Contactează-ne

Educatie

Părinţii nu vor întoarcerea în bănci a tuturor copiilor

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ preşedintele Federaţiei Asociaţiilor de Părinţi din România crede că anul acesta în bănci vor trebui chemaţi doar elevii claselor a VIII- a şi a XII-a ■ pentru restul claselor părinţii susţin că mediile ar putea fi încheiate şi la anul ■ Ministerul Educaţiei a stabilit reguli pentru învăţămîntul la distanţă ■

Federaţia Asociaţiilor de Părinţi din România este parte a dialogului cu Ministerul Educaţiei în privinţa a ceea ce se va întîmpla cu anul şcolar şi întoarcerea copiilor la cursuri.

Preşedintele acestui ONG, Iulian Cristache, este de părere că vor trebui găsite acele soluţii care să nu pună în pericol viaţa copiilor. „Deciziile care se iau pentru întorcerea copiilor în bănci trebuie să fie punctuală şi etapizată. În acest moment şi deschiderea şcolii depinde de prelungirea sau încetarea stării de urgenţă, preconizată a avea loc în jurul datei de 15 mai.

După această dată ar urma ca şi în România să se relaxeze restricţiile. Va trebui ca împreună cu Ministerul Educaţiei să fie găsite soluţii pentru întorcerea copiilor la şcoală. Va trebui să existe certitudinea că nu există pericolul de contaminare a copiilor cu noul Coronavirus şi căutate soluţii de reducere a riscurilor, pe cît este posibil.

Din punctul nostru de vedere, al Federaţiei Asociaţiilor de Părinţi, susţinem că avînd în vedere contextul epidemiologic şi riscurile la care sînt expuşi copiii noştri, ar trebui să se vorbească depre începerea cursurilor doar pentru anii terminali: clasa a VIII-a şi a XII-a astfel încît în maxim o lună copiii să intre în recapitularea materiei şi să se poată pregăti pentru Evaluarea Naţională şi Bacalaureat.

În opinia noastră ar urma ca pentru ceilalţi să se găsească un mod de încheiere a mediilor, în condiţiile predării on-line sau după o prezenţă mai scurtă la şcoală, poate doar pentru o săptămînă. De altfel, la aceste clase materia ar putea fi recuperată începînd cu anul 2021, în următorul an şcolar“, a declarat pentru Monitorul, Iulian Cristache. Acesta susţine că Federaţia Asociaţiilor de Părinţi din România este parte a dialogului cu Ministerul Educaţiei în ceea ce priveşte deciziile importante legate de starea învăţămîntului. Iulian Cristache recunoaşte că există probleme în ceea ce priveşte elevii din mediul rural, care nu au posibilităţi materiale de a dispune de calculatoare sau tablete, pentru a asista la lecţiile predate de cadrele didactice on-line.

Cursuri online pentru elevi

Ordinul de ministru privind instrucţiunile pentru crearea şi întărirea capacităţii sistemului de învăţămînt preuniversitar prin învăţare on- line a fost emis la mai bine de o lună de la declararea stării de urgenţă în ţara noastră.

Documentul precizează măsuri pentru desfăşurarea procesului de învăţare online din învăţămîntul preuniversitar la trei săptămîni distanţă de ridicarea parţială a restricţiilor impuse prin decretarea stării de urgenţă. Ministerul Educaţiei pune la dispoziţia cadrelor didactice, elevilor şi părinţilor o colecţie de resurse necesare continuării învăţării în mediul online.

Portalul Digital pe educred.ro centralizează platforme de învăţare şi resurse educaţionale deschise, inclusiv tutoriale şi alte materiale de învăţare destinate formării şi susţinerii cadrelor didactice. Prezenţa online la cursuri a elevilor şi a cadrelor didactice va fi monitorizata de unităţile de învăţămînt, iar toate informaţiile relevante pentru susţinerea şi îmbunătăţirea accesului la învăţare vor fi completate în Sistemul Informatic Integrat al Învăţămîntului din România.

Centrul Naţional de Politici şi Evaluare în Educaţie (CNPEE) va elabora analize semestriale privind accesul elevilor, cadrelor didactice şi al unităţilor de învăţămînt la resurse pentru învăţarea online. Ministerul poate decide, în cazuri justificate, şi pe baza unor instrucţiuni emise în prealabil, ca evaluarea la anumite discipline/module să fie realizată online. Tot în cadrul acestor instrucţiuni se specifică şi responsabilităţile inspectoratelor şcolare, ale unităţilor de învăţămînt preuniversitar, ale profesorilor, elevilor şi părinţilor.

Inspectoratele şcolare în colaborare cu unităţile de învăţămînt şi cu autorităţile locale vor identifica soluţii pentru asigurarea echipamentelor informatice şi a conectării la internet a unităţilor de învăţămînt. În cadrul instrucţiunii elaborate de Ministerul Educaţiei, unităţile de învăţămînt vor verifica şi monitoriza modul în care sînt transpuse în practică activităţile suport pentru învăţarea online.

