Contactează-ne

Administrație

Ministrul transporturilor la Neamţ: Acuze grave privind lucrările la DN 15

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ “eu nu am auzit de un contract de reparaţii drumuri prin încredinţare directă de 80 milioane euro, care s-a făcut în baza unei inspecţii vizuale” ■ “cum aţi acceptat să realizaţi acest obiectiv în sens invers, fără expertiză şi proiect tehnic?” ■ “primeşti banii de la beneficiar şi din banii aştia îţi plăteşti garanţia de bună execuţie?!”, sînt cîteva dintre întrebările şi nedumeririle ministrului transporturilor ■

Ministrul Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor, Lucian Bode, prezent vineri, 6 martie, în Neamţ, a formulat o serie de precizări privind situaţia lucrărilor la DN 15 Bicaz – Poiana Largului, într-o conferinţă de presă la care a participat alături de deputatul Mugur Cozmanciuc, senatorul Eugen Ţapu-Nazare şi primarul de Piatra, Dragoş Chitic.

Deşi a afirmat că sînt alte instituţii ale statului care pot să facă lumină în acest caz, Lucian Bode a făcut o serie de afirmaţii şi a formulat o serie de întrebări care, “traduse”, reprezintă tot atîtea acuze aduse privind modul în care a fost contractată şi realizată pînă în prezent această lucrare. “Eu nu am auzit de un contract de reparaţii drumuri prin încredinţare directă de 80 milioane euro, care s-a făcut în baza unei inspecţii vizuale” a fost una dintre afirmaţiile ministrului care ridică un mare semn de întrebare privind modul în care s-a realizat încredinţarea lucrării. O altă întrebare cu tîlc a fost îndreptată spre constructor: “Cum aţi acceptat să realizaţi acest obiectiv în “sens invers”, fără expertiză şi proiect tehnic?”. Referindu-se la faptul că lucrările au început înainte să fie făcută expertiza tehnică, iar proiectul tehnic să fie avizat la beneficiar. Adică, mai pe şleau spus, “s-a pus carul mult înaintea boilor”. Un alt aspect cel puţin “interesant” adus în discuţie de Lucian Bode a fost că garanţia de bună execuţie a fost virată după ce s-au încasat bani de la beneficiar. Ceea ce cel puţin din punct de vedere logic reprezintă o “fractură” de raţionament şi un caz credem noi singular: garantezi pentru buna execuţie abia după ce încasezi, chiar şi parţial, banii pentru execuţie?! Dar iată care sînt o parte dintre afirmaţiile făcute de ministrul transporturilor, la Piatra Neamţ.

“Aş vrea să lămuresc cîteva chestiuni: cei care fac valuri pe acest subiect sînt interesaţi să nu se afle adevărul şi neregulile, ca să pună în responsabilitatea altora propriul eşec. Am stopat lucrările la un obiectiv pe care ei s-au angajat că îl termină în octombrie 2019. Să acuzi acum Guvernul Orban de acest lucru este un tupeu cum numai la pesedişti putem găsi. Contractul încheiat prevede că era nevoie de realizarea unei expertize tehnice şi după ce se stabilea urgenţa aveau obligaţia să termine proiectul tehnic, să îl avizeze la beneficiar şi abia apoi să înceapă lucrările.

Au făcut invers: au început lucrările, pe 4 octombrie au predat expertiza şi astăzi încă nu au proiectul tehnic finalizat. Constructorul a fost întrebat de ce a făcut asta? Sigur că justificări există pentru orice acţiune o faci. Au spus că au lucrat în paralel. Ca să nu mai vorbim că eu nu am auzit de un contract de reparaţii drumuri prin încredinţare directă de 80 milioane euro, care s-a făcut în baza unei inspecţii vizuale de pe teren. Însă alte instituţii ale statului sînt convins că vor face lumină asupra acestor aspecte.

Pe noi ne interesează aspectele tehnice: vom urmări ca în acest contract să fie respectate toate fazele implementării şi să fie dus la bun sfîrşit. Iar asta este valabil pentru toate proiectele importante de infrastructură din România, să existe transparenţă, legalitate şi o monitorizare atentă ca să nu existe nicio urmă de îndoială. DN 15 este un drum important pentru regiunea Moldovei, în plan naţional, iar lucrările sînt finalizate în proporţie de 89% şi sînt plăţi făcute pentru 56% din facturile depuse.

