Contactează-ne

Educatie

Neamţ: Sfinţire exact după un secol de la prima piatră de temelie

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ a fost sfinţit noul corp central al Şcolii Humuleşti ■ clădirea a fost reconstruită integral, investiţia fiind începută în 2015 ■ tot pe 22 noiembrie, dar acum 100 de ani, era pusă prima piatră de temelie a unităţii de învăţămînt ■

Folosește ← → (săgețile) pentru navigare
Corpul central al Şcolii Gimnaziale Ion Creangă din Humuleşti a fost sfinţit pe 21 noiembrie, marcîndu-se astfel finalizarea lucrărilor ce s- au derulat pe parcursul a cinci ani.

În prezenţa cadrelor didactice şi a invitaţilor de la nivel local, judeţean şi central, un sobor de preoţi a oficiat o slujbă religioasă, fiind rostite şi cuvinte de apreciere pentru cei implicaţi în buna derulare a investiţiei.

„În această zi sfîntă de prăznuire a Maicii Preacurate, Intrarea Maicii Domnului în Biserică, s-a împlinit un ideal, o dorinţă şi o bucurie a satului Humuleşti, iubitul sat de către marele nostru povestitor Ion Creangă, ca această şcoală, laborator de cultură, să primească haina cea nouă a binecuvîntării şi a sfinţirii“, a spus părintele Viorel Cojocariu, parohul bisericii din imediata vecinătate a instituţiei de învăţămînt, accentuînd rolul important pe care familia, şcoala şi biserica îl au în formarea tinerei generaţii.

Profesorul Constantin Roşu, director al Şcolii Humuleşti din 2012, s-a referit la momentele importante din trecutul instituţiei:

„Împreună cu colegii mei, trăim o bucurie foarte mare astăzi pentru că un vis care părea foarte îndepărtat a devenit realitate. Am ţinut foarte mult să facem această sfinţire în această zi în care s-au împlinit 100 de ani de cînd s-a pus prima piatră de temelie. În 1919, un grup de humuleşteni foarte inimoşi şi visători, dar şi cu viziune, a vrut neapărat să facă aici o şcoală. Şi au reuşit să facă nu orice fel de şcoală, ci una deosebită care impresionează foarte mult prin arhitectură. Lucrările nu au mers uşor niciodată. Începutul a fost greoi, abia în 1934 şcoala a fost parţial inaugurată, iar în 1947, după Al Doilea Război Mondial, s-a făcut inaugurarea pentru întregul ansamblu. Au urmat ani mai buni, populaţia şcolară a crescut, la fel şi nevoile instituţiei, astfel că în 1970 s-a mai construit un corp de clădire, iar după zece ani încă unul, pentru ca în 2004 să fie ridicat corpul D“, a spus directorul, amintind şi de oamenii deosebiţi din trecutul instituţiei, educatori, învăţători, profesori, directori gospodari.

La finalul intervenţiei sale, directorul a mulţumit primarului Daniel Harpa, consilierilor locali, Inspectoratului Şcolar, Consiliului Judeţean, pentru ajutorul acordat în realizarea investiţiei, amintind şi de susţinerea de care a beneficiat din partea cadrelor didactice de la Humuleşti.

La rîndul său, primarul Daniel Harpa a trecut în revistă demersurile pe care le-a făcut pentru realizarea investiţiei şi a amintit de sprijinul primit din partea preşedintelui Consiliului Judeţean. A fost de părere că se impun şi lucrări de primenire a exteriorului celor două tronsoane laterale, ca să fie în ton cu noua clădire.

A oferit apoi în dar cadrelor didactice o icoană a Sfîntului Nicolae, alegerea sa fiind motivată de faptul că acesta este ocrotitorul bisericii din imediata vecinătate a şcolii. Au mai luat cuvîntul profesoara Elena Laiu, inspectorul şcolar general, fostă elevă a şcolii şi preşedintele CJ, Ionel Arsene.

Participanţilor li s-a prezentat şi un program artistic pregătit de elevi, în sala de festivităţi. Şcoala Humuleşti se află de mulţi ani în şantier, în timp fiind efectuate lucrări de consolidare şi modernizare a tronsoanelor componente, în funcţie de ritmul primirii fondurilor alocate de la Bucureşti. Construcţia corpului central a început în februarie 2015 de la temelie, după ani de aşteptare.

