferit un veritabil deliciu culinar asezonat cu joc şi voie bună în Ţinutul zimbrului“. În deschiderea programului organizat de Asociaţia Grup de Acţiune Locală Ţinutul Zimbrilor au luat cuvîntul preşedintele Vasile Nica, Elena Coşofreţ, managerul de proiect şi invitaţi. Participanţii au avut ocazia să guste din bunătăţile prezentate de producătorii din zonă în timp ce au urmărit programul artistic prezentat de către ansamblurile folclorice Dor Vînătorean, din Vînători şi Stejarii din Hindău, din comuna Ghindăoani, Fanfara Răuceşti, Ansamblul Oglinduţa şi Grupul vocal Flori de laur Răuceşti. Spre sfîrşitul manifestării, organizatorii au decernat diplome expozanţilor şi artiştilor locali. Asociaţia Grup de Acţiune Locală Ţinutul Zimbrilor are ca scop îmbunătăţirea condiţiilor de viaţă, crearea unui mediu atractiv şi motivant pentru toate categoriile de vîrstă care trăiesc în această zonă, menţinerea tineretului în regiune, păstrarea peisajului cultural istoric şi tradiţional pentru consolidarea identităţii regionale, sporirea activităţii economice a zonei, susţinerea meşteşugurilor, prelucrarea produselor tradiţionale şi promovarea acestora, precum şi stimularea micilor întreprinzători. Din Asociaţia GAL Ţinutul Zimbrilor fac parte următoarele unităţi administrativ teritoriale: Vînători Neamţ, Agapia, Crăcăoani, Bălţăteşti, Ghindăoani, Drăgăneşti, Brusturi, Răuceşti, Timişeşti, Urecheni, Păstrăveni. Teritoriul deservit de asociaţie este unul vast, cu o suprafaţă de 690.000 kilometri pătraţi şi cu peste 44.000 locuitori.

11 zimbri au „naşi“

În ceea ce priveşte concursul pentru găsirea unui nume pentru un pui de zimbru venit pe lume în iunie 2019, el a fost cîştigat de Ruslan Vascan, primarul comunei Vatici, din raionul Orhei, Republica Moldova. Astfel, cel de-al XI-lea zimbru botezat a primit numele Rovidenia, „naşul“ său dovedindu-se extrem de inspirat, făcînd legătura de nume cu faptul că pe teritoriul Parcului Natural Vînători se află Schitul Vovidenia, lăcaş de cult extrem de cunoscut. La concurs au participat 170 de persoane, regula impunînd ca numele să înceapă cu particula Ro, indicativul ţării noastre. Ruslan Vascan a participat la Ziua Zimbrului 2019, pentru a-şi ridica premiul şi a impresionat pe cei prezenţi prin cunoştinţele despre locurile din zonă, despre care aflase încă de copil din scrierile autorilor. „Rovidenia! Pentru că alături se află Schitul Vovidenia, iar zimbrii Neamţului parcă ar sta la straja acestui sfînt locaş din Poiana Liniştii…“, şi-a motivat propunerea de nume primarul basarabean. Competiţia a ajuns la a şaptea ediţie, pînă acum fiind botezaţi cu spijinul publicului larg zece viţei, şase masculi – Românaşul, Rovin, Robur, Romaşcan, Ronică, Rovan şi patru femele – Rozana, Rolline, Romi, Roltea. În 2017, cîştigător a fost ex-primarul Romanului, Laurenţiu Leoreanu, numele ales fiind Romaşcan. După cum se ştie, PNVN dezvoltă un proiect unic în ţară, de eliberare a zimbrilor în mediul natural. Primul pas pentru repopularea munţilor cu această specie legendară s-a făcut pe 22 martie 2012, cînd a fost eliberat primul grup în sălbăticie, în zona Chitele, din comuna Crăcăoani. Numărul zimbrilor care hălăduie în pădurile Neamţului a ajuns la 42 de exemplare.

