Contactează-ne

Educatie

Ministra decide noi reguli în învăţămînt

Știe publicată cu

în data de

Ecaterina Andronescu, ministrul Educaţiei, a anunţat noi măsuri care vor fi aplicate în sistemul de învăţămînt odată cu începerea anului şcolar 2010-2021. Printre ele limitarea numărului de elevi într-o clasă la 25 şi schimbarea denumirii clasei pregătitoare. „Şcolile din România se depopulează, este o realitate tristă. Sînt copii din ce în ce mai puţini în şcolile din România. Şi atunci trăim următorul fenomen: şi datorită faptului că şcoala românescă este polarizată, adică sînt şcoli cu performanţe foarte bune, pot intra în orice competiţie fără să ne temem că vom pierde, şi şcoli cu performanţe slabe. Părinţii fac o presiune extraordinară pe şcolile bune. Ceea ce e normal pentru că orice părinte şi-ar da copilul la o şcoală bună. Şi-atunci sîntem în situaţia în care în şcolile care se depopulează să avem puţini elevi şi să avem foarte mulţi elevi, 30- 35 de elevi în clasă, în şcolile foarte bune. Încercăm să găsim soluţii în aşa fel încît să nu mai ajungem aici. Şi-am început de acum pentru că în curînd, vom avea probabil săptămîna aceasta cifra de şcolarizare pentru anul următor aprobată. Sper să nu mai trecem dincolo de 25 de elevi în clasă. Este o măsură care este posibilă în sistemul românesc de învăţămînt şi după părerea mea este absolut necesară“, a declarat Ecaterina Andronescu, la Realitatea Tv. Ministrul a mai susţinut că denumirea clasei pregătitoare se va schimba în clasa I, din 2020, existînd în acest sens o lege în vigoare deja, promulgată de preşedintele Klaus Iohannis. „Mi se pare că nu poţi să trimiţi un copil în clasa zero, ea se numeşte pregătitoare, dar din păcate în mentalul public a intrat drept clasa zero. În acest moment, ciclul primar are cinci ani. Începe cu copilul în clasa pregătitoare şi termina clasa a patra. Clasa pregătitoare plus clasele 1-4 înseamnă cinci ani, nu se schimbă nimic, rămîne la fel, numai că renumerotăm şi clasa aceasta aşa-zisă zero, ca să scăpăm de acest zero o să devină clasa 1. Rămîne cu aceeaşi abordare, ea este o clasă de tranziţie. Din 2020, o să intrăm cu clasa pregătitoare care devine clasa I“, a mai spus oficialul. Tot din toamna anului viitor, învăţămîntul obligatoriu va fi extins. „Învăţământului obligatoriu i se adaugă ultimii doi ani de grădiniţă şi ultimii doi ani de liceu. Adică ultimii doi ani de grădiniţă înseamnă grupa mijlocie şi grupa mare, intră în învăţământul obligatoriu pentru că fac parte din ceea ce se cheamă ultima parte a educaţiei timpurii şi care este extrem de importantă. Şi ultimele două clase de liceu, clasa a XI-a şi clasa a XII-a, pentru fiecare dintre aceste grupe introduse în învăţămîntul obligatoriu, mai degrabă statul vine să-şi asume susţinere financiară suplimentară pentru că, de exemplu, manualele pentru ultimele două clase de liceu, nefiind obligatorii, nu erau acordate gratuit“, a mai anunţat Andronescu. Ministrul a precizat că şi această lege este în vigoare şi va fi o aplicată gradual, începînd din anul 2020, adică din toamna anului viitor.

