Contactează-ne

Administrație

Primăria Bîrgăuani – jale pe bani publici constatată de Curtea de Conturi

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ Curtea de Conturi a constatat nereguli şi sume consistente ce ar trebui recuperate ■ efectuarea de plăţi fără existenţa documentelor justificative, efectuarea de cheltuieli de personal fără bază legală, sînt cîteva dintre abateri ■ fostul primar a fost angajat consilier al noului primar „contrar dispoziţiilor unei hotărîri judecătoreşti“ ■

Monitorul de Neamţ şi Roman a publicat mai multe articole referitoare la o serie de aspecte „neclare“ legate de Primăria Bîrgăuani – sume cheltuite într-un mod ciudat, angajări la fel de ciudate, etc. Singura instituţie care pare că şi-a luat atribuţiile în serios a fost Curtea de Conturi. Care a descins la primăria cu pricina şi a făcut constatări, prinse în mai multe raporarte făcute pe final de an 2018, dar care au ajuns recent şi pe adresa redacţiei Monitorul. O parte dintre ele, legate de efectuarea de plăţi fără documente justificative şi efectuarea de cheltuieli de personal fără bază legală, le prezentăm în articolul de astăzi. Altele vor constitui subiectul unor articole viitoare. Astfel, în ceea ce priveşte efectuarea de plăţi fără existenţa documentelor justificative, întocmite conform legii, care să ateste exactitatea şi realitatea sumelor datorate, Curtea de Conturi constată în raport: „Din verificarea eşantionului selectat din categoria Active nefinanciare Cap. 5102 – Autorităţi ublice executive, 71 – Construcţii s-a constatat că s-au efectuat în anul 2017 cheltuieli în sumă de 51.060 lei, reprezentînd decontarea cheltuielilor Modernizare dispensar uman sat Bîrgăuani, comuna Bîrgăuani, judeţul Neamţ, efectuate de SC Stef Edil SRL Roznov, judeţul Neamţ, contract nr. 2036/29.04.2015 în valoare de 491.132,29 lei fără TVA. (…) La solicitarea şi în prezenţa auditorului public extern, comisia constituită la nivelul UATC Bîrgăuani s-a procedat la verificarea, prin măsurare, a cantităţilor aferente lucrărilor reprezentînd ferestre velux, întocmindu-se Nota de constatare nr. 5020/05.09.2018, anexa nr. 12, constatînd lipsa cantităţii de 6 mp ferestre, anexa nr. 13. Suma de 20.710,61 lei a fost achitată fără existenţa documentelor justificative care să justifice valoarea lucrărilor efectuate de constructorul SC Stef Edil SRL, Roznov. Cauzele şi împrejurările care au condus la încălcarea legii sînt acceptarea la decontare a unor lucrări neefectuate certificate de dirigintele de şantier dl. Ing. Făcăleţ Ioan, fapt ce a condus la prejudicierea bugetului local cu suma de 20.710,61 lei“. Un alt aspect despre care s-a vorbit şi s-a scris mult a fost cel legat de angajarea fostului primar, dat jos de pe scaun de Agenţia Naţională de Integritate, dar angajat drept consilier personal al noului primar.

