Contactează-ne

Actualitate

Jazz şi muzică veche la Vacanţe muzicale

Știre publicată în urmă cu

în data de

Ediţia 2019 a festivalului Vacanţe Muzicale la Piatra Neamţ propune pentru astăzi, 4 iulie, o întilnite cu două ansambluri de marcă din viaţa muzicală a ţării. De la ora 19.00, pe scena Teatrului Tineretului, Ansamblul Muzica Viva propune melomanilor un inedit program intitulat Classic Meetz Jazz. Apoi, de la ora 21.00, pe platoul de la Curtea Domnească va urca Ansamblul de muzică veche Codex, braşovenii pregătind Dialoguri între muzica veche transilvăneană şi europeană. După cum se ştie, accesul melomanilor la cele două evenimente este liber.

Muzica Viva

Ansamblul Muzica Viva este format din Andreea Butnaru – pian Florin Mitrea – violoncel, Andrei Theodoru – clarinet şi Fernando Mihalache – acordeon. În programul din această seară de la Piatra Neamţ vor fi arii compuse de George Gershwin – Trei preludii (aranjament Ioan Dobrinescu), Nino Rota – Trio pentru pian, clarinet şi violoncel, Richard Galliano – Billie şi Giselle pentru acordeon solo, Fazil Say – Black Earth şi Jazz Fantasy on Mozart pentru pian solo şi Astor Piazzolla – Istoria Tango-ului (aranjament Ioan Dobrinescu). Classic meets Jazz este în fapt un periplu exotic prin muzica a trei continente, cu ritmuri fierbinţi şi armonii exotice, ce vor prinde viaţă pe instrumente clasice, într-un spectacol inedit, live. Ansamblul a fost fondat în 2005 de către pianista Andreea Butnaru şi violoncelistul Florin Mitrea, fiind gîndit, conceput şi realizat ca o manifestare dinamică a muzicii camerale clasice. Pasiunea pentru muzica de cameră a dat naştere, de-a lungul celor mai bine de zece ani de la înfiinţare, unor proiecte de succes realizate în ţară şi în străinătate. Printre ele se numără CD-ul O călătorie spre Secolul al XX-lea (2017), producţie cu cele mai bune recenzii ale anului în Actualitatea Muzicală, recitalul Brahmsiana (2008), spectacolul sincretic De ce îl iubim pe Eminescu (2016-2017), proiectul de mare anvergură profesională Beethoven – Integrala trio-urilor cu pian (2011-2012) şi Dialoguri musicale (2013-2015). În 2013, Musica Viva a fost unul din ansamblurile selectate de BBC Radio Classic să reprezinte Ziua României în transmisiunile Uniunii Europene de Radio, iar în 2017 se număra printre artiştii invitaţi la Festivalul George Enescu.

Andreea Butnaru şi Florin Mitrea, fondatorii Mizica Viva

Cu un palmares bogat la concursuri naţionale şi internaţionale, Andreea Butnaru este cîştigătoare a unor prestigioase burse şi selecţii, printre care DAAD Stipendium şi Kyoto International Music Festival. Pianista a cîntat pe importante scene din România, Germania, Cehia, Belgia, Ucraina şi Japonia, a avut numeroase apariţii la posturi de radio şi televiziune – TVR, BBC Classic, Radio România Cultural, Radio România Muzical, Radio România Internaţional şi a susţinut concerte transmise în direct pe canale audio-video din Europa şi din Canada. Andreea Butnaru a iniţiat şi creat numeroase tematici concertistice şi camerale, împletite cu repertorii atît clasice cît şi inedite, aducînd pe scenele româneşti un număr important de prime audiţii, precum şi spectacole în care muzica se împleteşte cu textul, mişcarea scenică, arta plastică. Este iniţiatoarea concertelor camerale grupate sub tematica ansamblului, precum şi a recitalurilor educative numite Dialoguri cu Muzică, spectacole cu muzică şi povestiri care au adus pe scena Conservatorului din Bucureşti un număr din ce în ce mai mare de auditori. În 2008, Andreea Butnaru împleteşte armonios activitatea solistică şi pe cea de creator al Ansamblului Musica Viva cu pedagogia, în calitate de lector la Universitatea Naţională de Muzică. Pentru activitatea profesională şi pentru promovarea şi susţinerea valorilor noastre muzicale pe scenele lumii, pianista a primit titlul de Artist de Onoare al României, decernat în 2005, cu ocazia participării sale la Festivalul George Enescu de la Berlin. „Tonul cald, pasional şi strălucitor“ şi „virtuozitatea în slujba actului artistic“ sînt, în opinia criticului Doru Popovici, o parte din calităţile interpretative ale violoncelistului Florin Mitrea. Este membru al Orchestrei Naţionale Radio, ca de şef de partidă la violoncel şi, graţie talentului şi ţinutei profesionale, a fost invitat să reprezinte România la Paris, în cadrul evenimentelor organizate de UNICEF şi Kyoto, la Expo 2005. Violoncelistul a susţinut recitaluri în România, Germania, Italia, Spania, Cehia şi Japonia, fiind premiat în ţară, dar şi în afara ei, solo şi în formaţii camerale. Printre reuşitele sale solistice se numără colaborarea cu dirijori şi muzicieni importanţi ai momentului. Florin Mitrea este co-organizator în realizarea cu succes a conceptului Musica Viva şi unul dintre artiştii care se implică activ în educarea noii generaţii de muzicieni.

