Contactează-ne

Educatie

Neamţ: Elevii, cobai în alt experiment

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ de joi, 10 ianuarie, conducerea Inspectoratului Şcolar Judeţean Neamţ se întîlneşte, pe zone, cu fiecare director de liceu tehnologic ■ conform unui ordin al ministrului Educaţiei, 35% din clasele liceelor tehnologice vor avea profil de şcoală profesională ■ sindicatele nu sînt de acord cu această decizie ■

Criza accentuată de pe piaţa forţei de muncă a determinat Ministerul Educaţiei să-şi schimbe din nou poziţia faţă de reforma din sistem, recent intrînd în vigoare un ordin, forţat şi inaplicabil în opinia specialiştilor. Ministerul a trimis inspectoratelor şcolare o adresă prin care le înştiinţează că, din viitorul an şcolar, 35% din clasele care funcţionează în actualele licee tehnologice ar urma să fie transformate în şcoli profesionale. Inspectorul general şcolar Elena Laiu explică modul în care se va trece la normarea acestor clase. „Începînd de joi, 10 ianuarie se va trece la organizarea de întîlniri, pe zone, cu directorii liceelor cu profil tehnologic pentru a stabili planul de şcolarizare în vederea aplicării ordinului de ministru de normare a claselor de învăţămînt profesional. Conform unei adrese primite de la Ministerul Educaţiei şi înaintată de noi în şcoli, 35% din numărul total de locuri la clasa a IX-a vor trebui repartizate în învăţămîntul profesional. La repartizarea claselor de învăţămînt profesional vom aplica criterii generale, referindu-ne, în primul rînd, la rezultatele pe care le-au obţinut liceele tehnologice în ultimii patru ani la examenul de Bacalaureat. Se va ţine cont de programul de remediere pentru examenul de Bacalureat şi bineînţeles de specializări, de acreditări şi de autorizări“, a precizat Elena Laiu, şefa ISJ Neamţ. Ea a subliniat că vor exista şi situaţii speciale, ca în cazul Liceului Agricol Ion Ionescu de la Brad Horia, o unitate cu rezultate dezastruoase la Bacalaureat, an de an. „În situaţii ca cea de la Liceul Ion Ionescu de la Brad vom face o analiză în cadrul Consiliului de Administraţie şi vom lua hotărîri şi decizii punctuale, ţinînd cont mai ales de profil, specializare, de faptul că este singurul liceu agricol din judeţ. Este adevărat că există şi o certitudine, aceea a desfiinţării Liceului Tehnologic de la Dămuc, care va fi transformat în şcoală gimnazială. În cazul Liceului Tehnologic de la Nisiporeşti, din comuna Boteşti, acesta se va transforma în şcoală profesională. Pînă marţi, 15 ianuarie, se vor organiza în zone acele întîlniri individuale cu directorii, în care se vor analiza situaţiile din fiecare unitate“, a mai spus Elena Laiu. Sindicatele au o poziţie tranşantă faţă de acest ordin pe care-l consideră aberant. „Este un ordin imposibil de aplicat, pentru că nu se pot înfiinţa dintr-o dată aceste clase. Imediat după emiterea Ordinului Ministrului Educaţiei, noi, ca Federaţie a Sindicatelor Libere am trimis şi un memoriu prin care ne-am exprimat punctul nostru de vedere, cu argumente solide. Nu ştiu dacă s-a primit, sau nu, răspuns. Cert este faptul că nu se pot înfiinţa dintr-o dată clase de şcoală profesională, reducîndu-se cele de liceu. În primul rînd, elevii nu vor merge pentru că dacă la liceu se intră prin repartiţie computerizată şi cu medii sub 5, e normal că vor vrea să facă liceu în loc de şcoală profesională. Chiar dacă se spune că vor primi burse. Sînt o mulţime de copii pe care chiar nu-i interesează aceşti bani (copiii ai căror părinţi sînt plecaţi la muncă în străinătate n.r) . Nu există mijlocul legal de a-i obliga să facă şcoală profesională, pentru că nici părinţii nu sînt de acord. Nu ai cum să faci atîtea clase de şcoală profesională dintr-o dată. Sînt licee tehnologice cărora li s-au repartizat doar două clase de liceu, restul obligîndu-le să înfiinţeze clase de profesională. Pe de altă parte, e problema bazei materiale, desfiinţate atunci cînd tot doamna Andronescu era ministru. Cea mai mare problemă care se ridică e însă aceea a contractelor care trebuie să existe cu agenţii economici, care trebuie să le asigure burse şi încadrarea la absolvire. Nu am inventat apa caldă acum. Să ne amintim că înainte de 1990, cînd funcţionau şcolile profesionale şi cînd existau contracte cu Umaro, cu Fabrica de Zahăr, lucrurile mergeau. Erau agenţi economici puternici, care susţineau şi practica în producţie. Noi nu sîntem împotriva şcolilor profesionale, dar ele trebuie să se facă raţional, adică treptat, prin înfiinţarea la început a două clase, pentru a vedea dacă elevii se îndreaptă spre acestea. După aceea urmează să se treacă la înfiinţarea altora“, consideră Minodora Lemnaru, liderul zonal al Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţămînt Roman. Ea a mai subliniat faptul că există situaţii diverse, de la un judeţ la altul, dînd exemplul unor judeţe precum Galaţi, Hunedoara, Cluj, care mai au societăţi comerciale puternice, ce pot contribui la repunerea pe picioare a învăţămîntului profesional. Reprezentantul Federaţiei Naţionale a Asociaţiilor de Părinţi, Iulian Cristache, apreciază ordinul ca fiind oportun, prin prisma faptului că e legat de realităţile de pe piaţa muncii, dar crede că ar fi trebuit aplicat după realizarea unui studiu de impact pe fiecare regiune şi judeţ în parte.

