Contactează-ne

Administrație

Neamţ: INCONŞTIENŢI – Apeluri false la 112. Peste 2.200 anul trecut

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ anul trecut, numărul apelurilor de urgenţă la care au răspuns poliţiştii nemţeni a fost de 23.554, în creştere faţă de 2018 ■ cele mai multe solicitări au venit din mediul rural ■ în peste 2.200 de cazuri a fost vorba de alertare falsă ■ pentru acestea s-au aplicat amenzi de 1,24 milioane de lei ■ un "glumeţ" a reclamat că două fetiţe s-au înecat în Moldova ■

Bilanţul activităţii poliţiştilor nemţeni pe anul trecut relevă faptul că la nivelul judeţului s-a asigurat intervenţia la 23.545 de apeluri preluate prin Sistemul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă 112.

Comparativ cu perioada de referinţă 2018, numărul solicitărilor pentru ajutor a crescut cu 2,62%. În altă ordine de idei cele mai multe dintre solicitările de urgenţă aproape 15.000 au venit din mediul rural şi numai în 8.623 de cazuri s-a sunat la 112 din mediul urban.

„Din cele 23.545 de apeluri cu intervenţie, 2.211 nu s-au confirmat, fiind aplicate 1.851 de sancţiuni contravenţionale pentru apelare abuzivă. Valoarea totală a amenzilor este estimată la 1.243.890 de lei. În urma intervenţiei prompte a poliţiştilor, au fost prinşi 3.998 de infractori (plus 1.174 faţă de anul precedent)“, conform Poliţiei Neamţ.

Unul din „glumeţii“ care au pus oamenii legii pe drumuri degeaba s-a distrat copios pe 7 august anul trecut, La Roman. Atunci un apel la numărul unic de urgenţă 112 anunţa faptul că este posibil ca în rîul Moldova, în zona din spatele bazarului, să se fi înecat doua fetiţe. După efectuarea solicitării, apelantul nu a mai răspuns la telefon, însă, în mod firesc, salavatorii nemţeni au deplasat forţe de intervenţie la locul menţionat.

Anunţul a fost făcut prin 112, de către un cetăţean (nu de aparţinători), care a spus că ar fi vorba de două fetiţe în vîrstă de aproximativ 10-11 ani, posibil înecate în rîul Moldova. La locul indicat s-au deplasat echipaje de pompieri cu autospeciale de interventie, barcă şi ambulanţa SMURD, în sprijin venind şi poliţiştii.

Ulterior apelantul nu mai răspunde la telefon. După aproximativ o oră de căutari, în jurul orei 22.30, forţele s-au întors la bază, defiind identificate indicii care să susţină cele sesizate de apelant. Pe fir au intrat oamenii legii care au deschis anchetă pentru identificarea şi tragerea la răspundere penală a glumeţului care a pus o armată de oameni pe drumuri.

Amendă de la 500 la 1.000 de lei

Reamintim că începînd cu data de 3 octombrie 2019, apelarea abuzivă a numărului unic pentru apeluri de urgenţă 112 sau transmiterea de mesaje abuzive la numarul 113 ori la numarul 114 se sancţionează cu amendă de la 500 de lei la 1.000 de lei.

De asemenea, alertarea falsă a agenţiilor specializate de intervenţie este sancţionată cu amendă de la 1.500 de lei la 5.000 de lei. Apelarea abuzivă reprezinta apelarea repetată, cu rea intenţie, a numărului 112, fără ca apelantul să justifice o stare care necesită acţiunea agenţiilor specializate de intervenţie, sau apelarea numărului 112 pentru a aduce injurii operatorilor.

În sensul legii, alertarea falsă este utilizarea intenţionată a numărului 112 pentru determinarea alarmării sau intervenţiei agenţiilor specializate de intervenţie (structurile autorităţilor administraţiei publice, care au rolul de intervenţie imediată pentru soluţionarea urgenţelor în domeniile ambulanţei, serviciilor mobile de urgenţă, reanimare şi descarcerare – SMURD., poliţiei, jandarmeriei, serviciilor publice profesioniste şi voluntare pentru situaţii de urgenţă, inclusiv SMURD, contra terorismului, precum şi alte structuri) în mod nejustificat.

Sancţiunile au fost stabilite prin Ordonanţa de Urgenţă nr. 62 din 27 august 2019, pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 34/2008 privind organizarea şi funcţionarea Sistemului naţional unic pentru apeluri de urgenţă şi pentru completarea Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 111/2011 privind comunicaţiile electronice.

