Contactează-ne

Educatie

Oaspeţi din cinci ţări la Şcoala Iustin Pîrvu

Știre publicată în urmă cu

în data de

- la unitatea de învăţămînt din Poiana Teiului au sosit delegaţii de la şcoli din Turcia, Polonia, Bulgaria, Letonia şi Lituania - vizita este una din etapele unui proiect Erasmus ce are ca deviză „Să trăim mai bine prin jocuri tradiţionale şi prin întoarcerea la tradiţiile din trecut“ -

Şcoala Gimnazială Iustin Pîrvu din Poiana Teiului se află în plină derulare a proiectului Erasmus + demarat în septembrie 2017 în parteneriat cu unităţi din Turcia, Polonia, Bulgaria, Letonia şi Lituania. Proiectul se va intinde pe perioada a 24 de luni cu sprijinul financiar al Uniunii Europene. Acţiunea se axează pe activităţi comune prin care se urmăreşte scoaterea elevilor din stilul de viaţă monoton şi găsirea unor alternative ce pot face viaţa mai utilă şi plăcută. În cadrul întîlnirilor reciproce, elevii îşi îmbuntăţesc abilităţile de comunicare în limba engleză, leagă prietenii, descoperă noi hobby-uri, călătoresc, învaţă să fie spontani, să fie sinceri, să facă şi ceea ce nu le face plăcere dar este util, să ajute pe cei care au nevoie, să-şi condimenteze viaţa cu lucruri plăcute, să nu renunţe, să se bucure de experienţe, pentru că acestea sunt mai impotante decît bunurile materiale.

Proiectul a cărei activitate se desfăşoară în aceste zile la Şcoala Iustin Pîrvu Poiana Teiului, avînd drept oaspeţi dascăli şi elevi din ţările partenere, Turcia, Polonia, Bulgaria, Letonia şi Lituania, are ca deviză «Să trăim mai bine prin jocuri tradiţionale şi prin întoarcerea la tradiţiile din trecut». Ca urmare a schimbului de experienţă şi a opiniilor se urmăreşte ca tinerii noştri să trăiască sănătos şi să descopere împreună modalităţile de îmbunătăţire a vieţii. Şederea străinilor în Poiana Teiului le-a făcut o impresie bună, comunicînd între noi în engleză. Copiii au fost cazaţi acasă la elevii noştri şi au putut să cunoască pe viu modul în care se trăieşte în familia românească“, a declarat profesoara Mariana Deleanu, coordonatoare proiectului şi director al Şcolii Iustin Pîrvu.

Oaspeţii au descins la Poiana Teiului vineri, 2 februarie, iar duminică au fost însoţiţi într-o excursie la Vatra Dornei, ca luni să fie martorii unui spectacol susţinut de către copiii poienarilor, acţiuni care au fost agreate de delegaţiile străine. Că aşa a fost aveau s-o confirme scurtele declaraţii făcute Monitorului de către o parte dintre ei.

Kamil Kocatas – Turcia: „Sînt bucuros să fiu prezent pentru prima dată în România după o verificare exagerată la aeroport. Dar a trecut şi sînt mulţumit de familiile la care sînt găzduiţi copiii, cu atît mai mult cu cît români sînt ospitalieri, comunicativi şi sociali. Sintetizînd în două vorbe, aş spune entuziasm şi plăcere. Am colaborat foarte bine cu conducerea şcolii şi sperăm să continuăm relaţiile noastre, eventual printr-un nou proiect. Voi comunica acasă despre cele trăite aici, inclusiv despre gastronomia românească. E diferită faţă de cea turcească. Recunosc, mi-a lipsit carnea de miel, dar a fost bine“.

Jorgita Kragiem – Lituania: „Cam aceeaşi impresie o am şi eu. Cînd au văzut părinţii copiilor noştri imagini din locul în care o să ajungem au regretat că nu pot veni şi ei. Cît priveşte programul oferit de gazde, acesta a fost foarte bine pregătit. Le mulţumim şi-i aşteptăm la noi, în Lituania“.

Kinka Mincheva – Bulgaria: „Ne-a plăcut foarte tare programul artistic şi aşteptăm să participăm şi la celelalte activităţi. Totul e perfect“.

Natalija Jesehina – Letonia: „Oamenii sînt modeşti, calmi şi prietenoşi. Elevii la fel, iar colegii noştri, profesorii, sînt deosebit de ospitalieri. Avem ce învăţa de la ei“.

Natalia Pietras – Polonia: „E deosebit de frumos, zona, satul, felul cum sînt aşezate casele şi modul de viaţă al celor ce trăiesc aici. Am fost mulţumiţi de mîncarea oferită, observînd că există tradiţii asemănătoare. Ne-ar plăcea să revenim în România“.

