Contactează-ne

Educatie

Planurile ministrului în sistemul de învăţămînt

Știe publicată cu

în data de

■ după adoptarea bugetului, ministrul Ecaterina Andronescu a spus că o parte din bani vor fi folosiţi pentru extinderea programului Masă caldă în şcoli ■ semestrul I s-ar putea termina înainte de sărbătorile de iarnă ■ problema greutăţii ghiozdanului va fi rezolvată cu tablete ■

Ministrul Ecaterina Andronescu a declarat marţi, după ce comisiile parlamentare reunite de buget-finanţe au dat raport favorabil bugetului Ministerului Educaţiei Naţionale, în creştere cu 46,73% faţă de 2018, că banii vor fi folosiţi pentru extinderea programului masă caldă în şcoli. Aceasta a mai avansat ideea ca primul semestru să se încheie înainte de sărbătorile de iarnă. „Există un amendament, care a şi trecut, potrivit căruia, 140 de milioane de lei se iau de la Autoritatea Electorală Permanentă şi această sumă trece la capitolul cheltuieli de capital, din care noi urmează să facem investiţii. De asemenea, au mai trecut 100 de milioane prin redistribuire la cheltuielile pentru susţinerea universităţilor. Să putem să facem masă caldă, trebuie să pregătim şcolile. Şcolile trebuie să aibă cantină, în care noi să dăm masa caldă copiilor. Extinderea mesei calde se loveşte de acest impediment. Noi, în acest moment, avem OUG, funcţionează acum şi avem 50 de şcoli care servesc masa caldă, sunt alese în aşa fel încât sunt şcoli cu elevi cu probleme sociale. Programul acesta este de 3 ani. Ca să-l putem extinde, va trebui să ne gânduim cum să facem investiţii în şcoli să avem cantine“, a declarat Ecaterina Andronescu după ce Comisiile parlamentare reunite de buget-finanţe au dat, marţi, raport favorabil bugetului Ministerului Educaţiei Naţionale. Andronescu a spus, după ce Opoziţia a acuzat în timpul dezbaterii în Comisie că Liviu Dragnea a plagiat un amendament al PNL, că „atunci cînd facem ceva pentru sistemul de învăţămînt, nu trebuie să cîştigăm politic, trebuie să cîştige sistemul“. „Eu cred că atunci când facem ceva pentru sistemul de învăţământ, nu trebuie să cîştigăm politic, trebuie să cîştige sistemul. Aici nu am văzut asta. Pentru toaletele şcolilor care au grupuri sanitare în curte sunt 65 de milioane şi îi avem într-un capitol separat“, a mai afirmat ministrul. „Haideţi să închidem bugetul şi să încercăm să facem lucruri mai bune pentru şcoală. Nu vreau niciodată, prin nici o măsură pe care o voi lua, să bulversez sistemul de învăţămînt. Aş vrea să nu mai creăm probleme acestui sistem. Ceea ce a fost în acest an, aţi văzut şi dumneavostră, vacanţa de iarnă începe în 21 septembrie, se termină în 11 sau 12 ianuarie, deci 3 săptămîni de vacanţă, 2 săptămîni de şcoală şi pe urmă iar vacanţă. Dacă reuşim să găsim o formulă să nu micşorăm vacanţele şi să încheiem semestrul înainte să încheiem vacanţa de iarnă, atunci probabil asta ar trebui să facem (modificarea structurii semestrului astfel încât primul semestru să se încheie înainte de vacanţa de iarnă – n. r.)“, a declarat oficialul. Ea a adăugat că se urmăreşte punerea la dispoziţia şcolarilor şi elevilor a unor tablete astfel încît să se rezolve problema greutăţii ghiozdanului. „De asemena, ţinînd seama de la nivelul Comisiei Europene, proiectul de digitalizare devine prioritar şi pentru România, din surse nerambursabile, dar cu resurse în bugetul nostru, încercăm de dezvoltăm acest proiect pe care l-am numit – România digitală – un proiect care este gândit să facă un salt în creşeterea interactivităţii şcolii şi în conţinutul redării, prin dispunerea la fiecare clasă a unei table inteligente şi prin atribuirea copiilor din gimnaziu şi din liceu a câte unei tablete. În felul acesta rezolvăm şi problema greutăţii ghiozadanului pe care copii îl poartă în spate“, a adăugat Ecaterina Andronescu. Ministerul Educaţiei va dezvolta şi proiecte din surse rambursabile, cum ar fi cel din programul Băncii europene de Investiţii cu privire la construirea de 380 de grădiniţie. „S-au construit 197, au rămas 193, care sînt prinse în bugetul pe anul acesta“, a explicat ministrul. Bugetul alocat Ministerului Educaţiei Naţionale este de 30.829.261.000 lei, în creştere cu 46,73% faţă de 2018.

