Publicitate

Obscenitatea ordinară a aşa ziselor numere de înmatriculare ale maşinii unui şofer român, venit din Suedia în vacanţă, însoţit de copilul său, este semnalul că în România nu se poate ajunge mai jos de atât. Şoferul, pe numele său Răzvan Ştefănescu, este un român stabilit de mai mulţi ani în Suedia, care planificând să vină în vacanţă acasă, şi-a schimbat în aprilie numerele de înmatriculare, contra taxei de 650 euro, preferând un număr personalizat, format numai din litere, respectiv M..E PSD, combinaţie interzisă în România. Întâmplarea care a prefaţat scandalul numerelor a fost că şoferul a căutat şi găsit o combinaţie de 7 litere, pe care autoritatea suedeză i le-a aprobat ca număr de înmatriculare personalizat, crezând probabil că este vorba de numele proprietarului maşinii. Suedezii nu şi-au pus problema că acea combinaţie de litere reprezintă în România o invitaţie scabroasă la sex oral, des invocată în mediile interlope, de galeriile stadioanelor sau pe Centura Capitalei. Şoferul nostru ştia prea bine care este semnificaţia expresiei, chiar dacă a motivat că a studiat DEX-ul, în care el a văzut că „m..e“ înseamnă gură. Asta i-a explicat şi feciorului său, care a fost curios să afle semnificaţia cuvântului. În mod obiectiv, şoferul nu i-a putut explica copilului şi restul semnificaţiilor din DEX, care l-ar fi făcut şi pe el să roşească. În ziua de 17 iulie şoferul a intrat în ţară prin vama Nădlac. De aici poliţia a intrat într-o spirală a erorilor care au contribuit la amplificarea efectului scontat cu numerele de înmatriculare obscene.

Sarabanda erorilor poliţiei s-a datorat lipsei de profesionalism a şefilor, dar şi faptului că legislaţia română nu are prevederi privind circulaţia vehiculelor străine cu numere de înmatriculare personalizate

Legislaţia română prevede că la înmatricularea vehiculelor să nu fie acceptate combinaţii de litere care să aibă semnificaţii obscene sau injurioase la adresa cuiva. Şoferul Răzvan Ştefănescu, un tip de 45 de ani, s-a gândit că venind acasă în România, va rupe gura târgului de două ori. Prima oară, fiind la volanul unui superautomobil marca Audi şi a doua oară pentru că super automobilul are numărul de înmatriculare cu o semnificaţie voit suburbană. Dacă în Suedia semnificaţia numărului de înmatriculare oferit nu spune absolut nimic, în România, conform art 24 aliniat 3, din Regulamentul de circulaţie, numărul cu semnificaţia respectivă este interzis. Automobilul fiind înmatriculat în Suedia, autorităţile române, în lipsă de reglementări potrivite, s-au codit multe zile, până când au oprit maşina din circulaţie. Autoturismul a fost oprit de abia în Bucureşti, pe 30 iulie şi poliţia rutieră i-a confiscat plăcuţele cu numerele injurioase, i-a reţinut permisul şoferului şi i-a deschis dosar penal. Bineînţeles, că au existat aplaudaci, care au pus instant de un protest la uşa poliţiei rutiere, cerând demisia ministrului de interne pentru că poliţia nu a permis libertatea de înjosire publică a unui partid din partea unui şofer din diaspora. Au apărut şi avocaţi din oficiu, cu prestaţii costisitoare, care au pornit o campanie de atacuri în instanţă a guvernului pentru că înăbuşe astfel libertatea de exprimare a unui om onest. La solicitările publice repetate, de a preciza ce reglementări au fost încălcate de către şoferul Răzvan Ştefănescu, poliţia rutieră a găsit un răspuns halucinant, fără nici o legătură cu realitatea, dovedind amatorismul şefilor acesteia. Poliţia rutieră a motivat că autoturismul a fost oprit în trafic şi s-au aplicat sancţiunile respective, deoarece au fost încălcate prevederile Convenţiei de la Viena din 1968, privind circulaţia rutieră. Trebuie precizat însă că încălcările prevederilor Convenţiei nu sunt sancţionabile în România, decât dacă acestea se regăsesc şi în legislaţia română. Prevederile Convenţiei sunt consultative, drept care legislaţia română nu le-a preluat integral pe toate. Sub nici o formă, poliţia rutieră nu poate găsi argumentele în Convenţie pentru a sancţiona, ci doar în Codul rutier. Singura prevedere aplicabilă este cea a articolului 148, punctul 19 din Regulamentul de circulaţie; „se interzice conducătorului de autovehicul să săvârşească acte sau gesturi obscene, să profereze injurii, să adreseze expresii jignitoare ori vulgare celorlalţi participanţi la trafic“. În acest caz, sancţiunea aplicabilă este amenda şi reţinerea plăcuţelor incriminate. Nu se justifică reţinerea permisului de conducere şi deschiderea dosarului penal. Problema de fond cu plăcuţele de înmatriculare nu a fost că obscenitatea avea ca „adrisant“ PSD-ul. Se putea scrie pe tăbliţe la fel de bine M..E PNL sau M..E USR, ori multe alte variante cu trimiteri la ţinte reprezentate prin trei litere. O astfel de obscenitate, aprobată în Suedia, din necunoştinţă, trebuia oprită să intre în ţară, încă de la vama Nădlac. Ministerul de interne este obligat să instituie rapid reglementări privind extinderea acestor interdicţii interne şi la vehiculele înmatriculate afară cu numere obscene şi obligarea celor vizaţi să le dea jos şi să poarte numerele originale, dacă le au, sau numere provizorii oferite în vamă, până la ieşirea din ţară. Unii deplâng situaţia lui Răzvan Ştefănescu considerându-l „victima sigură a unui caz strigător la cer“. Să fim serioşi. Cine a urmărit prestaţia imperturbabilă a individului, timp de mai multe zile, a putut să-şi dea seama că acesta a făcut-o deliberat şi şi-a asumat riscurile până la un punct. Nu se aştepta să-i fie reţinut permisul şi să i se deschidă dosar penal. A fost un concurs al exceselor. Individul a vrut să forţeze limitele libertăţii de expresie, iar poliţia a vrut să-i demonstreze excesiv că România nu este sat fără câini. Comandanţii poliţiei rutiere nici nu visau cu ce probleme se vor confrunta, când obscenitatea se plimba nestingherită pe drumuri, spre indignarea unor oameni oneşti sau spre deliciul unor talibani, interlopi, şi chiar a unor intelectuali.