Regretul tuturor a fost că n-au putut ajunge la Castelul lui Dracula. Totuşi gazdele au făcut un efort oferindu-le prilejul să ajungă la Restaurantul Contele Dracula din Pasul Tihuţa. Cît priveşte rezultatul întregului proiect Erasmus+, după parcurgerea întregului program de vizite reciproce, vor fi elaborate două publicaţii electronice, una pe tema jocurilor tradiţionale şi o a doua pe tema gastronomiei specifice fiecărei ţări. În 2018 mai sînt prinse în program vizitele din Bulgaria şi Polonia, unde vor fi prezenţi şi copiii din Poiana Teiului.

Citește știrea
Postează comentariu

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Actualitate

Învăţământ gratuit?! Părinţi, mâna pe portofele că veţi auzi doar: bani, bani şi iar bani

Știre publicată în urmă cu

în data de

Autor

Învăţământul în România e la fel de gratuit pe cât de sincere sunt promisiunile politicienilor în campania electorală. De câteva zile a început anul şcolar şi deja prin mai toate şcolile se organizează şedinţele cu părinţii care, hai să nu ne mai ascundem după deget, înseamnă în principal prilej de “prelucrare” a părinţilor ca să scoată bani din buzunar pentru fondul clasei, pentru văruit, pentru dotat, pentru…

Aşa s-a întâmplat în fiecare an, aşa se întâmplă şi în pandemicul an 2020. Chiar dacă politicienii s-au bătut cu cărămida în piept că dau ei bani de tablete, de dezinfectant, pregătesc ei şcolile, le dotează etc. Şi, dacă e să verifici, banii, în marea lor parte, au plecat din buget, însă… nu prea vedem unde au ajuns. Că tot părinţii trebuie să scoată din buzunar, de unde au sau mai ales nu au, banii pentru toate scrise mai sus şi încă multe altele.

Aşa că să scoatem din vocabularul legislativ această mincinoasă noţiune de “învăţământ gratuit”, că din mintea părinţilor a ieşit demult. În plus, poate onor băieţii ăştia politicieni se gândesc să vină în sprijinul amărâţilor de părinţi cu o măsură de genul: banii daţi pentru învăţământul “gratuit” să fie deduşi din birurile pe care trebuie să le plătim. E clar că statul nu e capabil să asigure condiţii de gratuitate pentru învăţământul OBLIGATORIU şi, dacă tot compensez eu, părinte, să-mi fie reduse dările pe care statul mi le cere cu acele sume cu care acopăr impotenţa lui administrativă.

Poate vom discuta cu altă ocazie şi despre părinţii care exagerează, care se “roagă” ei să fie daţi bani în plus, negândindu-se că învăţământul trebuie să fie accesibil tuturor, nu doar celor cu dare de mână. Dacă tot vor condiţii de cinci stele pentru copiii lor, ceea ce pot să înţeleg, de ce nu-i duc la o instituţie de învăţământ privată unde să înveţe în puf şi cu cele mai noi tehnologii pe masă? Şi poate altădată o să vorbim şi despre faptul că la şcoală au dreptul să meargă şi copiii celor angajaţi “în privat”. Bugetarii, majoritatea dintre ei, foarte bine că a fost aşa, nu le doresc răul, şi-au luat salariile întregi în perioada stării de urgenţă, deşi au stat acasă, dar cei de la privat au trecut prin şomaj tehnic sau poate chiar au ajuns în şomaj sau au suferit tăieri de salarii pentru că şi angajatorii, privaţi, în majoritatea cazurilor, abia mai gâfâie din cauza crizei economice.

Însă ar trebui să fim corecţi şi oneşti în ambele sensuri: dacă un bugetar care a luat leafa întreagă poate plăti tot felul de “fonduri ale clasei”, ca şi în anii trecuţi, un angajat din HORECA, de exemplu, de unde să dea bani ca în alţi ani dacă el nu a avut unde munci până mai ieri? Sau copilul acelui angajat nu mai are dreptul la educaţie?

Şi mai am o întrebare, tot retorică: dacă apuc să cotizez pentru tot ce mai trebuie cumpărat ca al meu copil să beneficieza de învăţământ “gratuit” şi, nu-mi doresc, dar înţeleg că se poate întâmpla, se închide şcoala pe motiv de COVID, mi se returnează banii daţi?

Dreapta măsură sau dacă vreţi calea de mijloc ar trebui să fie căutată, şi chiar găsită, în tot ceea ce facem: aşadar, cu respect, îi rog pe directorii de şcoli şi diriginţi să o lase mai uşor cu fondul clasei şi alte solicitări de bani, că mulţi români abia mai au din ce pune o pâine pe masă, iar pe părinţii “cu lovele”, la fel.

Iar pe ceilalţi care cotizează deşi poate îşi rup de la gură fiindcă nu au mari posibilităţi, le spun, tot cu respect: nu e ruşine să nu ai, nu e adevărată nici măcar zicerea că “dau oricât pentru educaţia copilului meu”, aşa că… N-avem mulţi bani pentru că ne plătim cinstit taxe şi impozite şi muncim pe brânci pe te miri ce salarii. Din taxele şi impozitele plătite de noi îmbuibaţii de politicieni ar trebui să asigure cu adevărat învătământ gratuit, iar directorii de şcoli să ne aştepte cu sălile de clasă “la gata”, nu “la roşu”. Dar avem şi noi o datorie: să nu mai acceptăm să le plătim fără număr, fără număr, ca la manelişti. Să fim o naţiune, nu o turmă.

