Contactează-ne

Educatie

Neamţ: Elevii, cobai în alt experiment

Știe publicată cu

în data de

■ de joi, 10 ianuarie, conducerea Inspectoratului Şcolar Judeţean Neamţ se întîlneşte, pe zone, cu fiecare director de liceu tehnologic ■ conform unui ordin al ministrului Educaţiei, 35% din clasele liceelor tehnologice vor avea profil de şcoală profesională ■ sindicatele nu sînt de acord cu această decizie ■

Criza accentuată de pe piaţa forţei de muncă a determinat Ministerul Educaţiei să-şi schimbe din nou poziţia faţă de reforma din sistem, recent intrînd în vigoare un ordin, forţat şi inaplicabil în opinia specialiştilor. Ministerul a trimis inspectoratelor şcolare o adresă prin care le înştiinţează că, din viitorul an şcolar, 35% din clasele care funcţionează în actualele licee tehnologice ar urma să fie transformate în şcoli profesionale. Inspectorul general şcolar Elena Laiu explică modul în care se va trece la normarea acestor clase. „Începînd de joi, 10 ianuarie se va trece la organizarea de întîlniri, pe zone, cu directorii liceelor cu profil tehnologic pentru a stabili planul de şcolarizare în vederea aplicării ordinului de ministru de normare a claselor de învăţămînt profesional. Conform unei adrese primite de la Ministerul Educaţiei şi înaintată de noi în şcoli, 35% din numărul total de locuri la clasa a IX-a vor trebui repartizate în învăţămîntul profesional. La repartizarea claselor de învăţămînt profesional vom aplica criterii generale, referindu-ne, în primul rînd, la rezultatele pe care le-au obţinut liceele tehnologice în ultimii patru ani la examenul de Bacalaureat. Se va ţine cont de programul de remediere pentru examenul de Bacalureat şi bineînţeles de specializări, de acreditări şi de autorizări“, a precizat Elena Laiu, şefa ISJ Neamţ. Ea a subliniat că vor exista şi situaţii speciale, ca în cazul Liceului Agricol Ion Ionescu de la Brad Horia, o unitate cu rezultate dezastruoase la Bacalaureat, an de an. „În situaţii ca cea de la Liceul Ion Ionescu de la Brad vom face o analiză în cadrul Consiliului de Administraţie şi vom lua hotărîri şi decizii punctuale, ţinînd cont mai ales de profil, specializare, de faptul că este singurul liceu agricol din judeţ. Este adevărat că există şi o certitudine, aceea a desfiinţării Liceului Tehnologic de la Dămuc, care va fi transformat în şcoală gimnazială. În cazul Liceului Tehnologic de la Nisiporeşti, din comuna Boteşti, acesta se va transforma în şcoală profesională. Pînă marţi, 15 ianuarie, se vor organiza în zone acele întîlniri individuale cu directorii, în care se vor analiza situaţiile din fiecare unitate“, a mai spus Elena Laiu. Sindicatele au o poziţie tranşantă faţă de acest ordin pe care-l consideră aberant. „Este un ordin imposibil de aplicat, pentru că nu se pot înfiinţa dintr-o dată aceste clase. Imediat după emiterea Ordinului Ministrului Educaţiei, noi, ca Federaţie a Sindicatelor Libere am trimis şi un memoriu prin care ne-am exprimat punctul nostru de vedere, cu argumente solide. Nu ştiu dacă s-a primit, sau nu, răspuns. Cert este faptul că nu se pot înfiinţa dintr-o dată clase de şcoală profesională, reducîndu-se cele de liceu. În primul rînd, elevii nu vor merge pentru că dacă la liceu se intră prin repartiţie computerizată şi cu medii sub 5, e normal că vor vrea să facă liceu în loc de şcoală profesională. Chiar dacă se spune că vor primi burse. Sînt o mulţime de copii pe care chiar nu-i interesează aceşti bani (copiii ai căror părinţi sînt plecaţi la muncă în străinătate n.r) . Nu există mijlocul legal de a-i obliga să facă şcoală profesională, pentru că nici părinţii nu sînt de acord. Nu ai cum să faci atîtea clase de şcoală profesională dintr-o dată. Sînt licee tehnologice cărora li s-au repartizat doar două clase de liceu, restul obligîndu-le să înfiinţeze clase de profesională. Pe de altă parte, e problema bazei materiale, desfiinţate atunci cînd tot doamna Andronescu era ministru. Cea mai mare problemă care se ridică e însă aceea a contractelor care trebuie să existe cu agenţii economici, care trebuie să le asigure burse şi încadrarea la absolvire. Nu am inventat apa caldă acum. Să ne amintim că înainte de 1990, cînd funcţionau şcolile profesionale şi cînd existau contracte cu Umaro, cu Fabrica de Zahăr, lucrurile mergeau. Erau agenţi economici puternici, care susţineau şi practica în producţie. Noi nu sîntem împotriva şcolilor profesionale, dar ele trebuie să se facă raţional, adică treptat, prin înfiinţarea la început a două clase, pentru a vedea dacă elevii se îndreaptă spre acestea. După aceea urmează să se treacă la înfiinţarea altora“, consideră Minodora Lemnaru, liderul zonal al Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţămînt Roman. Ea a mai subliniat faptul că există situaţii diverse, de la un judeţ la altul, dînd exemplul unor judeţe precum Galaţi, Hunedoara, Cluj, care mai au societăţi comerciale puternice, ce pot contribui la repunerea pe picioare a învăţămîntului profesional. Reprezentantul Federaţiei Naţionale a Asociaţiilor de Părinţi, Iulian Cristache, apreciază ordinul ca fiind oportun, prin prisma faptului că e legat de realităţile de pe piaţa muncii, dar crede că ar fi trebuit aplicat după realizarea unui studiu de impact pe fiecare regiune şi judeţ în parte.