Se doreşte un catalog virtual la nivel naţional

Notele şi absenţele care se regăsesc în cataloagele şcolare din toată ţara vor fi înregistrate şi în varianta online în urma unui proiect legislativ adoptat deja. El a fost iniţiat de mai mulţi senatori şi deputaţi şi prevede înfiinţarea plaformei şcolare Catalogul Online. care are ca scop facilitarea accesului zilnic al părinţilor la informaţiile privind situaţiile şcolare ale elevilor. Proiectul ar putea intra în vigoare într-un termen de doi ani de la publicarea în Monitorul Oficial. În propunerea legislativă, iniţiatorii susţin că există mai multe astfel de platforme online în ţară care funcţionează, însă nici unul nu se află sub controlul exclusive al unei unităţi de învăţămînt. Recent, ministerul Educaţiei, Ecaterina Andronescu, anunţa alte schimbări pe care le-a gîndit în sistem, care vizau una din vacanţe şi structura noului an şcolar. Astfel, elevii nu vor mai avea vacanţa intersemestrială de o săptămînă, între 2 şi 10 februarie, cea de iarnă între 21 decembrie 2019 – 12 ianuarie 2020 şi va avea o durată de 3 săptămîni, fiind şi intersemestrială. Decizia a fost argumentată prin aceea că se evită fragmentarea accentuată a anului şcolar. Potrivit structurii anului şcolar 2019-2020, semestrul I va avea 15 săptămîni de cursuri, dispuse în perioada 9 septembrie 2019 – 20 decembrie 2019. În perioada 26 octombrie – 3 noiembrie 2019, clasele din învăţămîntul primar şi grupele preşcolare vor fi în vacanţă. Semestrul II va avea 20 de săptămîni de cursuri, dispuse în perioada 13 ianuarie 2020 – 12 iunie 2020. Vacanţa de primăvară va fi în perioada 4 aprilie 2020 – 21 aprilie, apoi elevii revin la cursuri pe 22 aprilie pînă pe 12 iunie 2020. Pentru clasele finale ale învăţămîntului liceal, anul şcolar va avea 33 de săptămîni de cursuri şi se va încheia pe 29 mai 2020. Pentru clasa a VIII-a, anul şcolar va avea 34 de săptămîni de cursuri şi se va încheia pe 5 iunie 2020.

Teste grilă se doresc la Bac şi la Evaluare

Şi testele grilă la Evaluarea Naţională şi Bacalaureat au revenit în planurile Ministerului Educaţiei pentru examenele din anul 2020. Asta după ce, în noiembrie anul trecut, s-a mai vorbit de o asemenea posibilitate în 2019, dar s-a renunţat la idee în urma unor luări de poziţie a societăţii civile. „În vederea pilotării unei noi structuri posibile a subiectelor pentru Evaluarea Naţională pentru absolvenţii clasei a VIII-a din anul şcolar 2019-2020, variantele de subiecte pentru Simularea Evaluării Naţionale pentru elevii clasei a VII-a în anul şcolar 2018 – 2019 la Matematică vor conţine, în proporţie de minimum 30%, itemi obiectivi“, se arata în proiectul de ordin privind organizarea simulărilor anul acesta, conform edupedu.ro. La fel de sec era şi proiectul de ordin în ceea ce priveşte BAC-ul: „În vederea pilotării unei noi structuri posibile a subiectelor pentru Examenul de Bacalaureat Naţional din anul şcolar 2019-2020, variantele de subiecte pentru Simularea probei scrise la Matematică a examenului de Bacalaureat naţional pentru elevii clasei a XI-a în anul şcolar 2018 – 2019 vor conţine, în proporţie de minimum 30%, itemi obiectivi cu scopul de a se realiza evaluarea în baza unor răspunsuri exacte, neechivoce, specificate în barem, fiind astfel imposibilă alocarea unui punctaj diferit de către evaluatori distincţi“. La Bacalaureat, ar urma să fie extinse testele grilă în proporţie de peste 30% şi la Istorie, de anul următor. Ministerul pregăteşte astfel introducerea testelor grilă la examenul de Matematică de la Evaluarea Naţională de anul viitor, potrivit informaţiilor din proiectul de ordin trimis de guvern către partenerii de dialog social ai ministerului. În noiembrie anul trecut, ministerul anunţa că intenţionează să introducă teste grilă la Bacalaureat şi Evaluarea Naţională în 2019, dar s-a renunţat la idee în urma consultărilor cu reprezentanţii elevilor, ai profesorilor şi părinţilor. Se dorea modificarea structurii subiectelor la examenele de la sfîrşitul acestui an şcolar, astfel încît acestea să conţină 40% întrebări grilă, întrebări cu alegere duală sau întrebări cu răspuns „Adevărat“ sau „Fals“.

