Contactează-ne

Educatie

Planurile ministrului în sistemul de învăţămînt

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ după adoptarea bugetului, ministrul Ecaterina Andronescu a spus că o parte din bani vor fi folosiţi pentru extinderea programului Masă caldă în şcoli ■ semestrul I s-ar putea termina înainte de sărbătorile de iarnă ■ problema greutăţii ghiozdanului va fi rezolvată cu tablete ■

Ministrul Ecaterina Andronescu a declarat marţi, după ce comisiile parlamentare reunite de buget-finanţe au dat raport favorabil bugetului Ministerului Educaţiei Naţionale, în creştere cu 46,73% faţă de 2018, că banii vor fi folosiţi pentru extinderea programului masă caldă în şcoli. Aceasta a mai avansat ideea ca primul semestru să se încheie înainte de sărbătorile de iarnă. „Există un amendament, care a şi trecut, potrivit căruia, 140 de milioane de lei se iau de la Autoritatea Electorală Permanentă şi această sumă trece la capitolul cheltuieli de capital, din care noi urmează să facem investiţii. De asemenea, au mai trecut 100 de milioane prin redistribuire la cheltuielile pentru susţinerea universităţilor. Să putem să facem masă caldă, trebuie să pregătim şcolile. Şcolile trebuie să aibă cantină, în care noi să dăm masa caldă copiilor. Extinderea mesei calde se loveşte de acest impediment. Noi, în acest moment, avem OUG, funcţionează acum şi avem 50 de şcoli care servesc masa caldă, sunt alese în aşa fel încât sunt şcoli cu elevi cu probleme sociale. Programul acesta este de 3 ani. Ca să-l putem extinde, va trebui să ne gânduim cum să facem investiţii în şcoli să avem cantine“, a declarat Ecaterina Andronescu după ce Comisiile parlamentare reunite de buget-finanţe au dat, marţi, raport favorabil bugetului Ministerului Educaţiei Naţionale. Andronescu a spus, după ce Opoziţia a acuzat în timpul dezbaterii în Comisie că Liviu Dragnea a plagiat un amendament al PNL, că „atunci cînd facem ceva pentru sistemul de învăţămînt, nu trebuie să cîştigăm politic, trebuie să cîştige sistemul“. „Eu cred că atunci când facem ceva pentru sistemul de învăţământ, nu trebuie să cîştigăm politic, trebuie să cîştige sistemul. Aici nu am văzut asta. Pentru toaletele şcolilor care au grupuri sanitare în curte sunt 65 de milioane şi îi avem într-un capitol separat“, a mai afirmat ministrul. „Haideţi să închidem bugetul şi să încercăm să facem lucruri mai bune pentru şcoală. Nu vreau niciodată, prin nici o măsură pe care o voi lua, să bulversez sistemul de învăţămînt. Aş vrea să nu mai creăm probleme acestui sistem. Ceea ce a fost în acest an, aţi văzut şi dumneavostră, vacanţa de iarnă începe în 21 septembrie, se termină în 11 sau 12 ianuarie, deci 3 săptămîni de vacanţă, 2 săptămîni de şcoală şi pe urmă iar vacanţă. Dacă reuşim să găsim o formulă să nu micşorăm vacanţele şi să încheiem semestrul înainte să încheiem vacanţa de iarnă, atunci probabil asta ar trebui să facem (modificarea structurii semestrului astfel încât primul semestru să se încheie înainte de vacanţa de iarnă – n. r.)“, a declarat oficialul. Ea a adăugat că se urmăreşte punerea la dispoziţia şcolarilor şi elevilor a unor tablete astfel încît să se rezolve problema greutăţii ghiozdanului. „De asemena, ţinînd seama de la nivelul Comisiei Europene, proiectul de digitalizare devine prioritar şi pentru România, din surse nerambursabile, dar cu resurse în bugetul nostru, încercăm de dezvoltăm acest proiect pe care l-am numit – România digitală – un proiect care este gândit să facă un salt în creşeterea interactivităţii şcolii şi în conţinutul redării, prin dispunerea la fiecare clasă a unei table inteligente şi prin atribuirea copiilor din gimnaziu şi din liceu a câte unei tablete. În felul acesta rezolvăm şi problema greutăţii ghiozadanului pe care copii îl poartă în spate“, a adăugat Ecaterina Andronescu. Ministerul Educaţiei va dezvolta şi proiecte din surse rambursabile, cum ar fi cel din programul Băncii europene de Investiţii cu privire la construirea de 380 de grădiniţie. „S-au construit 197, au rămas 193, care sînt prinse în bugetul pe anul acesta“, a explicat ministrul. Bugetul alocat Ministerului Educaţiei Naţionale este de 30.829.261.000 lei, în creştere cu 46,73% faţă de 2018.

Citește știrea
Postează comentariu

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Actualitate

Şcolile, se pregătesc de învăţămînt on-line?