Citește știrea
Advertisement
loading...
Postează comentariu

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Actualitate

Neamţ: Medii de 10 la Evaluare

Știe publicată cu

în data de

■ cinci elevi au obţinut media 10, la fel ca în sesiunea din iunie anul trecut ■ sînt şanse ca după recorectare, cifra să crească, alţi 6 elevi fiind foarte aproape de calificativul maxim ■ procentul de promovare pe judeţ a fost de 68,5%, ceva mai bun decît în 2018 ■ au fost şi 93 de elevi cu medii între 1 şi 1,99 ■

Emoţiile Evaluării Naţionale au ţinut în tensiune peste 4000 de elevi din Neamţ, iar marţi dimineaţă, emoţiile au fost la cote maxime, în aşteptarea primelor rezultate. Conform calendarului de desfăşurare a examenului, în cursul zilei de 25 iunie, la centrele de testare s-au afişat notele obţinute de absolvenţii claselor a VIII-a care au susţinut Capacitatea în sesiunea iunie 2019. Fruntaşii din Neamţ la acest examen au fost cinci elevi care au obţinut medii de 10. Performerii care au luat nota maximă atît la proba de limba şi literatura română, cît şi la matematică sînt: Dorian Mihai Antoniu şi Georgiana Fărcăşel (ambii de la Colegiul Naţional Roman-Vodă), Elena Cojocaru (Colegiul Naţional Petru Rareş Piatra Neamţ), Denisa Gaman (Liceul Vasile Conta, Tîrgu Neamţ) şi Elena Rebeca Lateş (Şcoala Gimnazială Nr. 2, Piatra Neamţ). Şi anul trecut, înaintea contestaţiilor, tot cinci elevi obţinuseră media maximă. Ca o coincidenţă, şi atunci doi elevi proveneau de la Colegiul Naţional Roman-Vodă (Diana Elena Manolache şi Iarin Cristian Bârgăoanu), iar unul era de la CN Petru Rareş (Ioana Alexandra Brănuţ), în timp ce alţi doi erau de la unităţi din oraşul Tîrgu-Neamţ (Elena Casiana Bobric, de la Liceul Vasile Conta şi Ivona Casiana Vartic, de la Şcoala Domnească Grigore Ghica Vodă). Revenind la sesiunea din acest an a Evaluării Naţionale, trebuie precizat că s-au prezentat la examen 4093 elevi, iar procentul de promovabilitate a fost de 68,50%, ceva mai mare decît cel înregistrat anul trecut înainte de contestaţii (67,9%). Pe tranşe de medii, pe lîngă cele cinci medii de 10, alţi 328 de elevi au avut rezultate foarte bune (medii între 9,00 şi 9,99). De asemenea, calificative bune au obţinut 516 elevi cu medii între 8 şi 8,99, iar alţi 597 de absolvenţi au avut lucrări notate cu medii între 7 şi 7,99. Un număr de 683 de elevi au luat medii între 6 şi 6,99, iar 621 de candidaţi au obţinut medii între 5 şi 5,99. Sub linie sînt 557 de elevi care au medii între 4 şi 4,99, respectiv 405 elevi cu lucrări notate între 3 şi 3,99. Cei mai slabi sînt 234 de elevi cu medii între 2 şi 2,99, iar în zona ruşinoasă sînt 93 de elevi care au reuşit contraperformanţa de a lua medii între 1 şi 1,99. De menţionat că la nivel naţional, un număr de 106.838 candidaţi au reuşit să ia medii mai mari sau egale cu 5, iar 429 de elevi au luat media 10. Imediat după afişarea rezultatelor, începînd cu ora 14, au putut fi depuse şi contestaţiile celor nemulţumiţi de notare. Media la Evaluarea Naţională are o pondere de 80% din media de admitere computerizată. Rezulatele finale după corectarea contestaţiilor se vor afişa vineri, 29 iunie, după care, în perioada 3-7 iulie se va trece la completarea fişelor pentru admiterea computerizată. Repartizarea computerizatã în învăţămîntul liceal de stat a absolvenţilor clasei a VIII-a se va face pe data de 12 iulie, iar între 15 şi 18 iulie se vor depune dosarele de înscriere la şcolile la care candidaţii au fost repartizaţi.

