Contactează-ne

Administrație

Paşaportul poate fi obţinut mai uşor

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ au fost adoptate reglementări simplificate şi termene reduse pentru obţinerea documentului ■ paşapoartele simple vor fi gata în 15 zile lucrătoare ■

De acum înainte, paşaportul poate fi obţinut mai uşor şi într-o perioadă mai scurtă de timp. Asta după ce Guvernul a aprobat pe 10 octombrie 2018 un proiect de Hotărîre a Guvernului pentru modificarea şi completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 248/2005 privind regimul liberei circulaţii a cetăţenilor români în străinătate, aprobate prin Hotărîrea Guvernului nr. 94/2006, prin care sînt introduse o serie de modificări legislative care asigură simplificarea procedurilor şi reducerea termenelor pentru obţinerea paşaportului. Proiectul de Hotărîre a Guvernului aprobat asigură punerea în aplicare a modificărilor aduse în acest an Legii 248/2005 privind regimul liberei circulaţii a cetăţenilor români în străinătate. De asemenea, clarifică printr-o reglementare neechivocă unele aspecte întîlnite de-a lungul timpului în activitatea practică. „Astfel, termenul de eliberare a paşapoartelor simple electronice în cazul cererilor depuse în ţară se reduce de la 30 la 15 zile lucrătoare (de la data depunerii cererilor). În ceea ce priveşte cererile depuse în străinatate, termenul de 90 de zile se reduce în funcţie de ţara unde se află solicitantul: 45 de zile lucrătoare, în cazul cererilor depuse la misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României în statele membre ale Uniunii Europene, respectiv 60 de zile lucrătoare, în cazul cererilor depuse în statele terţe în raport cu UE“, conform unui comunical al Poliţiei Române. Printre modificările aprobate se află simplificarea condiţiilor ce trebuie îndeplinite pentru eliberarea paşapoartelor simple temporare în cazul minorilor care urmează să se deplaseze în străinătate pentru a urma un tratament medical fără de care viaţa ori sănătatea le este pusă în pericol, prin stabilirea necesităţii unei traduceri „autorizate”, şi nu „legalizate”, aşa cum era pînă acum, a documentelor emise de instituţia străină care urmează sa efectueze tratamentul medical. S- a stabilit că procura specială şi declaraţia privind acordul de eliberare a paşaportului minorului se restituie, solicitantului, după scanare, atunci cînd aceste înscrisuri cuprind împuternicirea, respectiv acordul pentru îndeplinirea altor operaţiuni sau acte, altele decît cele privind eliberarea paşaportului. Totodată, s-a eliminat necesitatea prezentării strict a originalului certificatului de naştere al minorului sub 14 ani la ridicarea paşaportului simplu electronic/temporar, fiind acceptată şi copia acestuia. O altă modificare vizează eliminarea sintagmei „în original” în cazul hotărîrilor judecătoreşti care trebuie prezentate de către solicitanţii paşapoartelor, avînd în vedere faptul ca hotărîrile judecătoreşti se comunică părţilor în copie de către instanţă. Noua formulare asigură claritatea textului şi a intenţiei normative ce vizează necesitatea prezentării hotărîrii judecătoreşti certificate de instanţa judecătorească (prin aplicarea stampilei, în original). De menţionat este faptul că prin Legea nr. 133/2018 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 248/2005 privind regimul liberei circulaţii a cetăţenilor români în străinătate care a intrat în vigoare în luna iulie 2018, cadrul normativ a fost completat în sensul adaptării la realităţile legislative naţionale şi europene actuale, la practica diversificată existentă în materie, precum şi, implicit, la nevoile cetăţenilor români. „Principalele noutăţi sînt extinderea termenului de valabilitate a paşaportului simplu electronic de la 5 la 10 ani pentru persoanele care au împlinit vîrsta de 18 ani şi reglementarea situaţiilor în care poate fi eliberat paşaportul simplu temporar“, se arată în acelaşi comunicat.