Citește știrea

Actualitate

Şcoli sub spectrul infectării cu Covid

Știre publicată în urmă cu

în data de

Autor

■ în Neamţ, 217 şcoli funcţionează în sistemul „faţă în faţă“, 93 în scenariul „galben - hibrid“, iar Liceul Carol I în scenariu „roşu“ ■ un copil este spitalizat, iar 76 se află în carantină ■ opt cadre didactice se află internate în spital şi 16 în concediu medical ■

La două zile de la începerea noului an de învăţămînt, conducerile inspectoratelor şcolare au fost obligate să comunice Ministerului Educaţiei situaţia epidemiologică a infectărilor cu coronavirus în rîndul elevilor, personalului didactic şi nedidactic, dar şi măsurile sanitare luate.

„Conform raportării pe care am făcut-o în cursul zilei de astăzi (ieri – n.r.) la ministerul, la nivel de judeţ avem un elev spitalizat şi 76 în în carantină. În ceea ce priveşte personalul didactic am raportat opt persoane spitalizate şi una din categoria personalului nedidactic. Avem două cadre didactice în carantină, care predau, însă on-line, iar alte12 au intrat în concedii medicale. Apreciem că nu este la nivelul judeţului o schimbare majoră faţă de zilele trecute.

Am mai fost sunat despre situaţia a două şcoli, unde două cadre didactice nu s-au simţit bine şi au rămas acasă, în izolare. S-a făcut dezinfecţia sălilor de clasă în care au funcţionat şi în restul sălilor copiii au învăţat în program obişnuit. În cazul unei învăţătoare, de la o şcoală, confirmată cu SARS Cov 2, DSP este în curs de efectuare a unei anchete epidemiologice, dar acolo există certitudinea că acel cadru didactic nu a părăsit sala de clasă şi nu a intrat în contact cu niciunul din colegii săi“, a precizat inspectorul şcolar general, Mihai Obreja.

La ora actuală, şcolile din judeţ funcţionează majoritatea, după scenarul verde, respectiv 217, în care se predă după sistemul faţă în faţă şi doar 93 unităţi funcţionează după scenariul galben, elevii învăţînd după scenariul hibrid (online şi faţă în faţă, alternativ). Liceul Carol I Bicaz funcţionează în totalitate în sistem on-line, dar nu din motive de infectare cu virusul SARS COV 2, ci din cauza întîrzierii lucrărilor de modernizare a clădirilor.

„Am fost personal la Bicaz, am discutat şi cu reprezentanţii constructorului care mi-au promos că se fac efoturi pentru predarea lucrării la sfîrşitul săptămînii viitoare. Acolo e clar că primăria nu şi-a făcut treba“, a precizat Mihai Obreja. Referitor la testarea cadrelor didactice, ea este în opinia inspectorului general, o chestiune care ţine de autorităţile locale, dar e greu de crezut că acestea vor avea fonduri să acopere asemenea cheltuieli din bugetul propriu, cu atît mai mult cu cît rezultatele acestor testări nu sunt suficient de relevante.

Majoritatea şcolilor au măşti în dotare, iar acolo unde nu există suficiente, inspectoratul va trimite din stocul pe care-l mai are, putînd fi puse la dispoziţie 120.000 de bucăţi.

Citește știrea

Actualitate

3 milioane pentru laptopuri şi tablete

Știre publicată în urmă cu

în data de

Autor

Inspectoratul a luat la pas şcolile din judeţ, discutînd cu elevi, profesori şi părinţi. „Toate unităţile şi-au deschis porţile. Cu o zi înainte ştiam că 84 vor merge pe scenariul galben şi doar una, Liceul Carol I Bicaz, pe scenariul roşu, dar e asigurată predarea on- line. Am reuşit ca la fiecare şcoală să asigurăm triajul epidemiologic cu medici şcolari, cu asistenţi medicali, asistenţi comunitari şi medici de familie, aflaţi în contract cu primăriile. În şcolile neacoperite triajul se realizează cu un cadru desemnat, după un ghid realizat de Direcţia de Sănătate“, a explicat profesorul Mihai Obreja. Acesta susţine că şcolile din judeţ sînt pregătite cu materialele necesare asigurării unui învăţămînt de calitate şi în siguranţă. Conducrerea ISJ a transmis în prima zi de şcoală la minister o notă prin care solicită credite bugetare de 3 milioane lei, necesare procurării de laptopuri şi tablete pentru învăţămîntul on- line. Inspectorul Obreja susţine că starea de spirit a tuturor este bună, în sensul că există consens în ceea ce priveşte predarea faţă în faţă, ca singura măsură viabilă pentru un învăţămînt de calitate.

Citește știrea

Trending