Vechea clădire fusese dărîmată în legislatura anterioară, motivîndu-se că era şubredă şi putea să se prăbuşească, dar încă de atunci s-au dat asigurări că proiectul de reconstrucţie va respecta arhitectura iniţială. Conform scoalahumulesti.freewb.ro, istoria învăţămîntului din Humuleşti începe pe la 1800, şcoala funcţionînd sub patronajul bisericii.

Între 1845 şi 1863 funcţionează şcoala primară condusă de preotul Ion Humulescu şi bădiţa Vasile (cel din Amintirile lui Creangă). Oficial, Şcoala Humuleşti a fost înfiinţată în 1883, sub conducerea învăţătorului Constantin Vrînceanu. Pe 7 august 1915 este emis un decretul regal, prin care se dă numele de Şcoala primară Ion Creangă din Humuleşti – Tîrgu Neamţ. În 1914, un arhitect a întocmit proiectul şcolii, iar în 1919 s-a înfiinţat un comitet de Construcţie, iar inginerul tîrnemţean Iuliu Stetin a întocmit planurile viitoarei unităţi de învăţămînt, folosind ca model sediul Primăriei Craiova.

În 1926, construcţia avea zidurile ridicate la roşu, dar criza economică sistează lucrările, ele fiind reluate în 1935 cînd este dată în folosinţă provizorie o aripă în 1937. În timpul războiului, a fost ocupată de trupele germane şi cele sovietice, fiind devastată.

Folosește ← → (săgețile) pentru navigare

Citește știrea
Postează comentariu

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Actualitate

Colindători de la Colegiul „Danubiana”, la bătrînii cu handicap

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ bătrînii, mulţi imobilizaţi la pat sau în fotolii rulante, au primit darurile cu multă bucurie

Folosește ← → (săgețile) pentru navigare

Elevii de la Colegiul Tehnic „Danubiana” au mers, miercuri, 11 decembrie, la colindat la bătrânii aflaţi în „Complexul de servicii pentru persoane adulte cu handicap” din Roman.

Bătrînii, mulţi dintre ei imobilizaţi la pat sau în fotolii rulante, au primit din partea tinerilor colinde, zîmbete şi daruri. Activitatea s-a intitulat „Învaţă să dăruieşti!” şi a mobilizat elevi din clasele a IX-a C, a IX-a G, a XI-a A, XI-a D, a XI-a E, a XI-a F, a XII-a A, a şi a XII-a B, coordonaţi de profesoarele Mirela Constantinescu, Lămîiţa Iliescu, Eva Netedu, Doina Ungureanu, Genoveva Bordeianu, Mariana Vacaru Simona Aldea şi Gabriela Apostol.

Activitatea face parte dintr-un proiect educaţional mai amplu, intitulat „Ne pasă de semenii noştri… ”, care are drept scop implicarea elevilor în activităţi de voluntariat şi de caritate.

„Prin acest proiect, ne-am propus să lărgim sfera de cunoaştere umană, elevii fiind alături de cei singuri, bolnavi sau abandonaţi. Este perioada în care mulţi dintre noi alegem să împărţim bucurie – atît celor dragi, cît şi oamenilor pe care nu îi ştim, dar care au fost greu încercaţi de soartă.

Elevii au fost dornici să se implice în această  activitate, ştiind că prezenţa lor va aduce fericire altor persoane, care ar putea fi bunicii lor. Bătrînii i-au primit cu drag şi astfel şi-au amintit de vremurile în care, în prag de sărbători, aveau familia aproape.

Nevoile acestor oameni sînt mari şi de aceea, te simţi de două ori mai împlinit sufleteşte atunci cînd poţi aduce bucurie bătrînilor internaţi aici”, a precizat profesoara Simona Aldea, coordonatoarea proiectului.

