Contactează-ne

Administrație

Neamţ: Criza politică a apei şi miza ei. Ce declară un membru CA

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ 19 consilieri locali au votat desprinderea Romanului de la ApaServ şi trecerea la ApaVital Iaşi ■ pînă şi Ionel Arsene, preşedintele PSD Neamţ, a cerut destituirea lui Vlad Angheluţă de la şefia ApaServ ■ acest lucru s-a petrecut într-o şedinţă de CA ■ se pare că noul director va fi Ioan Păcală ■

Criza apei politice, izbucnită la Roman undeva la sfîrşitul lunii august, odată cu perforarea magistralei de acţiune a apei pe raza comunei Cordun a ajuns la apogeu joi, 13 februarie 2020, cînd 19 consilieri locali, din 20 cît mai activează în legislativul local, după plecarea lui Leonard Achiriloaei la Ministerul Mediului, au decis trecerea la ApaVital Iaşi.

„Războiul“ apei la Roman a adus în atenţia opiniei publice şi posibile mize exclusiv electorale ale problemei. De menţionat că de la şedinţa din 13 februarie, a lipsit consilierul liberal Bogdan Curcudel, şeful zonei operaţionale Est a companiei ApaServ, care de altfel nici nu ar fi trebuit să voteze aflîndu-se în conflict de interese.

Curios este faptul că la şedinţă au votat pentru şi cei şase consilieri locali PSD, din raţiuni care ţin de frica de a nu fi arătaţi cu degetul de către cetăţeni, acum în prag de campanie electorală că se opun „intereselor comunităţii“.

Proiectele de hotărîre au fost postate pe site-ul primăriei cu 7 minute înainte de şedinţă, fără ca vreun consilier PSD să fi avut timp să le consulte pentru a vota în cunoştinţă de cauză.

La începutul întrunirii, consilierul PSD Constantin Holban a încercat destul de timid să întrebe dacă primăria nu va avea de plătit costurile investiţiilor europene ale modernizării Staţiei de epurare. Imediat după şedinţa consiliului local, primarul Lucian Micu şi deputatul Laurenţiu Leoreanu, au susţinut o conferinţă de presă, în care au motivat decizia de a se renunţa la operatorul judeţean de apă şi aderarea la compania ApaVital Iaşi, decizie aflată în studiu în ultimii doi ani şi motivată de încălcarea, de către operatorul de apă nemţean, a contractului de a furnizare a apei în regim continuu, de preţul ridicat (5,25 lei metrul cub şi 4,14 la canalizare), lipsa unui management performant şi a unui call-center non-stop disponibil pentru Roman.

S-a mai spus că în toată această perioadă ApaServ a invocat cauza scăderii presiunii din puţurile de la captarea de apă de la Simioneşti – Pildeşti, aducîndu-se şi argumentul că şi la Iaşi a fost secetă, ca în întreaga ţară, dar operatorul din judeţul vecun a avut un management performant, spre deosebire de cel dezastruos de la Neamţ.

Aşa cum au fost asiguraţi consilierii în şedinţa de îndată şi în conferinţa de presă, atît primarul Lucian Micu, cît şi deputatul Dan Laurenţiu Leoreanu au făcut precizarea că implementarea proiectelor cu finanţare europeană de reabilitare a infrastructurii de apă şi canalizare a Romanului, aflate în pregătire sau în derulare, vor a fi preluate de Apa Vital. Firma îşi va asuma şi costurile de modificare a proiectelor europene, edilii romaşcani fiind asiguraţi că vor fi finanţate lucrări de modernizare a reţelelor de apă.

În aceeaşi conferinţă de presă s-a atras atenţia şi asupra faptului că întregul proces privind trecerea la noul operator nu va afecta serviciul de furnizare a apei în oraş. S-au dat asigurări şi în privinţa păstrării locurilor de muncă ale actualilor angajaţi la serviciul de apă şi canalizare din municipiul Roman, care vor fi preluaţi de compania ieşeană.

