Contactează-ne

Educatie

Planurile ministrului în sistemul de învăţămînt

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ după adoptarea bugetului, ministrul Ecaterina Andronescu a spus că o parte din bani vor fi folosiţi pentru extinderea programului Masă caldă în şcoli ■ semestrul I s-ar putea termina înainte de sărbătorile de iarnă ■ problema greutăţii ghiozdanului va fi rezolvată cu tablete ■

Ministrul Ecaterina Andronescu a declarat marţi, după ce comisiile parlamentare reunite de buget-finanţe au dat raport favorabil bugetului Ministerului Educaţiei Naţionale, în creştere cu 46,73% faţă de 2018, că banii vor fi folosiţi pentru extinderea programului masă caldă în şcoli. Aceasta a mai avansat ideea ca primul semestru să se încheie înainte de sărbătorile de iarnă. „Există un amendament, care a şi trecut, potrivit căruia, 140 de milioane de lei se iau de la Autoritatea Electorală Permanentă şi această sumă trece la capitolul cheltuieli de capital, din care noi urmează să facem investiţii. De asemenea, au mai trecut 100 de milioane prin redistribuire la cheltuielile pentru susţinerea universităţilor. Să putem să facem masă caldă, trebuie să pregătim şcolile. Şcolile trebuie să aibă cantină, în care noi să dăm masa caldă copiilor. Extinderea mesei calde se loveşte de acest impediment. Noi, în acest moment, avem OUG, funcţionează acum şi avem 50 de şcoli care servesc masa caldă, sunt alese în aşa fel încât sunt şcoli cu elevi cu probleme sociale. Programul acesta este de 3 ani. Ca să-l putem extinde, va trebui să ne gânduim cum să facem investiţii în şcoli să avem cantine“, a declarat Ecaterina Andronescu după ce Comisiile parlamentare reunite de buget-finanţe au dat, marţi, raport favorabil bugetului Ministerului Educaţiei Naţionale. Andronescu a spus, după ce Opoziţia a acuzat în timpul dezbaterii în Comisie că Liviu Dragnea a plagiat un amendament al PNL, că „atunci cînd facem ceva pentru sistemul de învăţămînt, nu trebuie să cîştigăm politic, trebuie să cîştige sistemul“. „Eu cred că atunci când facem ceva pentru sistemul de învăţământ, nu trebuie să cîştigăm politic, trebuie să cîştige sistemul. Aici nu am văzut asta. Pentru toaletele şcolilor care au grupuri sanitare în curte sunt 65 de milioane şi îi avem într-un capitol separat“, a mai afirmat ministrul. „Haideţi să închidem bugetul şi să încercăm să facem lucruri mai bune pentru şcoală. Nu vreau niciodată, prin nici o măsură pe care o voi lua, să bulversez sistemul de învăţămînt. Aş vrea să nu mai creăm probleme acestui sistem. Ceea ce a fost în acest an, aţi văzut şi dumneavostră, vacanţa de iarnă începe în 21 septembrie, se termină în 11 sau 12 ianuarie, deci 3 săptămîni de vacanţă, 2 săptămîni de şcoală şi pe urmă iar vacanţă. Dacă reuşim să găsim o formulă să nu micşorăm vacanţele şi să încheiem semestrul înainte să încheiem vacanţa de iarnă, atunci probabil asta ar trebui să facem (modificarea structurii semestrului astfel încât primul semestru să se încheie înainte de vacanţa de iarnă – n. r.)“, a declarat oficialul. Ea a adăugat că se urmăreşte punerea la dispoziţia şcolarilor şi elevilor a unor tablete astfel încît să se rezolve problema greutăţii ghiozdanului. „De asemena, ţinînd seama de la nivelul Comisiei Europene, proiectul de digitalizare devine prioritar şi pentru România, din surse nerambursabile, dar cu resurse în bugetul nostru, încercăm de dezvoltăm acest proiect pe care l-am numit – România digitală – un proiect care este gândit să facă un salt în creşeterea interactivităţii şcolii şi în conţinutul redării, prin dispunerea la fiecare clasă a unei table inteligente şi prin atribuirea copiilor din gimnaziu şi din liceu a câte unei tablete. În felul acesta rezolvăm şi problema greutăţii ghiozadanului pe care copii îl poartă în spate“, a adăugat Ecaterina Andronescu. Ministerul Educaţiei va dezvolta şi proiecte din surse rambursabile, cum ar fi cel din programul Băncii europene de Investiţii cu privire la construirea de 380 de grădiniţie. „S-au construit 197, au rămas 193, care sînt prinse în bugetul pe anul acesta“, a explicat ministrul. Bugetul alocat Ministerului Educaţiei Naţionale este de 30.829.261.000 lei, în creştere cu 46,73% faţă de 2018.