Actualitate

Medicii de familie, pe „front, dar fără puşcă“

Știre publicată în urmă cu

în data de

Autor

■ ei nu sînt de acord să îngrijească bolnavii de Covid, din raţiuni ce ţin de siguranţa lor şi a celorlalţi pacienţi ■ susţin că, practic, nu au cum asigura asistenţă medicală bolnavilor infectaţi ■ medicii declară că nu se pot îmbrăca şi dezbrăca pe marginea şanţului de echipamente pe care şi aşa şi le procură din bugetul cabinetului ■ doctorii de familie iau în calcul rezilierea contractului de prestări servicii cu CJAS ■

Vicepreşedinta Patronatului Medicilor de Familie Neamţ, doctor Angela Bica, este revoltată de decizia unilaterală a Guvernului României de a obliga această categorie profesională să îngrijească, la domiciliu, bolnavii de coronavirus, aflaţi într-o stare mai puţin gravă.

Aşa cum se ştie, Guvernul a aprobat o ordonaţă de urgenţă, care a fost emisă săptămîna trecută, ce priveşte accesul la îngrijiri medicale şi concedii medicale pentru persoanele care prezintă simptome specifice infectării cu SARS Cov 2 şi infectate cu acesta, „indiferent de locul de acordare a îngrijirilor medicale“.

Acest act normativ, care completează Legea 136 din 2020, privind instituirea unor măsuri în domeniul sănătăţii publice, în situaţii de risc epidemiologic şi biologic, precum şi Oordonanţa de Urgenţă a Guvernului 158 din 2005, privind concediile şi indemnizaţiile de asigurări de sănătate şi pentru stabilirea unor măsuri cu privire la acordarea concediilor medicale. În acest sens, medicii de familie vor primi cîte 105 lei de fiecare bolnav, în baza unui contract distinct, încheiat cu reprezentanţii Casei Judeţene de Asigurări de Sănătate.

Însă, reprezentanţii Patronatului Medicilor de Familie sînt contrariaţi de această decizie unilaterală, care nu ţine cont, ca atîtea alte acte normative emise în ţară, de realităţile concrete. „În primul rînd, în România munca forţată a fost abrogată, din cîte ştim noi. Nu ne poate obliga nimeni să îndeplinim o serie de atribuţii profesionale care exced competenţelor noastre. Nu sîntem medici infecţionişti şi nici medici epidemiologi.

Monitorizarea telefonică a pacienţilor cu Covid am realizat-o şi pînă acum, fără a fi plătiţi. Sub nici o formă nu putem accepta să ne deplasăm la domiciliul bolnavilor de Covid, aşa cum se vrea. Nu putem decide noi, medicii de familie, izolarea unui pacient şi luarea deciziiei de carantinare în locul Direcţiei de Sănătate. S-a decis ca tot noi, medicii de famile, să eliberăm şi concediile medicale ale bolnavilor de Covid. Atunci întrebăm ce mai fac cei de la DSP?

Aşa cum nu sîntem medici epidemiologi, nu sîntem nici organe ale statului ca să decidem restrîngerea unor drepturi cetăţeneşti, ale bolnavilor aflaţi în carantină. E vorba de o depăşire de competenţe şi nici un medic de familie nu va accepta aceste noi sarcini care sînt aruncate în cîrca lor. Ne gîndim chiar la mijloace de protest radicale, în sensul rezilierii contractelor cu cei de la Casa de Sănătate şi ruperea relaţiilor cu DSP-ul, care şi aşa nu răspunde la telefoane. Ceea ce se întîmplă acum este inacceptabil şi e ca şi cum ai trimite la război un soldat dezbrăcat şi fără puşcă. S-a mai încercat şi în luna martie să ni se impună să facem aceste consultaţii, fără ca cineva să analizeze consecinţele grave ale unei asemenea decizii. Atunci, colegii noştri de la Asociaţia Medicilor de Familie Timişoara s-au adresat Curţii Constituţionale a României şi au semnalat aberaţiile unei asemenea decizii, care ar fi şi inutilă şi foarte periculoasă pentru restul pacienţilor“, declară medicul Angela Bica.

Misiune imposibilă şi iresponsabilă

Doctorul atrage atenţia asupra consecinţelor grave ale unei decizii ca medicii de families ă consulte la domiciu bolnavii de Covid. „Să spunem că acceptăm să acordăm consultaţii la domiciliul unui bolnav de Covid. Ne deplasăm cu o maşină, ne echipăm şi dezechipăm, pe marginea şanţului? Trebuie să nebulizăm maşina după fiecare caz, să aruncăm – unde? echipamentul pe care l-am purtat şi să revenim la cabinet unde ne aşteaptă o groază de bolnavi cu afecţiuni cronice de tot felul, copiii, gravide, etc.