Conducerea fiecărei unităţi va sprijini accesul cadrelor didactice la platforme educaţionale, iar împreună cu învăţătorii, profesorii diriginţi şi cadrele didactice se va organiza un program săptămînal care include activităţi de învăţare online pentru fiecare disciplină de studiu.

Unităţile de învăţămînt vor realiza planuri de recuperare şi planuri remediale pentru elevii care în perioada suspendării cursurilor nu au putut participa, din motive obiective, la activităţile de învăţare online. Acestea vor fi aplicate imediat după reluarea cursurilor.

Actualitate

Cerinţe aberante şi fără bază juridică

Știre publicată în urmă cu

în data de

Autor

■ Ministerul Educaţiei vrea să oblige elevii, părinţii şi cadrele didactice să de o declaraţie că nu vor filma şi difuza în spaţiul public lecţiile on-line ■ Gabriel Ploscă, liderul FSLI Neamţ, este de părere că iniţiativa Ministerului Educaţiei este una bună ■

Ministerul Educaţiei şi Cercetării a solicitat marţi, 27 octombrie, părinţilor, elevilor şi profesorilor să semneze o declaraţie, pe proprie răspundere, prin care părinţii şi elevii se obligă să nu înregistreze şi să nu difuzeze cursurile on-line.

Atît reprezentanţii Consiliului Naţional al Elevilor, cît şi ai Federaţiei Asociaţiilor de Părinţi îşi exprimă dezacordul faţă de un asemenea document, care în opinia părinţilor nu are nici o valoare juridică. „Este clar că avem nevoie de disciplină şi regulamente la nivelul sistemului de educaţie, dar nu prin documente acre nu sînt redundant.

Susţinem necesitatea instaurării disciplinei şi susţinem şi dreptul cadrelor didactice de a-şi apăra imaginea. Şi noi, părinţii, vrem aceste lucruri. Solicitarea ministerului de a primi astfel de declaraţii, pe proprie răspundere, trebuiau să meargă pe filiera contracului educaţional, un document care este specificat în Regulamentul de organizare şi funcţionare, ca act subsecvent în Legea Educaţiei.

În acest moment o asemenea declaraţie nu are nici un temei legal şi nu face altceva decît să semene discordie în rîndul părinţilor. Mulţi dintre aceştia vor refuza, pe bună dreptate, să dea asemenea declaraţii“, a precizat, pentru Monitorul, Iulian Cristache, preşedintele Federaţiei Asociaţiilor de Părinţi din România.

Declaraţia pentru elevi şi părinţi invocă două articole din Legea Educaţiei şi Ordinul 5.545 din 2020 al Ministrului Educaţiei, dar şi un articol din Codul Penal. Reprezentanţii elvilor şi ai părinţilor apreciază că în plină criză pandeemică, cînd tot mai multe şcoli trec pe scenariul roşu, altele ar trebui să fie priorităţile Ministrului Educaţiei şi Cercetării, respectiv cele legate de asigurarea infrastructurii şcolare.

Contactat telefonic, liderul Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţămînt, Gabriel Ploscă, este de părere că iniţiativa Ministerului Educaţiei este una bună, ţinînd cont de faptul că de cîţiva ani elevii îşi permit să filmeze diverse aspecte în timpul orelor de curs, pe care apoi le publică pe paginile de socializare, încălcînd dreptul la imagine al cadrelor didactice.

Citește știrea

Actualitate

Fără teze şi olimpiade sau cu ele în sistem on-line?

Știre publicată în urmă cu

în data de

Autor

■ Ministerul Educaţiei lansează în dezbatere publică propuneri de descongestionare a programelor şcolare ■ există discuţii despre modul în care se vor putea susţine on-line tezele şi chiar olimpiadele şcolare ■

Ceea ce nu au reuşit să facă în 30 de ani de democraţie factorii de decizie din Ministerul Educaţiei, adică reformarea sistemului de învăţămînt, prin aerisirea programelor şcolare şi digitalizarea reală a acestuia, se pare că va reuşi să producă schimbări criza pandemică.

Inspectorul şcolar general, Mihai Obreja, declară că la nivelul conducerii Ministerului Educaţiei se află, în pregătire, o asemenea reformă, ce se găseşte în stadiul de dezbatere, vizînd modificarea programelor şi mai ales adaptarea sistemului de evaluare la metodele on-line.

„La Ministerul Educaţiei există discuţii pe tema reformei în învăţămînt, care ar urma să vizeze şi aspecte ce ţin de modul de evaluare, prin tezele semestriale. Există discuţii şi despre modificarea programelor şcolare, deşi conţinuturile acestora, rămîn, pînă la urmă, la decizia cadrului didactic.

Să ne amintim că în timpul stării de urgenţă au fost modificate programele pentru disciplinele de la examenele de Evaluare Naţională şi Bacalaureat. Există posibilitatea ca prin ordin de ministru să se procedeze la fel şi acum, în funcţie de scenariul în care se va învăţa: verde, roşu sau galben.

Esenţial este, însă, ca prin modul în care se vor susţine aceste teze să se asigure egalitatea de şanse a copiilor, care trebuie să se afle în aceeaşi situaţie“, a declarat Mihai Obreja, inspector şcolar general al ISJ Neamţ .

