Contactează-ne

Actualitate

Neamţ: Deşeurile, primarii şi… castanele fierbinţi

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ reprezentanţii a 26 de primării din Zona Metropolitană Roman s- au întîlnit cu cei din conducerea ADI ECO Neamţ ■ au fost discutate chestiuni legate de blocajul sistemului de salubritate ■ primarii sînt nemulţumiţi de triplarea tarifelor la deşeuri ■

Conducerea executivă a ADI ECO Neamţ s-a întîlnit, luna trecută, la sediul Primăriei Roman, cu primarii şi viceprimarii localităţilor din zona metropolitană, în încercarea de a găsi împreună o soluţie de deblocare a crizei deşeurilor, intervenită ca urmare a solicitării firmei Rossal de a majora tarifele la serviciile de salubritate. În lipsa preşedintelui Adrian Diaconu, cel care a condus şedinţa a fost directorului tehnic al Primăriei Roman, Felician Ioniţă, care este şi membru al Comitetului Director al asociaţiei amintite. Partea executivă a acestei asociaţii, în care fiecare primărie are un vot, a fost reprezentată de către Claudiu Pădure, director executiv al ADI ECO Neamţ şi de juristul Iulian Mitrea. Şedinţa a fost extrem de tensionată, din cauza faptului că majoritatea primarilor apreciază că se încearcă să se „scoată castanele din foc“ cu mîna lor, în condiţiile în care populaţia îi consideră pe edili responsabili pentru majorarea de trei ori a preţului. Operatorul de salubritate pe zona Roman, Rossal, a notificat conducerea ADI ECO Neamţ despre motivele care stau la baza solicitării de majorare a preţului. Lucru care poate fi considerat un semnal că urmează ca ADI ECO Neamţ să fie acţionat în instanţă. Drept urmare, Felician Ioniţă le-a atras atenţia primarilor că există o situaţie similară în cazul majorării preţului la serviciile de apă şi canalizare unde Apa Serv a acţionat în instanţă conducerea ADI Aqua Neamţ şi a cîştigat, aşa încît la ora aceasta comunităţile locale sînt obligate nu doar să plătească tariful solicitat, ci şi penalităţile. „Exista obligaţia legală ca pînă la 30 iunie ADI ECO Neamţ să aprobe un nou Regulament de salubritate, ori la ora actuală din cele 26 de unităţi administrativ teritoriale din Zona 2, opt nici măcar nu au pus în discuţie în consiliul local acest regulament (Cordun, Doljeşti, Gîdinţi, Moldoveni, Pînceşti, Poienari, Tămăşeni şi Trifeşti), în timp ce primăriile Roman, Bahna, Bîra, Boghicea, Icuşeşti, Ion Creangă, Oniceni, Sagna, Săbăoani, Stăniţa, Valea Ursului şi Văleni au pus în discuţie şi au aprobat actul normativ în discuţie. Conform documentului, la Boteşti, Bozieni, Dulceşti, Gherăeşti şi la Horia s-a respins acest document“, a atras atenţia Felician Ioniţă. Consecinţele acestor situaţii se vor răsfrînge asupra localităţilor care urmează a fi amendate de Garda de Mediu.