După avizarea proiectului tehnic, constructorul s-a angajat să finalizeze lucrările în termenul stabilit în contract, mai 2020 (au fost două acte adiţionale) după care noi să începem recepţia şi să facem plata lucrărilor executate”, a spus Lucian Bode.

Întrebat de reporterul Monitorul dacă nu cumva, urmărind raţionamentul său, ar trebui verificată legalitatea modului în care au fost făcute plăţile, ministrul a răspuns: “Nu pot spune eu, ca ministru al transporturilor, dacă au fost făcute legal sau ilegal plăţile”. Şi a mai menţionat că reprezentanţii de la Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri Iaşi trebuie să justifice cum s-au făcut plăţile, ei fiind beneficiarii. Însă a adus cîteva informaţii, la fel de interesante: “Eu asta l-am întrebat pe constructor: Cum aţi acceptat să realizaţi acest obiectiv în sens invers, fără expertiză şi proiect tehnic?! Cum s-a contractat este în sarcina altor instituţii. 20 milioane este garanţia de execuţii care trebuia predată înaintea lucrărilor, cum se întîmplă în orice contract în Romania. Această garanţie a apărut în contul beneficiarilor undeva în luna octombrie după o parte din finalizarea lucrărilor.

Adică primeşti banii de la beneficiar şi din banii aştia îţi plăteşti garanţia de bună execuţie. Ce misiune avem noi? Să deblocăm aceste chestiuni şi să finalizăm acest obiectiv”, a mai spus ministrul.

Reamintim că în ceea ce priveşte lucrările la DN 15, lucrurile au stat astfel: în martie 2019, după ploi, s-a constatat, minune?!, pentru că problemele erau mai vechi, că drumul trebuie reabilitat. S-a făcut ceea ce ministrul a numit “inspecţie vizuală” şi, prevalîndu-se de “urgenţa situaţiei”, contractul a fost dat prin încredinţare directă. Au început lucrările, aflăm că în condiţiile în care nu au fost respectate o serie de cerinţe “minime”, cum ar fi expertiza tehnică, avizarea proiectului tehnic, şi constructorul a început să încaseze din bani.

Abia apoi, spune ministrul, a plătit şi garanţia de bună execuţie. Cînd guvernarea s-a schimbat şi PNL a venit în locul PSD, s-a pus barieră la plata restului banilor pentru lucrările efectuate şi s-a cerut intrarea în normalitate: avizarea proiectului tehnic, abia apoi continuarea plăţilor, respectiv a restului lucrărilor. Ceea ce înţelegem că ar urma să se întîmple, termenul limită de finalizare fiind în mai 2020.

Noi sîntem destul de sceptici că aşa va fi, iar pînă în mai se pot întîmpla multe: cum ar fi ca instituţiile cu atribuţii de control să ne clarifice totuşi dacă e normal ca o astfel de lucrare să fie dată pe “inspecţie vizuală”, ceea ce ar putea trimite cu gîndul la mult mai cunoscuta expresie “pe ochi frumoşi”. Apoi, dacă legal în acest moment nu se pot face plăţi pînă la completarea documentaţiei, cît de legal a fost să se facă plăţi pînă acum? În contextul acestor întrebări, partea cu plata execuţiei din banii încasaţi ar putea să treacă la categoria “fleacuri”, dar credem că ar merita şi aceasta o clarificare.

Citește știrea
3 comentarii

3 Comments

  1. VLAD

    6 martie 2020 at 4:37 PM

    Acesti latrai de la P ( D ) NL ii intereseaza teoria , practica mai putin MINCINOSILOL mergeti pe teren si vedeti ce au facut si apoi vorbiti..;.

  2. VOVI

    9 martie 2020 at 8:42 AM

    Totuși, acel drum se va termina vreodată? Întreb, pentru că, sunt convins că dacă lucrurile s-ar fi făcut cum scrie la carte (publicare pe SEAP, selecție de oferte, etc.) acum vorbeam, poate, de soluționarea vreunei contestații a cine știe cărei firme de cretini, cum se obișnuiește pe la noi! Dacă s-a făcut ceva pentru Județul ăsta amărât, ce-i drept, cu niște manevre mai puțin ortodoxe, pe cine a deranjat? Păcat….

