Contactează-ne

Arhivă 2005-2017

Mostenire fabuloasã pentru Primãria Roman

Știre publicată în urmă cu

în data de

• printr-un testament olograf, întocmit la Paris, pe 15 ianuarie 1927, printul Constantin Cantacuzino Pascanu a lãsat întreaga sa avere „comunei Roman“ • este vorba despre zeci de hectare de teren si imobile din toatã tara • la acestea se adaugã conturi bancare în Franta si Elvetia si bijuterii confiscate de Banca Nationalã a României • descoperirea apartine avocatului romascan Nicusor-Cristian Stanciu care se aflã în posesia majoritãtii documentelor referitoare la averea familiei Cantacuzino •

Primãria Roman s-a trezit, peste noapte, în posesia întregii averi a printului Constantin Cantacuzino Pascanu, care, pe 15 martie 1927, în baza unui testament olograf, a lãsat întreaga avere Primãriei Municipiului Roman. „Prin bunãvointa avocatului romascan Nicusor Cristian Stanciu, am intrat în posesia testamentului printului Constantin Cantacuzino Pascanu, unul dintre cei mai bogati latifundiari români ai anilor ’20. Acesta ne-a prezentat o serie de documente si împreunã am revendicat, deja, suprafetele de teren din diversele localitãti unde familia Cantacuzino a avut proprietãti. Din pãcate, pînã la aceastã datã nu am primit rãspuns decît de la Primãria Costisa, care ne cere sã aducem mai multe documente. Avocatul Nicusor Stanciu, care mi se pare un om deosebit de bine pregãtit profesional, dar mai ales bine intentionat, a fãcut aceastã cercetare laborioasã, din pasiune si pe cheltuiala sa, pînã la aceastã datã. Va avea întreg sprijinul nostru si, probabil, vom încheia un contract de asistentã juridicã, în vederea finalizãrii actiunii de descoperire a întregii averi, care se pare cã este, într-adevãr, considerabilã“, a declarat primarul Dan Ioan Cãrpusor. Avocatul Nicusor Cristian Stanciu a explicat circumstantele în care a intrat în posesia testamentului. „Am fost contactat de un client al meu, care m-a anuntat cã se aflã în posesia unor documente deosebit de importante. Stiindu-mã romascan, acesta mi-a pus la dispozitie testamentul. De aici a devenit pentru mine o pasiune si, prin cercetãri minutioase în arhivele judetelor Iasi, Vaslui, Botosani, Bucuresti, Brasov, am încercat sã intru în posesia documentelor care sã ateste averea printului, care a murit la Paris, dar a fost adus în tarã si îngropat în Cimitirul de la Roman. Cert este cã printul a avut o avere uriasã, fiind la un moment dat, prin anii 1920, al patrulea om din România, ca nivel al bogãtiei. Cunoastem cã familia Cantacuzino a avut foarte multe proprietãti, dar din punct de vedere al documentelor nu ne aflãm decît în posesia celor pe care le-am prezentat si domnului primar“, a precizat Nicusor-Cristian Stanciu. Acesta a spus cã în acest moment a predat Primãriei