Citește știrea

Actualitate

Roman: Proiect european privind creşterea capacităţii administrative a oraşului

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ proiectul are o valoare de 417.610,47 lei, din care cea cofinanţată de UE este de 352.606,78 lei ■ 54 de angajaţi din primărie au fost instruiţi pe teme specifice ■

Pe 21 august la sala de conferinţe a unui restaurant a avut loc lansarea proiectului Creşterea capacităţii administrative a Romanului, prin reproiectarea Sistemului de Management al Calităţii (SMC) şi introducerea CAF, ca instrument de evaluare a managementului calităţii, proiect cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Capacitatea Administrativă. Proiectul este organizat de instituţia amintită în parteneriat cu Fundaţia Terra Mileniul III şi este implementat între 29 august-30 august, fiind cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Capacitatea Administrativă, Axa Prioritară 2- Administraţie Publică şi sistem judiciar accesibile şi transparente, Operaţiunea 2.1- Introducere de sisteme şi standarde comune în administraţia publică locală, ce optimizează procesele orientate către benificiari în concordanţă cu Strategia pentru Consolidarea Adimistraţiei Publice. Obiectivul general al proiectului este creşterea capacităţii administrative a municipiului Roman prin introducerea CAF, ca instrument de evaluare a managementului calităţii, reproiectarea SMC şi formarea personalului în vederea optimizării proceselor orientate către beneficiari. Proiectul a fost lansat, în prezenţa a numeroşi funcţionari publici din cele mai diverse compartimente ale instituţiei, de primarul Lucian Ovidiu Micu, directorul SRAC, Daniel Lolea şi de Adrian Bădilă, expert al Fundaţiei Terra Milenium III, cel de al doilea partener de proiect, care a contribuit la implementarea prevederilor Strategiei pentru consolidarea administraţiei publice 2016-2020 şi a Planului de acţiuni pentru implementarea etapizată a managementului calităţii în autorităţile publice 2016-2020. Valoarea totală a proiectului e de 417.610, 47 lei, cofinanţarea UE fiind de 351.606,78 lei. Rezultatele atinse ale proiectului sînt următoarele: 1. Municipiul Roman a obţinut Certificarea ISO 9001 şi dreptul de utilizare a mărcilor SRAC ISO 9001:2015 şi IQNet ca o carte de vizită pentru partenerii naţionali şi internaţionali şi o garanţie pentru modul eficient şi eficace de desfăţurare a activităţii la nivelul instituţiei.

Îmbunătăţirea calităţii serviciilor asigurate de administraţia locală

2. În vederea rectificării, documentaţia SMC a fost revizuită conform SREN 9001:2015: declaraţie de politică SMC, harta proceselor, listele de activităţi, elaborarea PDCA-urilor, documentarea centralizată a părţilor interesate, sistemul de obiective şi indicatori, riscurile, procedurile de sistem, procedurile operaţionale, programele anulae de instruiri şi analize de management. 3. La nivelul aparatului adnistrativ al municipiului Roman a fost introdus CAF, ca instrument de autoevaluare, parte componentă a pachetului de instrumente utilizate la mangementul total al calităţii. 4. Panul de acţiuni de îmbunătăţire a CAF 2019-20221, elaborate în cadrul proiectului este asumat de conducerea Primăriei Roman şi vizează îmbunătăţiri ale activităţii în cinci domenii prioritare: Managementul organizaţiiei şi procesele de activitate, elaborarea şi implementarea strategiilor, Managementul resurselor umane. 5. Pentru cetăţenii Romanului implementarea cu succes a planului vizează îmbunătăţirea calităţii serviciilor asigurate de administraţia locală şi implicit creşterea calităţii vieţii în municipiu. 6. În cadrul proiectului s-a organizat un schimb de experienţă intern cu municipiul Oradea, Prefectura Bihor şi Eco Bihor, pentru creşterea gradului de conştientizare cu privire la importanţa utilizării instrumentelor de management al performanţei şi calităţii în administraţia publică şi crearea unei reţele de oameni cu interese comune. 7. În cadrul sesiunilor de formare profesională şi îndrumare metodologică 54 de angajaţi au fost instruiţi pe teme specifice, legate de fundamentarea, elaborarea, implementarea, monitorizarea şi evaluarea deciziilor la nivelul administraţiei publice pornind de la rezultatele oferite de instrumentele utilizate pentru managementul calităţii, cu intercalarea noţiunilor de dezvoltare durabilă şi egalitate de şanse, nediscriminare şi egalitate de gen. Două persoane au fost certificate ca auditori interni în domeniul calităţii, iar una ca manager de calitate. Activităţile desfăşurate în cadrul proiectului au contribuit la dezvoltarea instrumentelor de management al performanţei şi calităţii în administraţie şi creşterea eficienţei şi eficacităţii proceselor în cadrul instituţiei.