„Povestea“ fostului primar…

Iată ce se precizează într-un raport al Curţii de Conturi despre această situaţie: „Efectuarea unor cheltuieli de personal fără bază legală, ca urmare a angajării şi menţinerii în funcţia de asistent personal al primarului, contrar unei hotărîri judecătoreşti. În anul 2017 primarul a fost destituit din funcţie la data de 24.07.2017 prin Ordinul Prefectului nr. 299/24.07.2017, pentru conflict de interese, constatat de Agenţia Naţională de Integritate. La data de 01.08.2017 a fost angajat de viceprimarul care preluase atribuţiile de primar al comunei Bîrgăuani, pe postul de consilier personal al primarului. Angajarea fostului primar Petrică Şchiopu pe funcţia de consilier personal al primarului Mărtin Virgil a făcut obiectul dosarului numărul 465/103/2018, aflat pe rolul Tribunalui Neamţ. În urma judecării cauzei, Tribunalul Neamţ, prin hotărîrea nr. 535/08.05.2018 anulează dispoziţia nr. 183/01.08.2017 privind încadrarea pîrîtului pe postul de consilier al primarului comunei Bîrgăuani pentru motivul că nu deţine studii superioare necesare postului în care a fost numit, acesta neavînd studii medii absolvite cu diplomă de bacalaureat ci doar studii generale. La data de 25.06.2018, prin ordinul prefectului nr. 177/25.06.2018 îi încetează mandatul şi viceprimarului comunei, care preluase atribuţiile de primar, fără ca acesta să fi pus în aplicare hotărîrea Tribunalului Neamţ“. Şi povestea continuă la fel de „halucinant“, conform sursei citate: deşi ar fi trebui să înceteze de drept contractul de muncă, la mijloc intervine o demisie, dar şi o reangajare, de această dată din partea altui viceprimar, care preia atribuţiile de primar. Oricum, concluzia, inspectorilor de la Curtea de Conturi este următoarea: prin menţinerea în funcţia de consilier personal al primarului după pronunţarea hotărîrii executorie a Tribunalului Neamţ şi angajarea pe aceeaşi funcţie de către un alt primar s-a perpetuat o ilegalitate stablită de o instanţă de judecată şi, prin urmare, banii încasaţi, au fost încasaţi ilegal. Interesantă, pentru anumite instituţii ale statului, ar putea fi şi precizarea care apare în raportul citat cum că o doamnă, care a vizat pentru control financiar preventiv propriu plata drepturilor salariale, a susţinut că cel în cauză avea cunoştinţă de nulitatea contractului (şi-a dat demisia din funcţia de consilier al primarului) şi totuşi a continuat să încaseze bani de la UAT Bîrgăuani în continuare ajutat de viceprimar, secretar şi şef serviciu. Sigur, toate aceste constatări ale Curţii de Conturi pot fi contestate, se va pronunţa o instanţă de judecată, etc. Însă cîteva aspecte pot fi nuanţate: înţelegem că angajarea, cu repetiţie, a fostului primar drept consilier al noilor primari a fost „dovedită“ în neregulă de o sentinţă judecătorească, executorie, pe motiv că nu existau studiile necesare. Şe naşte în acest moment, firesc, întrebarea: Cum a fost făcută angajarea? Ori cei care l-au angajat nu au ţinut cont de cerinţa privind studiile, ceea ce o fi legal, nu ştim noi, dar poate stabilesc alţii, fie cel angajat i-a indus în eroare pe angajatori, ceea ce iarăşi o fi legal. Dar parcă ar fi motive să intervină şi alte instituţii ale statului pentru a clarifica aceste lucruri care numai a legalitate nu miros.

Citește știrea
Postează comentariu

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Actualitate

Verde pentru Viitor, o investiţie pentru generaţiile care vin

Știre publicată în urmă cu

în data de

Autor

Una dintre cele mai ample acţiuni de împădurire din judeţ a avut loc sâmbătă, 9 noiembrie, în Cordun: 20.000 de puieţi de salcâm, pe trei terenuri din comună. Activitatea “Verde pentru Viitor” a fost iniţiată şi susţinută financiar de firma Metropolis Fereastra 1, în timp ce administraţia locală din Cordun a pus la dispoziţie terenurile şi a ajutat la plantarea puieţilor. Voluntarii implicaţi în această acţiune au fost tineri din comună, angajaţi ai Metropolis Fereastra 1, dar şi oameni care au răspuns apelului public lansat de iniţiator. “Noi, echipa Metropolis Fereastra 1, care de 15 ani aducem confort şi siguranţă în casele oamenilor, am hotărât să ne ocupăm şi de mediul înconjurător. Practic, această acţiune este un început. Echipa grozavă din care fac parte şi pe care o reprezint, împreună cu voluntarii inimoşi care sunt alături de noi şi cu mulţi alţi oameni de bine, cu toţii avem acelaşi interes comun: să ne îngrijim de ceea ce avem; pentru noi, dar mai ales pentru copiii noştri. Fiindcă este o certitudine că schimbările climatice nu sunt vorbe în vânt. De asemenea, ştim că nu există planetă B sau plan de rezervă. Fiecare dintre noi cunoaşte vorba din bătrâni “codru-i frate cu românul”. Codrul copilăriei mele însemna arbori seculari, susur, freamăt, viaţă. Codrul prezent înseamnă, din păcate, defrişare, iar rapoartele Greenpeace sunt înfricoşătoare. Prin urmare, dacă noi nu avem grijă, alţii nu o vor face”, a afirmat Bogdan Roman, manager Metropolis Fereastra 1. Toate terenurile pe care s-a plantat sâmbătă erau suprafeţe degradate. Acestea nu doar că se ecologizează prin împădurire, dar vor forma şi o bretea naturală care va feri localitatea de vânt, poluare şi viscol. Managerul Metropolis Fereastra 1 a precizat că intenţionează să desfăşoare acţiuni similare şi în alte localităţi, inclusiv în municipiul Roman.