Citește știrea
Advertisement
loading...
Postează comentariu

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Actualitate

Neamţ: La clasa a IV-a a fost evaluarea

Știe publicată cu

în data de

Autor

Evaluarea naţională pentru elevii de clasa a IV-a s-a derulat în cursul acestei săptămîni şi la nivelul judeţului Neamţ. Precizări despre condiţiile în care s-a desfăşurat acest test le-a oferit profesor Elena Preda, purtător de cuvînt al Inspectoratul Şcolar al Judeţului Neamţ: „În zilele de 14 şi 15 mai a avut loc evaluarea competenţelor de înţelegere a textului scris la Limba română pentru elevii claselor a IV-a. Din cei 4620 de elevi înscrişi, au participat 4468 . La prima probă au absenta 152 de elevi, iar 154 au lipsit de la a doua probă. Instrumentele de evaluare – baremele de corectare şi fişele de evaluare, au fost elaborate de Centrul Naţional de Examinare şi Evaluare a Testele Administrate Elevilor. Acestea au fost întocmite în concordanţă cu programele şcolare în vigoare, avînd un format asemănător cu cel al evaluărilor internaţionale. Administratorul de test pentru clasa a IV-a este un cadru didactic care nu predă la clasa respectivă, asistat de un al doilea cadru didactic care nici el nu are ore la acea clasă. Timpul de rezolvare al testului a fost de 60 de minute. Fiecare test evaluat în cadrul unităţii de învăţămînt de către două cadre didactice evaluatoare, dintre care unul este învăţătorul/profesorul pentru învăţămînt primar de la clasă. Corectarea se face cu respectarea strictă a baremului şi a instrucţiunilor. Rezultatele individuale obţinute la Evaluarea Naţională şi la clasa a IV-a nu se afişează, nu se comunică public şi nu se trec în catalogul clasei, ci vor fi valorificate doar la nivelul unităţii de învăţămînt, în vederea elaborării planurilor individuale de învăţare, acolo unde situaţia impune acest lucru, cu informarea elevilor, părinţilor sau reprezentanţilor legali ai acestora asupra stadiului formării şi dezvoltării competenţelor evaluate, respectiv aceste rezulate se vor analiza la nivelul catedrelor din fiecare şcoală“.

Citește știrea

Actualitate

Gradaţii de merit ceva mai puţine

Știe publicată cu

în data de

Autor

În şcolile din judeţul Neamţ cancelariile sînt în plin proces de înscriere la concursul de dosare privind accesarea unei gradaţii de merit, care reprezintă o recunoaştere a muncii de calitate a cadrelor didactice şi personalului didactic auxiliar. În conformitate cu metodologia elaborată de Ministerul Educaţiei, aceste bonusuri salariale se acordă în urma repartizării acestora în şedinţa Consiliului de Administraţie al Inspectoratului Şcolar Neamţ. „În conformitate cu Metodologia şi criteriile de acordare a gradaţiilor de merit pentru cadrele didactice din învăţămîntul preuniversitar sesiunea 2019 aprobată prin Ordinul de Ministru numărul 3952 din 24 aprilie 2019 Inspectoratul Şcolar Judeţean Neamţ face cunoscut numărul de gradaţii de merit pe categorii de personal şi pe discipline sau nivel de învăţămînt. Pentru gradaţii acordate personalului didactic au fost aprobate 105 gradaţii împărţite astfel: învăţămînt preprimar 18, învăţămînt primar 25, limba latină – o gradaţie, limba engleză 7, limba franceză 4, istorie 3, discipline socio-umane 3, Pedagogie 1, Geografie-Geologie – o gradaţie, Matematică 4, Fizică – o gradaţie, Biologie 2, Educaţie practică 2, Educaţie Muzicală – 1, Educaţie Muzicală specialitate 2, Educaţie Fizică şi Sport 6, Învăţămînt Special 7, personal didactic din Palatele şi Cluburile Copiilor 2, discipline tehnice 2, maiştri instructori 11, personal de conducere îndrumare şi control 2“ a precizat profesorul Elena Preda, purtător de cuvînt al Inspectoratului Şcolar al Judeţului Neamţ. Pentru categoria personal didactic auxiliar au fost repartizate 26 de gradaţii, după cum urmează: administrator financiar 3, administrator de patrimoniu 6, asistenţi social 1, bibliotecar 3, informaticieni-laboranţi 1 gradaţie, laborant – o gradaţie, pedagog 3, mediator şcolar 1, secretar 7. „Punctajul minim stabilit în cadrul şedinţei CA a Inspectoratului Şcolar este de 70 de puncte, pentru toate categoriile de personal“, a mai adăugat purtătorul de cuvînt al Inspectoratului Şcolar Judeţean Neamţ. Gradaţiile sînt acordate pe bază de concurs de dosare, pe o perioadă de 5 ani, fiind negociate cu sindicatele în cadrul comisiilor paritare din şcoli şi de la nivelul ISJ. Ele reprezintă un plus la 25% la salariul de bază al cadrului didactic sau salariatului care primeşte acest fel de recompensă, pentru o perioadă de 5 ani.