    • gmbplay

      9 martie 2020 at 5:11 PM

      Daca respectivii au furat , la puscarie cu ei , dar acesta nu este un motiv sa nu termine ceea ce a fost inceput .

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Actualitate

Centrul de Sprijin și Asistență de Specialitate pentru Copii împreună cu Centrul de zi pentru preșcolari „Castani” vor fi modernizate cu fonduri europene!

Știre publicată în urmă cu

în data de

Unul dintre proiectele europene importante pregătite de către municipalitatea pietreană, prin Direcția de Asistență Socială, se intitulează Servicii socio-educaționale de prevenire a abandonului familial pentru copiii noștri, ce urmărește creșterea accesului la servicii comunitare accesibile, durabile și de înaltă calitate pentru copiii aflați în risc de separare familială și abandon școlar, care cuprind servicii sociale de interes general, asistență medicală primară și consiliere psihologică. Proiectul a fost depus în cadrul Programului Operațional Capacitate Umană 2014-2020, Axa prioritară 4 „Incluziunea socială și combaterea sărăciei”.

Astfel, cele două centre sociale pentru copii vor fi modernizate prin asigurarea de dotări la standarde europene și angajarea a 9 specialiști (6 educatori, 1 asistent social, 1 psiholog, 1 asistent medical). Centrele vor asigura servicii integrate comunitare pentru un număr de 210 copii de vârstă preșcolară și școlară, aflați în situație de vulnerabilitate, de pe aria municipiului Piatra-Neamț, cu precădere din zonele marginalizate.

Obiectivele specifice ale proiectului urmăresc:

  1. Dezvoltarea serviciilor integrate comunitare (sociale, medicale, educaționale etc.) în cadrul Centrului de sprijin și asistență de specialitate pentru copii, din str. G. Galinescu nr.11, pentru 180 copii, pe o durată de 34 de luni din implementare și minim 24 de luni de sustenabilitate. Acest serviciu va asigura creșterea numărului de copii care beneficiază de servicii de specialitate de la 60 la 180 copii.
  2. Dezvoltarea serviciilor integrate comunitare în cadrul Centrului de zi pentru preșcolari Castani, din Aleea Castanilor nr.7, pentru 30 de copii, pe o durată de 34 de luni din implementare și minim 24 de luni de sustenabilitate. Acest serviciu va asigura creșterea numărului de copii care beneficiază de servicii de specialitate, de la 25 la 30 copii.

„Continuăm să semnăm contract după contract de finanțare pentru proiecte din fonduri nerambursabile. De această dată vorbim despre un proiect important din zona socială prin implementarea căruia ne propunem să reducem numărul de copii aflați în risc de separare de familie, crescând accesul la serviciile integrate comunitare oferite în cadrul celor două centre sociale de zi. Astfel, capacitatea totală a celor două centre sociale  va crește de la 85 la 210 persoane. Oferirea de șanse egale pentru toți cei din tânăra generație, asigurarea unor condiții decente pentru educație reprezintă, în opinia mea, principii de care trebuie să țină cont orice program de guvernare locală” a declarat primarul Dragoș Chitic.

Contractul de finanțare pentru acest proiect a fost semnat în data de 22 mai a acestui an, intrând astfel în următoarea etapă de implementare – procedurile de licitație.

Valoarea investiției este de 4.254.522 lei, finanțarea fiind asigurată din fonduri europene în proporție de 98%, în timp ce contribuția de la bugetul local este de doar 2%. Durata de implementare a proiectului este de 36 de luni.

Până la această dată, Primăria Piatra-Neamț are semnate în actualul exercițiu financiar european un număr de 24 de contracte de finanțare pentru proiecte europene în valoare însumată de 51.7 milioane de euro.

