Contactează-ne

Actualitate

Mai e mult pînă departe? În sfîrşit! Pas înainte la Autostrada Unirii

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ Comisia pentru Transporturi a Camerei Deputaţilor a aprobat proiectul de lege privind magistrala Iaşi - Tîrgu Neamţ - Tîrgu Mureş ■ din păcate, va mai trece ceva timp pînă ce lucruri concrete la această investiţie vor putea fi observate ■

O decizie care aduce o doză de speranţă în ceea ce priveşte autostrada Iaşi – Tîrgu Neamţ – Tîrgu Mureş a fost luată marţi, 23 octombrie, de Comisia pentru Transporturi a Camerei Deputaţilor. Concret, s-a admis proiectul de lege privind aprobarea obiectivului de investiţii Autostrada Unirii, stabilind că Ministerul Transporturilor este responsabil pentru realizare. Ea va începe la graniţa României cu Republica Moldova printr-un nou pod peste rîul Prut şi se termină printr-o conexiune cu autostrada A3 Braşov – Borş, în apropierea oraşului Tîrgu Mureş. Conform celor adoptate de comisie, obiectivul de investiţii Autostrada Unirii se finanţează de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor, din credite externe şi din fonduri europene nerambursabile, fie prin parteneriat public-privat. În fiecare lege bugetară anuală, pe durata implementării proiectului, se vor aloca acestui obiectiv credite bugetare conform necesarului de finanţare. Ar urma ca Ministerul Transporturilor să demara în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a legii toate procedurile de achiziţie publică pentru realizarea obiectivului. Raportul comisiei urmează să intre în dezbaterea plenului Camerei Deputaţilor, care este for decizional. Adică va mai trece ceva timp pînă ce legea va produce efecte concrete pentru magistrala de transport despre care se vorbeşte de mai bine de 10 ani, dar pentru care nu s-a făcut nimic. Deputatul Petru Movilă, cel care a iniţiat propunerea legislativă în luna mai a anului trecut, împreună cu 77 de parlamentari, a declarat: „Este al doilea pas important pentru acest proiect, după ce, în cursul anului trecut, a fost aprobat de Senat. Sperăm ca votul comisiei să fie decisiv în faţa colegilor din Camera Deputaţilor şi să treacă fără emoţii la votul final. Este poate cel mai important proiect de infrastructură de care are nevoie România la acest moment. Este un proiect promis de 10 ani, necesar pentru a scoate din sărăcie cea mai săracă zonă a României, cea mai săracă zonă din Uniunea Europeană. Am ales această soluţie pentru că este singurul mod în care noi, parlamentarii, putem efectiv decide pe acest proiect atît de important pentru noi şi am convingerea şi rugămintea că toţi cei care au semnat vor vota“.

Criticile comisarului european Corina Creţu

La Bruxelles, pe 8 octombrie, comisarul eurpean Corina Creţu, în cadrul unei conferinţe de presă la Bruxelles, a făcut o amplă declaraţie privind lipsa de interes a guvernanţilor români privind implementarea marilor proiecte cu fonduri europene, făcînd referire şi la autostrada Iaşi – Tîrgu Mureş: „În cazul României am făcut eforuri extraordinare, în sensul că am fazat foarte multe proiecte în valoare de 3 miliarde de euro, practic am degrevat bugetul naţional de 3 miliarde de euro, bani care ar fi fost pierduţi. Am ajuns la o rată de absorbţie pentru perioada 2007-2013 de peste 90%, în condiţiile în care în 2014 am preluat-o de la sub 50%. (…) S-au pierdut 2 miliarde de euro în domeniul cel mai vulnerabil şi cel mai necesar pentru România, acela al transporturilor“. Oficialul european a vorbit şi despre tensiuni între instituţia europeană şi Guvernul României: „Nu înţeleg această tensiune care s-a creat între mine şi guvern spunînd lucrurilor pe nume. Avem bani la Bruxelles. Avem bani la Bruxelles pentru proiecte de infrastructură. Nu avem proiecte. Pentru Tîrgu Mureş-Iaşi, în primul rînd este o prioritate a Comisiei Europene, avem nevoia de a completa proiectele de infrastructură care conectează Europa, mai ales Republica Moldova, Moldova, de Europa Centrală şi de Est. Avem bani pentru studiul de fezabilitate, nu avem nici o solicitare pentru studiu de fezabilitate“. Dacă va fi realizat studiul pînă în 2020, construcţia autostrăzii ar putea începe cu fonduri europene în exerciţiul financiar următor. „Din păcate, am văzut că în şedinţa de Guvern, Guvernul a anunţat că doreşte să facă această autostradă pe sistemul parteneriat public privat. Specialiştii noştri nu sînt confortabili cu această abordare pentru că înseamnă o deprioritizare a investiţiei, din punctul nostru de vedere. Ştiţi foarte bine că în Master Planul de Transport, Tîrgu Mureş – Iaşi este o prioritate, deci aşteptăm proiecte. La ora actuală mai avem sub analiză un singur proiect major, proiectul de metrou Otopeni-Gara de Nord. Aşteptăm Craiova-Piteşi, Tîrgu Mureş-Iaşi, Podul de la Brăila“, afirma Corina Creţu. Prin luna iulie 2018, Darius Vîlcov, consilierul prim-ministrului Viorica Dăncilă, anunţa mari proiecte în viitorul apropiat, printre ele şi cel al autostrăzii Tîrgu Neamţ – Iaşi – Ungheni. „În România, pînă la sfîrşitul acestui an, va demara parteneriat public-privat pentru trei autostrăzi: Ploieşti – Braşov – autostrada Sudului şi Tîrgu Neamţ – Iaşi – Ungheni“, a declarat Vîlcov. Ceea ce a sărit în evidenţă a fost faptul că acesta a pomenit doar de sectorul Tîrgu Neamţ – Iaşi – Ungheni, fără vreo referire la cel care urma să lege Moldova de Ardeal, adică tot prin Tîrgu Neamţ şi cu punct terminus Tîrgu Mureş. De altfel, toate guvernele care s-au succedat după 1990 în România au ignorat şi neglijat infrastructura din Moldova, lucru care a dus la înapoierea zonei din punct de vedere economic. În momentul de faţă, legătura între cele două provincii se face cu dificultate, pe două trasee dificile, care nu pot prelua fluxurile sporite de trafic generate de dezvoltarea socio- economică.