Poliţia rutieră a reacţionat corect deşi cu întârziere. Soluţia nu a fost însă „după carte“, ci după ureche, adică aberantă

Soluţia privind reţinerea permisului şi deschiderea dosarului penal nu era în Codul rutier, ci în cu totul alte legi. Nu poliţia rutieră trebuia să aplice soluţia, ci alte autorităţi. Fiind împinsă în faţă, poliţia rutieră a căzut între scaune. Nici ministerul de interne nu a trecut de genunchiul broaştei cu priceperile. Dacă poliţia rutieră a fost sesizată să ia măsuri la ordin politic, trebuie precizat că soluţia aplicată nu trebuia să ţină de interesul PSD-ului, ci de interesul legii. Dacă un fan PSD bezmetic, ar defila cu numere de înmatriculare „M..e USR“, reacţia poliţiei rutiere trebuie să fie aceeaşi, nu după simpatii politice.

Unde a greşit şoferul Ştefănescu şi unde a greşit poliţia rutieră?

Poliţia a declarat la început că în cazul şoferului Ştefănescu s-au aplicat prevederile Convenţiei, ceea ce era fals şi s-a dovedit ulterior aceasta. În cazul Ştefănescu, nu puteau fi aplicate decât prevederile Codului Rutier pe teritoriul României. Conform unor prevederi noi ale Convenţiei, intrate în vigoare în 19 septembrie 2016, Răzvan Ştefănescu a intrat legal în ţară, cu un număr de înmatriculare format numai din litere. Singura problemă a fost combinaţia literelor într-un mesaj pornografic. Este evident în acest caz că această combinaţie de litere, aleasă de Ştefănescu, a avut un scop bine conturat. Ştefănescu şi-a asumat deliberat consecinţele. În România, numerele de circulaţie sunt formate din cifre sau din combinaţii de litere şi cifre. Felicitări pentru poliţiştii de pe traseu, care l-au controlat pe Ştefănescu în mai multe zile şi nu au găsit nici o anomalie. Au dovedit astfel că erau la curent cu ultimele modificări ale Convenţiei şi certificatul de înmatriculare suedez era legal. În schimb, la intrarea în ţară, poliţia nu a sesizat tratamentul diferenţiat de care beneficiază Ştefănescu. Avea numere de circulaţie, de a căror combinaţie în România nu poate „beneficia“ nimeni, fiind interzise. Asta nu au văzut poliţiştii din vamă şi poliţiştii de pe traseu zile în şir, iar Ştefănescu a circulat nestingherit până în Bucureşti. În Bucureşti, Ştefănescu a fost oprit şi sancţionat, dar în lipsa unor prevederi în legislaţia română, care să justifice sancţiunea, aceasta a fost motivată total aiurea, prin trimitere la Convenţia de la Viena din 1968. Poliţia s-a băgat singură în rahat şi nu aş spune că a fost definitorie obedienţa sa faţă de PSD, cât a fost lipsa de profesionalism. Dacă poliţia ar fi dat dovadă de profesionalism, ar fi putut trimite cererea PSD -ului la coşul de gunoi. Şoferul Răzvan Ştefănescu, pentru a-şi realiza misiunea primită, a profitat de lacuna legislativă existentă. Ministerul de interne trebuie să completeze Codul rutier cu o prevedere care să elimine discriminarea apărută din 19 septembrie 2016 între şoferii vehiculelor înmatriculate în România şi cei ai vehiculelor înmatriculate afară, privind conţinutul tăbliţelor de înmatriculare.

După Klaus Iohannis, orice înjurătură anti-PSD trebuie neapărat taxată ca opinie politică

Aflat „curat neconstituţional“ la lucrările ordinare ale Consiliului Naţional al PNL, preşedintele tuturor românilor, Klaus Iohannis, a atacat dur PSD-ul, guvernarea Dăncilă şi pe Liviu Dragnea, pentru a umple cu ceva ordinea de zi. Printre altele a înfierat guvernarea pentru că şi-a permis să acţioneze dur împotriva unei persoane care şi-a exprimat public opinia anti-PSD, fiind luată în plină zi de poliţie. Îmi pare rău pentru domnul Preşedinte, dar dacă mai vrea ca cineva să- i perceapă rigoarea nemţească, cu care a câştigat voturile în 2014, nu trebuia să critice poliţia că l-a oprit pe împricinat, ci s-o critice că a motivat aiuritor acţiunea. Criticând astfel poliţia, preşedintele a legitimat, de la înălţimea funcţiei, introducerea obscenităţilor în spaţiul politic. Mă nelinişteşte faptul că preşedintele este din ce în ce mai preocupat să facă bice anti-PSD din toate rahaturile, care mai are şi pretenţie să pocnească. A apărut o nouă ideologie, în care M…A este un obiectiv propăvăduit de liicieni şi tismăneni, sub atenta supraveghere a ochiului de la Cotroceni.

Comentarii Facebook
loading...

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.