Dacă ne întorcem în cabinet vom fi o sursă sigură de transmitere a bolii către aceşti pacienţi vulnerabili“, a mai susţinut medicul Angela Bica, vicepreşedinta Patronatului Medicilor de Familie Neamţ. Aceasta a mai atras atenţia şi asupra altor aspecte complicate ale situaţiei. Pentru a monitoriza, la domiciliu, un pacient bolnav de Covid, un medic de familie ar avea nevoie de cîte două echipamente complete, formate din combinezoane, viziere, papuci, mănuşi, etc., în total avînd nevoie în cele două săptămîni pentru un singur bolnav de 28 echipamente, a căror valoare este extrem de ridicată, echipamente în prezent asigurate din bugetul cabinetului medicilor de familie. În judeţul Neamţ funcţionează, mai afirmă ocot Angela Bica, aproximativ 240 medici de familie, destul de mulţi în prag de pensionare sau avînd deja acest statut, care au acceptat continuarea activităţii din cauza lipsei de personal din sistem şi ei înşişi vulnerabili din punct de vedere al vîrstei. şi a bolilor de care suferă.

În Neamţ există acum 73 de posturi de medici de famile neocupate, pacienţii fiind obligaţi, în plină pandemie, să parcurgă zeci de kilometri pînă la un cabinet dintr-un alt sat. Angela Bica mai spune că 22 de medici de familie au vîrste cuprinse între 60 şi 65 de ani şi 66 între 50 şi 60 de ani, iar îmbolnăvirea unuia dintre ei ar lăsa fără asistenţă medicală primară mii de pacienţi.

Citește știrea

Actualitate

ATENȚIE: Restricționări ale circulaţiei rutiere în municipiul Piatra-Neamț în perioada următoare

Știre publicată în urmă cu

în data de

Autor

În urma solicitării făcute de SC Drupo Neamț SA pentru a putea desfăşura lucrări pentru dezafectarea rețelei electrice aeriene fir contact troleibuze, se va restricționa circulaţia vehiculelor în perioada 23.10.2020 – 18.12.2020 , în intervalul orar 18:00 – 06:00, alternativ pe tronsoane, pe următoarele străzi: Bd. G-ral. N. Dăscălescu, Bd.Traian, Str. Orhei, Str. Mihai Viteazu, Str.Dărmănești, Str.1 Decembrie 1918, Bd. Decebal, Piața M. Kogălniceanu, Bd. Republicii Str. Petru Movilă, Str. Bistriței, Bd. 9 Mai și Piața Gării.

Asigurarea semnalizării rutiere se va face de SC Drupo Neamț SA, iar urmărirea restricționării circulaţiei se face de Biroul Rutier din cadrul Poliţiei Municipiului Piatra-Neamţ şi Poliţia Locală.

Citește știrea

Actualitate

Plăţi în avans către fermierii nemţeni

Știre publicată în urmă cu

în data de

Autor

■ 21.116 fermieri nemţeni vor primi plata subvenţiilor în avans ■ pînă la această dată au fost autorizaţi un număr de 19.500 fermieri ■ plăţile efective au început din 16 octombrie ■

Centrul Judeţean APIA Neamţ a demarat plăţile în avans pentru cei peste 21.116 fermieri, care există în evidenţele instituţiei. Banii au fost alocaţi prin hotărâre de guvern şi plăţile se fac din conturile centrale ale instituţiei. Prima zi de plată a avansului la subvenţii a fost 16 octombrie, dată de la care fermierii nemţeni au început să primească banii în conturi.

”APIA Neamţ a demarat plăţile în avans, aferente cererilor depuse în acest an. Pînă la această dată au fost autorizaţi un număr de 19.500 fermieri, dintr-un total eligibil de 21.116  fermieri. Banii au fost alocaţi prin Hotărîrea de Guvern 819 din 17 octombrie. Plăţile către fermieri se fac on-line de către structura centrală, de aşa manieră încîn în cîteva zile banii vor ajunge în conturile tuturor  fermierilor”, a precizat Mihai Dorneanu, director executiv al APIA Neamţ.

Plăţile în avans pentru subvenţiile acordate fermierilor nemţeni se fac în perioada 13 octombrie – 30 noiembrie, după 1 decembrie urmând a se face plăţile finale către fermieri.

Citește știrea

Trending