Citește știrea

Actualitate

Neamţ: La şcoală, fără toalete în curte?

Știe publicată cu

în data de

Autor

■ fostul şef al ISJ Neamţ, Viorel Stan, a smuls promisiunea ministrului Educaţiei că judeţul va primi bani pentru desfiinţarea „budelor“ din curţile şcolilor ■ în prezent, în judeţ sînt 41 de unităţi de învăţămînt care au toalete în afara clădirii şcolilor ■

Una din priorităţile comunităţilor locale din mediul rural o reprezintă desfiinţarea toaletelor din fundul curţii, situaţie care apare la 850 de şcoli din ţară, iar judeţul Neamţ este fruntaş la acest capitol, cu 41 de unităţi. Deputatul Viorel Stan, fost inspector şcolar general, este unul dintre parlamentarii care se preocupă de obţinerea de fonduri necesare rezolvării problemelor de asigurare a unor condiţii optime de educaţie şi învăţare în şcolile din mediul rural. El a declarat recent că a primit promisiunea Ministrului Educaţiei, Ecaterina Andronescu că în această vară judeţului Neamţ i se vor repartiza fondurile necesare construirii de toalete şcolare corespunzătoare. „Mă număr printre cei care am susţinut şi susţin foarte puternic desfiinţarea toaletelor din fundul curţii şcolilor nemţene, pentru că mi se pare absolut normal ca într-un învăţămînt modern să fii asigurate condiţiile necesare desfăşurării procesului instructiv educativ. În vara aceasta voi urmări să fie îndeplinite toate condiţiile alocării de fonduri necesare construirii de toalete corespunzătoare. Am primit asigurarea doamnei Ministru Ecaterina Andronescu, că judeţului Neamţ în această vară i se vor asigura fondurile necesare construirii unor toalete publice corespunzătoare. Asta presupune ca la 1 septembrie 2019 să nu mai existe WC-uri necorespunzătoare“, a menţionat deputatul PSD Viorel Stan. Conform datelor existente la Direcţia de Sănătate Publică Neamţ la nivelul judeţului ar să beneficieze de fonduri necesare construcţiei de toalete următoarele unităţi de învăţămînt: Şcoala Gimnazială Nr. 3, Sat Ivaneş, Comuna Bicaz-Chei, Şcoala Primară Nr. 2, sat Rediu, comuna Bâra, Şcoala Primară Nr. 2, sat Rediu, comuna Bâra, Şcoala Primară sat Nistria, comuna Boghicea, Şcoala Primară sat Crăieşti, comuna Bozieni, Şcoala Gimnazială Grigore Sturzu, Sat Târzia, Comuna Brusturi, Şcoala Gimnazială Magazia, comuna Crăcăoani, Şcoala Primară sat Cracăul Negru, comuna Crăcăoani, Şcoala Gimnazială Huisurez, comuna Dămuc, Şcoala Gimnazială Nr. 3, Sat Cut, comuna Dumbrava Roşie, Şcoala Gimnazială, comuna Gâdinţi, Şcoala Gimnazială Episcop Melchisedec Stefănescu, comuna Gârcina, Şcoala Gimnazială, comuna Ion Creangă, Şcoala Gimnazială, comuna Moldoveni, Şcoala Primară sat Gorun, comuna Oniceni, Şcoala Gimnazială, comuna Piatra Şoimului, Şcoala Gimnazială Poieni, comuna Piatra Şoimului, Şcoala Gimnazială Luminiş, comuna Piatra Şoimului, Şcoala Gimnazială Gheorghe Nicolau, comuna Români, Şcoala Primară sat Goşmani, comuna Români, Şcoala Primară Nr. 2, sat Siliştea, comuna Români, Şcoala Primară Nr. 2, sat Siliştea, comuna Români, Şcoala Gimnazială Nicolae Apostol, comuna Ruginoasa, Şcoala Gimnazială sat Traian, comuna Săbăoani, Şcoala Gimnazială Corp B + C comuna Trifeşti, Şcoala Gimnazială Corp B + C comuna Trifeşti, Şcoala Gimnazială Miron Costin, comuna Trifeşti, Şcoala Primară sat Miron Costin, comuna Trifeşti, Şcoala Gimnazială Nr. 3, comuna Ţibucani, Şcoala Gimnazială Nr. 3, comuna Ţibucani, Liceul Tehnologic, comuna Valea Ursului, Şcoala Primară sat Muncelu de Jos, comuna Valea Ursului, Grădiniţa cu Program Normal sat Munteni, comuna Văleni, Seminarul Teologic Ortodox Veniamin Costachi, Mănăstirea Neamţ, comuna Vânători Neamţ, Şcoala Gimnazială Nr. 1, comuna Zăneşti, Şcoala Gimnazială Nr. 2, comuna Zăneşti, Grădiniţa cu Program Normal sat Traian, comuna Zăneşti, Şcoala Gimnazială Slobozia, oraş Roznov. Cum se va rezolva această problemă în localităţile care nu au sistem de canalizare şi apă curentă este o altă problemă care nu ştim cum va fi rezolvată peste noapte. Unităţile menţionate sînt şi cele care nu au autorizaţie sanitară de funcţionare, tocmai din acest motiv.