O nouă consultare a romaşcanilor

Deşi anul trecut s-a mai realizat un sondaj de opinie pe chestiunea trecerii la ApaVital, pentru a avea acoperire deplină începînd de ieri romaşcanii sînt consultaţi on-line prin completarea unui chestionar ce trebuie depus în holul primăriei într-o urnă. Cetăţenii trebuie să răspundă la două întrebări: „Sînteţi mulţumit de serviciile oferite de Apa Serv SA Neamţ, actualul operator al serviciilor de apă şi canalizare din municipiul Roman?“ şi „Sînteţi de acord ca municipiul Roman şi Consiliul Local Roman să denunţe unilateral contractul cu Apa Serv SA Neamţ şi să demareze procedurile legale pentru delegarea contractului de servicii de apă şi canal către ApaVital Iaşi?“.

În mod simbolic, atît primarul cît şi deputatul Dan Laurenţiu Leoreanu au votat primii, la urna din holul primăriei, pentru a oferi un exemplu. Ştiind să „mînuiască“ vorbele, deputatul Laurenţiu Leoreanu a declarat la conferinţa de presă:

„Este foarte simplu să priveşti din exterior o problemă, fără a cunoaşte toate detaliile, dar trebuie să înţelegem că realitatea e formată structural tocmai din detalii. La fel de simplu e să te pierzi în declaraţii sterile, de cele mai multe ori dominate de interese electorale, dar mult mai dificil e să construieşti pe soluţii concrete, reale, funcţionale.

Municipiul Roman se află de ceva timp într-o situaţie nefericită ce a rezultat dintr-o proastă administrare a serviciului de furnizare de apă către cetăţeni, situaţie care deja s-a prelungit pe parcursul mai multor luni. În timp ce unii erau preocupaţi să denigreze, să propună sau să promită soluţii total ineficiente, în afara activităţii parlamentare am acţionat la nivel naţional, local şi zonal, împreună cu echipa de la Roman şi primarul Lucian Micu, căutînd soluţii viabile, care să nu rămînă doar vorbe, ci să se coaguleze în rezolvări reale, concrete şi corecte.

Pe lîngă susţinerea obţinută din partea Ministrului Fondurilor Europene pentru viitoare investiţii în înlocuirea şi modernizarea reţelelor de apă învechite din Roman, reabilitarea castelelor de apă existente şi construirea unuia nou, modernizarea zonei de captare, eficientizarea staţiilor de repompare, despre care v-am mai vorbit, am căutat şi o altă soluţie de eficientizare a serviciilor pe care romaşcanii le primesc.

Astfel, joi, prin hotărîre de consiliu local s-a decis demararea demersurilor necesare rezilierii unilaterale a contractului cu ApaServ Neamţ, din culpa acesteia, societatea controlată de Consiliul Judeţean, firmă care şi-a încălcat grav şi pentru o perioadă lungă de timp obligaţiile pe care le avea faţă de romaşcani.

E foarte adevărat că existau nemulţumiri de mult timp, legate de calitatea serviciilor furnizate de ApaServ şi de felul în care aceştia se raportau la clienţii lor, dar măsuri de impunere sau de reziliere a contractului nu s-au putut lua legal, fără repercusiuni financiare, pînă în prezent.

Mai mult decît atît, trebuia găsită o variantă alternativă pentru a prelua furnizarea serviciilor la care facem referire, ceea ce a presupus analize, soluţii, negocieri. Sîntem acum în postura de a putea transfera aceste servicii către societatea ApaVital din Iaşi, concomitent cu lucrările de alimentare suplimentară din sursa Timişeşti, care să ducă în cele din urmă la remedierea problemelor de furnizare din municipiul Roman“, a declarat deputatul Leoreanu.

Este posibil să urmeze procese

Aşa cum se ştie, între timp, a reacţionat şi preşedintele Ionel Arsene, aflat la Bruxelles, trimiţînd un comunicat de presă prin care cere demisia lui Vlad Angheluţă de la conducerea ApaServ. Iuliana Năstase Onu, înainte de a pleca la şedinţa Consiliului de Administraţie desfăşurată vineri, 14 februarie, la Piatra Neamţ, unde s-a decis demiterea lui Vlad Angheluţă a făcut următoarea declaraţie de presă redactorilor Monitorul:

„De ce nu se spune că pe fostul program POIM care priveşte Staţia de Epurare de la Roman, programul de automatizări nu a folosit fondurile europene şi conducerea de atunci şi-a asumat că vor fi folosiţi banii din fondul de dezvoltare a societăţii, lucru care s-a întîmplat şi a împins ApaServ spre dezastru financiar de acum. Nimeni din partea Romanului nu a reacţionat atunci. Acum, pe noul program ApaServ a prezentat un studiu la Autoritatea de management care include modernizarea staţiei de captare şi aducţiunile spre Roman.

