Contactează-ne

Prima pagină

Neamţ: Soluţii extreme pentru un cimitir musulman?

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ Daniel Cîniparu, preşedintele Asociaţiei Moscheea Maria, a relatat contextul litigiului pe care îl are cu DSP ■ acesta spune că ar avea documentele necesare construirii unui cimitir musulman, dar e purtat pe drumuri ■ a pomenit şi de forme de protest extreme, greva foamei sau autoincendierea, dar îi e greu să aleagă ■

Preşedintele Asociaţiei Moscheea Maria de la Bîra, comuna Rediu, Daniel Cîniparu, care s-a convertit la islam şi a construit o moschhe în satul menţionat, a organizat vineri, 8 martie, o conferinţă de presă, în care a prezentat jurnaliştilor litigiul pe care acesta îl are cu Direcţia de Sănătate Publică Neamţ. Cîniparu consideră că instituţia tergiversează eliberarea unui acord pentru construcţia unui cimitir musulman pentru zona Moldovei. Demersurile pentru obţinerea acestui document au început în urmă cu trei ani, de nenumărate ori cerîindu-i-se, după spusele sale, tot felul de aprobări pe care le-a adus. Dar, de fiecare dată i s-a tot cerut „altceva şi altceva“. „De fiecare dată am depus toate documentele care mi-au fost solicitate, ultima dată în 10 septembrie 2018. Am venit acasă şi am aşteptat. Am fost invitat, împreună cu un reprezentant al primăriei la Agenţia de Mediu, unde s-a discutat problema noastră, cu mai multe agenţii ale statului. A fost cerut reprezentantului primăriei şi nouă acordul vecinilor. Primăria a organizat o întîlnire, a luat acordul vecinilor consemnat într-un proces verbal. Cei de la DSP au spus că nu e valabil pentru că e nevoie de un acord notarial. În legislaţie nu există această sintagmă. Această cerinţă este în afara legii. DSP nu are competenţa de a verifica acest acord notarial. Am intrat în audienţă la dr. Şerban, care răspunde de cimitire, la directorul executiv, doamna Marcoci. La întîlnirea de la DSP, aşteptînd pe hol, am asistat la o discuţie care se auzea din birou, în care jurista instituţiei spunea: «Trebuie să găsim ceva, trebuie să găsim ceva. Nu se poate să nu găsim ceva !». Ca un «bădăran» ce mă aflu am bătut la uşă şi am intrat, spunînd că eu sînt cel interesat şi vreau să ştiu de ce se caută cu insistenţă ceva pentru a opri construcţia cimitirului şi dacă au ceva cu musulmanii? Evident că discuţia a degenerat, iar eu am ieşit din birou. Am putut însă constata disperarea cu care se caută un motiv de a opri dosarul. În afara notificării notariale şi a acordului vecinilor ni s-au mai cerut şi alte documente: certificatul de înscriere a persoanei juridice fără scop patrimonial, eliberat de Judecătoria Roman, în condiţiile în care la dosar se găsea sentinţa civilă, rămasă definitivă şi executorie. Ni s-a mai cerut şi acordul Secretariatului pentru culte, solicitat de primărie, după care mi s-a spus că în condiţiile în care aduc aceste ultime hîrtii «mai vedem noi». Mi-au solicitat un perimetru de protecţie sanitară de 100 metri, în condiţiile în care în Ordinul ministerului Sănătăţii este stipulată distanţa de 50 de metri. Ultima dată mi-au cerut «dovada PUZ», în condiţiile în care la dosar exista acest docment, întocmit de specialişti care au făcut măsurători în teren. Doamna jurist a spus că e doar un proiect, ori ea solicită dovada PUZ“, a declarat Daniel Cîniparu.

O fi vorba de birocraţie?