„Să nu scoată castanele din foc cu mîna noastră!“

Revolta primarilor a atins apogeul, ei apreciind faptul că operatorul a avut de cîştigat din această afacere şi că nu este corect ca acum să nu-şi asume şi riscurile. „Cînd le-a fost bine şi au cîştigat nu au venit la noi, acum cînd le e greu vor să scoată castanele din foc cu mîna noastră“, au opinat primarii Vasile Ivancea, de la Secuieni şi Angela Boroş, de la Boteşti, care au spus că nu este posibil să se majoreze tarifele de peste trei ori. Primarul comunei Bozieni, Doinel Grumăzescu a fost de părere că atunci cînd a demarat proiectul legat de salubrizare a fost o bucurie generalizată, dar că nimeni nu intuia ce avea să urmeze, mai ales în mediul rural. „Retragerea la această oră din acest proiect nu este posibilă, pentru că fiecare UAT ar trebui să suporte penalităţi de peste un milon de euro. Problema care se pune acum este aceea de a avea un punct de vedere comun în ceea ce priveşte tarifarea acestui serviciu şi emiterea de hotărîri de consiliu local privind introducerea unei taxe de salubritate, care să fie cît mai aproape de ceea ce se colectează dintr-o localitate. Important este şi ca populaţia să fie educată să colecteze selectiv deşeurile“, a spus Doinel Grumezescu. O altă problemă ridicată de edili a fost cea a faptului că toate cantităţile de gunoi generate se calculează la populaţia unei localităţi în conformitate cu datele de la Statistică, fără a se ţine cont de faptul că mare parte a localnicilor sînt plecaţi la muncă în străinătate. Primarii au spus că operatorul de salubritate a angajat în fiecare localitate cîte un salariat, care să încheie contracte individuale cu fiecare gospodărie, dar că acolo unde populaţia a refuzat s-a ajuns la anomalia de a plăti pentru cîteva sute de persoane costurile gunoiului din bugetele locale, care şi aşa sînt pe chituci. O altă problemă este aceea a localităţilor în care oamenii gospodari îşi achită taxele locale încă de la începutul anului şi este imposibil ca la această oră să le pretinzi majorarea costurilor. Un fenomen semnalat de juristul ADI ECO Neamţ, Stelian Mitrea, a fost cel legat de blocarea depozitelor de selectare cu deşeuri reciclabile în întreaga ţară. O altă problemă ridicată de primari a fost aceea a lipsei controlului unităţilor administrativ teritoriale asupra cantităţii reale de deşeuri ridicate de operator care are tendinţa de a „umfla“ cantităţile. Primarii au reproşat faptul că operatorul de salubritate ridică gunoiul colecat selectiv şi îl amestecă. S-a atras atenţia şi asupra faptului că din 2020 se va majora din nou taxa pe economia circulară, ceea ce va duce la o nouă scumpire. Primarii au solicitat conducerii ADI ECO Neamţ să trimită la şedinţele de consilii locale juristul pentru a încerca să-i lămurească cu aceste aspecte pe consilierii locali, care, de regulă, acolo unde nu sînt majorităţi de aceeaşi culoare politică cu a primarului, blochează proiectele. Primarul Doinel Grumăzescu le-a sugerat colegilor ca primăriile să se doteze cu cîte un cîntar electronic pentru a avea posibilitatea de a plăti doar cantitatea de deşeuri care se ridică. Edilii au vorbit şi de ridicarea deşeurilor din construcţii, localităţile generînd mari cantităţi de acest fel de gunoi, în special vara. În final s-a convenit să se adopte la nivelul Zonei 2 o poziţie unitară, cu recomandarea ca pînă la sfîrşitul acestui an să se perceapă tarif în funcţie de cantitatea ridicată, iar de la 1 ianuarie 2020 să se treacă pe taxă.

Citește știrea
Postează comentariu

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Actualitate

Neamţ: Siguranţa transporturilor este în vizorul poliţiştilor

Știre publicată în urmă cu

în data de

Poliţia Română, prin Direcţia de Poliţie Transporturi, participă în perioada 13 – 14 noiembrie 2019, la o acţiune organizată la nivel european sub egida RAIPOL, ce are ca scop siguranţa cetăţeanului şi asigurarea integrităţii infrastructurii critice. Peste 2.500 de poliţişti, inclusiv din Neamţ, de la transporturi, ordine publică şi rutier acţionează pentru prevenirea şi combaterea furturilor de componente de la infrastructura critică (transportul feroviar, telecomunicaţii, aprovizionarea cu electricitate, petrol şi gaze naturale, transport şi depozitare carburanţi, etc), a faptelor săvîrşite cu violenţă, depistarea migranţilor ilegali şi verificarea legalităţii transportului şi depozitării mărfurilor periculoase. Se acţionează în trenuri de persoane şi marfă, în staţiile şi triajele feroviare, precum şi în alte zione cu un nivel criminogen ridicat pe linia infracţiunilor vizate. De asemenea, sînt vizate mai multe obiective economice care gestionează infrastructuri critice. Totodată sînt efectuate verificări şi la centrele de colectare materiale feroase şi neferoase adiacente, pentru descurajarea valorificării ilegale a componentelor sustrase de la infrastructura critică. La acţiune participă şi reprezentanţi ai Inspectoratului General pentru Imigrări, Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă, jandarmi şi poliţişti locali. Acţiunile organizate de Poliţia Română, în primele 9 luni ale anului în curs, pentru prevenirea şi combaterea furturilor de metale au avut ca rezultat ridicarea în vederea confiscării a 63 de tone de materiale feroase şi 12,6 tone de materiale neferoase (cupru) respectiv 1.167 de tone de mărfuri periculoase şi 42,5 tone de deşeuri periculoase.

Citește știrea

Actualitate

Zilele Bibliotecii „G.T. Kirileanu“ Neamţ, ediţia 2019, ziua a III-a

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ ultima zi a manifestării va aparţine în special lansărilor de carte ■ vor fi prezentate Maluri de Prut, volumul III, ABCDOGA - Un destin în Do Major şi Panorama comunismului în Moldova sovietică ■