Citește știrea
Advertisement
loading...
2 comentarii

2 Comments

  1. Mishu'

    12 ianuarie 2019 at 3:44 PM

    Mancatori de caca-o!
    Sa fim seriosi, despre ce vorbim???? Sictir comunistilor (psd-ilor!)!!!

  2. Haralambie

    14 ianuarie 2019 at 7:13 PM

    E o prostie…Cum e posibil asa ceva?Sunt domenii care nu mai au liceu din aceasta cauza,cum ar fi fabricarea produselor din lemn.Acest domeniu nu mai exista pe liceu nici in Bacău.Cel mai răsfățat domeniu este protecția mediului,pentru că acolo nu există școală profesională,de parcă măturătorii și gunoierii nu ar avea nevoie de școală profesională…

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Actualitate

Dascălii şi-au făcut „autoportretul“

Știe publicată cu

în data de

Autor

■ a ieşit de sub tipar volumul ce reuneşte lucrările autobiografice ale cadrelor didactice din comuna Răuceşti ■ iniţiatoarea proiectului este învăţătoarea pensionară Domnica Vrînceanu ■

La Răuceşti s-a materializat o frumoasă iniţiativă a învăţătoarei pensionare Domnica Vrînceanu, soţie de preot şi cetăţean de onoare al localităţii. Urmare a unui proiect lansat vara trecută, a ieşit recent de sub tipar volumul Pentru neuitare de oameni şi fapte- Portrete de dascăli, apărut la editura Ars Libri, sub coordonarea învăţătoarei Domnica Vrînceanu (foto) şi a profesoarelor Mihaela Drăgănescu şi Domnica – Iulia Bălan. Cartea, dedicată Anului omagial al satului românesc (2019), reuneşte lucrări autobiografice ale cadrelor didactice din Răuceşti, care oferă cititorilor detalii despre viaţa personală, dascălii care le-au influenţat cariera, activitate didactică şi altele. „Să fii conştient de vocaţia profesiei tale, să fii propriul zugrav al propriului portret şi să împărtăşeşti aceste lucruri cu întreaga lume este un act de curaj şi de generozitate, în egală măsură. Iniţiatoarea acestui proiect, doamna învăţătoare Domnica Vrînceanu, doreşte să lase o moştenire pentru eternitate, astfel cu puterea exemplului personal, şi-a aşezat ea însăşi viaţa în cuvinte şi împreună cu ceilalţi autori de portrete au reuşit să surprindă poveşti de viaţă, sincere şi cu încărcătură emoţională pentru cititor“, notează în prefaţă inspectorul şcolar Elena Preda, aducînd un omagiu învăţătorilor, „făuritori de oameni“. Domnica Vrînceanu deschide seria „portretelor“ cu o serie de gînduri reunite sub genericul „Şcoala – Un altar în mijlocul copiilor“, în care face şi bilanţul celor 43 de ani de activitate didactică. Urmează apoi colaboratorii săi, educatoare, învăţătoare şi profesori: Alexandru Marian, Elena Marian, Mariana Craiu, Doiniţa Vornicu, Ileana Varvara, Maria Iacob, Vasile Predoaia, Mimi Ioniţă, Eugenia Ilinca, Ioan Macsim, Măriuţa Anisia, Gheorghe Ioniţă, Michaela Ioniţă, Maria Zaharia, Dorina