Daniel Cîniparu a spus că între timp a solicitat audienţă la prefect, Daniela Soriceanu şi la preşedintele Consiliului Judeţean, Ionel Arsene, pentru a se lămuri dacă e vorba de un exces de zel al DSP sau un ordin de „sus“, de împiedicare a proiectului. Daniel Cîniparu a adăugat şi faptul că a donat o suprafaţă de teren necesar construirii unui cimitir de 400 de locuri către ONG-ul înfiinţat la sfatul DSP. Reprezentantul Asociaţiei Moscheea Maria, care numără acum 30 de musulmani, susţine că ajuns în punctul în care nu ştie cum să găsească o modalitate de protest eficientă: greva foamei sau autoincendierea în faţa DSP, la care să fie însoţit de musulmani din Moldova. Apreciază că ambele decizii sînt greu de luat, pentru că sînt periculoase şi că un om raţional, oricît de disperat şi abuzat ar fi, nu poate recurge decît în situaţii limită la asemenea gesturi. La sugestia redactorului Monitorul, în perioada care urmează va lua legătura cu toţi parlamentarii de Neamţ, cărora le va solicita sprijin pentru interpelarea ministrului Sănătăţii. Asta în speranţa că lucrurile vor intra pe făgaşul normal şi instituţiile statului, spune Cîniparu, îşi vor îndeplini atribuţiile legale şi nu vor discrimina o comunitate, obligînd-o să-şi îngroape morţii în colţul sinucigaşilor, la marginea cimitirelor creştine, în condiţiile în care s-au cheltuit resurse pe tot felul de documentaţii şi avize care expiră în curînd. Ar mai fi şi calea instanţei, dar un proces durează foarte mult. Primarul comunei Bîra, Dănuţ Petariu, a pomenit paşii făcuţi de instituţia pe care o conduce în rezolvarea problemei: „Domnul Daniel Cîniparu a venit la primărie, solicitîndu-ne acordul vecinilor. Astfel, s-a constituit o comisie formată din inginera Ştirbu, şefa Compartimentului agricol, doamna Lili Rădeanu, agent agricol şi viceprimarul comunei, Constantin Ciobanu, care s-au deplasat în teren şi au discutat cu vecinii, consemnînd acest lucru într-un proces verbal, care conţine acordul vecinilor. Un exemplar i-a fost înmînat domnului Cîniparu. Dumnealui, mai departe, pentru a obţine PUZ-ul va trebui să aducă documentele solicitate de Compartimentul urbanism. Urmează ca după obţinerea avizelor eliberate de instituţiile abilitate de lege să se întocmească un proiect de hotărîre care să fie trecut prin consiliul local“.

Citește știrea
Postează comentariu

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Actualitate

Neamţ: Instalatorul Ionel şi avaria la apă. Despre viitorul instalator şef nimic?

Știre publicată în urmă cu

în data de

Autor

■ Ionel Arsene a mers “de urgenţă la faţa locului” unei avarii care a lăsat fără apă un cartier şi o comună ■ îl întrebăm dacă ne va spune “de urgenţă” din curtea cui va ateriza pe scaun viitorul şef al Apa Serv ■ varianta cu “sună un... cumătru” nu poate fi folosită ■

Ionel Arsene, preşedintele Consiliului Judeţean Neamţ şi candidatul “Fapte, nu vorbe” pentru aceeaşi funcţie publică, a fost, miercuri, 12 august, la locul unei avarii produse la reţeaua de distribuţie a apei potabile, care a lăsat fără lichidul vital un cartier din Piatra Neamţ şi comuna Gârcina.

“Am mers de urgență la fața locului, pentru că nu vreau să treacă nici o secundă inutil, fără să se intervină, pentru rezolvarea situație (!? urgenţa scuză greşeala gramaticală şi oricum şi ziariştii mai greşesc n.r.). Nu vreau să stea oamenii fără apă, mai ales în această perioadă caniculară și în contextul pandemiei”, ne-a transmis, prin vorbe, faptele de “vitejie” onor “căpitanul de judeţ”.

Prezenţa la “faţa locului”, că doar nu era să fie la “dosul locului”, e una salutară şi de apreciat. Ca o mică paranteză, în condiţiile în care avariile sunt multe şi de demult, până în campania electorală domn preşedinte nu a găsit timp de poze pe lângă vreo conductă spartă? Dar dacă tot e interesat domnul preşedinte de avariile Apa Serv, sperăm să nu fie foarte interesat că nu-l mai vedem la ochi în campania electorală, la cât de numeroase sunt avariile, ne permitem să îl întrebăm dacă ne va răspunde şi la următoarea întrebare: din ce “curte” va veni viitorul şef al Apa Serv, compania care anunţă mai multe avarii decât furnizează apă, una la preţ de bere de lux?

Chiar vine din curtea “cumătrului”? Şi chiar lasă un “cozonac” de jurist la o firmă care în denumire are tot apă, dar în altă limbă, pentru o “pâine neagră” de director la o companie de apă care are mai multe avarii decât conducte? Nu de alta, dar dacă e juristul de la firma la care ne gândim noi, ne e teamă că va asfalta toate conductele de apă… Şi sudoarea domnului Păcală, vizibilă şi în poză, chiar nu mai valorează nimic? Doar întrebăm.

Citește știrea

Actualitate

ANI zice că Micu are interdicţie trei ani

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ interdicţia ar expira în 2023 ■ “Dacă persoana a ocupat o funcţie eligibilă, nu mai poate ocupa aceeaşi funcţie pe o perioadă de 3 ani de la încetarea mandatului”, conform ANI ■

Interdicţie 3 ani pentru Micu Lucian Ovidiu, fost primar liberal al municipiului Roman, dar recent prezentat de Ionel Arsene, preşedinte PSD Neamţ, drept… candidat la aceeaşi primărie. Evident cu altă pălărie, că aşa e în politica de la noi, una în care traseismul politic e condamnat formal de toţi, dar practicat tot de… toţi. Informaţia poate fi lejer accesată de orice persoană interesată care intră pe site-ul Agenţiei Naţionale de Integritate.

