Publicitate

■ şefa Educaţiei, Ecaterina Andronescu, a afirmat că se gîndeşte la o nouă lege a învăţămîntului şi la Bacalaureat diferenţiat ■ asta pentru ca absolvenţii de liceu să poată alege între un examen pentru accesul la facultate şi unul profesional ■ recent, s-a renunţat la introducerea testelor grilă la cele două examene naţionale ■

Pentru a patra oară, ministrul Educaţiei, Ecaterina Andronescu, a vorbit de posibile schimbări în sistem, referinduse la o nouă Lege a învăţămîntului şi la Bacalaureat diferenţiat, pentru ca absolvenţii de liceu să poată alege între un examen pentru accesul la universitate şi unul profesional. Afirmaţiile oficialului, căruia i se mai spune „Abramburica“ din cauza modificărilor pe care le-a adus în Educaţie de-a lungul timpului, vin după ce, la început de noiembrie 2018, se renunţa la ideea la fel de recentă de a se amîna cu un an introducerea testelor grilă la Bac şi Evaluarea Naţională 2019. Ce va fi în viitorul apropiat nu se se ştie, dar Bacalaureatul diferenţiat pare o idee bună. Asta pentru că experienţa anilor trecuţi arată că, în special la liceele tehnologice, promovabilitatea era foarte scăzută, elevii nereuşind să facă faţă cerinţelor unui examen greu. Ei rămîneau doar cu o diplomă de absolvire a XII clase, care nu foloseşte la nimic, iar de vreo calificare într-o meserie nici vorbă. Iată ce a declarat ministrul Ecaterina Andronescu, citată de Mediafax: „La ieşire, eu cred că trebuie să rămînă opţiunea absolventului de liceu în a susţine un Bacalaureat naţional care să-i permită accesul într-o universitate şi o altă rută cu un Bacalaureat tehnologic sau profesional, care să nu permită accesul în universitate, subliniez acest lucru, dar care să-i permită la nivelul următor de pregătire un acces de profesionalizare duală. În dezbaterea referitor la învăţămîntul dual, eu cred că trebuie să fim foarte atenţi cînd discutăm aceste lucruri şi atunci cînd îl creionăm, să îl creionăm cu toate cele necesare ca el să evolueze şi să se dezvolte. În primul, rînd, din punctul meu de vedere, este un obiectiv personal, dar cred că în egală măsură este un obiectiv pentru societate, toată şcoala profesională trebuie să devină duală, de aceea am cerut sprijinul mediului de business, mediului economic de care avem nevoie pentru activitatea de practică. În al doilea rînd, liceul tehnologic trebuie să-l restructurăm şi să-l gîndim ca un liceu care profesionalizează, un liceu dual, cu două posibilităţi de ieşire, sînt doar ideile personale, o să le discutăm cu cei care au alte idei“. Oficialul a mai susţinut că noua lege a Educaţiei trebuie să genereze o viziune de evoluţie a sistemului de învăţămînt. „Facem în aşa fel încît să o terminăm la data la care este planificată. Cei care se pricep trebuie să lucreze la această lege, să constituim grupuri de lucru şi în aceste grupuri de lucru, cu experienţa ministerului şi a celor care sînt determinaţi să vină în întîmpinarea realizării unei legi moderne, la toţi trebuie să facem apel. Eu cred că viitoarea lege a învăţămîntului trebuie să genereze o viziune de evoluţie a sistemului de învăţămînt. Ce vrem noi de la cei şcoliţi? Vrem să le dezvoltăm personalitatea? Da. Atunci, trebuie să ne uităm în programele şcolare în aşa fel încît acest lucru să se întîmple. De ce pun accent pe acest lucru? Pentru că nici unul dintre cei şcoliţi acum nu cred că o să aibă, în perioada activă a vieţii fiecăruia dintre ei, un singur job şi atunci trebuie ca această personalitate să se poată adapta la schimbările din viaţă. Să nu le ia ca pe nişte şocuri cărora nu pot să le facă faţă“, a mai declarat Ecaterina Andronescu. În 2012, ministrul a vrut schimbarea legii astfel încît elevii de liceu să poată opta pentru bacalaureatul naţional sau bacalaureatul profesional. Daniela Vişoianu, preşedintele Coaliţiei pentru Educaţie, era de părere că Bacalaureatul profesional poate fi o metodă prin care să uşurăm procesul de învăţare pentru elevii din liceele tehnologice. „Elevii de la tehnologic par să fie starurile sistemului educaţional din România pentru că sînt singurii şcolari de la care cerem două lucruri: să ia Bacalaureatul, dar şi să termine cu calificare de nivel 4. Cei de la teoretic nu au această presiune, iar elevii de la şcolile profesionale termină doar cu calificare de nivel 3“. Vişoianu mai susţinea că miza tuturor dezbaterilor şi politicilor din învăţămîntul profesional ar trebui să fie „calificarea tinerilor pentru a face munci cu valoare adăugată mare“.