Tot în timpul stării de urgenţă, conducerea Ministerului Educaţiei a stabilit formule de încheiere a situaţiei şcolare a elevilor, împiedicaţi să participe fizic la ore. Este în discuţie şi legiferarea posibilităţii de evaluare prin mijloace on-line la olimpiade. „Discuţii interesante se poartă şi în ceea ce priveşte oportunitatea continuării, în condiţiile actuale, a desfăşurării olimpiadelor şcolare, mai greu de organizat în sistem on-line, deşi acestea reprezintă formula cea mai complexă a ceea ce înseamnă performanţă, de nivel înalt, în sistemul de educaţie“, a mai adăugat inspectorul general.

Citește știrea

Actualitate

Elevi navetişti, Covid şi licenţa transportatorilor

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ o parte dintre firme au anunţat că nu vor mai elibera abonamente gratuite elevilor ■ decontarea navetei se face în funcţie de prezenţa la şcoală ■ poliţiştii de la Rutier au realizat controale în trafic pentru a verifica sesizarea Inspectoratului Şcolar ■

Inspectorul şcolar general, Mihai Obreja, a fost sesizat de mai multe şcoli despre faptul că mare parte a firmelor de transport, care duc sau aduc elevi navetişti către liceele din municipii şi oraşe au ameninţat, în ultima vreme, că refuză să mai elibereze abonamente elevilor, ceea ce a determinat conducerea inspectoratului se adreseze Poliţiei Neamţ.

Acesteia i s-a solicitat să facă controale în trafic pentru a vedea cum se respectă legea. Inspectoratului Şcolar susţine că refuzul de a transporta elevii poate fi apreciat ca o îngrădire a dreptului la educaţie.

„Nu am primit încă un raport privind rezultatul controalelor făcute la transportatorii care refuză să mai elibereze abonamente gratuite, ceea ce este contrar legii.În acest sens, s-a transmis un mesaj clar, prin intermediul domnului comisar şef, Paul Tablan, comandantul Inspectoratului Judeţean de Poliţie Neamţ că, în cazul în care se va încălca legea, se va trece la sancţiuni care pot ajunge şi pînă la ridicarea licenţei de transport“, a declarat inspectorul şcolar general, Mihai Obreja.

Vicepreşedintele Asociaţiaţiei Judeţeane a Operatorilor de Transport (AJOPT) Neamţ, Ionuţ Pricope, recunoaşte apariţia unor asemenea probleme, în noile condiţii de criză pandemică sanitară, cauzată de virusul SARS Cov 2.

El spune însă că o asemenea situaţie a apărut în condiţiile în care transportatorii nu mai ştiu exact cîte şcoli învaţă efectiv şi cîte trec pe scenariul hibrid sau roşu, ceea ce le creează dificultăţi în a se organiza.

„Conform unei prevederi legislative, orice elev cu domiciliul în altă localitate decît aceea în care este unitatea de învăţămînt pe care o frecventează, beneficiază de transport gratuit cu autobuzul, pe bază de abonament.

Elevul are obligaţia să se prezinte la sediul operatorului de transport şi transportatorul are obligaţia să-i elibereze, gratuit, o legitimaţie de călătorie. Problema care se ridică este aceea că în legislaţie se prevede ca decontarea abanomentelor către noi, transportatorii, să se facă în funcţie de prezenţa elevilor la şcoală.

Elevii iau aceste abonamente şi apoi s-ar putea să nu se prezinte la ore o zi, două, o săptămînă. Noi le-am emis abonamentele, dar poate ei nu s-au dus la ore. Problema a apărut în condiţiile în care unele şcoli au transmis la Consiliul Judeţean, prin care se face decontarea acestor abonamente şi am fost anunţaţi că se vor diminua sumele ce ne vor fi decontate“, a declarat Ionuţ Pricope.

Astfel de probleme au apărut şi din cauza ambiguităţilor legislaţiei, care prevede obligativitatea ca elevii care beneficiază de abonamente să se prezinte obligatoriu şi la ore.

Transportatorii invocă faptul că nu se pot transforma în detectivi care să urmărescă prezenţa elevilor şi că discuţia a apărut din momentul în care reprezentanţii firmelor au ameninţat că vor refuza să mai elibereze abonamente gratuite, în condiţiile în care li s-a spus că se vor diminua sumele decontate pe transportul elevilor navetişti.

Transportatorii mai spun că nu pot face protecţie socială într-o perioadă dificilă şi pentru ei din punct de vedere financiar, cînd au stat „pe dreapta“ cîteva luni, ceea ce le-a afectat grav afacerile.. Reprezentantul AJOPT Neamţ recunoaşte, însă şi faptul că există situaţii de supraaglomerare a unor mijloace de transport în comun, mai ales în zilele de la începutul fiecărei luni, cînd este greu de estimat cîţi elevi vor veni să-şi scoată abonamente şi că există şi cazuri izolate de aglomerări ale mijloacelor de transport.

Citește știrea

Trending