Tot acolo e postat şi un articol de lege: “Art. 25, alin. (2) din Legea nr. 176 din 1 septembrie 2010 privind integritatea în exercitarea funcţiilor şi demnităţilor publice, pentru modificarea şi completarea Legii nr. 144/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Integritate, precum şi pentru modificarea şi completarea altor acte normative:

“Persoana eliberată sau destituită din funcţie potrivit prevederilor alin. (1) sau faţă de care s-a constatat existenţa conflictului de interese ori starea de incompatibilitate este decăzută din dreptul de a mai exercita o funcţie sau o demnitate publică ce face obiectul prevederilor prezentei legi, cu excepţia celor electorale, pe o perioadă de 3 ani de la data eliberării, destituirii din funcţia ori demnitatea publică respectivă sau a încetării de drept a mandatului. Dacă persoana a ocupat o funcţie eligibila, nu mai poate ocupa aceeaşi funcţie pe o perioadă de 3 ani de la încetarea mandatului. În cazul în care persoana nu mai ocupa o funcţie sau o demnitate publică la data constatării stării de incompatibilitate ori a conflictului de interese, interdicţia de 3 ani operează potrivit legii, de la data rămânerii definitive a raportului de evaluare, respectiv a rămânerii definitive şi irevocabile a hotărârii judecătoreşti de confirmare a existenţei unui conflict de interese sau a unei stări de incompatibilitate”.

ANI e extrem de precisă în ceea ce priveşte perioada interdicţiei: 02.04.2020-02.04.2023. Restul pare a fi cancan: plecarea lui Micu din PNL şi scandalul care a urmat, prezentarea lui drept candidat, cu surle şi trâmbiţe, de către preşedintele PSD Neamţ, Ionel Arsene etc. Sigur că există şi posibilitatea ca Micu să se adreseze unei instanţe de judecată şi… vom vedea când şi ce decizie definitivă va fi pronunţată.

Însă, dacă decizia va fi în favoarea fostului primar de Roman, ne gândim să fie desfiinţate ANI şi legile care îi guvernează activitatea pentru că ar rezulta că sunt fără niciun rost.

Cât priveşte motivele pentru care Micu a rămas fără mandat în urma unui ordin de prefect, reamintim că acesta a fost declarat incompatibil prin decizie definitivă a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie. Lui Micu i se trag toate problemele din perioada 2012-2016 cînd a fost şi consilier local şi viceprimar, dar a făcut parte şi din consiliul de administraţie al Spitalului Roman. Agenţia Naţională de Integritate s-a sesizat, l-a declarat incompatibil şi după lupte în instanţă care au durat ceva timp Înalta Curte a dat o sentinţă definitivă în favoarea ANI.

Rămâne de văzut ce se va alege din actuala intenţie de a candida a lui Lucian Micu. E de domeniul specialiştilor în drept să se pronunţe dacă, în ciuda a ceea ce postează ANI, poate sau nu candida sau poate sau nu ocupa până în 2023 funcţia de primar de Roman. Ceea ce se poate vedea de pe site-ul ANI e că în dreptul casetei pentru “funcţia publică” e trecut în clar: primar al municipiului Roman, judeţul Neamţ.

Citește știrea

Actualitate

Spitalul modular al lui Arsene, raport devastator al Curţii de Conturi

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ Curtea de Conturi a constatat numeroase deficienţe ■ ADI EURONEST a fost sancţionată contravenţional cu amendă de 60.000 lei ■ contribuţia judeţului Neamţ a fost de aproximativ 3,3 milioane de euro ■

Se înmulţesc semnele de întrebare privind spitalul modular pentru bolnavii de COVID 19, din Iaşi, dar la care judeţul Neamţ a contribuit cu 3,3 milioane de euro. Nu numai că nici la această dată spitalul nu este funcţional, dar un raport recent al Curţii de Conturi vorbeşte despre deficienţe, deloc puţine, în ce priveşte această investiţie prezentată cu atâta tam-tam de preşedintele Consiliului Judeţean Neamţ, Ionel Arsene.

Mai mult, a fost aplicată o amendă de 60.000 de lei, însă dincolo de deficienţele la care face referire Curtea de Conturi rămâne întrebarea: în această perioadă de pandemie în care resursele financiare ar trebui folosite cu maximă eficienţă, cei 3,3 milioane de euro nu puteau fi folosiţi mult mai judicios?