Citește știrea

Actualitate

Roman: Fără gaz pe 14 străzi

Știre publicată în urmă cu

în data de

Autor

Cîteva sute de romaşcani vor fi privaţi luni, 11 noiembrie, începînd cu ora 9, de furnizarea gazului metan, care va fi întrerupt pentru efectuarea unor lucrări la reţeaua de distribuţie. Nu vor avea gaz metan consumatorii care locuiesc pe străzile: Vasile Lupu şi Aleea Vasile Lupu, dar nici cei ce domiciliază pe străzile: Moldovei, Fănel Ciupitu, Luceafărului, Victoriei, Cerbului, Griviţei, Plevnei, Albinelor, Bistriţei, Soldat Porojan, Matei Millo şi Panait Moşoiu. Reluarea serviciului de distribuţie a gazelor naturale se va efectua treptat, imediat după finalizarea lucrărilor, cel mai probabil începînd cu ora 16. Compania de furnizare solicită consumatorilor să închidă toate focurile, iar după reluarea distribuţiei gazelor naturale să supravegheze modul de ardere a acestora timp de 30 minute. În cazul în care simt miros specific de gaz, consumatorii sînt rugaţi să anunţe imediat dispeceratul de urgenţă al Delgaz Grid la unul dintre numerele de telefon: 0800.800.928 (număr gratuit, apelabil din principalele reţele de telefonie fixă şi mobilă) sau 0265.200.928 (număr taxabil cu tarif local din reţeaua Telekom şi cu tariful operatorului din toate celelalte reţele de telefonie). Compania regretă disconfortul creat şi mulţumeşte pentru înţelegerea şi sprijinul acordat pentru desfăşurarea acestor lucrări.

Citește știrea

Actualitate

Adunare publică pentru birurile pe 2020, la Tîrg

Știre publicată în urmă cu

în data de

Autor

■ locuitorii sînt invitaţi pe 12 noiembrie la primărie pentru a dezbate impozitele şi taxele locale pentru anul viitor

Tîrgnemţenii sînt invitaţi marţi, 12 noiembrie, la ora 16.00, la o întîlnire organizată de primăria oraşului în vederea dezbaterii publice a proiectului de hotărîre privind stabilirea impozitelor şi taxelor locale pentru anul 2020. „Invităm toţi cetăţenii oraşului Tîrgu Neamţ, agenţii economici şi reprezentanţii mass-media să participe la această întîlnire, pentru a-şi face cunoscute observaţiile şi sugestiile pe marginea proiectului supus dezbaterii publice“, se arată în anunţul semnat de primarul Daniel Harpa. Prin proiectul de hotărîre se propune indexarea impozitelor şi taxelor locale pentru anul viitor cu 4,6%. Potrivit iniţiatorilor, s-a avut în vedere Comunicatul de presă nr.17/14.01.2019, referitor la rata inflaţiei pe anul 2018, emis de Institutul Naţional de Statistică. Proiectul poate fi studiat la sediul administraţiei publice locale, cît şi la adresa de internet www.primariatgneamt.ro, la rubrica Dezbateri publice – Proiecte de hotărîre supuse dezbaterii publice. Toate propunerile primite vor fi analizate, iar proiectul privind stabilirea impozitelor şi taxelor locale pentru anul 2020 va ajunge ulterior pe masa consiliului local, care îl va dezbate în cadrul comisiilor sale de specialitate, hotărînd forma definitivă. În dezbatere publică au fost şi unele tarife şi taxe practicate de primărie, care se vor majora în anul ce vine cu rata inflaţiei. Un proiect priveşte aprobarea chiriilor şi redevenţelor pentru terenuri şi spaţii aparţinînd domeniului public şi privat al oraşului, precum şi a taxei de intervenţie pe domeniul public şi privat, pentru 2020. Sînt mai multe categorii de tarife, ele fiind stabilite pe tipuri de activităţi, respectiv permanente, sezoniere, ocazionale, precum şi pentru spaţii cu altă destinaţie decît cea de locuinţă. Astfel, se vor taxa, la metru pătrat pe an, terenurile cu sau fără construcţii pentru boxe, magazii, garaje, balcoane, extinderi de locuinţă sau anexe. Alte taxe se aplică pentru alei de acces (drept de servitute pentru persoane fizice şi juridice), amplasare de stîlpi de racord la electricitate, comercializarea florilor. Şi unităţile pentru comercializarea produselor alimentare şi nealimentare, activităţile de prestări servicii sînt taxate la metrul pătrat. Pe listă se află şi activităţi de seră, solarii şi ciupercării, exploatare a lemnului, construcţie blocuri de locuinţe etc. În acelaşi proiect se face referire şi la taxa plătită pentru obţinerea avizului de spargere a străzilor. „Birurile“ sînt diferenţiate în funcţie de gradul de modernizare al străzilor şi de suprafaţa afectată.

Citește știrea

Trending