Citește știrea

Actualitate

Zilele Diasporei, a fost o nouă ediţie

Știre publicată în urmă cu

în data de

Autor

■ 30 de români care lucrează în străinătate au participat marţi, 20 august la Zilele Diasporei ■ participanţii s-au întîlnit cu primarul Lucian Micu, deputatul Laurenţiu Leoreanu şi cu reprezentanţi ai ADR Nord-EST şi ai organizaţiei RO-patriot ■

Primăria Roman a organizat şi anul acesta întîlnirea cu o parte din cei plecaţi la muncă în străinătate, reveniţi să-şi petreacă acasă concediul de odihnă. Organizată sub genericul „Romanul este acasă!“, la Zilele Diasporei 2019 le-au fost prezentaţi celor prezenţi invitaţii, respectiv pe Ana Ciobanu, din partea Agenţiei de Dezvoltare Regională Nord Est, Mirabela Miron, din partea ONG- ului RO-patriot, deputatul Laurenţiu Leoreanu şi viceprimarul Roxana Iorga. „Am avut onoarea şi plăcerea de a mă întîlni cu cei care lucrează în străinătate şi se află acum acasă. Aceştia muncesc din greu pentru ei şi pentru cei dragi. Peste 30 de oameni, de toate vîrstele, au vrut să ne întîlnim şi cred că, aşa cum au fost şi cei mai mulţi de acord, prin implicare şi dialog putem face din ţara noastră şi din oraşul nostru un loc şi mai drag. Cunosc foarte bine dulcea- amară viaţă şi muncă în străinătate şi, poate şi din acest motiv, vreau să ajut cît mai mulţi oameni să revină în Roman, să evolueze aici, fără grija dorului de cei dragi“, a spus, printre altele primarul Ovidiu Micu. Reprezentanta ADR Nord-EST a menţionat că participă pentru a doua oară la întîlnirea cu cei din Diaspora. „Îmi pare bine să vin la Roman pentru a doua oară la întîlnirea cu dumneavoastră. ADR-NE este o organizaţie non guvernamentală care încearcă dezvoltarea zonei în care locuim. Anul trecut am avut un proiect important, în care au fost angrenate 60 de persoane care au primit finanţare europeană pentru a-şi pune în practică ideile lor de afaceri. A fost un proiect de suflet şi pot să vă dau chiar un exemplu al unui romaşcan care a lucrat în Italia şi s-a întors acasă deschizînd-şi o mică firmă de instalaţii electrice. Linia de finanţare pentru acest program a fost deschisă în 2016 şi implementată în 2018. Nu ştim dacă anul acesta vom mai prinde vreo finanţare, dar dacă acest lucru se va întîmpla veţi găsi informaţii pe site-ul Primăriei Roman. Important pentru dumneavoastră e să ştiţi că şi acasă, în România se pot face afaceri din care să rezulte lucruri frumoase şi trainice, la fel ca şi în străinătate“, a spus Ana Ciobanu. Şi reprezentantul RO-patriot, Mirabela Miron se află la a doua întîlnire cu romaşcanii plecaţi la muncă în străinătate. Ro-patriot este tot un ONG, din care fac parte 50 de persoane, care au lucrat şi ei în străinătate şi militează, acum, pentru întoarcerea românilor acasă. „Am primit numai anul acesta peste 500 de telefoane prin care cetăţenii vor să se întoarcă acasă. Noi oferim consultanţă. Din 10 români care au lucrat în străinătate, dacă se întoarce unul acasă şi deschide o afacere în care lucrează 10 angajaţi, este mare lucru“, a spus Mirabela Miron. Deputatul Dan Laurenţiu Leoreanu a vorbit despre trecerea prin Parlament a legilor electorale, care vor da posibilitate românilor ce lucrează în străinătate să-şi poată exercita dreptul constituţional de a vota. Aceste legi vor intra în vigoare începînd cu alegerile prezidenţiale din toamnă.

Citește știrea

Trending