Contactează-ne

Educatie

Neamţ: Elevii, cobai în alt experiment

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ de joi, 10 ianuarie, conducerea Inspectoratului Şcolar Judeţean Neamţ se întîlneşte, pe zone, cu fiecare director de liceu tehnologic ■ conform unui ordin al ministrului Educaţiei, 35% din clasele liceelor tehnologice vor avea profil de şcoală profesională ■ sindicatele nu sînt de acord cu această decizie ■

Criza accentuată de pe piaţa forţei de muncă a determinat Ministerul Educaţiei să-şi schimbe din nou poziţia faţă de reforma din sistem, recent intrînd în vigoare un ordin, forţat şi inaplicabil în opinia specialiştilor. Ministerul a trimis inspectoratelor şcolare o adresă prin care le înştiinţează că, din viitorul an şcolar, 35% din clasele care funcţionează în actualele licee tehnologice ar urma să fie transformate în şcoli profesionale. Inspectorul general şcolar Elena Laiu explică modul în care se va trece la normarea acestor clase. „Începînd de joi, 10 ianuarie se va trece la organizarea de întîlniri, pe zone, cu directorii liceelor cu profil tehnologic pentru a stabili planul de şcolarizare în vederea aplicării ordinului de ministru de normare a claselor de învăţămînt profesional. Conform unei adrese primite de la Ministerul Educaţiei şi înaintată de noi în şcoli, 35% din numărul total de locuri la clasa a IX-a vor trebui repartizate în învăţămîntul profesional. La repartizarea claselor de învăţămînt profesional vom aplica criterii generale, referindu-ne, în primul rînd, la rezultatele pe care le-au obţinut liceele tehnologice în ultimii patru ani la examenul de Bacalaureat. Se va ţine cont de programul de remediere pentru examenul de Bacalureat şi bineînţeles de specializări, de acreditări şi de autorizări“, a precizat Elena Laiu, şefa ISJ Neamţ. Ea a subliniat că vor exista şi situaţii speciale, ca în cazul Liceului Agricol Ion Ionescu de la Brad Horia, o unitate cu rezultate dezastruoase la Bacalaureat, an de an. „În situaţii ca cea de la Liceul Ion Ionescu de la Brad vom face o analiză în cadrul Consiliului de Administraţie şi vom lua hotărîri şi decizii punctuale, ţinînd cont mai ales de profil, specializare, de faptul că este singurul liceu agricol din judeţ. Este adevărat că există şi o certitudine, aceea a desfiinţării Liceului Tehnologic de la Dămuc, care va fi transformat în şcoală gimnazială. În cazul Liceului Tehnologic de la Nisiporeşti, din comuna Boteşti, acesta se va transforma în şcoală profesională. Pînă marţi, 15 ianuarie, se vor organiza în zone acele întîlniri individuale cu directorii, în care se vor analiza situaţiile din fiecare unitate“, a mai spus Elena Laiu. Sindicatele au o poziţie tranşantă faţă de acest ordin pe care-l consideră aberant. „Este un ordin imposibil de aplicat, pentru că nu se pot înfiinţa dintr-o dată aceste clase. Imediat după emiterea Ordinului Ministrului Educaţiei, noi, ca Federaţie a Sindicatelor Libere am trimis şi un memoriu prin care ne-am exprimat punctul nostru de vedere, cu argumente solide. Nu ştiu dacă s-a primit, sau nu, răspuns. Cert este faptul că nu se pot înfiinţa dintr-o dată clase de şcoală profesională, reducîndu-se cele de liceu. În primul rînd, elevii nu vor merge pentru că dacă la liceu se intră prin repartiţie computerizată şi cu medii sub 5, e normal că vor vrea să facă liceu în loc de şcoală profesională. Chiar dacă se spune că vor primi burse. Sînt o mulţime de copii pe care chiar nu-i interesează aceşti bani (copiii ai căror părinţi sînt plecaţi la muncă în străinătate n.r) . Nu există mijlocul legal de a-i obliga să facă şcoală profesională, pentru că nici părinţii nu sînt de acord. Nu ai cum să faci atîtea clase de şcoală profesională dintr-o dată. Sînt licee tehnologice cărora li s-au repartizat doar două clase de liceu, restul obligîndu-le să înfiinţeze clase de profesională. Pe de altă parte, e problema bazei materiale, desfiinţate atunci cînd tot doamna Andronescu era ministru. Cea mai mare problemă care se ridică e însă aceea a contractelor care trebuie să existe cu agenţii economici, care trebuie să le asigure burse şi încadrarea la absolvire. Nu am inventat apa caldă acum. Să ne amintim că înainte de 1990, cînd funcţionau şcolile profesionale şi cînd existau contracte cu Umaro, cu Fabrica de Zahăr, lucrurile mergeau. Erau agenţi economici puternici, care susţineau şi practica în producţie. Noi nu sîntem împotriva şcolilor profesionale, dar ele trebuie să se facă raţional, adică treptat, prin înfiinţarea la început a două clase, pentru a vedea dacă elevii se îndreaptă spre acestea. După aceea urmează să se treacă la înfiinţarea altora“, consideră Minodora Lemnaru, liderul zonal al Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţămînt Roman. Ea a mai subliniat faptul că există situaţii diverse, de la un judeţ la altul, dînd exemplul unor judeţe precum Galaţi, Hunedoara, Cluj, care mai au societăţi comerciale puternice, ce pot contribui la repunerea pe picioare a învăţămîntului profesional. Reprezentantul Federaţiei Naţionale a Asociaţiilor de Părinţi, Iulian Cristache, apreciază ordinul ca fiind oportun, prin prisma faptului că e legat de realităţile de pe piaţa muncii, dar crede că ar fi trebuit aplicat după realizarea unui studiu de impact pe fiecare regiune şi judeţ în parte.

