Publicitate

Ultima replică a operei „Paiaţe“ a lui Leoncavalo şi modul în care teatrele italiene anunţau sfârşitul spectacolelor lor, s-a rostit virtual sâmbătă seara, târziu, în Piaţa Turnului, şi la „Vacanţele muzicale la Piatra Neamţ“, 2018, ediţia 45. Cortina a căzut peste întregul eşafodaj de fapte şi evenimente, construit cu migală şi eforturi cu totul şi cu totul deosebite, din respect pentru tradiţia culturală a locurilor, pentru actul artistic şi nu mai puţin pentru public. Din capul locului şi fără a afişa un entuziasm nejustificat, trebuie să spunem că actuala ediţie se înscrie printre marile reuşite, artistice şi organizatorice şi este rodul unor eforturi deosebite pe care, de cele mai multe ori, spectatorul obişnuit nu le cunoaşte şi, ca atare, nu le ia în seamă şi nu le preţuieţte la adevărata lor valoare. Dimpotrivă, întotdeauna există semeni grăbiţi (nu puţini) să dea cu tifla unor manifestări de acest gen („ei, ce mare scofală?!?“), motiv pentru care suntem datori să oferim tuturor celor de bună credinţă doar câteva date statistice de esenţă, documente indubitabile: au fost prezente 8 ansambluri, dintre care: 3 orchestre simfonice (Filarmonica „Moldova“, orchestra Operei Naţionale şi orchestra Universităţii Naţionale de Arte „George Enescu“); două corale („Gavriil Musicescu“ şi „Cantores Amicitiae“ ; un ansamblu cameral („Pro Musica Academica“) ; o orchestră folclorică („Folclor“ a Filarmonicii Naţionale „Serghei Lunchevici“ din Chişinău); un ansamblu de dansuri populare („Hora“ din Chişinău); pe scenele festivalului au evoluat 379 de artişti: solişti, instrumentişti, cadre didactice, studenţi, elevi; în cele şapte zile s-au derulat douăsprezece spectacole; evenimentele artistice au avut loc în sala mare a Teatrului Tineretului şi Piaţa Turnului, în aer liber; pentru sală, audienţa cea mai mare a aparţinut concertului inaugural, al Filarmonicii „Moldova“ şi al corului „Gavriil Musicescu“; pentru manifestările în aer liber, cel mai mare număr de spectatori s-a consemnat la spectacolul folcloric oferit de artiştii din Chişinău, la concertul Loredanei şi spectacolul final al Elenei Moşuc şi Bogdan Mihăilescu. Simplul enunţ al acestor date ne oferă o idee despre amploarea festivalului şi despre efortul organizatoric. A fost un număr mare de participanţi cărora le-a fost asigurat transportul şi hrana, care au trebuit aşteptaţi, îndrumaţi, parte din ei cazaţi şi parte onoraţi material, ceea ce nu este nici simplu, nici uşor. Asemenea evenimente de anvergură şi, mai ales, care sunt menite să dureze, să continue, se cer analizate, pentru că de fiecare dată este vorba de o experienţă inedită din care avem ce reţine şi învăţa, din dorinţa de progres şi constantă creştere valorică. De la sine înţeles că spectatorul este interesat mai ales de Programul care îi este oferit. Din acest punct de vedere, suntem datori să spunem că programul întregului festival a fost susceptibil să satisfacă orice gust, a fost complex şi variat şi a interesat genuri foarte diferite, fie că a fost vorba de muzica simfonică şi de operă, de muzica instrumentală şi populară, de jazz sau chiar de divertisment, cu o menţiune specială pentru opera pop-rock, un gen care prinde din ce în ce mai mult teren şi auditoriu. Ar fi greu de realizat o scalarizare valorică a tuturor evenimentelor, ca şi a celor care le-au susţinut, le-au dat viaţă, pentru că, preferinţele şi gusturile nu sunt identice şi fiecare spectator are propriile criterii de judecată, în raport cu personalitatea şi pregătirea sa. Dar nota generală a tuturor prestaţiilor a fost calitatea şi valoarea, fără a putea remarca improvizaţii nefericite, lipsă de pregătire şi superficialitate sau kitsch, manifestări de prost gust, care uneori se strecoară în aria unor evenimente de amploare. De la sine înţeles că ponderea cea mai mare de implicare în organizarea festivalului a aparţinut Centrului de Cultură şi Arte „Carmen Saeculare“ şi directorului festivalului, economist Carmen- Elena Năstase, cu menţiunea că Centrul nu este o instituţie de impresariat artistic şi nu dispune de un colectiv numeros. El a fost sprijinit de Teatrul Tineretului şi de Liceul de Artă „Victor Brauner“, ca şi de Consiliul Judeţean (principalul finanţator), de Consiliul Local şi susţinut de parteneri media, societăţi comerciale care au sponsorizat manifestarea şi nu în ultimul rând de doamna conf. dr. Mihaela Spiridon, director artistic al festivalului, căreia i-a revenit responsabilitatea artistică şi de care s-a achitat în mod onorabil. Indiferent de partea de contribuţie personală, organizatorii şi toţi cei care au sprijinit ultima ediţie a „Vacanţelor muzicale…“ merită toate felicitările, mulţumirile şi recunoţtinţa noastră. Să fie încredinţaţi că eforturile lor nu au fost inutile şi că au realizat un eveniment de valoare şi de înaltă ţinută.

*Spectacolul s-a terminat!

Comentarii Facebook
loading...

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.