Citește știrea

Actualitate

Elevi nemţeni pe podium, la olimpiada naţională de religie

Știe publicată cu

în data de

Autor

Participarea la faza naţională a Olimpiadei de Religie, organizată în prima parte a lunii mai, la Oradea, a adus rezultate notabile elevilor din Tîrgu Neamţ, ca şi în anii precedenţi. Din lotul care a reprezentat judeţul au făcut parte cinci elevi de la Colegiul Naţional Ştefan cel Mare, pregătiţi sub coordonarea cadrelor didactice Elena Ioniţă şi Daniela Filip şi unul de la Şcoala Gimnazială Domnească, avînd-o ca profesoară de religie pe Nuţa Tanasă. Maria – Elidia Apostol, elevă în clasa a XI-a la Colegiul Ştefan cel Mare a obţinut premiul III, iar ceilalţi cinci membri ai lotului s-au clasat pe locul IV pe ţară, întorcîndu-se acasă cu menţiuni. Este vorba despre Bogdan Ichim (clasa a IX-a), Loredana Damian (cls. a X-a), Ioana Bălăoiu (cls. a XI-a), Bianca Aron (cls. a XII-a) şi Bianca Bălăoiu(clasa a VI-a B la Şcoala Domnească). Festivitatea de premiere s-a desfăşurat la Catedrala Episcopală din Oradea, cu participarea PS Sofronie, episcopul Oradei şi a unor reprezentanţi ai Ministerului Învăţămîntului. Anul acesta olimpiada de religie s-a extins şi la nivelul claselor a V-a şi a VI-a, fapt ce a făcut ca la etapa naţională să ia parte în jur de 600 de elevi din întreaga ţară. Dintre ei, 112 au obţinut premii şi menţiuni. „Felicitări tuturor elevilor participanţi, părinţilor care i-au susţinut şi profesorilor care i-au îndrumat!“, a transmis şi profesoara Elena Laiu, inspectorul şcolar general al ISJ Neamţ, prin intermediul unui comunicat de presă. De remarcat este faptul că printre cei şase participanţi din Neamţ s-au aflat şi două surori, Ioana şi Bianca Bălăoiu, care au avut un parcurs competiţional similar. Ambele au ajuns pe locul I la faza judeţeană a olimpiadei de religie, iar în urma participării la etapa naţională s-au clasat pe locul IV, fiind recompensate cu menţiuni. Părinţii lor, Liliana şi Mihai Bălăoiu, sînt învăţători la Şcoala Gimnazială Domnească şi s-au declarat mîndri de fetele lor, care au mai participat şi în anii precedenţi la olimpiade şi concursuri, obţinînd rezultate foarte bune. „Au fost premiate şi de părintele Gheorghe Vrăjitoru, de la parohia Sf. Spiridon, de care aparţinem. După slujba de Florii, părintele le-a felicitat şi le-a oferit o carte de rugăciuni şi un cadou constînd într-o sumă de bani, pentru deplasarea la etapa naţională, de la Oradea. Bianca participă zilele acestea la Concursul naţional de limba şi literatura română şi religie Cultură şi spiritualitate românească, care se organizează la Putna“, ne-a spus învăţătorul Mihai Bălăoiu.

Citește știrea

Trending