Contactează-ne

Educatie

„Perle“ sînt şi în Istoria de-a VI-a

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ printre erori se află nume scrise greşit - Buonarotti şi nu Buonarroti, munţii Urali, în loc de Ural, sau trimiteri către hărţi inexistente ■ ar mai fi cuvinte folosite greşit - investit, în loc de învestit, exprimarea greşită a unor repere cronologice, sau ani redactaţi greşit ■ la o recapitulare este o temă care nu a fost tratată în lecţii ■

Pe zi ce trece scandalul legat de manualele şcolare cu grave greşeli se amplifică, noi erori fiind descoperite şi în cartea de Istorie pentru clasa a VI-a. Acestea au fost semnalate pe pagina personală de Facebook de profesorul Stan Stoica, autor a mai multe studii şi lucrări consacrate cu precădere istoriei contemporane a României. Iată ce a consemnat acesta: Nume scris greşit: 1. Michelangelo este trecut ca fiind Buonarotti, nu Buonarroti, cum e corect. Este scris aiurea de cel puţin 7 ori, la paginile 26, 30 şi 31. 2. Trimiteri către hărţi inexistente – la pagina 17, elevii au ca sarcină de lucru: „pe baza hărţii D, de la pagina 14… realizaţi…“. La pagina 14 nu există vreo hartă. 3. Trimiteri către aplicaţii care nu se referă la tema în discuţie – la pagina 18, după ce vorbeşte despre incaşi şi marele Inca, există o trimitere către Aplicaţia 1, pagina 19. Însă aplicaţia 1 de la pagina 19 se referă la Cristofor Columb şi la azteci, nu la incaşi. 4. Cuvinte folosite greşit: La pagina 53, Activitatea 1 D, este folosit greşit cuvântul „investit“, în loc de „învestit“. „Dumnezeu i-a investit pe regi…“. Poate fi o greşeală a traducătorului din Bossuet, însă chiar şi în acest caz autorul ar fi trebuit să corecteze. 5. Titlul unei lucrări scris greşit – la pagina 67, în loc de Candid sau optimismul, autorul a scris Candid sau optimistul. 6. Exprimarea greşită a unor repere cronologice – pagina 76: între anii 1793 şi 1794; pagina 88 – între anii 1814 şi 1815 şi între anii 1870 şi 1871. A se observa că între aceşti ani… nu există nimic. Corect era în anii. 7. Ani redactaţi greşit – la pagina 45, Aplicaţia 1, activitatea (e), vorbind despre Actul de supremaţie, este dat anul 1543, în loc de 1534, cum apare, corect, de mai multe ori în lecţie. 8. Denumire geografică scrisă greşit – la paginile 48 şi 56, munţii Urali (greşit), în loc de Ural (corect). 9. Autorul recapitulează teme pe care de fapt nu le-a tratat în lecţii. La recapitularea de la pagina 56 introduce o temă nouă, clarobscurul în pictură, despre care de fapt nu a vorbit până atunci. 