Citește știrea
Postează comentariu

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Actualitate

Cursuri de engleză

Știre publicată în urmă cu

în data de

Biblioteca Judeţeană, în parteneriat cu Asociaţia Culturală „Valea Bistriţei“ Piatra Neamţ organizează, între 15 octombrie 2019 – 5 februarie 2020, două cursuri de limba engleză, nivel începător şi intermediar. Ele se adresează tinerilor şi adulţilor şi vor fi susţinute de profesorul Doina-Cecilia Iordăchescu. Fiecare curs are 36 de ore, se vor desfăşura bisăptămînal, pe parcursul a 24 de şedinţe de cîte 90 de minute, conform următorului program: cursul de limba engleză – nivel începător (21 octombrie 2019 – 5 februarie 2020) are loc luni şi miercuri, în intervalul orar 17.00 – 18.30, iar cursul de engleză – nivel intermediar (15 octombrie 2019 – 30 ianuarie 2020) se vor desfăşura în zilele de marţi şi joi, în intervalul 10.30 – 12.00. Înscrierea are loc în perioada 9 – 21 octombrie 2019 la Filiala de Carte Străină a Bibliotecii Judeţene. Preţul unui curs este de 226 lei, din care 220 lei se achită Asociaţiei „Valea Bistriţei“ Piatra Neamţ pentru plata lectorului, iar 6 lei se achită Bibliotecii Judeţene, taxă pentru materialele necesare desfăşurării cursurilor.

Citește știrea

Actualitate

Admiterea la liceu doar cu peste 5, decizie contestată în instanţă

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ Ministerul Educaţiei a fost dat în judecată după ce a decis că la liceu vor fi admişi doar elevii cu media peste 5, iar ceilalţi obligatoriu la profesinală ■ dacă procesul este pierdut, decizia nu va mai fi aplicată din anul şcolar 2020-2021 ■ în acest an învăţămînt, în Neamţ au fost înfiinţate 58 de clase de şcoală profesională ■