Ce era cu testele grilă

În noiembrie anul trecut, la o întîlnire dintre ministrul interimar al Educaţiei de la acea vreme, Rovana Plumb, cu reprezentanţii elevilor, ai profesorilor şi părinţilor, s-a stabilit amînarea cu un an a introducerii testelor grilă la Bacalaureat şi Evaluarea Naţională 2019. Ministerul dorea modificarea structurii subiectelor la examenele de la sfîrşitul acestui an şcolar, astfel încît acestea să conţină 40% întrebări grilă, întrebări cu alegere duală sau întrebări cu răspuns „Adevărat“ sau „Fals“. Numai că, reprezentanţii elevilor au susţinut că nu au fost consultaţi în acest sens, precizînd că schimbările au rolul de a creşte promovabilitatea la BAC, pentru că răspunsurile vor putea fi mai uşor de copiat. Secretarul de stat pentru învăţămîntul preuniversitar, Ionel Florian Lixandru, anunţa miercuri, 31 octombrie, că modificările în ceea ce priveşte cele două testări naţionale ar viza reducerea subiectivismului în aprecierea elevilor, în sensul de a creşte ponderea „itemilor obiectivi“ cu 40%. Concret, era vorba despre creşterea ponderii întrebărilor cu variante de răspuns multiple, întrebări cu alegere duală sau întrebări cu răspuns „Adevărat“ sau „Fals“. „Totul este în beneficiul elevului. Reducea acea doză de subiectivism din evaluare. Pe cît posibil evaluarea să fie una obiectivă“, declara secretarul de stat. reamintim că, pentru clasele terminale din învăţămîntul liceal, anul şcolar se încheie pe 31 mai 2019, iar pentru clasele a VIII-a, pe 7 iunie 2019. Prima sesiune a Bacalaureatului va începe pe 12 februarie cu proba orală la română. Între 16 şi 20 februarie, elevii de clasa a XII-a vor susţine proba competenţelor digitale, iar între 21 şi 22 februarie le vor fi testate competentele lingvistice într-o limbă de circulaţie internaţională. BAC-ul „propriu-zis“ va începe pe 3 iunie 2019 cu proba de evaluare a competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba română. În zilele de 7, 10 şi 11 iunie este programată evaluarea competenţelor digitale (proba D), iar în 12 – 13 iunie se vor evalua competenţele lingvistice într-o limbă de circulaţie internaţională (proba C). Prima probă scrisă – Limba şi literatura română – Ea – va avea loc pe 1 iulie. Proba la Limba şi literatura maternă – Eb e programată pe 2 iulie, iar proba Ec – proba obligatorie a profilului pe 3 iulie. Ultima probă scrisă – cea la alegere a profilului şi specializării – proba Ed – se va desfăşura pe 4 iulie. Afişarea rezultatelor finale e prevăzută pentru 13 iulie. Înscrierile pentru susţinerea examenului în prima sesiune se fac între 27 – 31 mai 2019. Evaluarea Naţională pentru absolvenţii clasei a VIII-a începe cu proba scrisă la limba şi literatura română, pe 18 iunie 2019, fiind urmată de proba la matematică, pe 20 iunie. Examenul se va încheia pe 29 iunie, cu afişarea rezultatelor.

loading...

1 COMENTARIU

  1. În articolul ”Ministra vrea BAC diferențiat” se află un fragment referitor la calendarul desfășurării bacalaureatului din 2019 (”Ce era cu testele grilă”) din care nu se înțelege nimic: probele privind competențele lingvistice și digitale sunt menționate și în februarie și în iunie !!
    Calendarul este pe site-ul http://www.edu.ro și probele respective nu sunt în februarie…
    Cu respect,
    o ”profă” din Roman

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.