Contactează-ne

Educatie

Neamţ: Constelaţia Zimbrului, surprinsă cu o dronă

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ aproximativ 100 de copii şi profesori de la şcolile din zonă au luat parte, la Parcul Natural Vînători Neamţ, la Noaptea Zimbrului ■ Constelaţia Zimbrului a fost creată la lăsarea întunericului din dovleci cu lumînări aprinse aşezate pe conturul unui desen ce reprezenta legendarul mamifer ■ imagini inedite de la manifestare au fost surprinse de o dronă ■

Folosește ← → (săgețile) pentru navigare

La Parcul Natural Vînători Neamţ continuă seria activităţilor dedicate copiilor. Recent s-a organizat Noaptea Zimbrului, un eveniment care a inclus diferite concursuri cu premii, oferindu-le copiilor şi prilejul de a se întrece în sculptura dovlecilor. Anul acesta s-a apelat şi la o dronă care a imortalizat momentele din program, cea mai spectaculoasă imagine fiind cea a „Constelaţiei Zimbrului“, creată la lăsarea întunericului de dovlecii cu lumînări aprinse aşezate pe sol, pe conturul unui desen ce reprezenta legendarul mamifer. Şi pentru că se aproprie Sărbătorile de iarnă, la final copiii au primit în dar cîte un puiet de molid de care să aibă grijă, aceasta şi pentru a conştientiza că pentru pomul de Crăciun e mai bine să folosească un brad la ghiveci. „Ne-au fost alături aproape 100 de copii şi profesori provenind din comunităţile aflate în raza Parcului Vînători sau în imediata apropiere. Concursuri în aer liber, voie bună, activităţi educaţionale, premii pentru cei mai merituoşi. Toţi copiii au repicat un puiet de molid, pe care şi l-au luat acasă, spre aducere aminte şi pentru a avea grijă de el“, ne-a spus Elena Curea, unul dintre membrii echipei Parcului. Tot pentru şcolarii din zonă este în derulare campania-concurs Ana are mere pentru zimbri. Acţiunea va continua pînă la finalul lunii noiembrie, iar clasa care va dona cea mai mare cantitate de furaje va fi declarată cîştigătoare şi va fi recompensată cu un premiu constînd în rechizite. Este a şaptea ediţie a competiţiei organizată de Parcul Vînători, care invită în fiecare toamnă copiii să contribuie la hrana legendarelor mamifere cu fructe, legume de sezon sau cereale. Drept răsplată, elevii au acces gratuit în Centrul de vizitare şi miniparcul de aventură. Scopul campaniei este de a suplimenta hrana zimbrilor liberi şi a celor din ţarcul de aclimatizare cu aşa numitele suculente, gen mere, pere, cartofi, sfeclă furajeră, dovleci, pentru a le asigura mamiferelor vitaminele necesare şi a le întări pentru iarnă. Nu au fost de neglijat nici ştiuleţii de porumb, boabele de grîu, orz, ovăz, secară, care constituie un excelent supliment pentru zimbri, înainte de intrarea în sezonul rece. Prima ediţie a concursului Ana are mere pentru zimbri, desfăşurată în anul 2013, s-a încheiat cu circa o tonă de furaje adunate. La a doua, din 2014, au fost colectate circa 4 tone. În anul 2015, şase tone de suculente şi cereale au făcut deliciul turmei de zimbri de la Vînători-Neamţ. În 2016, au fost implicate15 unităţi de învăţămînt, prin intermediul a 48 de clase care au donat în total 4,5 tone de furaje. Cam tot acelaşi a fost şi bilanţul din 2017, cînd în campania Ana are mere pentru zimbri au fost implicate 13 unităţi de învăţămînt (12 din judeţul Neamţ şi Şcoala Gimnazială Bogdăneşti -Suceava). În 2018, aşteptările organizatorilor au fost cu mult depăşite, ediţia fiind una a recordurilor: cea mai mare cantitate de furaje colectate – 15,4 tone; cele mai multe unităţi de învăţămînt implicate – 20; cei mai mulţi participanţi – peste 2.000 de elevi şi cadre didactice. Parcul Natural Vînători Neamţ este unul dintre cele 22 de parcuri naţionale şi naturale administrate de Regia Naţională a Pădurilor – Romsilva. Are o suprafaţă de 30.631 hectare şi se suprapune peste ocoalele silvice Tîrgu Neamţ, Văratec şi Ocolul Silvic Bisericesc Neamţ.