10. Utilizarea greşită a unor temeni – autorul relativizează termenul document, trecând sub această categorie, pe tot parcursul manualului, inclusiv texte aparţinând unor istorici (exemplu pagina 51, un text din istoricul Aurel Decei este document). Când le predăm izvoarele istorice, la clasa a V-a, ei află că documentul este altceva. 11. Termeni explicaţi greşit: a. La pagina 26, lecţia Renaşterea: geneza spiritului european, termenul perspectivă, din domeniul picturii, este explicat la dicţionar ca fiind un „procedeu geometric care permite redarea, într-o pictură, a impresiei de profunzime…“. De văzut DEX- ul; b. La pagina 34, cuvântul erezie este explicat ca necredinţă, când de fapt înseamnă o credinţă greşită, strâmbă, alterată; din nou la pagina 40: „ca să lupte împotriva celor pe care îi considera necredincioşi (sau eretici)“; 12. Multe surse istorice sunt… create de autor! Este un lucru privit îndeobşte ca fiind grav, în breasla istoricilor, chiar dacă este un manual şcolar. (…) 13. Surse fără… sursă – p. 29; unui text dat ca sursă istorică nu i se precizează… autorul. Într-o paranteză scrie doar „Despre cartea tipărită“; la fel la pagina 41, la sfârşitul unei surse istorice despre Walter Milne scrie doar „Despre Walter Milne“. Nimic despre autorul textului sau despre lucrarea sau sursa de Internet (eventual) din care a fost preluat. 14. Greşeli la redactarea unor sarcini de lucru: La pagina 35, Aplicaţia 2 de la Studiul de caz Giordano Bruno şi Galilei Galilei, elevii au ca sarcină să completeze, „pentru fiecare dintre cei trei astronomi“. De fapt, sunt doar doi, cei cărora le este dedicat studiul de caz. Profesorii şi elevii nu vor şti la care al treilea se referă autorul. Ca neclarităţi şi inadecvări, profesorul menţionat mai sus arată: 1. Explicaţii care induc în eroare elevul: a. pagina 26 – „Una dintre cele mai impresionante cupole din vremea Renaşterii este cea proiectată de Filippo Bruneleschi pentru Domul din Florenţa“. Nimic în neregulă, doar că termenul „dom“ este explicat la dicţionar ca fiind „cupolă în formă de semisferă a unei clădiri monumentale“. Dacă domul este o cupolă, elevul se poate întreba cum de a fost proiectată o cupolă pentru un dom? 2. pagina 14: exprimare nepotrivită – „cucerirea civilizaţiilor precolumbiene“ de către europeni. O civilizaţie nu poate fi „cucerită“, ci distrusă, desfiinţată, împrumutată, influenţată etc. Termenul cucerire este potrivit când vorbim de popoare şi teritorii. 3. La pagina 48, în textul lecţiei este marcat cuvântul „monarhia“, pentru a fi dat la dicţionar. Însă la dicţionar este explicat termenul „monarh“! Termenul oricum se face într-a V-a, nu era nevoie neapărat de explicarea lui.