Predoaia, Elena Cosău, Violeta Blaga, Gheorghe Smău, Gheorghe Filip, Ana Filip, Gheorghe Diaconu, Mirela Luca, Iulica Luca, Traian Anton, Nicolae-Rafael Tanase, Oana – Maria Movilă, Elena Petrariu, Loredana Buzău, Adriana Dumitreasa, Paula-Domnica Obreja, Ioana-Diana Apostoae, Gabriela Vrînceanu, Nelu Dumbravă. Au fost evocate, în aceeaşi lucrare, şi patru cadre didactice trecute la cele veşnice: Traian Anton, Ileana Dumbravă, Nicolae Vrînceanu, Elena-Viorica Cosău. „Prin apariţia cărţii autobiografice se doreşte a se aduce un modest, dar sincer omagiu celor care au găsit în ei miraculoasa forţă de a se dărui în fiecare clipă celorlalţi, acelora care au găsit curajul de a purta în sufletul lor permanent sentimentul răspunderii pentru destinul copiilor ce le-au fost încredinţaţi. Ei, aceşti oameni deloc simpli, educatori, învăţători, profesori sînt aceia care au ştiut să preia cu răbdare şi devotament pe umerii lor o mare parte din povara uriaşă a formării fiecăruia dintre cei ce suntem astăzi. Alături de părinţi, dascălii sunt cei care investesc în copii cele mai multe cunoştinţe, educaţie, dragoste, încredere, speranţă. Nimeni nu uită munca doamnelor educatoare care au învăţat pe micuţi la grădiniţă să se autoservească, să înveţe poezii, cîntece, jocuri, basmele bunicilor, să devină sociabili şi să se comporte frumos! Cu cîtă speranţă şi emoţie se înscriu copiii în clasa I şi cu cîtă speranţă în suflet sunt investiţi învăţătorii să conducă mintea în lumea minunată a cuvintelor, a scrisului şi socotitului, a tuturor tainelor pe care, parcă, numai noi avem îndemînarea să le dezvăluim copiilor. Respect şi preţuire profesorilor care au înălţat îndrăzneţ zborul şi au devenit cel mai adesea prieteni sau modele de viaţă! Pentru toate acestea, elevii Dumneavoastră acordă un zîmbet Portretelor de dascăli din amintirile anilor de şcoală, dăruiesc o floare şi o urare plină de dragoste tuturor dascălilor lor. Fie ca parfumul minunat al teilor, în fiecare an al vieţii dumneavoastră, să vă inunde sufletele cu tinereţe veşnică!“, transmite învăţătoarea Domnica Vrînceanu, în mesajul de la finalul volumului autobiografic. Ea a ieşit la pensie în 2017, după 43 de ani petrecuţi la catedră, dar a rămas aproape de şcoală şi comunitatea locală. S-a remarcat şi prin modul în care s-a implicat, timp de 16 ani, în rezolvarea problemelor comunităţii în calitate de consilier local şi preşedinte al Comisiei de învăţămînt, cultură. Autorităţile locale i-au conferit titlul de cetăţean de onoare al comunei Răuceşti, diploma de excelenţă şi titlul Cetăţean activ în comunitate, precum şi diploma Oameni de seamă ai comunei Răuceşti, o distincţie importantă, ce i-a fost înmînată în faţa peste 3.000 de participanţi la o ediţie precedentă a Zilelor Comunei.