În cazul rupturii decise joi, 13 februarie, în Consiliul Local Roman, acest lucru va însemna că investiţia de pe Roman va cădea, pentru că este tîrziu ca ApaVital să mai prindă fonduri de modernizare pentru Roman. Toată investiţia de la captare şi aducţiune va trebui făcută din banii romaşcanilor.

Eu, ca romaşcan care plătesc taxe şi impozite în acest oraş, consider că e nepotrivită această desprindere. Şedinţa de Consiliu Local de la Roman a fost evident tranformată într-o întrunire politică la care a fost prezent doar deputatul PNL, nu şi ceilalţi parlamentari. Consilierii locali PSD au fost sunaţi cu un sfert de oră înainte de şedinţă, ceea ce nu e normal. Ce se cîştigă prin trecerea la ApaVital? Doar electoral, pentru că trecerea nu se va putea face imediat, ţinînd cont că vor urma un lung şir de procese.

De ce nu s-a ţinut cont de propunerea luată în Consiliul de Administraţie al ApaServ, încă din decembrie anul trecut, de a se lua apă din conducta de la Timişeşti, care a aparţinut Romanului şi a fost plătită în aur către Casa Regală a României ?“, a declarat Iuliana Năsase Onul, membră CA ApaServ.

De altfel, şedinţa CA din 14 februarie a fost una furtunoasă, cei şase membri reproşîndu-i lui Vlad Angheluţă faptul că a avut o politică de comunicare dezastruoasă, dar mai ales faptul că nu a ţinut cont de decizia acestui organism colectiv de conducere de a solicita apă de la ApaVital încă din decembrie 2019. Acesta s-a apărat spunînd că în relaţiile cu primarii trebuie dusă o politică diplomatică.

În acelaşi CA, cînd s-a hotărît demiterea lui Angheluţă, Iuliana Năstase Onu a fost împuternicită ca luni, 17 februarie să semneze contractual de mandat provizoriu cu Ioan Păcală, urmînd ca în perioada următoare să se declanşeze procedura de selecţie pentru organizarea unui nou concurs pentru postul de director general.

Revenind la fostul director Vlad Angheluţă, acestuia începuse să-i „fugă scaunul“ încă de la susţinerea examenului pentru un nou mandat, la începutului acestei luni. A picat concursul la interviu, dar după contestaţia depusă a luat 74,19, adică era admis pe postul de director general al companiei ApaServ Neamţ. Numai că, surpriză, el n-a fost validat la şefie de către Consiliul de Administraţie de la ApaServ. Şi a venit demiterea.