Planuri…

În anii din urmă, diverşi oficiali au afirmat cîte-n lună şi-n stele despre autostrada Tîrgu Mureş – Iaşi, s-au făcut studii şi planuri, s- au avansat costuri şi totul a rămas doar la stadiul de vorbe. Proiectul prevedea ca magistrala să traverseze judeţele Mureş, Harghita, Neamţ şi Iaşi, pe o lungime totală de 288,931 km. În Mureş ar fi avut o lungime de 47,4 km, în Harghita – 81,486 km, în Neamţ – 82,045 km şi în Iaşi – 78 km. Prin Neamţ ea trebuia să străbată 11 comune: Grinţieş, Ceahlău, Poiana Teiului, Pipirig, Vînători Neamţ, Agapia, Tîrgu Neamţ, Petricani, Urecheni, Timişeşti şi Păstrăveni. Utilitatea proiectului era explicată prin crearea unei căi de comunicaţie moderne cu implicaţii în dezvoltarea regională a zonei, fluidizarea traficului, devierea traficului de tranzit, creşterea siguranţei utilizatorilor, micşorarea timpilor de parcurs, facilitarea pe viitor a unui sistem de întreţinere a carosabilului etc. Autostrada urma să atragă o parte din traficul de pe reţeaua de drumuri naţionale, un efect benefic urmînd a fi scăderea poluării chimice şi fonice de-a lungul drumurilor: DN 13, DN 15, DN 13A, DN 13B, DN 2. Erau stabilite şi alte detalii. Începutul autostrăzii în Neamţ era stabilit la limita cu Harghita, la km 128+126. Între Grinţieş şi Bistricioara, trebuia să traverseze rîul Bistricioara şi DN 15, traseul situîndu-se pe malul stîng, pînă la traversarea lacului Bicaz (km 148+149), unde se intersecta din nou cu DN15 şi DN17B. În zona Poiana Largului, la km 150+126, era prevăzut un nod rutier care să asigure legătura cu DN 15B şi prin acesta cu DN17B şi DN15. În continuare, autostrada „mergea“ pe culoarul DN15B, pe partea dreaptă a acestuia, pînă în zona Petru Vodă, unde la km 158+126 trebuia să treacă pe partea stîngă. Între km 158+126 şi 173+126, traseul rămînea în zona DN15B, pe malul drept al pîrîului Petru Vodă şi apoi a rîului Neamţul (Ozana). La km 212+126, în zona Leghin, la intersecţia cu DJ 157F, era alt nod rutier de perspectivă, care să asigure accesul spre mănăstiri. În această zonă traseul traversa Parcul Natural Vînători Neamţ prin zona cea mai îngustă, pe o lungime de circa 4 km şi se dorea un tunel, pentru a nu afecta fauna. De la Leghin (km 179+126) traseul ocolea pe la sud Tîrgu Neamţ, iar la km 188+126, între Agapia şi Humuleştii Noi, trebuia să intersecteze DN15C. Aici urma să fie legătura cu Tîrgu Neamţ şi Piatra Neamţ. De la intersecţia cu DN 15C traseul ocolea Topoliţa, se înscria între Boiştea şi Petricani, îndreptîndu-se spre rîul Moldova, pe care îl traversa la km 210+326, aici regăsindu-se limita dintre Neamţ şi Iaşi.