Vă prezentăm în continuare fragmente din raportul Curţii de Conturi, iar partea şi mai îngrijorătoare este că, în conformitate cu cele spuse de sursa citată, sunt mari semne de întrebare despre funcţionarea acelui spital, în condiţiile în care acesta va fi totuşi realizat.

“O iniţiativă cu impact financiar semnificativ a fost cea a participării Consiliilor judeţene Iaşi şi Neamţ la realizarea, prin intermediul Asociaţiei de Dezvoltare Intercomunitară EURONEST (ADI EURONEST), a obiectivului de investiţii „Spital Mobil COVID-19 Regiunea Nord-Est România”. Contribuţia UATJ Iaşi a fost de 72.000 mii lei (aproximativ 14,8 milioane euro), iar cea a UATJ Neamţ a fost de 16.000 mii lei (aproximativ 3,3 milioane euro). În ceea ce priveşte realizarea acestui spital, trebuie subliniat totuşi că:

– nu există elaborată o strategie a achiziţiei publice a spitalului şi respectiv a modului de gestionare ulterioară punerii în funcţiune (nu s-a prezentat dovada elaborării şi supunerii spre aprobarea autorităţii deliberative a judeţului, a unui program/plan de implementare a investiţiei, în baza unui studiu care să cuprindă informaţiile necesare şi obligatorii cu privire la realizarea obiectivului, precum: descrierea investiţiei, date tehnice, durata de realizare, grafic de execuţie, costuri/valoare estimative, posibili furnizori identificaţi, modalitatea de livrare/instalare, dotări aparatură de specialitate, echipamente, etc);

– nu au fost prezentate înscrisuri prin care să se susţină modul în care s-a procedat la identificarea riscurilor alocării şi utilizării resurselor financiare şi un plan de măsuri pentru diminuarea acestora, în condiţiile în care, alocarea resurselor financiare nu s-a realizat în baza unui contract de finanţare cu prezentarea detaliată a obligaţiilor ce revin asociaţiei, modul de raportare a utilizării sumelor alocate la termenele asumate, restituirea sumelor neutilizate, modul de exploatare pe timpul garanţiei echipamentelor, etc.;

– nu există un contract de management al spitalului, neregăsindu-se evaluări cu privire la costurile exploatării, inclusiv în ceea ce priveşte personalul medical şi modul de finanţare a acestora, avizele de funcţionare (cel puţin la nivel de corespondenţă), costurile de întreţinere şi mentenanţă, etc”, se precizează în raport.

Şi pentru că au considerat că aceste deficienţe sunt îngrijorătoare, reprezentanţii instituţiei amintite au mers în control şi la ADI EURONEST. Nici aici lucrurile nu au fost găsite în regulă:

“Având în vedere aceste deficienţe identificate în cadrul controalelor efectuate la cele două consilii judeţene, a fost efectuată o acţiune de control şi la ADI EURONEST, în urma căreia au fost consemnate deficienţe în procesul de planificare, atribuire şi administrare a contractului de furnizare a spitalului mobil, cu referire la:

– nerespectarea prevederilor legale cu privire la elaborarea caietului de sarcini, parte integrantă din documentaţia de atribuire, în sensul în care: nu s-a stabilit, pentru produsele necesare, cerinţe, prescripţii, caracteristici de natură tehnică care să descrie, în mod obiectiv, într-o manieră corespunzătoare îndeplinirii necesităţii autorităţii contractante şi nu s-au precizat atribuţiile şi activităţile de raportare aferente gestionării contractului în perioada de derulare a acestuia;

– nepublicarea anunţului de atribuire a contractului de achiziţie publică, în termenul legal de 30 de zile de la data încheierii acestuia;

– neconstituirea garanţiei de bună-execuţie în cuantumul de 1% din valoarea contractului de furnizare, fără TVA, şi în termenul prevăzut prin clauzele contractuale (garanţie evaluată la 646.912 lei);

– efectuarea recepţiei produselor din cadrul obiectivului de investiţii la o valoare de 1.520.848 euro, şi respectiv efectuarea de plăţi la concurenţa acestei sume, în situaţia în care nu este posibilă verificarea corelaţiei între informaţiile/datele caietului de sarcini, ale ofertei depuse şi respectiv elementele facturate de către furnizor;

– efectuarea de plăţi în valută, prin utilizarea acreditivului, contrar prevederilor contractului de furnizare (la data finalizării controlului nu s-au prezentat informaţii cu privire la modalitatea de utilizare a acreditivului, existând riscul ca plăţile efectuate să depăşească valoarea în lei a contractului de furnizare).

Întrucât deficienţele de natura celor identificate şi succint prezentate mai sus constituie contravenţie, potrivit Legii nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, cu modificările şi completările ulterioare, ADI EURONEST a fost sancţionată contravenţional cu amendă de 60.000 lei”, se precizează în raport.

Citește știrea

Trending