Citește știrea
2 comentarii

2 Comments

  1. Mishu'

    12 ianuarie 2019 at 3:44 PM

    Mancatori de caca-o!
    Sa fim seriosi, despre ce vorbim???? Sictir comunistilor (psd-ilor!)!!!

  2. Haralambie

    14 ianuarie 2019 at 7:13 PM

    E o prostie…Cum e posibil asa ceva?Sunt domenii care nu mai au liceu din aceasta cauza,cum ar fi fabricarea produselor din lemn.Acest domeniu nu mai exista pe liceu nici in Bacău.Cel mai răsfățat domeniu este protecția mediului,pentru că acolo nu există școală profesională,de parcă măturătorii și gunoierii nu ar avea nevoie de școală profesională…

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Actualitate

Calendarul Evaluării

Știre publicată în urmă cu

în data de

Autor

Pe site-ul Inspectoratului Şcolar a fost publicat Ordinul de ministru privind Evaluarea Naţională a absolvenţilor de clasa a VIII-a. Conform acestuia, înscrierea absolvenţilor la importantul examen din viaţa lor va avea loc în perioada 2-5 iunie 2020.

Urmează ca pe data de 15 iunie să se desfăşoare prima probă a Evaluării Naţionale, cea scrisă la Limba şi literatura Română, iar peste două zile, pe data de 17 proba scrisă la disciplina Matematică. Vor mai fi probe la acest exaemn pe care le vor susţine absolvenţii care studiază în limba minorităţilor.

Pe 22 iunie se vor afişa rezultatele, pînă la ora 12.00, apoi se vor depune contestaţiile, care vor fi soluţionate între 23-26 iunie. În 27 iunie se vor afişa rezultatele finale ale examenului.

