Contactează-ne

Administrație

Piatra Neamţ: Piaţa centrală, iar motiv de gîlceavă politică. Cetăţenii suferă

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ reducerea preţurilor de pornire la licitaţie pentru o serie de spaţii în piaţă a picat ■ s-au abţinut cei de la PSD şi ALDE ■ de suferit nu au doar comercianţii, ci şi cumpărătorii ■ întrebare, retorică: de ce sînt atît de “scumpe” utilităţile la un obiectiv abia dat în folosinţă? ■

Unii consilieri pietreni demonstrează în continuare, spre ruşinea lor, că nu înţeleg încă faptul că postura lor de aleşi locali nu înseamnă supunere oarbă faţă de partidul pe listele căruia au fost votaţi sau posibilitatea de plăti poliţe politice, ci în primul rînd datoria de a sprijini proiecte în interesul cetăţenilor. Această concluzie, care nu este nouă, a fost din nou evidenţiată de cele întîmplate în Consiliul Local Piatra Neamţ, miercuri, 30 ianuarie. Cînd pe ordinea de zi a fost şi un proiect de hotărîre prin care se dorea reducerea preţurilor de pornire la licitaţie pentru o serie de spaţii din Piaţa Centrală care pînă în prezent nu şi-au găsit stăpîn. Proiectul a picat, pentru că s-au abţinut consilierii de la PSD şi ALDE. Care, din nou, au venit cu nişte motivaţii ce par deplasate, dacă nu chiar puerile. Cei de la PSD au arătat cu degetul, ipocrit, spre Urban. Că adică ştia Urban-ul că sînt preţuri mari cînd a cîştigat licitaţia pentru administrarea pieţei cu o redevenţă mare. Şi că e treaba lor să ocupe acum locurile din piaţă. De unde ipocrizia? În primul rînd, stabilirea preţurilor e apanajul exclusiv al aleşilor locali, tocmai de aici nevoia unui proiect de hotărîre. Iar dacă, la mai multe licitaţii, cu un preţ, nu vine nimeni, nu e normal şi logic să ceri reducerea preţului ca în piaţă să nu rămînă spaţii neocupate? Doi: distinşii consilieri de la PSD nu credem că au uitat că licitaţia a fost una cu cîntec. Cu o firmă participantă, dar perdantă, la care administratorii aveau legături, de prietenie, nevinovate evident, cu şeful lor de partid. Aşa că orice încercare de a lovi în Urban, firma care a cîştigat, poate fi interpretată. Cei de la ALDE “au dat-o pe discriminare” în încercarea lor de a-şi motiva abţinerea. Că adică ar fi discriminaţi cei care au închiriat deja spaţii la preţuri mari, faţă de cei care ar putea închiria la preţuri mai mici. Numai că au omis un element esenţial: e vorba de alte spaţii, aşa că te întrebi ce treabă are ALDE cu Prefectura, ca să parafrazăm o vorbă din bunici. Însă motivaţia reală a fost una exclusiv politică. Evidentă, deşi nemărturisită. Preţurile mari şi faptul că piaţa stă goală, la fel cum e cazul şi a chiriilor mari pe spaţiile deja închiriate, provoacă nemulţumire. Pe care o decontează primarul liberal. Aşa că domnii de la PSD şi ALDE au tot interesul ca motivul nemulţumirii să rămînă.

Interesul cetăţeanului, unde e?

