Contactează-ne

Educatie

Neamţ: Medicina şcolară e vai de capul ei

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ în Neamţ sînt 64 de cabinete şcolare ■ asistenţa sanitară este asigurată de doar nouă medici şcolari, patru medici de familie şi 63 de asistenţi ■ la cabinetele stomatologice şcolare situaţia e şi mai gravă, fiind opt stomatologi şi doi asistenţii, care îşi desfăşoară activitatea în 9 cabinete ■ în acest an şcolar, în judeţ urmează o formă de învăţămînt peste 67.000 de elevi ■

În fiecare an, în septembrie, cînd elevii se întorc în bănci, ne lovim de aceleaşi şi aceleaşi probleme. Factorii responsabili „numără“ şcolile cu autorizaţie sanitară, cu autorizaţie PSI, cu WC în curte, cu manuale pe bănci, cu elevi care au sau nu parte de cadre didactice calificate. O altă problemă este cea a asistenţei medicale în şcoli. În Neamţ, este mai mult pe hîrtie, deşi în judeţ există 64 de cabinete şcolare în 73 de comune, oraşe şi municipii, care deservesc 137 de unităţi cu personalitate juridică, la care se adaugă vreo 300 de şcoli şi grădiniţe subordonate acestora. În cabinetele medicale activează doar 9 medici şcolari, 4 medici de familie şi 63 de asistenţi. În Piatra Neamţ erau 31 cabinete şcolare şi 6 medici de familie, la Tîrgu Neamţ 6 cabinete şi 2 medici, la Roman 22 cabinete şi un singur medic şcolar, acesta fiind completat de 4 medici de familie cu care primăria avea încheiate raporturi de colaborare. În comune există asistenţi medicali comunitari, dar nu în toate. În Neamţ, în anul şcolar 2019-2020 sînt peste 67.000 de elevi, care studiază în 334 unităţi, fiind clar că pentru ei 9 medici sînt absolut insuficienţi. Cabinetele şcolare sînt subordonate Direcţiilor de Asistenţă Socială, bugetarea acestora fiind făcută de Ministerul Sănătăţii. La Neamţ, ultima bugetare a acestui timp de asistenţă medicală a fost făcută în urmă cu vreo cinci ani. Cît despre cabinetele de stomatologie şcolare situaţia este şi mai gravă, ţinînd cont că la cei 71.660 de elevi, cîţi au învăţat anul trecut în şcolille nemţene, existau doar 8 stomatologi şi doi asistenţi medicali, care lucrau în 9 cabinete: 7 la Piatra Neamţ şi cîte unul la Roman şi Tîrgu Neamţ. Pe pagina de socializare a Direcţiei de Sănătate Publică Neamţ sînt publicate şi cîteva lămuriri privind o problemă extrem de controversată la început de an şcolar, aceea a triajului epidemiologic al elevilor. Un subiect de interes, în condiţiile în care reţeaua sanitară şcolară, în Neamţ este „subţire“, mergînd, spre inexistentă. Cine trebuie să facă triajul epidemiologic al elevilor, este întrebarea pe care conducerile şi-o pun în fiecare an? „Triajul epidemiologic în şcoli şi grădiniţe este, teoretic, un consult sumar al copilului pentru supravegherea stării de sănătate în colectivităţi. Acesta se practică, după fiecare vacanţă şcolară în creşe, grădiniţe, centre de plasament, şcoli generale, profesionale şi licee, potrivit Institutului Naţional pentru Sănătate Publică. Cine face triajul? Răspunsul e simplu: doar medicii şi asistentele din cadrul cabinetelor şcolare, acolo unde acestea există, au calificarea şi obligaţia să facă acest triaj. Cadrele didactice nu fac triaj epidemiologic – ele pot cel mult să supravegheze copiii în timpul acestei acţiuni. Acolo unde nu există cabinet medical şcolar, triajul poate fi făcut, de medicul de familie, dacă acesta are încheiat contract de prestări servicii pentru acest serviciu cu finanţatorul şcolii, sau de către asistentul medical comunitar, în lipsa altui cadru abilitat, în cadrul unui parteneriat de colaborare cu şcoala“, se arată în postarea DSP Neamţ la secţiunea Promovarea Sănătăţii. Se dau şi cîteva lămuriri despre modul în care trebuie să se facă, corect, acest triaj: „Triajul se face prin cîteva întrebări puse copilului: dacă a răcit, dacă i-a curs nasul, dacă în familie are pe cineva răcit, apoi se face termometrizarea (măsurarea temperaturii corpului), dacă copilul pare febril. Urmează examenul clinic al cavităţii bucofaringiene, examen clinic al tegumentelor şi mucoaselor“, se mai spune în postare.