Iată ce-i în Geografie şi Biologie

Aşa cum arătam într-un articol publicat în edişia de ieri, grave erori sînt şi în manualele de Geografie şi de Biolologie de clasa a VI-a. Astfel, pe o hartă Turnu Măgurele este plasat în locul oraşului Drobeta Turnu Severin, Marea Moartă este în locul Mării Roşii, Insula Ascension a devenit Asuncion, care e capitala Paraguayului, iar Tasmania a fost botezată Vanuatu. Alte greşeli – Guyana Franceză este scrisă cu „i“ şi nu cu „y“, la Insula Falkland, cei care au editat manualul au uitat o literă, aşa că pe hartă apare Falkand, nu apare Sudanul de Sud, deşi este o ţară independentă din 2011, iar un oraş rusesc, Krasnoyarsk, a fost scris greşit Krasniarsk. În ce priveşte Biologia, sînt două manuale, ambele cu erori, confuzii şi greşeli gramaticale. La o rubrică „Ştiaţi că…?“, la pagina 10, elevilor li se arată că „Vasele de sînge însumează peste 160.000 de kilometri“. Informaţia este contrazisă 7 pagini mai încolo: „Totalitatea vaselor de sînge din corpul unui adult are o lungime de 96 000 km“. Apoi, inima şi ficatul sînt puse greşit în fotografia care prezintă sistemul de organe al omului, la pagina 19. Altă anomalie: „Parazitul ia substanţele hrănitoare gata preparate de gazdă fără să o mai supună proceselor de digestie“. Pe lîngă acordul făcut greşit (corect este „Parazitul ia substanţele hrănitoare gata preparate de gazdă, fără să le mai supună proceselor de digestie“), nici informaţia nu este exactă, spun profesorii contactaţi de HotNews.ro. De exemplu, căpuşele digeră sîngele pe care îl sug de la gazde (pagina 34). Elevii sînt puşi să răspundă la întrebarea: „De ce în vecinătatea lichenilor nu trăiesc şi alte plante?“ (pagina 37). Lichenii nu sînt plante, deci formularea „alte plante“ este incorectă, iar unii licheni cresc pe plante, deci întrebarea în totalitate este greşită. Manualul face confuzie între mucegai şi paraziţi. La pagina 37, elevii trebuie să răspundă la întrebarea: „Paraziţii care alterează pîinea sînt: a. ţînţarii; b. mucegaiurile; c. viermii intestinali; d. puricii“. Mucegaiul, cel care alterează pîinea, este saprofit, nu parazit. Mai apare şi o ilustraţie greşită, din care elevii învaţă că plămînii au cîte un lob „interior“, în loc de „inferior“ cum este corect. Elevii mai învaţă că: „Traheile sunt mereu deschise pentru că pereţii lor au o consistenţă tare datorită unei substanţe numită chitină, prezentă şi în unghiile noastre“. Chitina nu intră în alcătuirea unghiilor oamenilor, ci cheratina. În carte mai apare „Orificul anal“ – în loc de „orificiul anal“. Iată şi dezacorduri: „Alegeţi cel puţin o plantă şi cel puţin un animal care trăieşte în deltă“ (pagina 85); „Întreaga clasă va urmări prezentările şi vor da note de la 1 la 10 fiecărui grup, în funcţie de cît de clar şi bine au răspuns la întrebări“ (pagina 33). Inexactităţi ar fi: „Vă puteţi îmbolnăvi de boli ca: viermi intestinali (…)“ pagina 92. Viermii intestinali nu sunt boli, ci paraziţi care produc boli. Sînt şi foarte multe greşeli de literă, de exprimare, de redactare, dintre care enumerăm cîteva: „Tratarea corectă, grăbeşte vindecarea“ (pagina 94) – virgulă între subiect şi predicat; „ţesut coducător“ (lipseşte n, ilustraţia de la pagina 12); „Amntiţi-vă că“ (lipseşte i, pagina 23); „Intestinul subţire este segmental tubului digestiv în care se încheie digestia (…)“ (segmental în loc de segmentul, pagina 26); „(…) bacteriile sau viruşii devin inofensivi“ – nu este singura dată cînd pluralul nu este scris corect, virusuri; „Dacă această regulă nu se respect, eritrocitele donatorului…“ (pagina 61); În al doilea manual de Biologie rinichii stîng-drept sînt numiţi invers, în imaginea care ilustrează sistemul excretor (pagina 111). Apare termenul „Vene lemnoase“, în loc de „Vase lemnoase“ cum ar fi fost corect, în desenul care ilustrează organele vegetative ale unei plante superioare (pagina 116). Mai apar următoarele informaţii inexacte: „Durata vieţii este variată: o zi – fluturele de mătase; broaşte ţestoase, corb, elefant – peste 100 de ani; 5.000 de ani – baobabul“ (pagina 8).

Citește știrea
Postează comentariu

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Actualitate

Fără teze şi olimpiade sau cu ele în sistem on-line?

Știre publicată în urmă cu

în data de

Autor

■ Ministerul Educaţiei lansează în dezbatere publică propuneri de descongestionare a programelor şcolare ■ există discuţii despre modul în care se vor putea susţine on-line tezele şi chiar olimpiadele şcolare ■

Ceea ce nu au reuşit să facă în 30 de ani de democraţie factorii de decizie din Ministerul Educaţiei, adică reformarea sistemului de învăţămînt, prin aerisirea programelor şcolare şi digitalizarea reală a acestuia, se pare că va reuşi să producă schimbări criza pandemică.

Inspectorul şcolar general, Mihai Obreja, declară că la nivelul conducerii Ministerului Educaţiei se află, în pregătire, o asemenea reformă, ce se găseşte în stadiul de dezbatere, vizînd modificarea programelor şi mai ales adaptarea sistemului de evaluare la metodele on-line.