Știre publicată în urmă cu

în data de

Autor

■ în perioada pandemiei, în judeţul Neamţ au fost achiziţionate 1.000 de tablete pentru elevi ■ asta reprezintă 20% din necesar ■ Ministerul Educaţiei va avea o întîlnire cu inspectorii şcolari generali, în care se vor analiza nevoile reale din teritoriu ■

Criza sanitară provocată de pandemia de coronavirus a determinat Uniunea Europeană să analizeze procesul de digitalizare din instituţiile statelor membre.

Pe 2 iulie, în şcolile din judeţ a ajuns o adresă a minister prin care se solicită un „Plan de acţiune pentru educaţia digitală“, care să sintetizeze experienţele dobîndite pe perioada crizei pandemice, cînd şcolile şi universităţi au desfăşurat sistemul de învăţămînt on-line.

„Astăzi şi în România , ca în întreaga lume, se impune aproape în mod obligatoriu, eficientizarea activităţii din instituţiile statului, cele centrale şi locale, care au nevoie de digitalizare, pentru eficientizarea activităţilor. Digitalizarea în învăţămînt nu este o noutate.

Ea a început odată cu intrarea României în Uniunea Europeană, în 2007, cînd s-au produs schimbări majore şi în învăţămînt. Trebuie să recunaoştem însă că, s-au făcut o serie de eforturi şi în ceea ce priveşte dotarea şcolilor cu echipamente informatice, pentru acele şcoli care au depus proiecte.

Cu cît au fost mai multe proiecte, cu atît au venit mai multe dotări. Anul acesta, în perioada în care şcoala s-a mutat în mediul on-line şi mă refer aici la evenimentele petrecute după 11 martie, s-au făcut eforturi uriaşe de adaptare la situaţie. Ministerul Educaţiei, inspectoratele şcolare, conducerile de şcoli, părinţii şi primăriile s-au imlicat în această chestiune.

Atunci am aflat că, de fapt, nu stăm chiar aşa de bine la capitolul dotări cu infrastructură informatică. Cînd spun lucrul acesta am în vedere anumite zone şi anumite categorii de populaţie şcolară. Mă refer în primul rînd la învăţămîntul rural, unde s-a constatat că nu toţi copiii au aceleaşi şanse la educaţie, dacă privim această educaţie prin prisma digitalizării.

S-au făcut nişte eforturi în acest sens şi mulţumim cadrelor didactice, părinţinţilor şi autorităţilor locale, în sensul în care au fost achiziţionate în această perioadă 1.000 de tablete, ceea ce reprezintă cam 20% din necesarul real, echipamente procurate într-un timp relativ scurt, de o lună jumătate. În realitate avem nevoie de 5.000 tablete.

Guvernul României a alocat 150.000 de lei şi în perioada următoare vor urma achiziţii de astfel de echipamente pentru elevii care nu au posibilităţi să şi le procure. Se vor da tablete inclusiv cadrelor didactice. Ne vom concentra exact acolo unde sînt nevoile reale“, a declarat Mihai Obreja, inspector general.

Acesta a spus că, deoarece nu se ştie cum va evolua pandemia pe teritoriul României, pentru anul şcolar 2020- 2021 se discută mai multe scenarii. „Ne aflăm în plină pandemie, cu o explozie a cazurilor de coronavirus, mai mare de la o zi la alta. Dacă nu vom fi atenţi, se pare că, se va impune ca din toamnă învăţămîntul să se desfăşoare tot on-line. Pe 24-26 iulie vom avea o întîlnire la Ministerul Educaţiei, unde ni se vor cere date concrete despre aceste dotări din fiecare judeţ.

Se vor analiza cu această ocazie toate scenariile posibile: învăţămînt faţă în faţă, integral, învăţămînt combinat sau învăţămînt în totalitate on-line, dacă lucrurile vor evolua prost din punct de vedere pandemic“, a mai spus mai marele peste învăţămîntul nemţean.

Citește știrea

Actualitate

Dascălimea intră şi ea în emoţiile examenelor

Știre publicată în urmă cu

în data de

Autor

■ aproximativ 500 de cadre didactice sînt aşteptate să se înscrie la Definitivat şi Titularizare

Dascălii vor intra de joi, 9 iulie şi ei în febra examenelor care este obligatoriu a se desfăşura în aceleaşi condiţii de respectare a unor reguli sanitare severe.

Inspectorul şcolar general, Mihai Obreja, a făcut cîteva precizări referitoare la etapa de pregătire a acestor concursuri, pe care le vor susţine circa 500 cadre didactice din Neamţ.

„Ministerul Educaţiei a publicat în Monitorul Oficial ordinul prin care se modifică calendarul privind mişcarea personalului şi ne referim aici la :concursul de ocupare a posturilor şi catedrelor vacante şi la examenul de Definitivat. Începînd de pe 9 iulie şi pînă pe 16 au loc înscrierile.