Actul normativ a fost adoptat avînd în vedere necesitatea creşterii eficienţei gestionării apelurilor de urgenţă prin reducerea incidenţei apelurilor abuzive, care ar putea periclita viaţa, integritatea ori sănătatea cetăţeanului, ordinea publică, proprietatea publică sau privată ori mediul.

Numărul de urgenţă 112 este gratuit şi poate fi apelat din orice reţea de telefonie fixă sau mobilă. Printre altele reprezintă situaţii de urgenţă accidente de aviaţie, la metrou, feroviare cu victime sau persoane blocate, navale, montane, în peşteri, canioane determinate de factori de mediu, avarii sau accidente industriale, explozii, incendii, arsuri termice, electrice, chimice, cutremure, fenomene hidrologice periculoase, fulgeraţi, trăsniţi, persoane căzute în locuri publice, conflicte şi agresiuni fizice, tîlhării, furturi, folosirea armamentului, persoane dispărute/găsite etc.

Probabil din practică poliţiştii atrag atenţia asupra faptului că nu sînt urgenţe accidentele rutiere fără victime (tamponări), aflarea datei şi a orei, aglomerarea traficului, încărcarea cartelelor de telefonie mobilă, inundaţie în apartament sau subsolul blocului, pierderea sau găsirea de obiecte personale, solicitarea de informaţii despre numărul de telefon, emitere cărţii de identitate, paşaportului, cazierului, despre trafic sau programul instituţiilor publice etc.

Orice apel fals poate împiedica sau întîrzia salvatorii să ajungă la cel care este cu adevărat în nevoie, poate o persoană dragă celui care sună. Orice minut poate face diferenţa între viaţă şi moarte.

Citește știrea
Postează comentariu

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Actualitate

Scandalul Troleibuzul, o primă decizie a instanţei

Știre publicată în urmă cu

în data de

Autor

■ ADI Urbtrans a fost obligată să plătească peste 3,5 milioane de lei ■ sentinţa nu este definitivă ■

Scandalul Troleibuzul, izbucnit anul trecut, cînd plata celebrei compensaţii lunare a fost trecută de guvernanţi din sarcina Consiliului Judeţean în cea a primăriilor din Urbtrans, dar acestea au refuzat, a ajuns la o primă sentinţă în instanţă.

Cîştig de cauză a avut Troleibuzul, care are de primit de la Urbtrans, respectiv de la comunităţile locale, peste 3,5 milioane de lei, reprezentînd compensaţiile din perioada iulie-octombrie 2019, la care s-ar adăuga penalităţi de întîrziere de 0,01% pe zi.

„Respinge, ca nefondată, excepţia lipsei calităţii procesuale pasive a pîrîtei Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară Urbtrans. Admite excepţia prematurităţii formulării capătului de cerere avînd ca obiect obligarea pîrîtei la plata sumei de 55838,65 lei, reprezentînd compensaţie aferentă perioadei 28-30.06.2019.

Respinge capătul de cerere individualizat anterior, ca prematur formulat. Admite acţiunea completată pentru restul capetelor de cerere. Obligă pe pîrîta Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară Urbtrans să semneze raportul lunar de constatare aferent perioadei 28-30.06.2019.

Obligă pe pîrîta Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară Urbtrans să plătească reclamantei Troleibuzul SA sumele 930942,80 lei, reprezentînd compensaţie aferentă lunii iulie 2019, 907231,20 lei, reprezentînd compensaţie aferentă lunii august 2019, 769960,49 lei, reprezentînd compensaţie aferentă lunii septembrie 2019, 686209,88 lei, reprezentînd compensaţie aferentă lunii octombrie 2019, precum şi penalităţi de întârziere în cuantum 0,01% pe zi de întîrziere, începînd cu cea de a treizecea zi ulterioară semnării fiecărui proces-verbal de stabilire a compensaţiei, pînă la achitarea efectivă a debitului principal. Obligă pe pîrîta la plata către reclamantă a sumei de 50797,67 lei, cu titlu de cheltuieli de judecată. Cu recurs în 15 zile de la comunicare. Cererea de recurs se depune la Tribunalul Neamţ. Pronunţată azi, 12.02.2020, prin punerea soluţiei la dispoziţia părţilor prin mijlocirea grefei”, se arată în comunicarea pe scurt a deciziei magistraţilor.