Dincolo de aceste jocuri politice, în care nu ne implicăm, doar le observăm, rămîne sau ar trebui să rămînă interesul pietreanului. Cum arată lucrurile într-o logică simplă, dar sănătoasă? Piaţa Centrală e un bun al comunităţii, care trebuie să ofere posibilităţi de a-şi dezvolta afacerea pentru întreprinzătorii locali, dar şi un loc de unde cetăţeanul simplu să-şi poată face aprovizionarea la un preţ şi o calitate cel puţin acceptabile. Mai mult, să genereze şi oarece venituri la bugetul local, bani care să fie folosiţi eventual pentru finanţarea unor proiecte. Pentru aceasta ar fi nevoie ca piaţa să fie ocupată într-un procent cît mai mare, altfel, goală, mai mult cheltuie decît produce. În al doilea rînd, chiriile ar trebui să fie accesibile. Ca să nu omori sau să fugăreşti comercianţii şi ca preţul pipărat al chiriei să nu se regăsească în preţul pipărat al produselor pe care le cumpără pietrenii. În acest context, concluzia logică ar fi că trebuie reduse preţurile de pornire la licitaţie pentru spaţiile goale, pentru a fi găsiţi doritori, dar ar trebui ca onor aleşii locali să găsească o modalitate şi pentru a reduce chiriile mari la spaţiile deja ocupate, supărarea a numeroşi comercianţi şi motiv de creştere a preţurilor. Şi pentru a face o treabă gospodărească să găsească şi modalităţi să se asigure că reducerea de chirii se traduce în reducere de preţuri, pentru ca să beneficieze cetăţeanul simplu. Cum să facă acest lucru fără a încălca regulile unei pieţe libere, concurenţiale? E treaba lor, de aceea i-am ales, “bănuind” că sînt inteligenţi şi bine intenţionaţi. Mai este însă o problemă şi, pe această cale formulăm o întrebare care sperăm să nu ajungă retorică: De ce sînt atît de mari costurile cu utilităţile la un obiectiv relativ nou? Pentru că supărarea comercianţilor nu ţine doar de chirii, ci şi de costul utilităţilor. Pentru că Urban n-ar avea probleme cu plata redevenţei, în principal, chiar mari, ci din faptul că reducerea chiriilor ar putea să ducă la încasări care să nu acopere plata utilităţilor. Aşteptăm răspuns la această dilemă. Aşa cum aşteptăm şi ca aleşii să găsească o soluţie, legală, la dilema morală legată de o eventuală reducere a chiriilor deja existente, fără a-i discrimina pe cei care au pierdut licitaţiile la preţuri mari. Răspunsurile le aşteptăm de la aleşii noştrii: adică, nu-i aşa, cei mai deştepţi şi mai bine intenţionaţi dintre pietreni.

Citește știrea
Advertisement
loading...
Postează comentariu

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Administrație

Neamţ: Exerciţiu de imagine? Strategie antişpagă la spital

Știre publicată în urmă cu

în data de

Autor

■ conducerea unităţii spitaliceşti din Roman va implementa propria strategie, începînd din această toamnă

Iniţiativa ministrului Sănătăţii, Sorina Pintea, de a întări lupta antişpagă din spitale este o măsură, care, de voie, de nevoie, e apreciată de conducerile spitalelor, iar volens-nolens, managerii sînt determinaţi astfel să aplice propriile strategii. La Spitalul Roman, doctor Maria Andrici a explicat cum vor fi puse în practică aceste măsuri antişpagă: „Iniţiativa doamnei ministru, de a trimite pacienţi sub acoperire pentru a identifica personalul care ia şpagă în spitale e o măsură ce face parte din Strategia naţională anticorupţie. E adevărat că la nivelul spitalului nostru există o serie de chestionare on-line, care testează gradul de satisfacţie al pacienţilor faţă de serviciile oferite. Aceste chestionare sînt periodic analizate în Consiliul Medical, sau în cel de etică, însă în formularele respective nu sînt şi întrebări legate de subiectul corupţie. Din toamna acestui an vom implementa Standardul anticorupţie ISO 37001, sistem de management aniti-mită. La sfîrşitul lunii iunie, la Sibiu, a fost un curs cu tematica anticorupţie, la care a participat şi un salariat al unităţii noastre. S-a luat legătura cu persoana responsabilă de coordonarea acestui program şi s-a decis ca la sfîrşitul lunii septembrie 2019 să organizăm şi la Roman acest curs“, a declarat medicul Maria Andrici. Managerul unităţii şi-a exprimat satisfacţia că la Roman nu au fost scandaluri în care personalul să fie acuzat de condiţionarea actului medical. Sistemul de management anticorupţie se bazează pe o serie de măsuri şi de mijloace de control, inclusiv pe linii directoare de susţinere şi specifică cerinţe privind: adoptarea unei politici şi a unor proceduri de combatere a corupţiei; formarea în spiritul combaterii corupţiei; evaluarea riscurilor de corupţie referitoare la unele proiecte sau unii parteneri comerciali; implementarea de mijloace de control financiare, comerciale sau contractuale, precum şi în domeniul achiziţiilor, etc. Dacă strategia va duce şi la combaterea micii corupţii – şpaga dată de aparţinători portarului, pentru a permite intrarea într-o secţie, sau spăguţa dată infirmierei pentru a schimba lenjeria patului, care ar trebui schimbată oricum, rămîne de văzut. Totul pare a fi pentru moment doar exerciţiu de imagine.