Andrei Teodoru şi Fernando Mihalache

Şcolit la Conservatorul din Bucureşti, la clasa profesorului Valeriu Bărbuceanu, laureat al Concursului Internaţional Jeunesses Musicales, este clarinetist solist al Orchestrei Naţionale Radio, continuînd o tradiţie de familie. Solist pe mai multe scene din România, Italia, Elveţia, el e fondatorul cvartetului de clarinete Konik şi unul dintre iniţiatorii de proiecte camerale inedite. Colaborează cu artişti din multe domenii, realizînd împreună spectacole teatrale sau sincretice, iar această curiozitate pentru sonorităţi inedite îl apropie atît de mult de conceptul Musica Viva, încît a devenit un membru de bază al ansamblului, concepînd deja mai multe tematici concertistice (Brahms, Schumann, Piazzolla, Gershwin) şi inedite (Haydn- trio-urile cu clarinet). Fernando Mihalache este unul dintre puţinii acordeonişti români cu o prezenţă constantă pe multe scene din ţară şi străinătate, într-o varietate de genuri artistice, de la spectacole muzicale sau de jazz, concerte, la recitaluri solo si camerale. În 2014 înfiinţează prima clasă de acordeon la Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti. Este invitat în ansamblurile Traffic Strings şi Maxim Quartet, proiecte cu care participă în festivaluri de prestigiu precum: Festivalul George Enescu, European Weeks Festival in Passau ori Festival of Ierusalim. Alături de vibrafonistul Alexandru Anastasiu fondează un ansamblu de anvergură – Accord Vibes (acordeon, vibrafon şi contrabas) cu care susţine mai multe recitaluri şi turnee şi înregistrează două compact discuri: Just Musette (2013), Just Tangou (2016). La Festivalul Săptămîna Internaţională a Muzicii Noi 2017 susţine în primă audiţie românească, alături de Orchestra de camera Radio, Concertul pentru Acordeon şi Anasamblu de Cameră de Aurel Stroe. În septembrie 2018, în cadrul tuneului naţional Muzica Palatelor României, prezintă primul proiect solo – De la Bach la Galliano la acordeon şi bayan.

Ansamblul Codex

Ansamblul Codex va prezenta la Piatra Neamţ, în cadrul spectacolului intitulat Dialoguri între muzica veche transilvăneană şi europeană, muzică din Franţa, Spania, Italia, Transilvania şi dansuri valahe din Europa de Est. A luat fiinţă în 1996, avînd în componenţă profesori şi studenţi ai Facultăţii de Muzică a Universităţii Transilvania Braşov. S-a axat pe cercetarea muzicii culte din Transilvania şi Europa de Est, precum şi a altor surse care au tangenţă cu aceasta. Membrii formaţiei s-au specializat în cadrul cursurilor de măiestrie interpretativă barocă din marile centre muzicale europene: Innsbruck, Utrecht, Karlsruhe, Basel, Budapesta. Repertoriul formaţiei cuprinde muzică veche din Transilvania secolelor XVI-XIX (Reilich, Sartorius, Honterus, Codicele Caioni, manuscrisul din Sfîntu Gheorghe, manuscrisul lui Stephanus Martonffy), muzică din Europa Centrală şi de Est, muzică barocă timpurie, franceză, italiană şi germană. Spectacolele şi concertele Ansamblului Codex se bazează pe cercetările efectuate de dr. Filip Ignác Csaba, directorul artistic al ansamblului care are o prezenţă permanentă în viaţa muzicală de muzică veche din ţară şi peste hotare. În 2015 a colaborat la concertul de deschidere al Festivalului George Enescu, alături de Corul Naţional Madrigal. Formaţia a susţinut numeroase concerte: Braşov, Bucureşti, Tîrgu Mureş, Focşani, Sighişoara, Miercurea Ciuc, precum şi în Spania, Italia, Franţa şi Ungaria. A realizat înregistrări cu muzică veche din Transilvania în Studioul Radio Tîrgu Mureş şi în Studioul Radiodifuziunii Române Bucureşti. Componenţa ansamblului: Ignác Csaba Filip (flaute) – director artistic, László Kovács (fidulă, vioară), Éva Kovács (rebec), Csaba Adorján (fidulă, violă), Zsombor Lázár (fidulă bas, violoncel, cobză), Árpád Szţgyör (voce, contrabas, gardon, viola da gamba), Éva Szabó (flaute, percuţie).