Citește știrea
Un comentariu

Un comentariu

  1. Louisa

    14 februarie 2020 at 9:41 PM

    Stimata doamna membru CA,
    Ca un om cu oarecare formatie si experienta tehnica, dar inclinat spre a despica firul, va rog respectuos sa ma lamuriti asupra sensului celor expuse de dvs si cum se leaga ele de asumata decizie luata cu privire la demisia conducerii companiei ce cu acuratete o administrati, nu singura, ofcourse. Deci:
    Ce legatura are finantarea automatizarii SEAU cu problema apei la Roman? Nu era un fost POIM, se chema POS, ati studiat SF-ul si proiectele de atunci, sa aveti exacta justificarea deciziei de autofinantare?
    Era dl Angheluta pe atunci in sistem, sau poate veti fi surprinsa sa aflati ca intre decidenti era cel cu care, spre admiratia cuvenita dvs, aveti prerogativele de a semna contractul, fie el de interimar?
    Nu aveti sedinte de CA periodice in care sa constatati modul de comunicare cu privire la diverse activitati ale Apaserv, in speta acum conectarea la conducta Apavital care ar fi rezolvat problema?
    Nu acolo votati, luati decizii, aprobati, reziliati? E nevoie de postari populiste pe fb in care “marele sef” se dezlantuie si ordona taieri de capete?
    Unde ati fost in toata perioada asta, presupun ca aveti ceva timp in CA, nu puteati gasi si solutii.constructive?
    Sunteti constienta, alaturi de toti colegii dvs din CA, partid si ce-o mai fi, ca toate astea se vor rasfrange tot asupra dvs si a comunitatii pe care, alaturi de marele sef, o slujiti cu atat devotament? Pentru ca e greu de crezut ca o politie ca cea a UE sa inchida ochii la un asa circ si sa va mai puna bani pe tava.
    Vreau sa cred ca in viata personala va mai puteti lua propriile decizii, ca in rest imaginea e a unei papusi pe sfori.
    P.S. Nu zise marele sef “demisie de onoare a echipei de management”? Pai Angheluta e toata echipa? Tehnicii, dezvoltarea, si ce mai aveti prin organigrama, astia-s bebelusi? Nu ei ar fi fost cei mai in masura sa sustina un management bun? Sau il scoateti pe Angheluta si vreun dictator totalitar….n-are cum, unul e asa, si ala e marele dvs sef

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Actualitate

Scandalul Troleibuzul, o primă decizie a instanţei

Știre publicată în urmă cu

în data de

Autor

■ ADI Urbtrans a fost obligată să plătească peste 3,5 milioane de lei ■ sentinţa nu este definitivă ■

Scandalul Troleibuzul, izbucnit anul trecut, cînd plata celebrei compensaţii lunare a fost trecută de guvernanţi din sarcina Consiliului Judeţean în cea a primăriilor din Urbtrans, dar acestea au refuzat, a ajuns la o primă sentinţă în instanţă.

Cîştig de cauză a avut Troleibuzul, care are de primit de la Urbtrans, respectiv de la comunităţile locale, peste 3,5 milioane de lei, reprezentînd compensaţiile din perioada iulie-octombrie 2019, la care s-ar adăuga penalităţi de întîrziere de 0,01% pe zi.

„Respinge, ca nefondată, excepţia lipsei calităţii procesuale pasive a pîrîtei Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară Urbtrans. Admite excepţia prematurităţii formulării capătului de cerere avînd ca obiect obligarea pîrîtei la plata sumei de 55838,65 lei, reprezentînd compensaţie aferentă perioadei 28-30.06.2019.

Respinge capătul de cerere individualizat anterior, ca prematur formulat. Admite acţiunea completată pentru restul capetelor de cerere. Obligă pe pîrîta Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară Urbtrans să semneze raportul lunar de constatare aferent perioadei 28-30.06.2019.

Obligă pe pîrîta Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară Urbtrans să plătească reclamantei Troleibuzul SA sumele 930942,80 lei, reprezentînd compensaţie aferentă lunii iulie 2019, 907231,20 lei, reprezentînd compensaţie aferentă lunii august 2019, 769960,49 lei, reprezentînd compensaţie aferentă lunii septembrie 2019, 686209,88 lei, reprezentînd compensaţie aferentă lunii octombrie 2019, precum şi penalităţi de întârziere în cuantum 0,01% pe zi de întîrziere, începînd cu cea de a treizecea zi ulterioară semnării fiecărui proces-verbal de stabilire a compensaţiei, pînă la achitarea efectivă a debitului principal. Obligă pe pîrîta la plata către reclamantă a sumei de 50797,67 lei, cu titlu de cheltuieli de judecată. Cu recurs în 15 zile de la comunicare. Cererea de recurs se depune la Tribunalul Neamţ. Pronunţată azi, 12.02.2020, prin punerea soluţiei la dispoziţia părţilor prin mijlocirea grefei”, se arată în comunicarea pe scurt a deciziei magistraţilor.