Citește știrea

Administrație

Neamţ: Noutăţi legislative pentru şoferi. Clemenţă pentru vitezomani

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ şoferii cărora le-au fost suspendate permisele de conducere din pricina vitezei pot solicita restituirea lor doar dacă au fost sancţionaţi pentru această faptă o singură dată într-un an ■ sînt şi alte modificări în legislaţia rutieră, ele intrînd deja în vigoare ■

Şoferii cărora le-au fost suspendate permisele de conducere din pricina vitezei pot solicita restituirea lor doar dacă au fost sancţionaţi pentru această faptă o singură dată într-un an. E doar una dintre modificările aduse ordonanţei privind circulaţia pe drumurile publice, intrată în vigoare. Ordonanţa a fost modificată şi publicată în Monitorul Oficial, noile prevederi despre suspendarea permisului şi modalităţile de restituire într-un timp mai scurt faţă de cel prevăzut de lege intrînd în vigoare de pe 17 iulie. Primul articol modificat impune unui şofer căruia i-a fost suspendat permisul între 30 şi 90 de zile şi ulterior restituit, o perioadă de două luni, timp în care nu va trebui să mai comită nici o abatere. În caz contrar perioada de suspendare se va prelungi cu 30 de zile. „La articolul 103, alineatul (2) are următorul cuprins: (2) În cazul în care conducătorul de autovehicul, tractor ori tramvai săvîrşeşte, într-un interval de două luni de la data restituirii permisului, din nou o nouă faptă prevăzută la art. 100 alin. (3), art. 101 alin. (3) şi art. 102 alin. (3), perioada de suspendare se majorează cu încă 30 de zile“, se arată în ordonanţă. Faptele pentru care se aplică noile prevederi fac trimitere la depăşirea coloanelor de vehicule oprite la culoarea roşie a semaforului sau la trecerile la nivel cu calea ferată, neacordarea priorităţii de trecere pietonilor sau a vehiculelor, nerespectarea semnificaţiei culorii roşii a semaforului, nerespectarea regulilor privind depăşirea, nerespectarea indicaţiilor poliţistului sau nerespectarea regulilor de circulaţie la trecerea unei coloane oficiale. Modificările sînt valabile şi în situaţia în care şoferul a fost prins băut la volan, dacă fapta nu constituie infracţiune, conducerea vehiculului cu probleme la frînare sau direcţie, neoprirea la trecerea la nivel cu calea ferată cînd barierele sau semibarierele sînt coborîte şi depăşirea vitezei maxime admise. Vechea reglementare prevedea un interval de 6 luni de la data restituirii permisului, pentru majorarea perioadei de suspendare cu 30 de zile în cazurile în care un şofer ar fi încălcat regulile de circulaţie. Articolul 104 din ordonanţă a fost şi el modificat şi completat cu o serie de prevederi. Prima dintre ele înlătură pragul impus de 30 de zile pentru suspendarea permisului. „Articolul 104(1) – La cererea titularului permisului, perioadele de suspendare se reduc de către şeful poliţiei rutiere a judeţului sau a municipiului Bucureşti pe raza căreia a fost săvîrşită fapta ori de către şeful poliţiei rutiere din Inspectoratul General al Poliţiei Române“, se arată în textul ordonanţei. Vechea reglementare pevedea faptul că, la cererea titularului permisului, perioadele de suspendare se reduc de către şeful poliţiei rutiere a judeţului sau a municipiului Bucureşti pe raza căreia a fost săvîrşită fapta ori de către şeful poliţiei rutiere din Inspectoratul General al Poliţiei Române, dar nu mai puţin de 30 de zile, în condiţiile prevăzute în regulament. În plus faţă de forma iniţială a ordonanţei, perioada de suspendare a exercitării dreptului de a conduce se reduce, dacă şoferul sancţionat îndeplineşte cumulativ, mai multe condiţii, respectiv a fost declarat admis la testul de verificare a cunoaşterii regulilor de circulaţie şi a obţinut permisul de conducere cu cel puţin un an înainte de săvîrşirea faptei.