Cel mai probabil va fi formulat recurs şi e de văzut cine va avea cîştig de cauză în final. Cît priveşte situaţia în sine, un comentariu public interesant a fost făcut de Cătălin Chiţei, fost administrator public al judeţului Neamţ. “Ceea ce îi spuneam primarului Dragoş Chitic anul trecut, acum se adevereşte. Faptul că orgoliul şi încăpăţînarea au primat raţiunii şi acţiunii coerente are un cost. Troleibuzul SA a solicitat în instanţă de la comunităţile membre ale ADI Urbtrans, compensaţiile aferente perioadei iulie-decembrie 2019.

Cererea este corectă din punct de vedere contractual, dar imorală raportat la activitatea societăţii, aceasta nefiind niciodată un reper de performanţă în management. ADI Urbtrans a pierdut în primă instanţă procesul. Comunităţile locale membre trebuie să plătească societăţii peste 3,5 milioane de lei, la care se adaugă penalităţi de 0,01% pe zi.

La finalul anului 2019, CJ Neamţ a acordat societăţii un ajutor de minimis pentru a salva societatea în lipsa compensaţiilor. Dacă sentinţa se va menţine şi la apel, corect ar fi ca Troleibuzul să returneze aceşti bani bugetului judeţului. Iar CJ Neamţ este obligată să sprijine comunităţile care vor trebui să plătească pentru salvarea unei societăţi de a cărei existenţă, în acest moment, direct interesaţi sunt doar CJ şi Municipiul Piatra Neamţ”.

Rămîne de văzut ce se va întîmpla la final, însă, dincolo de ceea ce vor decide magistraţii privind compensaţie, situaţia Troleibuzul ar trebui clarificată. Aşa cum am mai scris, sînt numeroase persoane care consideră că această societate este una din care grupurile de interese ar sifona foarte mulţi bani publici. Ceea ce, dacă este aşa, ar trebui să înceteze.

Citește știrea

Actualitate

Neamţ: Procesul pentru graniţă, termen peste o săptămînă

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ prefectul George Lazăr a declarat că va fi din nou prezent

Procesul în urma căruia va fi stabilită graniţa între judeţele Neamţ şi Harghita va avea un nou termen pe 27 februarie.

Este vorba despre recursul formulat împotriva hotărîrii ce văduveşte judeţul nostru de o suprafaţă importantă de teren, ce se judecă la Curtea de Apel Ploieşti, termenul precedent fiind pe 19 februarie. Cînd l-a instanţă s-au prezentat în numele judeţului, prefectul George Lazăr, alături de directorul Oficiului de Cadastru, Simion Stîncel, şi primarul de Bicaz Chei, Gheorghe Oniga.

„Am speranţa şi încrederea că facem eforturile potrivite şi ne batem pentru interesele judeţului Neamţ printr-o apărare calificată. Este o iniţiativă de a apăra cu toate forţele interesele judeţului nostru. În acest moment ne luptăm pentru patrimoniul judeţului Neamţ, Cheile Bicazului sînt cunoscute în toată ţara şi reprezintă un simbol turistic al acestui judeţ, în mod evident nu ne dorim să pierdem această zonă.

Următorul termen va avea loc pe data de 27 februarie, moment în care părţile vor lua act de conluziile prin care se invocă excepţii de către comuna Bicaz Chei. Tot astăzi s-a pronunţat în instanţă şi s-a respins cererea de intervenţie făcută de către Asociaţia Drepturilor Omului şi Solidarităţii Sociale, rămînînd în continuare în administrarea probatoriului cu înscrisuri. Cred într-o soluţie corectă pentru judeţul Neamţ, şi am mari speranţe că implicarea mea în calitate de prefect va duce spre o justă soluţionare”, a declarat prefectul judeţului Neamţ, George Lazăr.

Care a mai menţionat că va fi prezent la instanţă şi la termenul din 27 februarie. Reamintim că prin sentinţa din 12 iunie 2019, Tribunalul Prahova a anulat procesul verbal emis în anul 1998, avînd ca obiect stabilirea traseului hotarului administrativ şi a fost stabilită o nouă linie de hotar prin care judeţul Neamţ pierde o suprafaţă importantă situată pe teritoriul comunei Bicaz Chei. Prefectura a formulat recurs împotriva acestei sentinţe.