Roman copiii dupã actele de proprietate ale conacului de la Costisa (judetul Neamt), unde familia Cantacuzino a avut si 480 hectare de pãmînt, constînd în teren agricol, pãsuni, pãduri, fînete, iazuri. O altã proprietate asupra cãreia existã documente este cea de la Dumesti (Iasi), unde au fost revendicate 430 de hectare teren. La Ierbiceni (Iasi) existã documente care atestã proprietatea a 75 hectare pãdure. Avocatul romascan a mai prezentat documente pentru douã imobile situate în Bucuresti, unul în strada Lebedei si al doilea în strada Cameliei Nr. 21, mentionate în Decretul 92, din aprilie 1950, prin care comunistii au dispus confiscarea abuzivã a acestora. Avocatul mai vorbeste de conturi bancare în Franta si Elvetia, bijuterii confiscate de Banca Nationalã a României, parte dintre acestea fãcute cadou de Nicolae Ceausescu lui Tito, presedintele Iugoslaviei, cu prilejul unei vizite oficiale. De asemenea, printul Cantacuzino a fost si proprietarul unui imobil din Roman, situat în strada Lahovari(astãzi Libertãtii), imobil confiscat si demolat, pe terenul respectiv gãsindu-se în prezent Casa de Culturã a Sindicatelor. Familia Cantacuzino a mai fost proprietara morii de la Olmazi (Ilfov). „Printul, care a trãit mai mult la Paris, a fost unul din cei mai generosi latifundiari români, care a fãcut în timpul vietii multe acte de caritate. Liceul de Fete din Roman «Sturza Cantacuzino»(corpul B al Colegiului National «Roman-Vodã») a fost donat încã din timpul vietii municipalitãtii romascane. Muzeul Unirii din Iasi a apartinut aceluiasi print si la fel a fost donat de acesta, cît a trãit, municipalitãtii iesene. Noi am înaintat întreaga documentatie în baza Legii 10/2001, reactualizatã prin Legea 247/2005 si datoritã faptului cã am obtinut tardiv informatiile legate de dreptul de revendicare al acestei mosteniri, vom încerca, pe baza dreptului civil, obtinerea proprietãtii asupra imobilelor ce au apartinut printului si trebuie sã devinã, conform testamentului, în proprietatea Primãriei Roman“, a mai spus Nicusor Cristian Stanciu. Cei implicati în procesul de recuperare a averii familiei Cantacuzino apreciazã cã valoarea averii acestuia poate fi estimatã la milioane de euro, dar drumul de intrare în posesia întregii averi este lung si dificil. „Pentru cã sînt romascan, din patriotism, am fãcut aceste cercetãri pe cheltuiala mea. Am fost încurajat de faptul cã am gãsit în primarul Dan Ioan Cãrpusor un om deschis unei colaborãri de lungã duratã, care a înteles importanta, pentru Roman, a demarãrii acestui proiect de revendicare a averii printului Cantacuzino“, a mai spus avocatul romascan. FOTO: Avocatul Nicusor Cristian Stanciu a descoperit testamentul printului Cantacuzino Pascanu, care a lãsat Primãriei Roman o avere impresionantã