Naş basarabean pentru un pui de zimbru

Un alt concurs, care atrage sute de participanţi, este cel organizat de Parcul Naţional Vînători pentru găsirea unui nume pentru puii de zimbri veniţi pe lume în ţarcul de aclimatizare. Anul acesta, la ediţia a VII-a, o micuţă femelă a fost botezată Rovidenia, cîştigător fiind ales, dintre cei peste 170 de participanţi, Ruslan Vascan, primarul comunei Vatici, raionul Orhei, Republica Moldova. Regula impune ca numele să înceapă cu particula Ro, indicativul României. În august 2019, edilul basarabean a fost prezent la Ziua Zimbrului, pentru a-şi ridica premiul, iar cînd a spus povestea din spatele numelui a demonstrat că merită, impresionînd pe cei prezenţi prin cunoştinţele despre legendarele locuri din zonă, despre care aflase de copil, din scrierile lui Creangă şi Sadoveanu. „Rovidenia! Pentru că alături se află Schitul Vovidenia, iar zimbrii Neamţului parcă ar sta la straja acestui sfânt lăcaş din Poiana Liniştii…“, a spus primarul Ruslan Vascan, amintind şi de Mihail Sadoveanu, care a locuit o vreme în imediata vecinătate a Schitului Vovidenia şi a scris inclusiv despre zimbrii din vremea marilor voievozi. „Cu sprijinul publicului, am botezat pînă în prezent zece viţei: şase masculi (Românaşul, Rovin, Robur, Romaşcan, Ronică şi Rovan) şi patru femele (Rozana, Rolline, Romi, Roltea). În acest an botezăm o femelă ce a venit pe lume în iunie 2019. S-au primit peste 200 de propuneri“, a mai declarat Elena Curea.

Folosește ← → (săgețile) pentru navigare

Citește știrea
Postează comentariu

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Actualitate

Analfabetismul funcţional, sînt cifre tare îngrijorătoare

Știre publicată în urmă cu

în data de

Autor

■ rezultatele unei testări PISA relevă că 41% dintre elevii români sînt analfabeţi funcţional ■ statul se încăpăţînează să nu revizuiască programele şcolare ■ analfabetismul funcţional este definit prin faptul că un elev care citeşte un text nu poate explica şi nu înţelege despre ce este vorba în el ■