Folosește ← → (săgețile) pentru navigare

Citește știrea

Actualitate

Elevii din Drăgăneşti, cei mai implicaţi în concursul “Ana are mere… pentru zimbri”

Știre publicată în urmă cu

în data de

Autor

■ reprezentanţii Parcului Natural Vînători-Neamţ i-au premiat pe elevii clasei a V-a de la Şcoala Gimnazială Drăgăneşti ■ ei au fost cîştigătorii concursului, cu 1.196,5 de kilograme de furaje donate pentru zimbri ■

Folosește ← → (săgețile) pentru navigare

Cea de-a şaptea ediţie a concursului intitulat Ana are mere… pentru zimbri, organizat de Parcul Natural Vînători Neamţ (PNVN), a ajuns la final. Cîştigători au fost desemnaţi elevii clasei a V-a de la Şcoala Gimnazială Drăgăneşti, care au donat zimbrilor 1.196,5 kilograme de furaje, cea mai mare cantitate înregistrată în rîndul participanţilor la competiţie.

O echipă a Administraţiei Parcului Natural Vînători Neamţ, în frunte cu directorul Sebastian Cătănoiu, s-a deplasat la şcoala menţionată şi i-a premiat pe cîştigători, felicitîndu-i pe copii şi pe coordonatoarele lor, cadrele didactice Laura Trofin şi Alina Elena Stafie. La campania Ana are mere… pentru zimbri au luat parte 11 unităţi de învăţămînt care au donat în total 8.687 kilograme de furaje.

Copiii au oferit mere, pere, sfeclă, dovlecei, cartofi, varză, porumb, bostani şi alte produse similare pe care le-au găsit acasă, în gospodăriile părinteşti. În schimb, au putut petrece o zi la Centrul de vizitare al Parcului Vînători, bucurîndu-se în mod gratuit de principalele puncte de atracţie. „În total, în campanie s-au implicat peste 1.500 de elevi şi cadre didactice. Exemplu de mobilizare, generozitate, responsabilitate şi implicare pentru care noi, cei din Administraţia Parcului Natural Vînători Neamţ sîntem recunoscători! Felicitări cîştigătorilor şi mulţumiri tuturor participanţilor! Zimbrii vă sînt recunoscători!“ a transmis, inginera Elena Curea, unul dintre membrii echipei Parcului.

Ne-a vorbit şi despre povestea acestei campanii, care a crescut de la un an la altul: „La fiecare început de toamnă ne întoacem la şcoală trăind bucuria unui nou început. ABECEDARUL trezeşte nostalgii şi ne duce cu gîndul pe fiecare dintre noi la prima zi din clasa I. Călăuziţi de doamna învăţătoare, între filele lui, am descoperit alături de multe altele şi propoziţia Ana are mere, căreia noi, cei din Administraţia Parcului Natural Vînători Neamţ, i-am dat o altă conotaţie: Ana are mere… pentru zimbri! Aşa cum noi, oamenii, apreciem atît de mult ciocolata, la fel de mult pentru zimbri valorează aşa-numitele suculente: mere, pere, cartofi, sfeclă furajeră, dovleci etc.

Nu sunt de neglijat nici ştiuleţii de porumb, boabele de grîu, orz, ovăz, secară şi altele asemenea, care înainte de intrarea în sezonul rece constituie un excelent supliment pentru zimbri. Totul a început ca o joacă la începutul toamnei anului 2013, cînd în ţarcul de aclimatizare de la Vînători a văzut lumina zilei un viţel de zimbru. Copiii de la şcolile din zonă s-au grăbit să vină să-l vadă şi s-au întrecut în a-i găsi un nume cît mai potrivit. Atunci am decis ca cei care vor aduce simbolic un măr pentru zimbrişor vor vizita gratuit zona Centrului de Vizitare şi vor avea posibilitatea să lase la plecare o propunere de nume. Am botezat-o astfel pe Rozana (după Ozana lui Creangă) şi după două luni în care am primit sute de vizitatori, aveam colectată circa o tonă de furaje pentru zimbri.

Am decis astfel să organizăm anual campania şi să recompensăm clasa care aduce cantitatea cea mai mare de furaje“, ne-a spus Elena Curea. A doua ediţie, din 2014, i-a luat prin surprindere pe organizatori. Au fost colectate circa 4 tone de furaje, chiar dacă nu era de botezat nici un viţel. În 2015, şase tone au făcut deliciul turmei de zimbri de la Vînători Neamţ. În 2016, au fost implicate15 şcoli, cu 48 de clase, care au donat 4,5 tone de furaje. Cam tot acelaşi a fost şi bilanţul din 2017, cînd în campania Ana are mere… pentru zimbri au fost implicate 13 unităţi de învăţămînt (12 din judeţul Neamţ şi Şcoala Gimnazială Bogdăneşti – Suceava).