Citește știrea
2 comentarii

2 Comments

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Actualitate

Neamţ: La Definitivat, un singur 10

Știre publicată în urmă cu

în data de

Autor

■ în judeţul Neamţ, rata de promovabilitate este de 77, 88%, superioară celui naţionale ■ examenul a fost promovat cu notă maximă de profesoara Alexandra Ghiuzan de la Liceul Ion Ionescu de la Brad Horia ■

Au fost publicate rezultatele candidaţilor înscrişi anul acesta la examenul de definitivare în învăţămînt. Potrivit datelor centralizate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării, procentul de promovabilitate la nivel naţional este de 69,17%, Neamţul situîndu-se peste acesta, 77,88% dintre candidaţi au reuşit să promoveze examenul.

Conform unui comunicat de presă al Inspectoratului Şcolar Judeţean Neamţ, au fost declaraţi promovaţi, înainte de contestaţii, 81 de candidaţi cu medii între 8 şi 10.

Pentru a fi declarat promovat, un candidat trebuie să obţină minimum media 8, calculată ca medie ponderată a notelor obţinute la toate probele de examen, inclusiv proba scrisă. Nota la proba scrisă are o pondere de 70% în calculul mediei finale, care trebuie să fie de cel puţin 8 (opt) pentru promovarea examenului.

În această sesiune, în judeţul Neamţ 121 de candidaţi au avut dreptul de a susţine proba scrisă din data de 22 iulie şi au fost prezenţi 115 candidaţi, iar dintre aceştia, 11 s-au retras din motive de ordin personal. Nu a fost nici o lucrare anulată. Notă maximă la examenul de definitivat a obţinut o singură candidată, Alexandra Ghiuzan, profesor de Cultură Civică la Liceului Ion Ionescu de la Brad Horia.

Contestaţiile au putut fi depuse, conform calendarului examenului, la centrul de la Colegiul Naţional Calistrat Hogaş Piatra Neamţ sau au putut fi transmise on-line sau pe fax, în zilele de 29 iulie, în intervalul orar 13-20, respectiv 30 iulie, în intervalul orar 08.00- 12.00. Rezultatele finale se vor afişa la centrele de examen şi pe site-ul definitivat.edu.ro. în data de 4 august.

Cadrele didactice care nu au promovat examenul se vor putea prezenta la o nouă sesiune, potrivit metodologiei, de cel mult trei ori. Cei care nu au promovat examenul se pot prezenta la o nouă sesiune după reluarea, de fiecare dată, anterior susţinerii examenului, a stagiului de practică de un an şcolar.

Citește știrea

Actualitate

Neamţ: Debut în lupta pentru un post în învăţămînt

Știre publicată în urmă cu

în data de

Autor

■ 598 de candidaţi se vor lupta să obţină titularizarea pe o catedră sau post didactic ■ Inspectoratul Şcolar a asigurat condiţiile igienico-sanitare de prevenire a îmbolnăvirilort cu coronavirus ■

Cele patru centre la examenul de titularizare în învăţămînt, respectiv cele de la: Colegiul Tehnologic Spiru Haret, Şcoala Gimnazială Nr.5 Piatra Neamţ, Colegiul Tehnic Forestier şi Şcoala Gimnazială Nr.2, au fost pregătite să primească cei 598 de candidaţi.

„Am transmis în şcoli, încă de vinerea trecută, faptul că la examenul de titularizare s-a modificat o procedură şi probele de examen au început mai devreme, respectiv la ora 09.00. Asta a presupus ca toţi candidaţii să fie prezenţi, în sălile de examen, pînă la ora 08.15.