Actualitate

Fără teze şi olimpiade sau cu ele în sistem on-line?

Știre publicată în urmă cu

în data de

Autor

■ Ministerul Educaţiei lansează în dezbatere publică propuneri de descongestionare a programelor şcolare ■ există discuţii despre modul în care se vor putea susţine on-line tezele şi chiar olimpiadele şcolare ■

Ceea ce nu au reuşit să facă în 30 de ani de democraţie factorii de decizie din Ministerul Educaţiei, adică reformarea sistemului de învăţămînt, prin aerisirea programelor şcolare şi digitalizarea reală a acestuia, se pare că va reuşi să producă schimbări criza pandemică.

Inspectorul şcolar general, Mihai Obreja, declară că la nivelul conducerii Ministerului Educaţiei se află, în pregătire, o asemenea reformă, ce se găseşte în stadiul de dezbatere, vizînd modificarea programelor şi mai ales adaptarea sistemului de evaluare la metodele on-line.

„La Ministerul Educaţiei există discuţii pe tema reformei în învăţămînt, care ar urma să vizeze şi aspecte ce ţin de modul de evaluare, prin tezele semestriale. Există discuţii şi despre modificarea programelor şcolare, deşi conţinuturile acestora, rămîn, pînă la urmă, la decizia cadrului didactic.

Să ne amintim că în timpul stării de urgenţă au fost modificate programele pentru disciplinele de la examenele de Evaluare Naţională şi Bacalaureat. Există posibilitatea ca prin ordin de ministru să se procedeze la fel şi acum, în funcţie de scenariul în care se va învăţa: verde, roşu sau galben.

Esenţial este, însă, ca prin modul în care se vor susţine aceste teze să se asigure egalitatea de şanse a copiilor, care trebuie să se afle în aceeaşi situaţie“, a declarat Mihai Obreja, inspector şcolar general al ISJ Neamţ .

Tot în timpul stării de urgenţă, conducerea Ministerului Educaţiei a stabilit formule de încheiere a situaţiei şcolare a elevilor, împiedicaţi să participe fizic la ore. Este în discuţie şi legiferarea posibilităţii de evaluare prin mijloace on-line la olimpiade. „Discuţii interesante se poartă şi în ceea ce priveşte oportunitatea continuării, în condiţiile actuale, a desfăşurării olimpiadelor şcolare, mai greu de organizat în sistem on-line, deşi acestea reprezintă formula cea mai complexă a ceea ce înseamnă performanţă, de nivel înalt, în sistemul de educaţie“, a mai adăugat inspectorul general.

Citește știrea

Actualitate

Elevi navetişti, Covid şi licenţa transportatorilor

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ o parte dintre firme au anunţat că nu vor mai elibera abonamente gratuite elevilor ■ decontarea navetei se face în funcţie de prezenţa la şcoală ■ poliţiştii de la Rutier au realizat controale în trafic pentru a verifica sesizarea Inspectoratului Şcolar ■

Inspectorul şcolar general, Mihai Obreja, a fost sesizat de mai multe şcoli despre faptul că mare parte a firmelor de transport, care duc sau aduc elevi navetişti către liceele din municipii şi oraşe au ameninţat, în ultima vreme, că refuză să mai elibereze abonamente elevilor, ceea ce a determinat conducerea inspectoratului se adreseze Poliţiei Neamţ.

Acesteia i s-a solicitat să facă controale în trafic pentru a vedea cum se respectă legea. Inspectoratului Şcolar susţine că refuzul de a transporta elevii poate fi apreciat ca o îngrădire a dreptului la educaţie.

„Nu am primit încă un raport privind rezultatul controalelor făcute la transportatorii care refuză să mai elibereze abonamente gratuite, ceea ce este contrar legii.În acest sens, s-a transmis un mesaj clar, prin intermediul domnului comisar şef, Paul Tablan, comandantul Inspectoratului Judeţean de Poliţie Neamţ că, în cazul în care se va încălca legea, se va trece la sancţiuni care pot ajunge şi pînă la ridicarea licenţei de transport“, a declarat inspectorul şcolar general, Mihai Obreja.

Vicepreşedintele Asociaţiaţiei Judeţeane a Operatorilor de Transport (AJOPT) Neamţ, Ionuţ Pricope, recunoaşte apariţia unor asemenea probleme, în noile condiţii de criză pandemică sanitară, cauzată de virusul SARS Cov 2.