Folosește ← → (săgețile) pentru navigare

Din păcate, de la o etapă la alta, România se dovedeşte a obţine cele mai slabe rezultate din ultimii 8 ani la testele PISA. Programul pentru Evaluare Internaţională a Elevilor reprezintă o evaluare standardizată internaţional, proiectată împreună cu ţările participnate, iniţiat de Organizaţia pentru Cooperare Economică şi Dezvoltare (OECD) şi destinate copiilor de 15 ani şi acoperă trei domenii principale: citire/lectură, matematică şi ştiinţă. Directoratul pentru Educaţie al OECD a dat publicităţii rezultatele testării PISA 2018, care relevă dezastrul învăţămîntului românesc, unde analfabetismul funcţional a ajuns déjà la 41%. Rezultatele PISA 2018 la Citire arată că ţara a obţinut un scor de 428 de puncte, în scădere cu şase puncte faţă de testarea PISA 2015, cu 10 mai puţin decît la PISA 2012 şi un punctaj cu patru puncte peste cel de la PISA 2009. La Matematică, rezultatele PISA 2018 înregistrează cea mai mare scădere faţă de testarea anterioară din istoria acestor teste. Este vorba despre 14 puncte pierdute de România faţă de PISA 2015 şi 15 puncte faţă de PISA 2012. Rezultatele PISA 2018 pentru Ştiinţe sînt şi ele mai slabe, diferenţa faţă de cele de la PISA 2015 fiind de nouă puncte, iar faţă de 2012 cu 12 puncte. Faţă de media ţărilor OECD, rezultatele României la PISA 2018 sînt mai slabe ca la testarea din 2015 atît la matematică şi citire, cît şi la ştiinţe. Diferenţele dintre rezultatele medii ale ţărilor care fac parte din Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică şi cele ale României sînt de 59 de puncte la citire, tot 59 de puncte la matematică şi 63 de puncte la ştiinţe, potrivit raportului citat. În privinţa indicatorilor de performanţă, proporţia celor care au rezolvat cele mai dificile probleme la cel puţin unul dintre cele trei domenii (subiecte) – citire, matematică sau ştiinţe – reprezintă 4% din total, în timp ce media ţărilor OCDE este de 4 ori mai mare (16%). La popul opus, procentul celor mai slabi elevi la citire, cei care nu au reuşit să treacă de exerciţiile cu grad foarte redus de dificultate, este de 41, respectiv 47 la matematică. Asta în condiţiile în care media OECD este la jumătatea acestor valori. Pentru ştiinţe, 44% dintre cei testaţi nu ajung nici măcar la nivelul 2, adică nu au competenţe de bază şi nu pot face conexiuni între informaţiile pe care le au şi aspecte din viaţa reală.

La Ştiinţe 44% e proporţia celor care nu pot realiza corelaţii elementare în domeniu

Conform documentului, 41% dintre elevi nu pot ajunge la nivelul 2, acesta find nivelul de analfabetism funcţional la citire. Analfabetismul funcţional este definit simplu prin faptul că un elev care citeşte un text nu poate explica şi nu înţelege despre ce este vorba în el. La Matematică, conform raportului amintit, sînt şi mai mulţi elevi care nu se descurcă nici măcar cu operaţii aritmetice de bază, procentul celor care nu ajung la nivelul 2 de dificultate în testele PISA 2018 fiind de 47%. „Consider că în acest moment în România nu s-au făcut suficiente restructurări în programele şcolare. În momentul în care ne comparăm cu rezultatele altor şcoli din ţări ale Uniunii Europene, cred că ar trebui să vedem că programa noastră şcolară, cel puţin la disciplina matematică (dar şi la alte discipline), este la un nivel mult mai ridicat, în sensul de diferenţe de nivel de clasă. Toată lumea ştie că părinţii care îşi iau copiii să urmeze şcoala în ţările în care lucrează sînt înscrişi într-o clasă superioară celei pe care copilul a urmat-o în România“, a declarat Maria Campău, director al Şcolii Sergiu Celibidache Roman, profesor de matematică. Ştiinţele marchează o creştere pînă la 44% a proporţiei celor care nu pot realiza corelaţii elementare în acest domeniu. Doar 1% dintre elevi sînt foarte performanţi la capitolul citire, asta înseamnă că ating nivelul 5 sau 6 în testul PISA, spre deosebire de media OECD, care e de 9%. La aceste niveluri elevii au o înţelegere deplină şi completă a unui text la prima vedere. În doar 20 de sisteme de educaţie, din cele 79 participante la testare, mai mult de 10% dintre elevii de 15 ani sînt elevi de top. Testele PISA 2018 au fost împărţite pe şase niveluri de competenţe, de la cel mai slab, nivelul 1, la cel mai ridicat, nivelul 6. România a participat la PISA 2018 în aprilie 2018. A fost un test de 2 ore, pe hîrtie, împreună cu alte şapte state, celalte 72 de ţări susţinîndu-l pe calculator. Eşantionarea a fost făcută ştiinţific, participînd la teste aproape 5.000 de elevi din clasele a VII-a, a VIII-a şi a IX-a, din peste 180 de şcoli. Directorul Maria Campă apreciază că rezultatele din ce în ce mai slabe ale ţării la această testare sînt motivate de încăpăţînarea României de a rămîne într-un sistem învechit.