Cel mai probabil va fi formulat recurs şi e de văzut cine va avea cîştig de cauză în final. Cît priveşte situaţia în sine, un comentariu public interesant a fost făcut de Cătălin Chiţei, fost administrator public al judeţului Neamţ. “Ceea ce îi spuneam primarului Dragoş Chitic anul trecut, acum se adevereşte. Faptul că orgoliul şi încăpăţînarea au primat raţiunii şi acţiunii coerente are un cost. Troleibuzul SA a solicitat în instanţă de la comunităţile membre ale ADI Urbtrans, compensaţiile aferente perioadei iulie-decembrie 2019.

Cererea este corectă din punct de vedere contractual, dar imorală raportat la activitatea societăţii, aceasta nefiind niciodată un reper de performanţă în management. ADI Urbtrans a pierdut în primă instanţă procesul. Comunităţile locale membre trebuie să plătească societăţii peste 3,5 milioane de lei, la care se adaugă penalităţi de 0,01% pe zi.

La finalul anului 2019, CJ Neamţ a acordat societăţii un ajutor de minimis pentru a salva societatea în lipsa compensaţiilor. Dacă sentinţa se va menţine şi la apel, corect ar fi ca Troleibuzul să returneze aceşti bani bugetului judeţului. Iar CJ Neamţ este obligată să sprijine comunităţile care vor trebui să plătească pentru salvarea unei societăţi de a cărei existenţă, în acest moment, direct interesaţi sunt doar CJ şi Municipiul Piatra Neamţ”.

Rămîne de văzut ce se va întîmpla la final, însă, dincolo de ceea ce vor decide magistraţii privind compensaţie, situaţia Troleibuzul ar trebui clarificată. Aşa cum am mai scris, sînt numeroase persoane care consideră că această societate este una din care grupurile de interese ar sifona foarte mulţi bani publici. Ceea ce, dacă este aşa, ar trebui să înceteze.

Citește știrea

Actualitate

Neamţ: Procesul pentru graniţă, termen peste o săptămînă

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ prefectul George Lazăr a declarat că va fi din nou prezent

Procesul în urma căruia va fi stabilită graniţa între judeţele Neamţ şi Harghita va avea un nou termen pe 27 februarie.

Este vorba despre recursul formulat împotriva hotărîrii ce văduveşte judeţul nostru de o suprafaţă importantă de teren, ce se judecă la Curtea de Apel Ploieşti, termenul precedent fiind pe 19 februarie. Cînd l-a instanţă s-au prezentat în numele judeţului, prefectul George Lazăr, alături de directorul Oficiului de Cadastru, Simion Stîncel, şi primarul de Bicaz Chei, Gheorghe Oniga.

„Am speranţa şi încrederea că facem eforturile potrivite şi ne batem pentru interesele judeţului Neamţ printr-o apărare calificată. Este o iniţiativă de a apăra cu toate forţele interesele judeţului nostru. În acest moment ne luptăm pentru patrimoniul judeţului Neamţ, Cheile Bicazului sînt cunoscute în toată ţara şi reprezintă un simbol turistic al acestui judeţ, în mod evident nu ne dorim să pierdem această zonă.

Următorul termen va avea loc pe data de 27 februarie, moment în care părţile vor lua act de conluziile prin care se invocă excepţii de către comuna Bicaz Chei. Tot astăzi s-a pronunţat în instanţă şi s-a respins cererea de intervenţie făcută de către Asociaţia Drepturilor Omului şi Solidarităţii Sociale, rămînînd în continuare în administrarea probatoriului cu înscrisuri. Cred într-o soluţie corectă pentru judeţul Neamţ, şi am mari speranţe că implicarea mea în calitate de prefect va duce spre o justă soluţionare”, a declarat prefectul judeţului Neamţ, George Lazăr.

Care a mai menţionat că va fi prezent la instanţă şi la termenul din 27 februarie. Reamintim că prin sentinţa din 12 iunie 2019, Tribunalul Prahova a anulat procesul verbal emis în anul 1998, avînd ca obiect stabilirea traseului hotarului administrativ şi a fost stabilită o nouă linie de hotar prin care judeţul Neamţ pierde o suprafaţă importantă situată pe teritoriul comunei Bicaz Chei. Prefectura a formulat recurs împotriva acestei sentinţe.