Reglementări în cazul depăşirii vitezei

Totodată, un conducător auto căruia i-a fost suspendat permisul pentru depăşirea vitezei legale poate să-şi recupereze actul doar dacă a fost sancţionat pentru această faptă o singură dată într-un an. Reglementarea face referire şi la pragul de viteză, respectiv 70 de km/h, regăsit în altă formă şi în vechea formă a legii. „Pentru fapta prevăzută la art. 102 alin. (3) lit. e), perioada de suspendare se reduce la 30 de zile, la cererea titularului dacă depăşirea vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv şi pentru categoria din care face parte autovehiculul condus este cu 70 km/h, dacă depăşirea vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv şi pentru categoria din care face parte autovehiculul condus este cu mai mult de 70 km/h, doar dacă fapta a fost săvârşită o singură dată în 12 luni“. Art.102 alin.3 lit. e din forma veche a legii prevede o depăşire cu mai mult de 50 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv şi pentru categoria din care face parte autovehiculul condus. Şoferul sancţionat nu va avea posibilitatea de a solicita reducerea perioadei de suspendare a exercitării dreptului de a conduce, dacă a cumulat, din nou, cel puţin 15 puncte de penalizare în următoarele 12 luni de la data expirării ultimei suspendări a exercitării dreptului de a conduce, a fost implicat într- un accident de circulaţie din care au rezultat numai pagube materiale, iar rezultatul testării aerului expirat sau al probelor biologice a stabilit că a condus vehiculul în timp ce se afla sub influenţa alcoolului. În acelaşi timp a fost introdus un nou articol care prevede că în cazul săvârşirii a două sau a mai multor contravenţii care atrag şi suspendarea exercitării dreptului de a conduce, constatate prin acelaşi proces-verbal, perioada de suspendare se calculează prin însumarea perioadelor prevăzute pentru fiecare faptă, fără ca aceasta să depăşească 90 de zile. Cînd o persoană căreia i-a fost reţinut permisul pentru o faptă prevăzută cu suspendarea exercitării dreptului de a conduce săvîrşeşte, în perioada în care are drept de circulaţie, o nouă contravenţie pentru care se dispune suspendarea exercitării dreptului de a conduce, se aplică suprapunerea perioadelor de suspendare dispuse pentru fiecare sancţiune. Totodată, dacă o persoană căreia i-a fost reţinut permisul pentru o faptă prevăzută cu suspendarea exercitării dreptului de a conduce săvârşeşte, în perioada în care are drept de circulaţie, în timpul valabilităţii dovezii de reţinere a permisului de conducere, o nouă contravenţie pentru care se dispune suspendarea exercitării dreptului de a conduce, se aplică distinct perioade de suspendare pentru fiecare contravenţie.

Un ordin al Ministrerului Sănătăţii

Ministrul Sănătăţii a schimbat, printr-un ordin, condiţiile pentru obţinerea sau reînnoirea permisului, astfel încît solicitanţii care prezintă deficienţe profunde de auz trebuie să-şi echipeze maşinile cu oglinzi mai mari. „Pct. 2.3: Solicitanţii care prezintă hipoacuzie profundă bilaterală care nu poate fi corectată la nici o ureche pot fi încadraţi doar în grupa 1 dacă vehiculul dispune de oglinzi mai mari. Pct.2.4: Pentru solicitanţii care prezintă hipoacuzie cu sau fără corecţie protetică, după caz, şi care solicită permis pentru grupa 1 se eliberează avizul apt/apt condiţionat, cu recomandarea echipării autovehiculului potrivit prevederilor pct. 2.3“, se arată în ordinul publicat marţi în Monitorul Oficial.

Citește știrea

Actualitate

Piatra Neamţ: Primarul Chitic, vizită de lucru pe străzile în reparaţie

Știre publicată în urmă cu

în data de

Primarul municipiului Piatra Neamţ, Dragoş Chitic, a realizat, joi, 18 iulie, o vizită de lucru pe străzile din oraş aflate în reparaţie. El a declarat că a fost stabilit şi calendarul lucrărilor ce vor fi efectuate în săptămînile viitoare. Coincidenţă sau nu, tot joi ministrul transporturilor, Răzvan Cuc, a făcut o vizită de lucru pe drumurile aflate în reparaţie din judeţ. “Continuăm lucrările edilitare de sezon din programul stabilit pentru acest an. Astăzi (joi, 18 iulie n.r.) am punctat pe teren, împreună cu directorul societăţii Publiserv stadiul realizării lucrărilor programate pentru această perioadă şi am stabilit calendarul pentru săptămînile următoare. Se lucrează în această perioadă la: reparaţia capitală a străzilor Siliştei, Vînătorului , Eroilor şi Vasile Cîrlova, reparaţii punctuale cu asfalt pe străzile afectate în toate cartierele oraşului, finalizarea amenajării sensului giratoriu de la gară, reparaţia trotuarelor de pe B-dul Decebal, B-dul Traian şi strada Cuejdi, refacerea marcajelor rutiere şi întreţinerea spaţiilor de joacă şi a mobilierului stradal. O echipă specializată desfăşoară lucrări de întreţinere a canalizării pluviale şi a rigolelor de scurgere a apei pentru evitarea problemelor în cazul ploilor abundente”, a declarat Dragoş Chitic.

Citește știrea

Trending