Folosește ← → (săgețile) pentru navigare

Citește știrea

Actualitate

Brad tricolor, de Ziua Naţională, la Tîrgu Neamţ

Știre publicată în urmă cu

în data de

Autor

■ pe clădirea Liceului Vasile Conta a fost realizată din instalaţii luminoase imaginea unui brad în culorile tricolorului ■ la Muzeul de Istorie şi Etnografie a avut loc vernisajul expoziţiei de fotografie veche intitulată ,,Chipuri de ostaşi" ■

Folosește ← → (săgețile) pentru navigare

Ziua Naţională a României a fost marcată la Tîrgu Neamţ prin diferite manifestări organizate de instituţiile publice. Programul pregătit de oficialităţile locale în parteneriat cu Casa Culturii a debutat la orele amiezei cu o paradă a străjerilor Cetăţii Neamţ şi a membrilor ansamblurilor folclorice Ţinutul Zimbrului şi Plăieşii. Apoi, pe platoul din faţa Casei Culturii a fost intonat imnul de stat, s-a oficiat un Te Deum şi au luat cuvîntul primarul şi invitaţii. Atmosfera de sărbătoare a fost completată cu momente susţinute de Ştefania Cojocariu, ansamblurile folclorice Ţinutul Zimbrului şi Plăieşii şi Străjerii Cetăţii Neamţ. La final, publicul a avut ocazia să viziteze la Casa Culturii o expoziţie dedicată Zilei de 1 Decembrie, cu exponate ale copiilor de la Centrul de Educaţie Incluzivă. Şi instituţiile de învăţămînt din localitate au marcat Ziua Naţională prin activităţi organizate spre finalul cursurilor. Liceul Vasile Conta a adus un plus de culoare demersului, creînd pe peretele clădirii un impresionant brad tricolor din instalaţii luminoase. Elevii au luat parte la momentul aprinderii luminiţelor, după lăsarea întunericului, fiind serviţi cu ciocolăţele şi ceai cald. ,,Lecţie de patriotism, marca Liceul Vasile Conta: elevi şi profesori ai instituţiei noastre au organizat activităţi indoor şi outdoor cu ocazia Zilei Naţionale a României. Felicit elevii şi cadrele didactice care simt şi vibrează româneşte.(…) La Mulţi Ani, Liceul Vasile Conta! La mulţi ani, România!”, a notat directoarea Karina Cojocariu, într-o postare pe o reţea de socializare. La Muzeul de Istorie şi Etnografie Tîrgu Neamţ a avut loc, tot cu prilejul Zilei Naţionale, vernisajul expoziţiei temporare de fotografie veche intitulată ,,Chipuri de ostaşi”, curatori fiind Renata-Gabriela Buzău, dr. Vasile Diaconu şi Ionuţ Stiglet. Pozele au fost adunate cu ajutorul publicului larg, mai ales a elevilor din zonă, fiind acordate, tot pe 1 Decembrie, premii pentru cele mai reuşite exponate. De asemenea, a fost lansat sistemul de coduri QR pentru această unitate muzeală. Vizitatorii care au instalată aplica?ia vor putea citi codurile QR pentru fiecare sală a expozi?iei permanente de la Muzeul de Istorie ?i Etnografie Târgu Neam?. Textele vor fi în limba engleză pentru a fi accesibile ?i vizitatorilor străini, un astfel de cod con?inînd informa?ii generale despre muzeu, în limba română.