El spune însă că o asemenea situaţie a apărut în condiţiile în care transportatorii nu mai ştiu exact cîte şcoli învaţă efectiv şi cîte trec pe scenariul hibrid sau roşu, ceea ce le creează dificultăţi în a se organiza.

„Conform unei prevederi legislative, orice elev cu domiciliul în altă localitate decît aceea în care este unitatea de învăţămînt pe care o frecventează, beneficiază de transport gratuit cu autobuzul, pe bază de abonament.

Elevul are obligaţia să se prezinte la sediul operatorului de transport şi transportatorul are obligaţia să-i elibereze, gratuit, o legitimaţie de călătorie. Problema care se ridică este aceea că în legislaţie se prevede ca decontarea abanomentelor către noi, transportatorii, să se facă în funcţie de prezenţa elevilor la şcoală.

Elevii iau aceste abonamente şi apoi s-ar putea să nu se prezinte la ore o zi, două, o săptămînă. Noi le-am emis abonamentele, dar poate ei nu s-au dus la ore. Problema a apărut în condiţiile în care unele şcoli au transmis la Consiliul Judeţean, prin care se face decontarea acestor abonamente şi am fost anunţaţi că se vor diminua sumele ce ne vor fi decontate“, a declarat Ionuţ Pricope.

Astfel de probleme au apărut şi din cauza ambiguităţilor legislaţiei, care prevede obligativitatea ca elevii care beneficiază de abonamente să se prezinte obligatoriu şi la ore.

Transportatorii invocă faptul că nu se pot transforma în detectivi care să urmărescă prezenţa elevilor şi că discuţia a apărut din momentul în care reprezentanţii firmelor au ameninţat că vor refuza să mai elibereze abonamente gratuite, în condiţiile în care li s-a spus că se vor diminua sumele decontate pe transportul elevilor navetişti.

Transportatorii mai spun că nu pot face protecţie socială într-o perioadă dificilă şi pentru ei din punct de vedere financiar, cînd au stat „pe dreapta“ cîteva luni, ceea ce le-a afectat grav afacerile.. Reprezentantul AJOPT Neamţ recunoaşte, însă şi faptul că există situaţii de supraaglomerare a unor mijloace de transport în comun, mai ales în zilele de la începutul fiecărei luni, cînd este greu de estimat cîţi elevi vor veni să-şi scoată abonamente şi că există şi cazuri izolate de aglomerări ale mijloacelor de transport.

Citește știrea

Actualitate

Neamţ: Noi cursuri suspendate

Știre publicată în urmă cu

în data de

Comitetul Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă Neamţ a adoptat o nouă hotărâre care presupune suspendarea cursurilor pentru mai multe clase ale unor unităţi de învăţământ din Neamţ. Astfel, conform hotărârii adoptate,

„se suspendă, conform propunerii Inspectoratului Școlar Județean Neamț, cursurile care presupun prezența „față în față” pentru următoarele clase:

  • Colegiul Tehnologic „Spiru Haret” – Piatra Neamț – clasa a V-a B – perioada 19.10 –30.10.2020;

  • Scoala Gimnazială  „Mihai Eminescu” Roman – clasa a II-a B – perioada 19.10 –30.10.2020;

  • Colegiul Tehnic „Miron Costin” – Roman – clasa a XI-a H – grupa 1 – perioada 19.10 –30.10.2020;

  • Scoala Gimnazială „Alexandru Podoleanu” Podoleni – clasa a II-a B – perioada 19.10 –30.10.2020;

  • Colegiul Național „Petru Rareș” – Piatra Neamț – clasa a VII-a, clasa a IX-a C, clasa a IX-a D, clasa a IX-a E, clasa a X-a D, clasa a X-a F, clasa a XI-a E, clasa a XI-a F, clasa a XII-a A, clasa a XII-a E – perioada 20.10 – 02.11.2020;

  • Scoala Gimnazială Domnească Târgu Neamț – clasa a IV-a B – perioada 19.10 – 30.10.2020.

Se aprobă, conform propunerii Inspectoratului Școlar Județean Neamț, reluarea cursurilor școlare care presupun prezența „față în față” pentru clasa pregătitoare D din cadrul Școlii Gimnaziale „Elena Cuza”Piatra Neamț (începând cu data de 19.10.2020), clasa a III-a D din cadrul Școlii Gimnaziale  „Calistrat Hogaș” Roman (începând cu data de 20.10.2020), clasa a XI-a din cadrul Școlii Profesionale  Valea Ursului (începând cu data de 20.10.2020) și grupa mică din cadrul Școlii Gimnaziale „I. I. Mironescu” Tazlău (începând cu data de 21.10.2020)”.

Citește știrea

Trending