În 2018, aşteptările organizatorilor au fost cu mult depăşite, ediţia fiind una a recordurilor: cea mai mare cantitate de furaje colectate – 15,4 tone; cele mai multe unităţi de învăţămînt implicate – 19; cei mai mulţi participanţi – peste 2.000 de elevi şi cadre didactice. Ediţia din 2018 a fost cîştigată de elevii clasei a IV-a A de la Şcoala Gimnazială nr.2 Piatra Neamţ, care au donat zimbrilor 1.881 kilograme de furaje, cea mai mare cantitate.

Folosește ← → (săgețile) pentru navigare

Citește știrea

Actualitate

Proiect Erasmus la Şcoala Taşca

Știre publicată în urmă cu

în data de

Autor

■ la Şcoala Vasile Mitru a avut loc prima întîlnire dintre partenerii români şi cei din Croaţia, Macedonia, Letonia, Polonia şi Turcia

Folosește ← → (săgețile) pentru navigare

Şcoala Gimnazială Vasile Mitru Taşca şi comunitatea locală sînt implicate într-un proiect european Erasmus+, ce a demarat recent prin desfăşurarea în instituţia de învăţămînt din comuna nemţeană a primei întîlniri cu partenerii europeni din Croaţia, Macedonia, Letonia, Polonia şi Turcia. Tema mobilităţii C1, din România, a fost: Discriminarea şi violenţa în şcoli – aspecte comune şi diferite. Vizitele de documentare pe perioada celor cîteva zile de zăbavă în zonă au scos la iveală frumuseţea peisajului din Cheile Bicazului şi Lacu Roşu şi le-au permis tuturor să descopere povestea Cetăţii Neamţului. „Elevii au participat la jocuri în echipă, alături de coordonatorii lor, au mers la adăposturi pentru animale, le-au dat mîncare şi au conştientizat că fiind prieteni cu necuvîntătoarele, cu atît mai mult trebuie să-şi iubească aproapele. S-au cîntat imnurile proiectului, în cadrul acestei întîlniri, profesorii şi elevii fiind părtaşi la atelierele de formare care au vizat activităţi împotriva violenţei şi discriminării, au prezentat logo-ul proiectului şi reţeta pentru parfumul prieteniei, pregătite de fiecare ţară parteneră, au prezentat un sportiv vedetă din fiecare ţară şi apoi elevii au răspuns la întrebările din chestionarele Kahoot, care au fost adevărate distracţii. Profesorii au participat cu lucrări la Simpozionul internaţional cu tema Discrimination and violence in school- common and different aspects, s-au întîlnit cu psihologul Manuela Cenuşă, care, la rîndu-i, a făcut o prezentare despre formele, cauzele şi mijloacele de combatere a problemelor precum violenţa şi discriminarea“, a declarat profesoara Gabriela Mădălina Bîrsan Son, directorul Şcolii Vasile Mitru Taşca. Programul s-a încheiat cu un spectacol de cîntece populare şi dansuri tradiţionale dedicat Zilei Naţionale a României. Proiectul iniţiat de şcoala din Taşca este unul european şi se va derula în perioada 1.09.2019 – 31.08.2021, prin vizite reciproce în toate ţările înscrise în proiect, respectiv Croaţia, Macedonia, Letonia, Polonia şi Turcia. S-au legat deja prietenii şi toată lumea aşteaptă cu nerăbdare să se reîntîlnească în Polonia, în martie 2020. „Conducerea şcolii noastre şi echipa de proiect mulţumesc autorităţilor pentru sprijinul acordat în derularea proiectului, partenerilor europeni pentru spiritul de echipă de care dau dovadă iar colegilor, părinţilor şi elevilor pentru cooperare şi implicare. Împreună am învăţat deja să spunem NU violenţei şi discriminării“, a mai afirmat directoarea Şcolii Taşca. De remarcat că pe parcursul desfăşurării acţiunilor, primăriţa de la Taşca s-a aflat printre oaspeţi, dînd greutate întîlnirii dintre cele cinci delegaţii cu şcoala gazdă, asigurînd participanţilor o lecţie de bună înţelegere dintre şcoală şi administraţia locală.

Folosește ← → (săgețile) pentru navigare

Citește știrea

Trending