Publicitate

■ Protecţia Consumatorului Neamţ a organizat mai multe acţiuni şi vor avea loc concursuri cu tematică din drepturile consumatorilor ■ Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorilor este marcată, în fiecare an, pe 15 martie, la nivel internaţional ■

Ca şi în alţi ani, pe 15 martie 2019, dată la care se marchează Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorilor, comisarii din cadrul Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor (CJPC) Neamţ s-au aflat în puncte importante din Piatra Neamţ, alături de consumatori – cetăţeni europeni, în discuţie cu aceştia, în sprijinul acestora, pentru a le oferi informaţii şi pentru a prelua eventuale opinii, sesizări sau reclamaţii cu privire la respectarea sau nerespectarea drepturilor consfinţite de lege. Comisarii au fost în incinta unui centru comercial, la Liceul Economic, la autogară şi la gara din Piatra Neamţ unde au împărţit pliante. Săptămîna viitoare, pe 19 martie 2019, un reprezentant al CJPC Neamţ va participa la o acţiune de consiliere a elevilor din clasa de profil a Liceului din Bicaz. Ceea ce a devenit deja o tradiţie, concursul naţional pe teme de protecţia consumatorilor „Alege. Este dreptul tău!“ se va desfăşura şi anul acesta, în 3 etape : şcolară / 23 martie 2019; judeţeană / 30 martie 2019; naţională / iunie 2019. Potrivit Regulamentului acestui concurs organizat de ANPC şi Ministerul Educaţiei Naţionale, şi pentru anul 2019 au fost alese teme de interes: tema concursului – Informarea completă, corectă şi precisă a consumatorilor; tema eseului – Să învăţăm să citim eticheta produselor; tema pentru desene – Eticheta unui produs alimentar. Stilul de viaţă al populaţiei actuale s-a schimbat radical, iar în contextul formării unor noi obiceiuri de consum, în care procesul de achiziţionare al bunurilor este de preferat să fie unul rapid, şi să ofere produse ieftine, se pare că piaţa internaţională, cea europeană, dar şi cea din România s-a adaptat şi vine în întîmpinarea dorinţelor cetăţenilor. „Consumatorii din zilele noastre, indiferent dacă fac cumpărături online sau într-un magazin, vor din ce în ce mai mult ca etichetarea produselor să fie mai clară şi mai uşor de înţeles, pentru a putea face alegeri în cunoştinţă de cauză cu privire la produsele pe care le achiziţionează. Consumatorii doresc să cunoască tot mai multe despre produse, despre metodele de fabricare a acestora, despre calitatea lor (sau lipsa ei), despre preţul lor şi despre efectele pe care alimentele le exercită asupra sănătăţii“, conform unui comunicat al Protecţiei Consumatorului Neamţ. În orice sector industrial există foarte mulţi factori care influenţează direct sau indirect produsele rezultate. Consumatorii europeni (implicit din România) doresc să consume produse alimentare sigure, de bună calitate şi a căror etichetare să le asigure informarea corectă, completă şi precisă. Reamintim că 15 martie, Ziua mondială a Drepturilor Consumatorilor, este zi de sărbătoare în fiecare an. E o sărbătoare generoasă întrucît categoria de „consumator“ ne include pe fiecare dintre noi. Sîntem toţi beneficiarii unor produse comercializate şi a unor servicii prestate de operatorii economici, în baza unor contracte de către profesionişti. Data de 15 martie 1962 este considerată momentul istoric al naşterii mişcării consumatoriste mondiale. Acest moment a fost generat de preşedintele J. F. Kenedy, care rostea către Congres un mesaj legat de drepturile consumatorilor, susţinînd existenţa a patru drepturi fundamentale ale acestora: dreptul la securitate, dreptul la informare, dreptul de a fi ascultat şi dreptul de a alege produse şi servicii. Mai tarziu, Organizaţia Internaţională a Uniunilor de Consumatori a declarat 15 martie ca „Ziua mondială a Drepturilor Consumatorilor“. Treptat, celor patru drepturi fundamentale ale consumatorilor li s-au adăugat altele patru, respectiv: dreptul la despăgubire, dreptul la un mediu înconjurător sănătos, dreptul la asigurarea necesităţilor şi nevoilor vitale şi dreptul la educare. Realizînd importanţa recunoaşterii şi garantării drepturilor consumatorilor, ONU a adoptat, în anul 1985, „Principiile directoare pentru protecţia consumatorilor“ – document de o excepţională însemnătate, rod al unor ample discuţii şi negocieri cu guvernele a numeroase ţări. Potrivit acestui document internaţional, pe baza principiilor discutate, guvernele tuturor ţărilor trebuie să dezvolte şi să menţină o puternică politică de protecţie a consumatorilor, prin măsuri legislative interne adecvate, pîrghii şi instituţii capabile să asigure o protecţie reală şi eficientă a consumatorilor.

loading...

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.