Citește știrea

Actualitate

Noi activităţi pentru copii la Parcul Natural Vînători

Știe publicată cu

în data de

Autor

■ peste o sută de elevi au petrecut o zi alături de echipa parcului, fiind angrenaţi în activităţi recreative şi educaţionale

Parcul Natural Vînători-Neamţ a fost în cursul lunii iunie gazdă pentru grupuri de copii de la cinci şcoli din zonă, care au luat parte la diferite activităţi. Elevii au fost invitaţi să-şi petreacă „O zi în raza Parcului Natural Vînători-Neamţ“, eveniment organizat în cadrul unui proiect finanţat de Fundaţia pentru Parteneriat şi MOL România, prin care echipa parcului a marcat împlinirea a douăzeci de ani de activitate. Detalii au fost prezentate şi pe pagina de Facebook: „Peste 100 de elevi provenind de la 5 şcoli din zara parcului au fost informaţi despre activităţile desfăşurate de Administraţia Parcului Natural Vînători-Neamţ, îmbinîndu-se activităţile recreative cu cele educaţionale: a fost parcursă puntea suspendată la nivelul coronamentului, a fost prezentat Centrul de vizitare de către responsabilul cu conştientizarea, iar doritorii au parcurs traseul din miniparcul de aventură din apropierea Centrului de vizitare. Sub îndrumarea rangerilor din cadrul APNVNT, cei mici au păşit Pe urmele zimbrilor – în interiorul ţarcului de aclimatizare, prilej cu care şi-au îmbogăţit cunoştinţele referitoare la zimbri şi fauna pădurii. Aceste activităţi s-au desfăşurat în cadrul proiectului Parcul Natural Vînători Neamţ – de douăzeci de ani împreună(SVA- 05-2019), finanţat de Fundaţia pentru Parteneriat şi MOL România din acdrul Programului Spaţii Verzi, Componenta Arii Naturale Protejate, sesiunea februarie 2019“. De-a lungul existenţei sale, Parcul Vînători a derulat nenumărate proiecte, concursuri şi activităţi pentru elevi, care şi-au petrecut în mod plăcut timpul şi au învăţat lucruri interesante despre fauna şi flora din zonă. De exemplu, taberele Junior Ranger, din anii trecuţi, le-a oferit prilejul participanţilor să ia parte la jocuri şi aplicaţii teoretice şi practice legate de patrimoniul natural al zonei, din perspectiva speciilor şi habitatelor Natura 2000. Şcolarii au aflat cum se face monitorizarea zimbrilor în libertate cu ajutorul telemetriei şi care este impactul acestor mamifere asupra habitatelor forestiere şi praticole(pajişti). În programul taberei au fost incluse şi sesiuni de grafică şi design în vederea realizării de suveniruri cu imaginea zimbrului, sub coordonarea lui Tiberiu Roibu, un expert de la Facultatea de Arte şi Design din Iaşi. De asemenea, un alt proiect, finanţat de Fundaţia pentru Parteneriat şi MOL România, a evidenţiat „nebănuita importanţă a insectelor sociale“. Elevii implicaţi au parcurs o serie de trasee ecoturistice din raza parcului unde au putut observa îndeaproape speciile de floră şi faună, scopul unor astfel de activităţi fiind acela ca o parte din membrii comunităţilor să devină interesaţi în promovarea valorilor naturale şi turistice din propria comunitate. În cadrul aceluiaşi proiect au fost realizate în incinta sediului Administraţiei Parcului un muşuroi şi un stup cu pereţi transparenţi, care permit vizitatorilor observarea activităţii furnicilor şi albinelor din diferite unghiuri. Alte activităţi ale Parcului se derulează anual, cum ar fi concursul Ana are mere …pentru zimbri, o campanie de colectare de furaje menite să asigure un plus de vitamine mamiferelor înainte de sezonul rece.

Citește știrea

Trending