Citește știrea
Postează comentariu

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Arhivă 2005-2017

Proces şi la Curte în cazul fraudelor de la postliceală

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ procurorii au atacat sentinţa prin care s-au aplicat pedepse cu suspendare şi achitări ■ 19 din cei 96 de inculpaţi au uzat de calea de atac ■ 26 de lucrări au fost anulate de instanţa de fond ■ unii elevi nici nu treceau pe la şcoală, fiind plecaţi în străinătate ■ erau promovaţi contra unor sume de 1.000 de lei ■ unii profesorii-medici pătaţi completau în locul candidaţilor testele tip grilă ■

Procesul fraudelor de la postliceala sanitară continuă la Curtea de Apel Bacău după ce sentinţa instanţei de fond a fost atacată. Au declarat apel atît procurorii cît şi parte din inculpaţi, 19 din totalul din 96, profesori care şi-au pătat onoarea la corectarea tezelor, dar şi elevi care au cotizat pentru a deveni asistenţi medicali. Reamintim că Tribunalul Neamţ a aplicat pedepse cu suspendare, iar parte dintre cei deferiţi justiţiei au fost exoneraţi de răspundere penală, fiind achitaţi. 26 de lucrări ale elevilor „cotizanţi“ au fost anulate de instanţă, titularii rămînînd fără diploma care le atesta studiile. Acuzele de dare şi luare de mită nu au putut fi dovedite nici din probatoriu, nici din interceptări şi confruntări, astfel încît profesorii şi cei din comisia de examinare au fost inculpaţi numai pentru abuz în serviciu şi fals material în înscrisuri oficiale. În ceea ce priveşte alţi acuzaţi, ei au fost trimişi în judecată pentru comiterea infracţiunilor de trafic de influenţă, iar cursanţii şcolii postliceale fiind inculpaţi pentru cumpărare de influenţă. Cele două părţi vătămate din dosar, Inspectoratul Şcolar Judeţean Neamţ şi Şcoala Posliceală Sanitară Piatra Neamţ, nu s-au constituit părţi civile în procesul penal. Curtea de Apel Bacău va da în cauză o sentinţă definitivă. Conform actelor de urmărire penală, lanţul neregulilor pleca încă de intrarea în şcoală şi se termina la finele studiilor, cu examenul de certificare, unul care era de cele mai multe ori măsluit grosolan. Oamenii legii s-au sesizat despre nereguli în 2013, iar cercetările au durat aproape doi ani. Au ajuns în faţa judecătorilor membrii comisiilor de certificare a studiilor, diriginţii celor trei clase din Piatra Neamţ care au absolvit în 2013, secretarul unei postliceale din Roman, care în anul 2013 a scos ultima promoţie, apoi şi-a închis porţile, precum şi de mulţi din cei care au cumpărat bunăvoinţa profesorilor şi a medicilor şi au cumpărat o diplomă de asistent medical, deşi în unele cazuri chiar cei din comisia de examinare se minunau cît de neinstruiţi erau candidaţii. Acheta a relevat faptul că la postliceala din Roman succesul examenului era asigurat contra sumei de 1.000 de lei de persoană. În mod normal, taxa legal instituită era de 170 de lei, iar diferenţa pînă la 1.000 de lei însemna cumpărarea indulgenţei profesorilor examinatori. De toate demersurile s-a ocupat secretara unităţii, cea care strîngea banii de la cotizanţi, le spunea că această practică este valabilă de ani de zile şi că pentru cei care dau bani, poate rezolva problema examenului la Piatra Neamţ. Tot ea făcea drumurile la „judeţ“, unde era centru de examinare şi rezolva problema. Femeia le-a spus oamenilor legii că această taxă ilegală era de cînd lumea, că iniţial a fost mai modestă, dar că din 2009 rămăsese la pragul de 1.000 de lei. Din cei 34 de elevi înscrişi în promoţia 2010 – 2013, au venit la examenul de certificare numai 24, dar instanţa le-a anulat lucrările. Pentru unii, cursurile din cei trei ani au fost opţionale, nici măcar nu au trecut pe la şcoală fiind plecaţi la muncă în străinătate. Pentru majoritatea candidaţilor secretara le-a făcut rost şi de proiecte pe care le avea de la promoţiile anterioare. La Piatra Neamţ examenul de final costa mai puţin, cam 500 de lei. Ca orice examen şi cel de la postliceala sanitară era monitorizat audio şi video, aşa că anchetatorilor nu le-a trebuit decît niţică răbdare pentru a studia înregistrările. Aşa a ieşit la iveală că acolo unde toată comisia era „cumpărată“, medicii au muncit pe brînci, şi- au scos din poşete mai multe pixuri, au stabilit care este mai aproape de culoarea cu care s-a scris teza şi au trecut la treabă. La testele tip grilă erau întrebări care aveau unul, două sau chiar trei răspunsuri corecte. Corectorii au completat tot ce trebuia pentru note cît mai mari. Totuşi, mediciii care nu s-au lăsat cumpăraţi au rămas uimiţi de neştiinţa candidaţilor, catalogînd promoţia 2013 ca fiind cea mai slabă din istoria şcolii. La examenul din 2013 au fost un număr total de 212 candidaţi care au avut de susţinut proba scrisă şi proiectul. Dacă la cea de-a doua probă toţi au trecut cu brio, la teza scrisă, şapte candidaţi nu au reuşit să obţină minim nota 5. Din cei care au trecut însă, mulţi s-au bucurat de sprijinul comisiei de corectare, în unele cazuri modificările fiind evidente. În aceste condiţii, a fost dispusă o expertiză grafologică în urma căreia a ieşit la iveală că din totalul de 212 de teze, un număr de 113 prezintă modificări ale substanţei cu care s-a scris, dar nu s-a putut stabili dacă au făcut menţiunile pe foaie una, sau două persoane.