Citește știrea

Actualitate

Neamţ: Bac şi evaluare naţională, păzite ştraşnic

Știe publicată cu

în data de

Inspectoratul de Poliţie Judeţean Neamţ a dispus măsuri suplimentare astfel încît pe perioada desfăşurării examenelor să nu fie înregistrate evenimente care să afecteze siguranţa elevilor. „Întrucît în perioada 18 – 21 iunie a.c., se va desfăşura Evaluarea Naţională pentru absolvenţii clasei a VIII-a, poliţiştii Inspectoratului de Poliţie al judeţului Neamţ vor dispune o serie de măsuri în vederea asigurării unei intervenţii operative atunci cînd se aduce atingere normelor de convieţuire socială prin acte, gesturi, manifestări şi fapte antisociale. Poliţiştii vor asigura şi însoţirea transportului lucrărilor scrise de la centrele de examen la centrele zonale de evaluare“, conform Poliţiei Neamţ. De asemenea, în perioada 1- 4 iulie, se vor desfăşura probele scrise ale Examenului de Bacalaureat, fiind dispuse măsuri cu caracter preventiv, menite să asigure ordinea publică, astfel încît elevii să beneficieze de un climat de linişte şi normalitate în zona centrelor de examinare. În perioada următoare va avea loc şi Examenul naţional de definitivare în învăţămînt pentru cadrele didactice şi Concursul naţional de ocupare a posturilor didactice din învăţămîntul preuniversitar. Astfel, peste 160 de poliţişti se vor afla în zona adiacentă instituţiilor de învăţămînt, precum şi pe traseele de deplasare înspre şi de la acestea, pentru depistarea şi dispunerea măsurilor legale faţă de persoanele care, prin comportamentul sau activităţile desfăşurate, ar putea afecta climatul de siguranţă publică. Poliţistii rutieri vor asigura fluidizarea traficului rutier, prevenirea accidentelor rutiere şi a ambuteiajelor. Inspectoratul de Poliţie al judeţului Neamţ urează succes tuturor candidaţilor înscrişi la examen!

Citește știrea

Actualitate

Liceenii de la CNRV, lideri într-un proiect educaţional

Știe publicată cu

în data de

Autor

■ echipajul Colegiului Naţional Roman Vodă s-a clasat pe locul I în proiectul „Gîndesc, vorbesc şi acţionează Pro Integritate“

Liceul Tehnologic Economic Administrativ din Piatra Neamţ a găzduit, la sfîrşitul săptămînii trecute, etapa judeţeană a proiectului educativ Gîndesc, vorbesc şi acţionez Pro-integritate!, activitate înscrisă în calendarul activităţilor educative naţionale, fără finanţare din partea Ministerului Educaţiei Naţionale. În acest an, la startul competiţiei s- au aliniat echipajul Colegiului Naţional Roman Vodă, format din elevii: Maria Sava, Luciana Oprea şi Alexandru Munteanu, coordonaţi de profesoara Alexandra-Georgiana Poenaru, echipa Liceului cu Program Sportiv Roman, alcătuită din elevii: David Ţampău, Anamaria Tiba şi Remus Caraiman, îndrumaţi de profesoara Mirela Bumbu şi echipajul Liceului Tehnologic Economic-Administrativ, format din elevii: Anamaria Avădănii, Delia Crăciun şi Florentina Porcaru, al căror paşi au fost călăuziţi de profesoara Geanina Buruiană. „Participanţii au fost determinaţi, pe parcursul rundelor de dezbateri, să emită judecăţi asupra unor «moţiuni», folosind criterii obiective şi, totodată, să apere o poziţie folosind argumente corecte. Moţiunile au vizat aspecte privind integritatea profesională şi combaterea corupţiei, transparenţa decizională, responsabilitatea managementului şi consolidarea încrederii în instituţiile publice. Rundele de dezbateri au fost arbitrate de profesorul Emanuel Balan, preşedinte al Asociaţiei Pro Democraţie din Tîrgu Neamţ, şi de cadrele didactice coordonatoare ale echipajelor. Din partea Serviciului Judeţean de Anticorupţie Neamţ a participat comisarul Rareş Bostan, care a apreciat buna pregătire a elevilor, dovedită în rundele de dezbateri. Conform regulamentului, echipajul care a obţinut cel mai mare număr de puncte, cel al Colegiului Naţional Roman Vodă, s-a clasat pe locul I, fiind urmat de echipajele Liceului Tehnologic Economic – Administrativ Piatra-Neamţ şi Liceului cu Program Sportiv Roman, aflate la egalitate“, a precizat Elena Preda, purtătorul de cuvînt al Inspectoratului Şcolar al Judeţului Neamţ. Conducerea ISJ felicită premianţii, dar şi pe toţi participanţii care au obţinut aceste rezultate meritorii.

Citește știrea

Trending