Asociaţia Elevilor din Constanţa a dat în judecată Ministerul Educaţiei, cerînd anularea ordinului care nu le mai permite absolvenţilor de-a VIII-a ce obţin media sub 5.00 la admitere să se înscrie la liceu, ci doar la profesională. Potrivit celor care au acţionat în instanţă ministerul, decizia ar putea duce şi la creşterea abandonului şcolar. „Considerăm efectele ei ca fiind nu numai de natură să afecteze serviciul public de învăţământ, prin haosul ce va fi creat ca urmare a stabilirii cifrelor de şcolarizare şi a cererilor de transfer numeroase ce vor fi depuse, dar şi în ceea ce priveşte parcursul educaţional al elevilor, existînd posibilitatea ca rata abandonului şcolar să crească semnificativ“, se arată într-un comunicat al Asociaţiei Elevilor din Constanţa, citat de mediafax.ro. Potrivit acestuia, elevii care vor fi obligaţi să urmeze profesionala ar putea ajunge şomeri, după ce o parte dintre meseriile care sînt învăţate în profesionale vor dispărea în următorii ani ca urmare a dezvoltării tehnologice. „Prezumţia de la care se pleacă e că elevii sînt de vină pentru faptul că nu au reuşit să obţină media 5.00 la admitere, deşi acest rezultat poate avea cauze diverse: situaţie financiară deficitară, influenţa familiei şi a considerentelor etnice, sarcinile în rîndul fetelor minore sau pur şi simplu interesul acordat către alte domenii, fie ele artistice, sportive, etc. La acest moment, considerăm că Evaluarea Naţională ar trebui să aibă un rol pur statistic, precum evaluările din clasele a II-a, a IV- a şi a VI-a, deoarece probele susţinute nu sînt de natură să orienteze elevii din punct de vedere profesional, motiv pentru care să concentrăm viitorul elevilor pe ea ar reprezenta o eroare şi, în fine, încă un eşec al sistemului de a ajuta elevii să îşi găsească menirea“, se mai arată în comunicat. Asociaţia cere ministerului să elimine aceste prevederi din ordin: „În acest sens, a fost depusă acţiunea în suspendarea prevederilor art. 2, alin. (10), din OMEN nr. 4948, pînă la depunerea şi soluţionare acţiunii în anularea acestora. Solicităm Ministerului Educaţiei Naţionale să ia măsuri de urgenţă pentru eliminarea acestor prevederi, astfel încât sistemul de învăţămînt să nu fie, din nou, afectat de măsuri luate în mod tardiv“. Ordinul contestat de elevi prevedea că „La procesul de admitere în învăţămîntul liceal de stat pentru anul şcolar 2020-2021 participă numai elevii care au susţinut Evaluarea Naţională şi a căror medie de admitere, calculată conform punctului I al anexei 2 din prezentul ordin, este minimum 5“. Prin obligarea celor care obţin medii sub 5 să urmeze o profesională se dorea ca, în cîţiva ani, să fie rezolvată criza de forţă de muncă calificată. În Neamţ, în anul şcolar 2019-2020, au fost înfiinţate 58 de clase de şcoală profesională ce vor funcţiona în cadrul liceelor tehnologice şi pe lîngă unele şcoli gimnaziale. Contestarea ordinului nu prea are fundament, cel puţin în privinţa aspectului că mulţi absolvenţi ar rămîne şomeri peste ani. Chiar şi aşa, au o diplomă care le certifică faptul că au competenţe într-o meserie. Aşa că măsura nu ar trebui privită sub forma unei obligaţii, ci mai degrabă sub forma unei orientări în domeniu care îi poate ajuta pe elevii în cauză. Altfel, cei cu medii sub 5, în ipoteza că ar urma un liceu, nu au şanse prea mari de a lua Bacalaureatul, rămînînd doar cu satisfacţia că au 12 clase. Lucru care nu-i avantajează deloc. După cum se ştie, în acest moment, învăţământul obligatoriu în România este de 11 clase, însă din 2020 se va mări treptat, ajungînd la 16. Pînă în 2020 devin obligatorii grupa mare de la grădinţă şi clasele a XI-a şi a XII- a – 14 ani în total, pînă în 2023 – grupa mijlocie – 15 ani în total, iar pînă în 2030 – grupa mică – 16 ani de învăţămînt obligatoriu. După ce respectivul ordin a fost publicat, reprezentanţii elevilor au cerut ca în eventualitatea în care măsura va fi adoptată, vor solicita ca aceasta să fie însoţit de o serie de măsuri compensatorii: „Trebuie luat în calcul gradul scăzut de finanţare a instituţiilor din sectorul învăţămîntului profesional şi tehnic, care nu prezintă echipamente, utilaje şi alte dotări moderne, care să faciliteze punerea în practică a informaţiilor livrate la clasă“.