Noi am postat pe site-ul inspectoratului modelele de cerere şi fişă de înscriere şi toţi paşii ce trebuie parcurşi pînă în ziua examenului, care va avea loc pe 22 iulie, precum şi a celui de ocupare a posturilor şi catedrelor vacante, care va avea loc pe 29 iulie.

Aceste examene vor avea loc în patru centre din Piatra Neamţ, aceleaşi ca în anii anteriori. Deja am parcurs paşii legaţi de completarea comisiei de organizare a concursului de Titularizare şi au fost completate şi comisiile din cele patru centre. Lucrările cadrelor didactice se vor transporta la comisiile de evaluare din alte judeţe, prin poşta specială. Spun asta pentru că era o sarcină dificilă aceea de asigurare a securităţii transportului“, a precizat Mihai Obreja, inspector şcolar general al ISJ Neamţ.

Acesta a spus că Serviciul de Resurse Umane al instituţiei pe care o conduce stă la dispoziţia tuturor candidaţilor pentru a le oferi informaţiile necesare susţinerii în bune condiţii a examenelor.

În 22 iulie va avea loc examenul de Defintivat la care vor participa peste 100 cadre didactice, iar în 29 iulie se va desfăşura examenul de Titularizare în învăţămînt la care sînt aşteptaţi în jur de 400 dascăli de diverse specialităţi.

Directorii şcolilor din cele patru centre de examen au sarcina de a realiza o igienizare corespunzătoare a spaţiilor de examen, prin care să se evite riscurile infectării cu virusul SARS Cov2.

Citește știrea

Actualitate

Din băncile şcolii, aşteptaţi în şomaj

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ absolvenţii care au cel puţin 16 ani, pot beneficia de sprijin de la stat ■ ajutorul de şomaj este în valoare de 250 de lei şi se acordă pe o perioadă de 6 luni ■ actele trebuie depuse în 60 de zile de la data încheierii cursurilor ■

Absolvenţii institutiilor de învăţămînt în vîrsta de minimum 16 ani pot beneficia de o indemnizaţie de şomaj în cuantum de 250 lei/ lună, pentru o perioadă de 6 luni, dacă se înregistrează la agenţia pentru ocuparea forţei de muncă din raza căreia îşi au domiciliul, în termen de 60 de zile calendaristice de la data absolvirii, ca persoană în căutarea unui loc de muncă.

Acest din urmă demers, înregistrarea ca persoană aflată în căutarea unui loc de muncă e o etapă prealabilă şi obligatorie în vederea obţinerii facilităţilor acordate potrivit Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru şomaj şi stimularea ocupării forţei de muncă.

În cazul absolvenţilor de liceu, indiferent dacă au promovat sau nu au promovat examenul de Bacalaureat, termenul pentru înscrierea la agenţiile teritoriale ANOFM este de 60 de zile de la încheierea cursurilor claselor terminale din învăţămîntul liceal. Elevii care nu au situaţia şcolară încheiată la toate materiile, se pot înregistra în evidenţele agenţiei în termen de 60 de zile de la data promovării examenului de corigenţă, dată înscrisă în adeverinţa eliberată de instituţia de învăţămînt.

„În cazul absolvenţilor de studii superioare, termenul de 60 de zile în interiorul căruia trebuie să se înregistreze la agenţiile de ocupare începe de la finalizarea studiilor anului terminal sau de la data promovării examenului de licenţă (dacă persoana promovează examenul de licentă în termen de 12 luni de la finalizarea studiilor)“, anunţă ANOFM.

Actele necesare pentru înregistrarea absolvenţilor în evidenţele agenţiilor teritoriale ale ANOFM ca persoane aflate în căutarea unui loc de muncă, sînt: carte de identitate; actele de studii / adeverinţă eliberată de la secretariatul institituţiei şcolare care atestă absolvirea; declaraţie pe proprie răspundere, sub sancţiunile aplicate faptei de fals în declaraţii, că persoana nu are restricţii medicale care o împiedică sa presteze muncă sau că are eventuale restricţii medicale care o împiedica să presteze o anumită muncă.

Prin absolvent al unei instituţii de învăţămînt se înţelege persoana care a obţinut o diplomă sau un certificat de studii, în condiţiile legii, în una dintre instituţiile de învăţămînt gimnazial, profesional, special, liceal, postliceal sau superior, de stat ori particular, autorizat sau acreditat în condiţiile legii.

Absolvenţii instituţiilor de învăţămînt şi absolvenţii şcolilor speciale, în vîrstă de minimum 16 ani, care în termen de 60 de zile de la absolvire se înregistrează la agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă şi în acest termen se angajează cu normă întreagă pentru o perioadă mai mare de 12 luni, beneficiază de o primă de inserţie egală cu de 3 ori valoarea indicatorului social de referinţă în vigoare la data încadrării (1.500lei). Plata se efectuează în două tranşe: prima după încadrare şi a doua după cele 12 luni.

Citește știrea

Trending