Citește știrea
Postează comentariu

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Actualitate

Neamţ: Prins la volan şi băut, şi… drogat

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ un conducător auto din Piatra Neamţ a fost depistat băut, dar şi drogat ■ şi alţi şoferi au fost sancţionaţi pentru diverse abateri ■

Acţiunile în stradă ale oamenilor legii au dus la depistarea mai multor şoferi aghezmuiţi, însă unul a fost prins şi băut, şi drogat. S-a întîmplat pe 24 mai, cînd cadrele de la Biroul Rutier Piatra Neamţ au depistat un localnic de 31 de ani, care se deplasa cu maşina pe Bulevardul 9 Mai.

„Conducătorul auto a fost testat cu aparatul etilotest, rezultatul indicînd o valoare de peste 1,10 mg/l alcool pur în aerul expirat. Totodată, în urma testării cu aparatul Drug Test, rezultatul a indicat o valoare pozitiva pentru cannabis.

Acesta a fost condus la un centru de permanenţă, unde i s-au recoltat probe biologice în vederea stabilirii, cu exactitate, a prezenţei substanţelor psihoactive“, conform Poliţiei Neamţ. Cercetările continuă în cadrul unui dosar penal pentru comiterea infracţiunii de conducerea unui vehicul sub influenţa alcoolului şi conducerea unui vehicul sub influenţa alcoolului sau a altor substanţe.

Un alt dosar a fost deschis pe 23 mai, cînd poliţiştii au tras pe dreapta un bărbat de 33 de ani, în timp ce se deplasa cu maşina pe strada Mihai Viteazu. Conducătorul auto din Piatra Neamţ a fost testat cu aparatul etilotest rezultatul indicînd o concentraţie de peste 0,90 mg/l alcool pur în aerul expirat, fapt pentru care a fost condus la un centru de permanenţă, unde i s-au recoltat mostre biologice în vederea stabilirii, cu exactitate, a alcoolemiei.

Tot pe 23 mai, în intervalul orar 18.00 – 24.00, poliţiştii din cadrul Serviciului Rutier – Biroul Drumuri Naţionale şi Europene, împreună cu colegii de la secţiile de poliţie rurală Gîrcina, Săvineşti şi Ştefan cel Mare au verificat respectarea normelor legale care reglementează circulaţia pe drumurile publice.

Acţiunea a avut ca principal scop combaterea consumului de alcool în rîndul conducătorilor de vehicule. Au fost aplicate 35 de sancţiuni contravenţionale, dintre care 33 conform OUG nr. 195/2002, o sancţiune conform Legii nr. 55/2020 şi una la Legea 61/1991.

Valoarea totală a amenzilor a depăşit 8.000 de lei. Au mai fost reţinute 9 de permise de conducere, dintre care 5 pentru alcool, 3 pentru nerespectarea regimului legal de viteză şi unul pentru alte abateri. Au fost constatate 7 infracţiuni la regimul rutier pentru conducerea unui autovehicul de către o persoană aflată sub influenţa alcoolului şi 4 pentru alte infracţiuni.

FOTO: generica

Citește știrea

Actualitate

Neamţ: Creştere minoră a angajărilor în judeţ

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ Agenţia de Şomaj anunţă aproape 300 de cereri de personal ■ dintre licenciaţi, inginerii sînt cei mai căutaţi ■

Criza creată de pandemie se anunţă a fi una de durată şi piaţa muncii din Neamţ nu dă semne că se dezmorţeşte. În ultima săptămînă din luna lui Florar, Agenţia Judeţeană pentru Ocuparea Forţei de Muncă Neamţ anunţă că sînt vacante, la nivel de judeţ, 292 de job-uri, cealaltă săptămînă fiind vreo 200.

Defalcat, angajatorii din Piatra Neamţ şi comunele limitrofe scot la mezat un număr de 107 job-uri, şomerii din Roman şi zona limitrofă au mai mult de lucru şi sînt libere 136 de locuri de muncă, iar în zona Tîrgu Neamţ piaţa are nevoie numai de 49 de noi salariaţi.

Patronii din reşedinţa de judeţ ar angaja ceva personal de înaltă calificare şi ar fi nevoie de doi ingineri mecanici şi un inginer specializat în construcţii civile şi industriale, la care se mai adaugă un post pentru un inginer chimist şi unul pentru inginer electrotehnic.