Citește știrea

Actualitate

Lucrări de reabilitare şi modernizare a locurilor de joacă din Piatra-Neamţ

Știre publicată în urmă cu

în data de

Unul dintre obiective prioritare stabilite pentru acest an de municipalitatea pietreană este reabilitarea locurilor de joacă din oraş.  În acest sens, încă din luna februarie a fost demarată  o acţiune amplă de lucrări, prin care s-a realizat până în prezent:

  • Modernizarea a 6 locuri de joacă prin înlocuirea echipamentelor vechi cu echipamente de joacă noi şi modern. Este vorba despre următoarele locuri de joacă: Parc Aurora, strada Brânduşelor, strada Mihai Viteazu – bloc C5, strada Pompiliu Clement, Strada Rovine, strada Aleea Ulmilor la intersecţia cu strada Mihai Viteazu.
  • Reparaţia capitală a 12 locuri de joacă.
  • Reparaţii punctuale şi înlocuiri de echipamente uzate la alte 10 locuri de joacă.

Săptămâna aceasta s-a finalizat montarea echipamentelor de joacă noi şi a  demarat  amenajarea terenului şi montarea de covoraşe de protecţie.

În municipiul Piatra-Neamţ sunt 46 de locuri de joacă publice, de întreţinerea cărora se ocupă societatea Consiliului Local Publiserv. Ne-am propus modernizarea tuturor locurilor de joacă din oraş, prin înlocuirea echipamentelor existente cu altele noi şi moderne, într-un program etapizat derulat pe parcursul a trei ani, respectiv 2020-2022. De asemenea, am semnat  contractele de finanţare din fonduri europene prin care se vor realiza până la finalul anului viitor trei grădini publice urbane cu zone de recreere şi petrecere a timpului liber,  precum şi cu spaţii de joacă pentru copii” a declarat primarul Dragoş Chitic.

Citește știrea

Actualitate

Neamţ: Traiul în pandemie, în centrele pentru copii

Știre publicată în urmă cu

în data de

Autor

■ cei 1.200 de copii aflaţi în sistemul de protecţie a copilului Neamţ au ieşit cu bine din perioada stării de urgenţă ■ cei incluşi în programul Familia mea nu au avut voie să părăsească apartamentele ■ ei participă la cursurile on-line ţinute de cadrele didactice ■

Redactorul Monitorul au vrut să afle cîteva amănunte legate de viaţa în timpul crizei sanitare în sistemul de Protecţie a Copilului din judeţ, în care sînt instituţionalizaţi peste 1200 de copii, o parte trăind în centrele rezidenţiale, o altă parte în plasament familial.

„Marea majoritate a copiilor se află în îngrijirea asistenţilor maternali, în plasament familial. În centrele rezidenţiale se află aproximativ 300 de copii, din care 55 locuiesc în apartamentele din programul Familia mea, unde trăiesc ca într-o familie, cîte 5 sau 6 într-un apartament, fiind supravegheaţi de un instructor de educaţie şi de pedagogi.

Perioada stării de urgenţă a fost o perioadă dificilă, cu restricţii, care au fost mai greu sportate de către copii. Personalul a fost remarcabil, a făcut efoturi pentru a ţine atenţi aceşti copii, în vederea ocupării timpului lor cu tot felul de activităţi de interior, în perioadele de restricţie.

Copiii au avut acces la internet în toate centrele, au calculatoare, tablete, telefoane, aşa încît pot participa la cursurile on-line. Pentru a reduce la maxim sau a diminua riscurile de infectare cu coronavirus s-au luat măsuri încă înainte de instituirea stării de urgenţă, înainte de 15 martie.

În acest sens s-au restricţionat vizitele, întîlnirile cu familia fiind anulate. A fost interzisă ieşirea copiilor din apartamente. Personalul a fost instruit şi testat. La un moment dat, în conformitate cu prevederile Ordonanţei Militare nr.8 personalul a rămas în izolare la locul de muncă, astfel încît, din fericire, în centrele noastre de îngrijire a copiilor, cu o singură excepţie, la un centru de copii cu dizabilităţi, din Piatra Neamţ, nu am avut cazuri de infecatare, ceea ce ne bucură foarte mult“, a precizat Magda Vasilache, purtător de cuvînt al DGASPC Neamţ.

Cadrele care lucrează în sistemul de protecţie a copiilor monitorizează, în permanenţă, copii instituţionalizaţi şi cei aflaţi în plasament familial, pentru a fi evitate toate problemele de sănătate care ar putea apărea în sistem, în această perioadă pandemică.

Citește știrea

Trending