Admiterea în liceu 2019

Iată cu ce medii s-a intrat în acest an şcolar la cîteva licee din Neamţ. La Colegiul Petru Rareş, ultima medie la profilul Matematică – Informatică a fost 9,21, superioară celei din 2018 (9,07). La Ştiinţe ale Naturii, în 2019 ultima medie e 8,67, faţă de 8,7 anul trecut, iar la Ştiinţe Sociale 8,13, faţă de 8,14 în 2018. La Colegiul Naţional Calistrat Hogaş, la Filologie, ultima medie a fost 8,11, faţă de 8,01, la Română-Engleză – 8,19, faţă de 8,07 în 2018, la Matematică – Informatică s-a intrat cu 8,31, faţă de 8,21. La Ştiinţele Naturii ultima medie e 8,78, faţă de 8,46, iar la Ştiinţe Sociale s-a intrat cu 8,60, faţă de 8,37. La Colegiul Naţional Roman Vodă ultima medie la Filologie a fost 7,46, inferioară celei de anul trecut, 7,58. La Mate-Info, anul acesta ultima medie a fost 8,49, faţă de 8,79 anul trecut, iar la Ştinţele Naturii ultima a fost de 8,34, faţă de 8,3 în 2018. La Colegiul Gheorghe Asachi Piatra Neamţ, la Filologie ultima medie a fost de 7,80, faţă de 7,73 anul trecut, iar la Ştiinţe ale Naturii s-a intrat cu 7,97, faţă de 7,82. La Colegiul Naţional de Informatică Piatra Neamţ, ultima medie din acest an la Matematică- Informatică era 8,29, faţă de 8,37 anul trecut. La Liceul Tehnologic Vasile Sav Roman ultima medie la profilul Tehnic – Electric a fost 6,86, faţă de 6,38, iar la Electronică şi Automatizări ultima e 7,28, inferioară celei de anul trecut (7,32). La Colegiul Spiru Haret Piatra Neamţ, la profilul Economic ultima medie de intrare a fost 7,61, faţă de 7,44. La Liceul Carol I Bicaz, la Economic, ultima medie e 5,62, faţă de 5,6 anul trecut, la Matematică-Informatică s-a intrat cu 6,57, faţă de 5,31, iar la Ştiinţele Naturii ultimul intrat avea 5,68, faţă de 5,13, anul trecut. La Liceul Teoretic Vasile Alecsandri Săbăoani, ultima medie de intrare la Filologie a fost 5,30, la Ştiinţele Naturii s- a intrat cu 6,17, faţă de 2,5 anul trecut. La Liceul Gheorghe Ruset Roznovanu Roznov, ultima medie a fost 6,14, în progres faţă de anul trecut (4,86). La Liceul Mihail Sadoveanu Borca, la Filologie ultima medie e 5,40, faţă de 5,21 anul trecut, la Matematică- Informatică ultimul intrat avea media 5,91, faţă de 3,29 în 2018. La Colegiul Tehnic Danubiana Roman, la Industrie Alimentară, ultima medie a fost 5,28, faţă de 3,71 anul tecut, la Protecţia Mediului, în 2019, ultima medie a fost de 5,33, în timp ce anul trecut a fost 2,26, iar la Turism şi Alimentaţie, ultima medie anul acesta e 5,09, faţă de 2,19 anul trecut. La Liceul Tehnologic Ion Ionescu de la Brad Horia, la specialitatea Resurse Naturale şi Protecţia Mediului ultima medie a fost 4,43, faţă de 3,1 anul trecut. O concluzie este aceea că în timp ce la colegiile de elită media de intrare este una foarte ridicată (în jur de 9), la liceele din rural se intră şi cu medii sub 5, ceea ce explică şi rezulatele de la Bacalureat, care păstrează cam aceeaşi tendinţă.

Citește știrea

Actualitate

Profesori şi elevi au în lucru monografia judeţului Neamţ

Știre publicată în urmă cu

în data de

Autor

Inspectoratul Şcolar şi Asociaţia Profesorilor de Istorie au demarat un proiect în vederea întocmirii monografiei judeţului. El este finanţat de CJ, valoarea fiind de 44.000 lei, din care 89% sînt asiguraţi de legislativul nemţean şi 4.840 de asociaţia menţionată. Conform inspectorului şcolar de specialitate, Elena Preda, scopul este acela de a promova istoria judeţului, stimulînd cadrele didactice şi elevii să cerceteze istoria localităţilor în care trăiesc. În proiect sînt implicaţi 200 de profesori de istorie, geografie, română şi religie, care vor folosi la clasă materiale editate prin proiect, ce urmează a fi tipărite în volum. Apoi, acesta va ajunge şi în biblioteci şcolare, comunale şi municipale. „Activităţile principale sînt cele de documentare, de organizare a rezultatelor cercetării şi de desfăşurare a conferinţei «Neamţul, ţinutul tezaur», realizarea monografiei, a unui album fotografic şi publicarea unui volum în care vor fi valorizate cercetările realizate de elevii din Neamţ“, a precizat Elena Preda. Cadrele didactice erau invitate de iniţiatori să transmită în format Word materialele pînă la 27 septembrie. Prin proiect sînt prevăzute a se acorda şapte premii, în valoare de 20.000 lei, bani ce vor fi folosiţi pentru stimularea elevilor angrenaţi în activitatea de cercetare. Lansarea monografiei judeţului Neamţ urmează a fi pe 25 octombrie, manifestare organizată de cele două instituţii la sala de festivităţi a Colegiului Naţional Calistrat Hogaş din Piatra Neamţ.

Citește știrea

Trending