Citește știrea

Actualitate

Ateliere de jocuri logico-educative

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ acţiunea a demarat de pe 20 ianuarie şi se adresează copiilor cu vîrste între 6 şi 12 ani ■ ateliere vor avea loc în fiecare zi de luni, timp de 18 săptămîni, pînă pe data de 25 mai 2020 ■

Biblioteca Judeţeană „G.T. Kirileanu“ Neamţ face înscrieri pentru atelierele logico-educative pe care le organizează în Secţia Carte pentru Copii & Ludotecă „Ion Creangă“, începînd cu data de 20 ianuarie 2020. Copiii cărora li se adresează aceste ateliere sînt cei cu vîrsta cuprinsă între 6 şi 12 ani, iar jocurile folosite vor fi Remi, Monopoly, Activity, Taboo, Să descoperim Europa, cele din seria Genius – Monumente faimoase, Animale spectaculoase, Plante uimitoare, Oameni faimoşi din lumea întreagă, Oameni celebri din România -, Corpul omenesc, Ţările lumii sau Jocuri inventate. Atelierele se vor desfăşura o dată pe săptămînă, în fiecare luni, între orele 14.00 şi 15.00, totalizînd 18 întîlniri, pînă pe data de 25 mai 2020. Atelierele de jocuri logico-educative oferă copiilor posibilitatea participării la un program diversificat de activităţi de comunicare şi socializare în cadrul secţiei. Prin intermediul jocului, copiii îşi îmbogăţesc experienţa cognitivă, îşi educă voinţa şi pe această bază formativă îşi conturează profilul personalităţii. De asemenea, socializează şi inter-relaţionează într-un mod plăcut şi constructiv, într-o lume în care interacţiunea umană direct este din ce în ce mai rară şi pierde teren în faţă mijloacelor tehnologice şi a comunicării on-line. Totodată, printre beneficiile de care se pot bucura copiii care participă la atelierele de jocuri logico-educative se pot enumera antrenarea operaţiilor gîndirii: analiza, sinteza, compararea, clasificarea, ordonarea, concretizarea, dezvoltarea spiritului de observaţie stimularea iniţiativei şi a independenţei în activitate, dezvoltarea atenţiei, disciplinei, formarea deprinderilor de lucru corect şi rapid, însuşirea facilă, plăcută, rapidă şi temeinică a cunoştinţelor propuse, dezvoltarea unor atitudini de lucru în echipă, solidaritate, fair play, asumarea unor responsabilităţi, utilizarea timpului liber în mod organizat şi într-un mediu de formare adecvat particularităţilor de vîrstă ale acestora.

Citește știrea

Actualitate

Au început înscrierile la Florile Ceahlăului

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ festivalul naţional de muzică populară pentru copii şi tineret a ajuns la cea de-a XXXII-a ediţie ■ înscriera se poate face pe baza unui formular ce trebuie trimis pînă la data de 14 februarie 2020 anul trecut, trofeul a fost adjudecat de o concurentă din Putna ■

Organizatorii Festivalului concurs naţional de muzică populară pentru copii şi tineret Florile Ceahlăului, care se va desfăşura în perioada 13-15 martie 2020, la Piatra Neamţ, anunţă că au început înscrierile.

Participarea la manifestarea care a ajuns la cea de-a XXXII-a ediţie se poate face pe baza unei fişe, care trebuie descărcată de pe site-ul oficial al Festivalului, www.florile.ceahlaului.culturaneamt.ro, secţiunea Informaţii utile, www.culturaneamt.ro.

Formularul de înscriere, repertoriul de concurs şi partiturile vor fi trimise pe adresa Centrul pentru Cultură şi Arte Carmen Saeculare Neamţ, Piatra Neamţ, strada Ştefan cel Mare nr. 3A, 610101, prin fax la nr. 0233.214.026 sau la adresa de e-mail a competiţiei, cu menţiunea pentru Festivalul – concurs Florile Ceahlăului 2020, pînă la data de 14 februarie 2020.

Organizatorii manifestării, Consiliul Judeţean Neamţ şi Centrul pentru Cultură şi Arte Carmen Saeculare, anunţă că nu se pot înscrie în concurs cei care au obţinut Premiul I sau Trofeul Festivalului la o ediţie anterioară, excepţie făcînd concurenţii care optează pentru altă categorie de vîrstă decît cea la care au obţinut distincţia.