Citește știrea
Postează comentariu

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Actualitate

Monografie Baza Hipică din Piatra

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ lansarea cărţii „Baza Hipică Virgil Bărbuceanu. Monografie 1986 - 2019“, al cărui autor este profesorul Costache Lupu, a avut loc la finalul săptămînii trecute ■ „Fără o mobilizare a cît mai multor prieteni şi susţinători nu era posibilă apariţia Bazei Hipice în peisajul municipiului Piatra Neamţ şi nici menţinerea acesteia în funcţiune“, a precizat preşedintele Scubului Sportiv Ecvestru ■

Asociaţia Club Sportiv Ecvestru Piatra Neamţ a organizat, la finele săptămînii trecute, lansarea cărţii „Baza Hipică Virgil Bărbuceanu. Monografie 1986 – 2019“, de profesorul Costache Lupu, preşedintele Clubului Sportiv Ecvestru din oraşul de sub culmile Pietrica şi Cozla.

Volumul, care a apărut, recent, la Editura Sensul, a fost lansat pe 10 iulie 2020, în aer liber, pe terasa camping-ştrand La Gotcu de lîngă Baza Hipică. Printre cei care au vorbit despre noul volum dar şi despre autor s-au numărat Vasile Cuptor, Vasile Pop Silaghi, Constantin Cocea, Ion Rotaru, Adrian Alexa, Liviu Bumbu, Tudorel Radu, Ionuţ Cucoară, Mihai Hanganu, Georgică Ştefan, Laurenţiu Dulamă şi Ion Asaftei.

„Mi se oferă şansa de a aduna în paginile prezentei lucrări momente importante care au marcat construirea, inaugurare şi activitatea Bazei Hipice Virgil Bărbuceanu din Piatra Neamţ. Apariţia cărţii reprezintă o mărturie a recunoştinţei noastre faţă de curajul şi eforturile depuse de autorităţi, oameni providenţiali, de întreaga comunitate care au reuşit să înalţe şi să menţină în funcţie unul din cele mai importante obiective de interes sportiv naţional şi internaţional. (…) Ideea care străbate ca un fir roşu întreaga monografie este că, fără solidaritate, fără o mobilizare a cît mai multor prieteni şi susţinători nu era posibilă apariţia Bazei Hipice în peisajul municipiului Piatra Neamţ şi nici menţinerea acesteia în funcţiune. (…)

Înclinîndu-mă din nou în faţa truditorilor în ale sportului ecvestru, garantez că ne vom menţine la înălţimea aşteptărilor“, a precizat profesorul Costache Lupu în „Cuvînt înainte“ al monografiei.

Citește știrea

Actualitate

Razie pe la hoţii de curent din Speranţa

Știre publicată în urmă cu

în data de

În urma unei acţiuni a oamenilor legii din Neamţ, ce a avut loc pe 10 iulie, în cartierul Speranţa din Piatra Neamţ, au fost probate două infracţiuni de furt de energie electrică şi executarea sau folosirea de instalaţii clandestine în scopul recordării directe la reţea sau pentru ocolirea echipamentelor de măsurare.

Totul s-a întîmplat în intervalul orar 06:00 – 11:30, cînd poliţiştii Serviciului de Ordinel Publică, împreună cu colegi din cadrul Poliţiei Piatra Neamţ, Biroul Rutier, Serviciul Criminalistic, jandarmi din Neamţ şi Bacău, însoţiţi de specialişti ai Delgaz Grid, Evidenţa Populaţiei şi din cadrul Primăriei Piatra Neamţ au descins la Speranţa, pentru depistarea celor care sînt branşaţi illegal la reţeaua electrică din zonă.

„Cu ocazia verificării legalităţii la sistemul de distribuţie a energiei electrice şi alimentării cu energie electrică s-au constatat în flagrant delict două infracţiuni conform art. 228, alin. 1 şi 3 din Codul penal şi art. 92, alin. 2 din Legea 123/2012“, conform unui comunicat al Poliţiei Neamţ.

Au mai fost identificate patru persoane care au fost puse în legalitate pe linie de evidenţa populaţiei. Au fost aplicate 5 sancţiuni contraveneţionale conform OUG 97 din 2005, în valoare de 400 de lei. Faţă de două persoane poliţiştii continuă cercetările sub aspectul comiterii infracţiunii de furt de energie electrică.

La acţiune au participat şi mascaţii din cadrul Serviciului pentru Acţiuni Speciale.