Citește știrea

Arhivă 2005-2017

Releul Pietricica

Știre publicată în urmă cu

în data de

Fluturi, bufnite si nuduri deasupra cartierului Precista

1. Petru Diaconu, un boem total, fãrã mamã, fãrã tatã, nãscut de o mãtusã, rudã de sânge, totusi, cu Henri-Julien-Felix Rousseau (cunoscut ca le Dournier, Vamesul) a dat sfoarã-n Piatra si si-a adunat prietenii la un vernisaj, pe un deal, la Sestri Art Gallery, deasupra cartierului Precista. Acolo, împreunã cu mai tânãrul sãu camarad Bogdan Enache au pus-o de o expozitie de picturã, fiindcã ei asta stiu si asta fac: picteazã. În plus, omul acesta cu ochi limpezi de viezure tânãr, de o generozitate elegantã, cum rar mai întâlnesti în ziua de azi, se dovedeste de o consecventã înspãimântãtoare. El picteazã bufnite, frunze, nuduri, fructe tãiate în douã, ca sã li se vadã semintele, fântâni, puturi de fântânã în care se vede cerul si în care se vãd frunze, nuduri, seminte din fructe tãiate în douã, bufnite, poate si câte o oalã de lut preistoricã, devenind astfel mai împãmântenit decât ne putem imagina noi, care îl vedem doar un pictor recunoscut ca pictor fiindcã asa a vrut el: sã fie pictor. Fiecare lucrare a sa este de o minutiozitate exemplarã. Rousseau Vamesul opunea impresionismului arta naivã, visarea, fantezia, fiind definit drept un pictor neoprimitv genial. La fel e si Petricã Diaconu, un pictor absolut fascinant, de o energie debordantã si cu o fantezie care-l duce în visãrile lui pe pânzã. E unic, fiindcã e prea destept, prea citit ca sã fie pus în categoria pictorilor naivi, motiv pentru care cautã si titluri de expozitii, cautã cuvinte, cautã motive care sã-l desprindã de un fel de etichetã care, habar n-are el, s-a desprins de mult de lucrãrile sale. Si-a intitulat expozitia: Cãlãtorie în imaginar, iar tablourile sale au nume ca niste versuri. Nu le-am vãzut, dar a promis sau chiar a fãcut niste tablouri mari, gen Visul (1910 Museum of Modern Art, New York), Vamesul, o fi în stare. El îmi aduce aminte, mereu, de ce a spus cândva Janis Lyn Joplin: Nu sunt cea mai bunã, dar sunt unicã. 2. Si fiindcã vreau sã mã pãstrez în aceastã rubricã a Monitorului: pot fi invidiat pentru ziua de marti. Din marea cea mare a majoritãtii care si-a petrecut ziua de marti la televizor, privind si ascultând ineptiile zilei, care, desigur, au fost deja uitate, am avut sansa de a merge acolo, unde televizoarele erau oprite si unde oamenii se întâlneau, se salutau, unii se îmbrãtisau si se uitau pe pereti, la tablouri. Am stat la un pahar cu vin, am vorbit, am râs, l-am ascultat pe cel care a fãcut, elegant si scurt, vernisajul, cu multe glume, cu imaginatie, apoi iar am stat la taclale, am mai bãut un pahar cu vin, oameni frumosi, femei si bãrbati de toate vârstele, îmbrãcati îngrijit, civilizati, atenti la cei de lângã ei, distinsi. Pietreni distinsi. Oameni cu grijã de ei si de cei de lângã ei, oameni inteligenti, fãrã ifose, aflati într-un loc unde se simteau bine si, care, din când în când, se uitau si la motivul acelei întâlniri de searã: pe pereti. La tablouri. Un motiv absolut normal. A fost o searã frumoasã, în care nimeni nu a simtit nevoia sã se de-a balenã în apã micã. N-am vãzut politicieni. Singurul ales, Petru, nu mai termina sã se autoironizeze si avea si un fular alb în jurul gâtului. Totul a fost atât de firesc, de normal, cu oameni normali, încât pãrea anormal. Între timp, din balconul locantei, iluminat de Crãciun, începeau sã zboare pe deasupra cartierului Precista fantasmagoriile pictate de Petru Diaconu. Bufnitele si nudurile lui, frunzele si fluturii lui, în culori de normalitate. Un artist, iar acea punere în scenã, acea mise-en-scene, pãrea cã va putea fi reluatã si mâine, si poimâine. M-a cuprins o stare de bine. Coborând scãrile de la stadion, intram într-un oras frumos, iar pe cer… ce sã vã mai spun?! Acasã am gresit si am dat drumul la televizor, la stiri. Se vorbea despre scandalul, despre circul din Parlament. Am închis si am preferat sã scriu aceste gânduri. Ies pe balcon sã mã uit la cer, poate mai vãd ceva urme de culoare.

Citește știrea

Arhivă 2005-2017

REABILITAREA SI INTEGRAREA TURISTICĂ A MONUMENTULUI ISTORIC: BISERICA SF. GHEORGHE

Știre publicată în urmă cu

în data de

Citește știrea

Trending