Festivalul se desfăşoară pe două secţiuni: Canto tradiţional românesc, în cadrul căreia pot participa copii şi tineri, solişti vocali de muzică populară din România, cu vîrste cuprinse între 9 şi 25 ani. Ei vor participa la festival în cadrul a trei categorii, funcţie de vîrstă: 9 – 14 ani; 15 – 19 ani şi 20 – 25 ani.

La secţiunea Instrumente populare (vioară, acordeon, ţambal, clarinet, trompetă, fluier, cobză, nai), pot lua startul copii şi tineri, solişti instrumentişti de muzică populară din România, cu vîrste cuprinse între 9 şi 25 ani, care vor concura în cadrul a două categorii: 9-16 ani şi 17-25 ani. Concursul se va desfăşura în doua etape: preselecţia naţională (17- 20 februarie 2020) şi etapa finală (13-15 martie 2020), pentru ambele secţiuni. Finaliştii vor fi anunţaţi pe data de 21 februarie 2020. „Rezultatul preselecţiei se va comunica direct pe paginile oficiale: www.florile.ceahlaului.culturaneamt.ro; www.culturaneamt.ro sau www.facebook.com/CulturaNeamt/. Toţi participanţii la Festivalul- concurs naţional de muzică populară pentru copii şi tineret Florile Ceahlăului vor primi diplome de participare.

Se vor acorda premii şi menţiuni la toate secţiunile şi categoriile Festivalului, valoarea lor urmînd a fi comunicată ulterior. Trofeul Festivalului-concurs naţional de muzică populară pentru copii şi tineri Florile Ceahlăului se va acorda celui mai bun concurent, indiferent de secţiunea la care participă (solişti vocali sau instrumentişti)“, se arată într-un comunicat al Centrului pentru Cultură şi Arte Carmen Saeculare. Anul trecut, Trofeul Festivalului de muzică populară pentru copii şi tineri Florile Ceahlăului a fost cîştigat de Alexandra Diana Dan, din Putna, judeţul Suceava, dar printre finalişti s-au aflat şi nemţeni, evoluţiile lor aducîndu-le clasări pe podium.

Sala Calistrat Hogaş de la palatul Administrativ şi Cinema Mon Amour au fost pline, gala debutînd cu un spectacol susţinut de Ansamblul Floricică de la munte al Centrului Saeculare, apoi au urcat pe scenă laureaţii, iar seara s-a încheiat cu evoluţia orchestrei Lăutarii din Chişinău, avîndu-l pe maestrul Nicolae Botgros la pupitrul dirijoral.

Alexandra Diana Dan este de baştină Putna, locul uneia dintre cele mai importante ctitorii ale Voievodului Ştefan cel Mare. Avea 19 ani şi spunea că îi place să cînte de la vîrsta de patru ani, primul ei dascăl fiind bunica:

„Primii paşi pe acest drum, al cîntecului popular, i-am făcut la Clubul Copiilor din Rădăuţi, sub atenta îndrumare a domnului profesor Dumitru Pomohaci. Dar talentul mi-a fost descoperit de către bunica mea, cea alături de care am şi învăţat primele melodii“. „Descrisă public, în momentul premierii din cadrul Galei laureaţilor, de către preşedinta juriului ediţiei de anul trecut, Elise Stan, ca fiind «o tînără muzicală, sensibilă, care a impresionat printr-o interpretare tulburătoare, prin autenticitate şi prin forţa ei emoţională.

A dovedit, prin evoluţia ei din concurs, că ştie să interpreteze înţelesurile cîntecului bucovinean»“, se preciza într-un comunicat al Centrului Carmen Saeculare, organizatorul, alături de Consiliul Judeţean, al festivalului. Alexandra Diana Dan a absolvit cursurile Şcolii Populare de Artă Ion Irimescu din Suceava, la clasa profesoarei Elena Simionesei şi este studentă la Facultatea de litere a Universităţii Alexandru Ioan Cuza din Iaşi.

Citește știrea

Trending