Citește știrea

Actualitate

Şi bicăjenii sînt nemulţumiţi de ApaServ

Știre publicată în urmă cu

în data de

Autor

■ Asociaţia de Proprietari Nr.1 a acumulat un debit de 465 milioane şi apa a fost întreruptă

La Bicaz, apa potabilă constituie un prilej de dispută între ApaServ Piatra Neamţ, în calitate de furnizor şi cei 180 de proprietari de apartamente, în calitate de beneficiari.

Disputa a explodat zilele trecute ca urmare a sistării furnizării de apă în urmă cu trei săptămîni, pe motiv că Asociaţia de Proprietari Nr.1 a acumulat un debit de 465 milioane, bani greu de adunat de la populaţie pentru a fi viraţi la firma prestatoare de servicii ApaServ.

Nu întîmplător, marţi, 18 februarie 2020, membrii Asociaţiei s-au adunat în sala de şedinte a Primăriei Bicaz pentru a discuta în mod organizat despre necazul lor. La adunare au fost prezenţi Nicolae Sălăgean, primarul oraşului şi Florin Gavril, reprezentantul ApaServ, filiala Bicaz, care au explicat proprietarilor de apartamente, modul în care pot ieşi din situaţia gravă în care se află.

„În primul rînd trebuie neaparat să realegeţi conducerea asociaţiei, să întocmiţi dosarul acesteia, să vă înscrieţi la judecătorie pentru legalizare şi-apoi să vă prezentaţi la conducerea judeţeană a ApaServ, pentru a discuta modul în care se va putea eşalona debitul şi modul de plată a datoriilor“, a spus şeful ApaServ Bicaz, care le-a deconspirat bicăjenilor şi felul în care se va putea trece la convenţiile individuale, un mod de relaţii mult mai suple dintre firma furnizoare şi beneficiarii de servicii, măsură care îi va absolvi pe bunii platnici de răii platnici, aceştia din urmă suportînd doar ei consecinţele comportamentului lor lipsit de responsabilitate.

Parte dintre cei prezenţi la adunare şi-au exprimat dezaprobarea faţă de constituirea lor în asociaţie, pe motiv că nu mai au încredere în astfel de activitate asociativă, care i-a dezamăgit în felul cum a gestionat activitatea de-a lungul timpului, astfel încît s-au trezit cu acest debit uriaş faţă de furnizorul de apă. Nici primarului oraşului nu i-a fost uşor să convingă audienţa de modul cum trebuie respetată legalitatea.

„Existenţa asociaţiei de proprietari este obligatorie. Numai constituţi în astfel de organism puteţi relaţiona cu conducerea ApaServ. După cum s-a văzut, deşi debitul există am reuşit să obţinem un răgaz de o lună pentru a realege o nouă conducere a asociaţiei cu care să intrăm în legalitate şi-apoi să se poată negocia şi stabili măsurile de reluare a unor relaţii serioase şi stabile pentru perioada viitoare. Personal, vă asigur de tot sprijinul meu, atunci cînd vă veţi împotmoli în a intra în legalitate şi chiar în a ajuta unele cazuri sociale în recuperarea debitelor“, a declarat primarul Nicolae Sălăgean.

În cadrul aceleaşi întîlniri, unul dintre bicăjeni, Daniel Leonte, a adoptat o atitudine ceva mai justiţiară, punînd diverse întrebări, printre care cea despre lipsa investiţiilor ApaServ pe raza oraşului Bicaz, în speţă privind reabilitarea infrastructurii legate de instalaţiile de aprovizionare cu apă a locuinţelor, care a depăşit vîrsta de 50 de ani. „Ce se face cu banii noştri, ai bicăjenilor, în Master Planul judeţului nefigurînd cu nici o investiţie la Bicaz, pe tema înstalaţiei de aprovizionare cu apă?“, a spus bicăjeanul.

Deşi n-a fost deloc uşor, pînă la urmă s-a reuşit alegerea şi votarea noii conduceri a Asociaţiei de Proprietari Nr.1 Bicaz, administrator fiind desemnată Mariana Savu, o doamnă vrednică, ce a acceptat să gestioneze în viitor activitatea celor 180 de gospodării ale primei asociaţii din cartierul Mărceni. Ce va să fie de-aici încolo, doar Dumnezeu ştie!

Citește știrea

Trending