Pentru ceilalţi pe piaţă sînt posturi de electricieni, electromecanici, se mai caută frezori universali şi vreo 20 de locuri de muncă sînt pentru muncitori necalificaţi, la care se mai adaugă 11 job-uri de lucrător comercial sau vînzător.

Deşi este mai mult de lucru la Roman decît la Piatra Neamţ, cererea de licenţiaţi este destul de redusă şi acolo. Ar fi nevoie de doi economişti, nu s-au acoperit nici cele două posturi de inginer electroenergetică din care unul cu curs de sănătate şi securitate în muncă, se mai recrutează un inginer textilist dar şi un inginer proiectare.

Ar mai fi pe piaţă un loc de muncă pentru un inginer automatist, un alt post este pentru un inginer sistem software şi nu se acoperă de mai mult timp un post de topograf. De la începutul pandemiei a scăzut cererea de confecţioneri, dar acum a reapărut cererea şi la Roman se caută 43 de confecţioneri textilişti şi 10 operatori confecţioneri industriali.

Angajatorii din zonă mai au nevoie de constructori acoperişuri, montatori izolaţii, fierari betonişti, dar şi agenţi de vînzări, casieri, electricieni, lucrători comerciali, patiseri, preparatori sau recepţioneri marfă. La Tîrgu Neamţ nu se acoperă de luni bune de zile cele două posturi pentru licenţiaţi, unul calificat în ocupaţia de medic veterinar şi unul pentru un inginer zootehnist.

În zonă se mai rectutrează tehnician veterinar, tîmplari manuali, rectificatori, vălţarim sudori sau operatori maşini de surfilat şi confecţioneri textilişti.

Citește știrea

Actualitate

Neamţ: Am intrat în zodia ploilor

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ meteorologii au emis o informare de instabilitate valabilă trei zile ■ sînt anunţate tunete, fulgere, vînt şi poate şi căderi de grindină ■ nici după acest episod nu scăpăm de instabilitate ■

După o lungă perioadă de secetă am intrat în zodia ploilor, iar meteorologii au emis o avertizare de vreme rea valabilă trei zile. Sînt anunţate descărcări electrice, vînt şi probabile căderi de grindină.

Nici după acest episod nu scăpăm de instabilitate, care se va menţine toată săptămîna, dar şi la început de iunie. Informarea meteorologică a intrat în vigoare de pe 25 mai, de la ora 12:00 şi este valabilă pînă miercuri, 27 mai, la ora 23:00.

„În intervalul menţionat, în cea mai mare parte a ţării vor fi perioade cu instabilitate atmosferică accentuată. Aceasta se va manifesta prin averse, descărcări electrice, intensificări de scurtă durată ale vîntului, vijelii şi căderi de grindină. Ploile vor avea şi caracter torenţial, iar în intervale scurte de timp sau prin acumulare, cantităţile de apă vor depăşi 15-25 l/mp şi pe arii restrînse 30-40 l/mp.

Vremea se va menţine instabilă pe tot parcursul acestei săptămîni, în majoritatea regiunilor“, conform Administraţiei de Meteorologie. Din cauza instabilităţii şi regimul termic are de suferit, fiind anunţate valori termice sub normalul perioadei. În cea mai rece zi mai nu vor fi mai mult de 13 grade la amiază.

În schimb, nu va fi prea frig peste noapte. Pe 26 mai, ne putem aştepta la cer variabil şi episoade de ploaie la cel mult 15 grade în cel mai cald moment al zilei. Condiţii de precipitaţii vor fi şi după lăsarea întunericului, cînd mercurul din termometre nu trece de pragul de 9 grade.

Ceva mai bine din punct de vedere termic va fi pe parcursul zilei de miercuri, 27 mai, cînd se vor înregistra 17 grade. Trebuie să ne aşteptăm la ploaie atît ziua, cît mai ales după lăsarea întunericului, cînd se vor înregistra 10 grade. Chiar dacă joi, 28 mai, nu mai sîntem sub avertizarea meteo de ploi, sînt anunţate ploi intense la cel mult 16 grade.

Pare că ploile se opresc peste noapte, cînd minima saltă la 12 grade. Cea mai rece şi mai urîtă zi se anunţă a fi cea de vineri, 29 mai, cînd continuă să plouă slab. Dacă meteorologii au dreptate în miezul zilei termometrele vor indica numai 13 grade, valoare comparabilă cu cea care se va înregistra peste noapte, 11 grade.

Nu scăpăm de ploi nici în week-end, iar sîmbătă, 30 mai, sînt anunţate averse după amiază. Maxima zilei va fi de 16 grade, iar noaptea aduce o minimă de 11 grade. În ultima zi a lui Florar nu vedem soarele şi plouă slab la cel mult 17 grade. Precipitaţii sînt anunţate şi la început de Cireşar.

Citește știrea

Trending