Folosește ← → (săgețile) pentru navigare

Citește știrea

Actualitate

Seminarii de tehnologia informaţiei, la Fundaţia „Episcop Melchisedec”

Știre publicată în urmă cu

în data de

Autor

■ cursurile sînt gratuite şi la ele pot participa romaşcani de toate vîrstele

Folosește ← → (săgețile) pentru navigare

Profesorul romaşcan Constantin Costescu a anunţat recent faptul că, în perioada imediat următoare, în premieră la Roman, romaşcanii vor beneficia de seminarii, gratuite, de introducere în tehnologia informaţiei, cursuri care vor avea loc la sediul Fundaţiei „Episcop Melchisedec” din strada Alexandru cel Bun. „În cadrul proiectului „Învăţam, experimentăm, gîndim” Fundaţia „Episcop Melchisedec” organizează atît cursuri de informatică, pentru toate nivelurile de performanţă ce se adresează, deopotrivă, atît copiilor şi tinerilor, precum şi adulţilor şi persoanelor în vîrstă, cît şi aceste seminarii gratuite, astfel încît aceştia să poate înţelege fiecare noţiune ce ţine de tehnologia informaţiei şi să poată utiliza cu uşurinţă echipamentele moderne de tehnică de calcul”, a precizat profesorul Constantin Costescu. Persoanele care doresc se pot înscrie, gratuit, la secretariatul Fundaţiei „Episcop Melchisedec” – Roman, la adresa mai sus menţionată sau la numărul de telefon 0786.488.494. Fundaţia „Episcop Melchisedec” s-a înfiinţat în anul 1892, conform dorinţei testamentare a Episcopului Melchisedec Ştefănescu. După perioada comunistă, în 1990 Fundaţia a fost reînfiinţată, în scopul continuării realizării dorinţelor testamentare ale Episcopului Melchisedec Ştefănescu. Ea completează activităţile Arhiepiscopiei Romanului şi Bacăului printr-o reorganizare complexă a activităţilor sectorului social-filantropic şi sectorului cultural. Fundaţia a beneficiat de două ample proiecte cu finanţare europeană, prin Agenţia de Dezvoltare Regională Nord- Est, în cadrul Programului Operaţional Regional, Axa 3.2, astfel că, începînd din luna mai 2012 şi pînă în prezent în cele trei clădiri reabilitate funcţionează Centrul de zi „Episcop Melchisedec” pentru copii aflaţi în situaţie de risc, Centrul social multifuncţional „Episcop Melchisedec”, Grădiniţa cu program prelungit „Episcop Melchisedec” şi urmează să-şi înceapă cursurile Şcoala primară „Muşatinii”. Echipa de conducere a Fundaţiei beneficiază de consilierea Înaltpresfinţitului Ioachim, Arhiepiscop al Romanului şi Bacăului, în calitatea sa de preşedinte onorific al fundaţiei. Autorul proiectului, profesorul Constantin Costescu, pasionat al matematicii, în vîrstă de 48 de ani, este cunoscut romaşcanilor mai ales prin faptul că a fost primul care, la finalul anilor ’90, a adus Internetul în municipiul Roman. Absolvent al Liceului Industrial nr. 3 din Roman (actualul Colegiu Tehnic „Petru Poni”), a urmat apoi cursurile Universităţii Transilvania din Braşov, Facultatea de inginerie, şi ale Universităţii „Vasile Alecsandri” din Bacău, Facultatea de matematică-fizică. În prezent profesorul Costescu este implicat în activitatea de cercetare în domeniul inteligenţei artificiale şi a modelării matematice şi lucrează la realizarea unui prototip care va revoluţiona modul de tratament al afecţiunilor neurologice, invenţie care a primit Premiul special „Euroiinvent” 2016.

Folosește ← → (săgețile) pentru navigare

Citește știrea

Trending