Zilele Bibliotecii Judeţene G.T. Kirileanu Neamţ se vor încheia vineri, 15 noiembrie 2019, cu un program dominat de lansările de carte. Deoarece unii dintre invitaţii speciali participanţi la eveniment sunt pentru prima oară în Piatra-Neamţ, dimineaţa va fi rezervată pentru vizitarea obiectivelor turistice din municipiu. De la ora 12:00, în Sala Info-Club II, va avea loc o suită de lansări de carte. Prima va fi una recent editată de Biblioteca Judeţeană G.T. Kirileanu, Maluri de Prut, volumul III. Prezentarea va fi făcută de Mihaela Mereuţă – director-manager al bibliotecii judeţene, Mihael Balint – redactor al bibliotecii judeţene şi Mariana Vasilache – redactor la Radio România Chişinău. Următoarea carte lansată va fi ABCDOGA – Un destin în Do Major de Larisa Turea, volum prezentat chiar de autoare. Tot Larisa Turea va prezenta cartea Panorama comunismului în Moldova sovietică (editor: Liliana Corobca), apărută anul acesta la Editura Polirom din Iaşi, cu sprijinul Institutului de Investigare a Crimelor Comunismului şi Memoria Exilului Românesc (IICCMER). Întâlnirea cu cititorii va fi continuată cu conferinţa Consideraţii despre fenomenul migraţional şi imperativul implicării diasporei în dezvoltarea regiunii, susţinută de Valeriu Turea, şef al Biroului Relaţii cu Diaspora al Guvernului Republicii Moldova. La Filiala de Carte Străină, de la ora 15.30, în coordonarea prof. Doina Cecilia Iordăchescu, va fi susţinută o sesiune de lectură în limba engleză şi interpretare scenică, în cadrul Clubului de teatru pentru copii Learning without tears. De la ora 17.00, în Sala Cupola, scriitorul Valeriu Tănasă va susţine conferinţa Părintele Dumitru Stăniloae – luminătorul românilor. Evenimentul va fi însoţit de un medalion muzical religios şi de o expoziţie de carte Dumitru Stăniloae. Moderator va fi bibliotecarul Dan Iacob. Reamintim că, în perioada Zilelor Bibliotecii, înscrierea este gratuită, pentru toate categoriile de utilizatori. Clasele de elevi pot efectua vizite de documentare la toate secţiile bibliotecii, pentru cunoaşterea oportunităţilor de informare, studiu, lectură şi recreere, precum şi pentru asimilarea unor deprinderi de muncă intelectuală.

Citește știrea

Actualitate

Tîrgu Neamţ: Se pot anula majorările la datoriile restante la buget

Știre publicată în urmă cu

în data de

Autor

■ măsura se aplică datoriilor înregistrate la 31 decembrie 2018 ■ cei interesaţi trebuie să depună cereri la Primăria Tîrgu Neamţ pînă pe 16 decembrie 2019 şi să achite obligaţiile principale bugetare restante ■

Contribuabilii care au datorii vechi la Primăria Tîrgu Neamţ pot să scape de plata majorărilor graţie unei hotărîri adoptate de consiliul local. Măsura se aplică pentru cetăţeni şi firme cu debite la 31 decembrie 2018, cu condiţia depunerii unei cereri pînă la 16 decembrie 2019, termen pînă la care trebuie să achite obligaţiile principale restante. Detalii sînt într-un anunţ postat pe pagina de internet a administraţiei: „Primăria Târgu Neamţ aduce la cunoştinţa debitorilor – persoane juridice, persoane fizice sau entităţi fără personalitate juridică – care la 31 decembrie 2018 inclusiv au obligaţii bugetare principale restante administrate de organul fiscal local, că prin Hotărîrea CL Tîrgu Neamţ 270 din 24.10.2019 a fost aprobată Procedura de anulare a accesoriilor (majorări de întîrziere/penalităţi) aferente obligaţiilor principale restante la 31.12.2018 inclusiv, datorate bugetului local de către contribuabili. Termenul limită pentru depunerea cererilor: 16.12.2019. Procedura poate fi consultată la adresa: http://consiliu.primariatarguneamt.ro/wp- content/uploads/2019/11/270_anexa.pdf??“. În documentaţie se precizează şi modalitatea de implementare a procedurii. Astfel, contribuabilii care intenţionează să beneficieze de anularea accesoriilor, pot notifica organul fiscal cu privire la intenţia lor, pînă cel mai tîrziu la data depunerii cererii, situaţie în care procedura de executare silită nu începe sau se suspendă. Urmează ca cererea să fie analizată în termen de 5 zile de la data înregistrării la Direcţia Venituri Impozite şi Taxe. În urma analizei efectuate, se va întocmi un referat ce va fi supus spre aprobare primarului, fără a fi nevoie şi de acordul CL pentru fiecare cerere. În baza referatului de acordare sau neacordare, se va emite decizia corespunzătoare, fiind verificată şi condiţia achitării integrale a obligaţiilor bugetare. În cazul în care contribuabilul nu este eligibil raportat la condiţiile procedurii, serviciul îi comunică în scris acest lucru. Potrivit iniţiatorilor, procedura adoptată de CL urmăreşte stimularea conformării voluntare a contribuabililor la plata obligaţiilor fiscale, maximizarea încasărilor bugetare şi diminuarea arieratelor la bugetul local.

Citește știrea

Trending