Citește știrea

Actualitate

Şi bicăjenii sînt nemulţumiţi de ApaServ

Știre publicată în urmă cu

în data de

Autor

■ Asociaţia de Proprietari Nr.1 a acumulat un debit de 465 milioane şi apa a fost întreruptă

La Bicaz, apa potabilă constituie un prilej de dispută între ApaServ Piatra Neamţ, în calitate de furnizor şi cei 180 de proprietari de apartamente, în calitate de beneficiari.

Disputa a explodat zilele trecute ca urmare a sistării furnizării de apă în urmă cu trei săptămîni, pe motiv că Asociaţia de Proprietari Nr.1 a acumulat un debit de 465 milioane, bani greu de adunat de la populaţie pentru a fi viraţi la firma prestatoare de servicii ApaServ.

Nu întîmplător, marţi, 18 februarie 2020, membrii Asociaţiei s-au adunat în sala de şedinte a Primăriei Bicaz pentru a discuta în mod organizat despre necazul lor. La adunare au fost prezenţi Nicolae Sălăgean, primarul oraşului şi Florin Gavril, reprezentantul ApaServ, filiala Bicaz, care au explicat proprietarilor de apartamente, modul în care pot ieşi din situaţia gravă în care se află.

„În primul rînd trebuie neaparat să realegeţi conducerea asociaţiei, să întocmiţi dosarul acesteia, să vă înscrieţi la judecătorie pentru legalizare şi-apoi să vă prezentaţi la conducerea judeţeană a ApaServ, pentru a discuta modul în care se va putea eşalona debitul şi modul de plată a datoriilor“, a spus şeful ApaServ Bicaz, care le-a deconspirat bicăjenilor şi felul în care se va putea trece la convenţiile individuale, un mod de relaţii mult mai suple dintre firma furnizoare şi beneficiarii de servicii, măsură care îi va absolvi pe bunii platnici de răii platnici, aceştia din urmă suportînd doar ei consecinţele comportamentului lor lipsit de responsabilitate.

Parte dintre cei prezenţi la adunare şi-au exprimat dezaprobarea faţă de constituirea lor în asociaţie, pe motiv că nu mai au încredere în astfel de activitate asociativă, care i-a dezamăgit în felul cum a gestionat activitatea de-a lungul timpului, astfel încît s-au trezit cu acest debit uriaş faţă de furnizorul de apă. Nici primarului oraşului nu i-a fost uşor să convingă audienţa de modul cum trebuie respetată legalitatea.

„Existenţa asociaţiei de proprietari este obligatorie. Numai constituţi în astfel de organism puteţi relaţiona cu conducerea ApaServ. După cum s-a văzut, deşi debitul există am reuşit să obţinem un răgaz de o lună pentru a realege o nouă conducere a asociaţiei cu care să intrăm în legalitate şi-apoi să se poată negocia şi stabili măsurile de reluare a unor relaţii serioase şi stabile pentru perioada viitoare. Personal, vă asigur de tot sprijinul meu, atunci cînd vă veţi împotmoli în a intra în legalitate şi chiar în a ajuta unele cazuri sociale în recuperarea debitelor“, a declarat primarul Nicolae Sălăgean.

În cadrul aceleaşi întîlniri, unul dintre bicăjeni, Daniel Leonte, a adoptat o atitudine ceva mai justiţiară, punînd diverse întrebări, printre care cea despre lipsa investiţiilor ApaServ pe raza oraşului Bicaz, în speţă privind reabilitarea infrastructurii legate de instalaţiile de aprovizionare cu apă a locuinţelor, care a depăşit vîrsta de 50 de ani. „Ce se face cu banii noştri, ai bicăjenilor, în Master Planul judeţului nefigurînd cu nici o investiţie la Bicaz, pe tema înstalaţiei de aprovizionare cu apă?“, a spus bicăjeanul.

Deşi n-a fost deloc uşor, pînă la urmă s-a reuşit alegerea şi votarea noii conduceri a Asociaţiei de Proprietari Nr.1 Bicaz, administrator fiind desemnată Mariana Savu, o doamnă vrednică, ce a acceptat să gestioneze în viitor activitatea celor 180 de gospodării ale primei asociaţii din cartierul Mărceni. Ce va să fie de-aici încolo, doar Dumnezeu ştie!

Citește știrea

Trending