„La Ministerul Educaţiei există discuţii pe tema reformei în învăţămînt, care ar urma să vizeze şi aspecte ce ţin de modul de evaluare, prin tezele semestriale. Există discuţii şi despre modificarea programelor şcolare, deşi conţinuturile acestora, rămîn, pînă la urmă, la decizia cadrului didactic.

Să ne amintim că în timpul stării de urgenţă au fost modificate programele pentru disciplinele de la examenele de Evaluare Naţională şi Bacalaureat. Există posibilitatea ca prin ordin de ministru să se procedeze la fel şi acum, în funcţie de scenariul în care se va învăţa: verde, roşu sau galben.

Esenţial este, însă, ca prin modul în care se vor susţine aceste teze să se asigure egalitatea de şanse a copiilor, care trebuie să se afle în aceeaşi situaţie“, a declarat Mihai Obreja, inspector şcolar general al ISJ Neamţ .

Tot în timpul stării de urgenţă, conducerea Ministerului Educaţiei a stabilit formule de încheiere a situaţiei şcolare a elevilor, împiedicaţi să participe fizic la ore. Este în discuţie şi legiferarea posibilităţii de evaluare prin mijloace on-line la olimpiade. „Discuţii interesante se poartă şi în ceea ce priveşte oportunitatea continuării, în condiţiile actuale, a desfăşurării olimpiadelor şcolare, mai greu de organizat în sistem on-line, deşi acestea reprezintă formula cea mai complexă a ceea ce înseamnă performanţă, de nivel înalt, în sistemul de educaţie“, a mai adăugat inspectorul general.

Citește știrea

Actualitate

Elevi navetişti, Covid şi licenţa transportatorilor

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ o parte dintre firme au anunţat că nu vor mai elibera abonamente gratuite elevilor ■ decontarea navetei se face în funcţie de prezenţa la şcoală ■ poliţiştii de la Rutier au realizat controale în trafic pentru a verifica sesizarea Inspectoratului Şcolar ■

Inspectorul şcolar general, Mihai Obreja, a fost sesizat de mai multe şcoli despre faptul că mare parte a firmelor de transport, care duc sau aduc elevi navetişti către liceele din municipii şi oraşe au ameninţat, în ultima vreme, că refuză să mai elibereze abonamente elevilor, ceea ce a determinat conducerea inspectoratului se adreseze Poliţiei Neamţ.

Acesteia i s-a solicitat să facă controale în trafic pentru a vedea cum se respectă legea. Inspectoratului Şcolar susţine că refuzul de a transporta elevii poate fi apreciat ca o îngrădire a dreptului la educaţie.

„Nu am primit încă un raport privind rezultatul controalelor făcute la transportatorii care refuză să mai elibereze abonamente gratuite, ceea ce este contrar legii.În acest sens, s-a transmis un mesaj clar, prin intermediul domnului comisar şef, Paul Tablan, comandantul Inspectoratului Judeţean de Poliţie Neamţ că, în cazul în care se va încălca legea, se va trece la sancţiuni care pot ajunge şi pînă la ridicarea licenţei de transport“, a declarat inspectorul şcolar general, Mihai Obreja.

Vicepreşedintele Asociaţiaţiei Judeţeane a Operatorilor de Transport (AJOPT) Neamţ, Ionuţ Pricope, recunoaşte apariţia unor asemenea probleme, în noile condiţii de criză pandemică sanitară, cauzată de virusul SARS Cov 2.

El spune însă că o asemenea situaţie a apărut în condiţiile în care transportatorii nu mai ştiu exact cîte şcoli învaţă efectiv şi cîte trec pe scenariul hibrid sau roşu, ceea ce le creează dificultăţi în a se organiza.

„Conform unei prevederi legislative, orice elev cu domiciliul în altă localitate decît aceea în care este unitatea de învăţămînt pe care o frecventează, beneficiază de transport gratuit cu autobuzul, pe bază de abonament.

Elevul are obligaţia să se prezinte la sediul operatorului de transport şi transportatorul are obligaţia să-i elibereze, gratuit, o legitimaţie de călătorie. Problema care se ridică este aceea că în legislaţie se prevede ca decontarea abanomentelor către noi, transportatorii, să se facă în funcţie de prezenţa elevilor la şcoală.