S-a procedat la repartizarea candidaţilor de aşa manieră încît în fiecare sală de examen să existe cel puţin două discipline didactice. În contextul situaţiei epidemiologice de pandemie cu virusul SARS Cov2 s-au luat măsuri privind normele de acces ale candidaţilor în spaţiile de examen. Dintre cei 598 de candidaţi, 44 provind din promoţia curentă.

Durata de redactare a lucrărilor, de la primirea subiectelor, a fost de patru ore, cu posibilitatea prelungirii cu încă două ore, în anumite situaţii speciale, în cazul candidaţilor nevăzători (în Neamţ nu a fost cazul – n.r.). Subiectele pentru examen au fost întocmite de Centrul Naţional de Politici şi Evaluare în Educaţie şi baremele de corectare vor fi publicate după susţinerea examenului pe site-ul subiecte 2020.edu.ro“, a precizat Mihai Obreja, inspector şcolar general.

Conform calendarului de desfăşurare a concursului de titularizare în învăţămînt primele rezultate vor fi afişate marţi, 4 august, la sediile inspectoratelor şcolare dar şi pe site-ul http://titularizare.edu.ro. Contestaţiile vor fi depuse în zilele de 4 august, pînă la ora 21.00 şi în ziua de 5 august, pînă la ora 12.00. Rezultatele finale se vor afişa pe data de 11 august.

Reamintim faptul că pentru titularizarea pe un post în învăţămînt, respectiv pentru angajarea pe o perioadă nedeterminată, trebuie ca un candidat să obţină la proba scrisă, minim nota 7, iar pentru angajarea pe o perioadă determinată (suplinire) minim 5. Repartizarea candidaţilor pe posturile didactice de predare vacante, publicate, se va face în ordinea descrescătoare a notelor obţinute la proba scrisă şi se va realiza în şedinţă publică on-line, ce se va organiza în perioada 12-14 august.

Citește știrea

Actualitate

Neamţ: Sute de locuri libere la liceu şi profesională

Știre publicată în urmă cu

în data de

Autor

■ 176 locuri la liceu au rămas neocupate în urma primei etape de admitere computerizată ■ în învăţămîntul profesional de stat şi dual, sînt neocupate alte 499 ■ elevii care nu au fost repartizaţi în prima etapă pot să ocupe aceste locuri libere ■

Absolvenţii de clasa a VIII-a care nu au ocupat un loc într-un liceu sau o şcoală profesională o pot face în a doua etapă, una care se derulează în perioada 24 iulie – 4 august.

Aceste locuri libere au apărut fie ca urmare a neocupării lor în prima etapă, fie ca urmare a nedepunerii dosarelor de către cei repartizaţi computerizat, în prima etapă. La liceu sînt nu mai puţin de 176 locuri, iar la învăţămîntul profesional de alte 499. Inspectorul şcolar general, Mihai Obreja, a explicat modalitatea în care vor putea fi ocupate aceste locuri, de către absolvenţii de gimnaziu.

„Locurile libere la etapa a II-a sînt rezultate în urma nedepunerii dosarelor de înscriere, de către o parte din candidaţi în prima etapă. Pentru etapa a II-a, în judeţul Neamţ există 176 locuri libere la liceu, unde nu sînt incluse locurile speciale pentru romi şi nici cele pentru copiii cu cerinţe educaţionale speciale. Dintre acestea, 125 sînt libere la filiera vocaţională, opt locuri sînt libere la filiera teoretică , 44 la filiera tehnologică, 86 locuri speciale sînt pentru copii de etnie romă şi 49 de locuri sînt destinate copiilor cu cerinţe educaţionale speciale.

Înscrierea şi repartizarea candidaţilor la etapa a II-a se va face, conform procedurilor elaborate de Comisia Judeţeană de Admitere, proceduri pe care noi le-am afişat pe site-ul ISJ şi la sediul şcolilor gimnaziale.

Pentru învăţămîntul profesional au rămas neocupate 499 locuri, din care 422 la învăţămîntul profesional de stat şi 47 locuri la învăţămîntul profesional dual. 42 de locuri sînt destinate special copiilor romi şi 61 locuri pentru copiii cu cerinţe educaţionale speciale, atestate cu documente medicale“, a precizat inspectorul general, Mihai Obreja. Reamintim faptul că prin reţeaua de şcolarizare în judeţul Neamţ au fost aprobate pentru anul şcolar 2020-2021 un număr de 3.024 locuri în licee şi şcoli profesionale.

În etapa a doua există locuri libere chiar şi la colegiile de prestigiu precum: Colegiul Naţional Petru Rareş, Colegiul Naţional Gheorghe Asachi, Colegiul Naţional Roman-Vodă, Colegiul Naţional Ştefan cel Mare Tîrgu Neamţ, unde au rămas libere între 6 şi 11 locuri, neocupate de copiii romi sau cei cu cerinţe speciale educaţionale.

Citește știrea

Trending