Elevii iau aceste abonamente şi apoi s-ar putea să nu se prezinte la ore o zi, două, o săptămînă. Noi le-am emis abonamentele, dar poate ei nu s-au dus la ore. Problema a apărut în condiţiile în care unele şcoli au transmis la Consiliul Judeţean, prin care se face decontarea acestor abonamente şi am fost anunţaţi că se vor diminua sumele ce ne vor fi decontate“, a declarat Ionuţ Pricope.

Astfel de probleme au apărut şi din cauza ambiguităţilor legislaţiei, care prevede obligativitatea ca elevii care beneficiază de abonamente să se prezinte obligatoriu şi la ore.

Transportatorii invocă faptul că nu se pot transforma în detectivi care să urmărescă prezenţa elevilor şi că discuţia a apărut din momentul în care reprezentanţii firmelor au ameninţat că vor refuza să mai elibereze abonamente gratuite, în condiţiile în care li s-a spus că se vor diminua sumele decontate pe transportul elevilor navetişti.

Transportatorii mai spun că nu pot face protecţie socială într-o perioadă dificilă şi pentru ei din punct de vedere financiar, cînd au stat „pe dreapta“ cîteva luni, ceea ce le-a afectat grav afacerile.. Reprezentantul AJOPT Neamţ recunoaşte, însă şi faptul că există situaţii de supraaglomerare a unor mijloace de transport în comun, mai ales în zilele de la începutul fiecărei luni, cînd este greu de estimat cîţi elevi vor veni să-şi scoată abonamente şi că există şi cazuri izolate de aglomerări ale mijloacelor de transport.

Citește știrea

Actualitate

Neamţ: Noi cursuri suspendate

Știre publicată în urmă cu

în data de

Comitetul Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă Neamţ a adoptat o nouă hotărâre care presupune suspendarea cursurilor pentru mai multe clase ale unor unităţi de învăţământ din Neamţ. Astfel, conform hotărârii adoptate,

„se suspendă, conform propunerii Inspectoratului Școlar Județean Neamț, cursurile care presupun prezența „față în față” pentru următoarele clase:

  • Colegiul Tehnologic „Spiru Haret” – Piatra Neamț – clasa a V-a B – perioada 19.10 –30.10.2020;

  • Scoala Gimnazială  „Mihai Eminescu” Roman – clasa a II-a B – perioada 19.10 –30.10.2020;

  • Colegiul Tehnic „Miron Costin” – Roman – clasa a XI-a H – grupa 1 – perioada 19.10 –30.10.2020;

  • Scoala Gimnazială „Alexandru Podoleanu” Podoleni – clasa a II-a B – perioada 19.10 –30.10.2020;

  • Colegiul Național „Petru Rareș” – Piatra Neamț – clasa a VII-a, clasa a IX-a C, clasa a IX-a D, clasa a IX-a E, clasa a X-a D, clasa a X-a F, clasa a XI-a E, clasa a XI-a F, clasa a XII-a A, clasa a XII-a E – perioada 20.10 – 02.11.2020;

  • Scoala Gimnazială Domnească Târgu Neamț – clasa a IV-a B – perioada 19.10 – 30.10.2020.

Se aprobă, conform propunerii Inspectoratului Școlar Județean Neamț, reluarea cursurilor școlare care presupun prezența „față în față” pentru clasa pregătitoare D din cadrul Școlii Gimnaziale „Elena Cuza”Piatra Neamț (începând cu data de 19.10.2020), clasa a III-a D din cadrul Școlii Gimnaziale  „Calistrat Hogaș” Roman (începând cu data de 20.10.2020), clasa a XI-a din cadrul Școlii Profesionale  Valea Ursului (începând cu data de 20.10.2020) și grupa mică din cadrul Școlii Gimnaziale „I. I. Mironescu” Tazlău (începând cu data de 21.10.2020)”.

Citește știrea

Trending