Citește știrea

Actualitate

Klaus Iohannis a făcut, în sfârşit, primul pas din proiectul „Pentru o Românie normală“

Știre publicată în urmă cu

în data de

Autor

Miercuri 8 iulie a fost o zi de infarct pentru majoritatea românilor. Nu pentru că s-a înregistrat nefericitul record privind declararea a celor 555 de infestaţi cu coronavirus.

Am fost avertizaţi că preşedintele nostru va face o declaraţie. Majoritatea dintre cei avertizaţi erau dispuşi să parieze că, în contextul vârfului pandemiei, discursul prezidenţial va începe cu un atac la jugulara PSD-ului, a Curţii Constituţionale, a Avocatului Poporului şi a Parlamentului.

Este previzionabilă consecvenţa preşedintelui Klaus Iohannis în lansarea acestor atacuri, indiferent dacă este vorba despre Justiţie, despre pandemie sau despre Catedrala Neamului. Spre şocul majorităţii cetăţenilor care l-au ascultat, mesajul preşedintelui nu a conţinut nici o virgulă, care să zgârie măcar ceva sau pe cineva de data aceasta. Discursul prezidenţial a fost, pentru prima oară, un apel la concordie naţională. A vorbit despre necesitatea dialogului între partidele politice, între Parlament şi Guvern, între instituţiile statului. Discursul său a vrut să marcheze îngroparea securii războiului româno -român, abandonarea pandemiei urii şi descurajarea politizării oricărui pârţ, indiferent cine îl trage.

La o oră după declaraţia preşedintelui, a vorbit şi premierul Ludovic Orban. Spre deosebire de Klaus Iohannis, Ludovic Orban a încremenit în predictibilitatea discursului său, ţinând-o langa cu autovictimizarea sub presiunea PSD-ului, a CCR-ului, a Avocatului Poporului şi a Parlamentului, care l-ar împiedica sistematic în opera sa măreaţă de scoatere a României din colaps medical şi economic.

Orban şi-a încheiat apoteotic discursul, lansând apelul către români de a nu respecta deciziile Curţii Constituţionale. Şocaţi la rândul lor de diferenţa de abordare dintre Iohannis şi Orban, ziariştii l-au întrebat pe Preşedinte, cum traduce apelul premierului subaltern. Răspunsul preşedintelui Iohannis ne-a băgat şi mai mult în ceaţă. Acesta s-a delimitat de discursul premierului, precizând că acesta are o abordare strict personală, care îl priveşte. În traducere liberă, o să-l coste.

O să-l coste o moţiune de cenzură pe care Klaus Iohannis nu o contestă. După cum nu contestă acum nici decizia CCR, privind modalitatea neconstituţională prin care Guvernul Orban a realizat carantinarea, izolarea şi internarea persoanelor sănătoase, asimptomatice sau bolnave. Orban şi-a justificat atacul la adresa CCR susţinând public că aceasta este agentură a PSD- ului şi că decizia dată este opera incontestabilă a acestui partid.

După mintea lui Orban, şi cei trei judecători ai Curţii, numiţi de preşedinţie, au devenit peste noapte agenţi pesedişti. Noaptea minţii.

O tâmpenie: să bagi Constituţia în carantină

Decizia CCR nu a negat pandemia şi efectele ei, ci a stabilit, ce era la mintea cocoşului. Anume că izolarea, internarea obligatorie şi carantina nu se stabilesc prin ordin de ministru, ci prin lege. Aşa spune „Sfânta Constituţiune“. În şedinţa de luni 6 iulie, Guvernul Orban a catadixit, în sfârşit, să bage în legalitate carantina, izolarea şi internarea obligatorie, producând un proiect de lege pe care marţi, 7 iulie, l-a înaintat Parlamentului pentru a fi aprobat şi pus în acord cu Decizia CCR.

Până pe 7 iulie, Guvernul Orban, în aroganţa sa, credea că-i este permisă orice încălcare a drepturilor omului şi că pandemia îl dezleagă de dependenţa constituţională faţă de Parlament. Faptul că Decizia CCR a lăsat autorităţile sanitare fără unele pârghii de control direct asupra populaţiei nu se datorează nimănui altcuiva decât Guvernului Orban, care, în nesăbuinţa sa, a băgat în carantină şi Constituţia, odată cu românii. Constituţia nu permite să te închini la un ordin de ministru, ca la o lege.

Este o tâmpenie, să susţii că CCR a făcut un joc politic. CCR nu a făcut decât ceea ce trebuia să facă. Să atragă atenţia lui Ludovic Orban că încalcă Constituţia. Fie şi numai pentru aceasta, Ludovic Orban trebuia schimbat din funcţie. A fost o mizerie că, de pe 16 martie şi până în prezent, Guvernul Orban a fost lăsat să guverneze cu muşchiul, nu cu creierul. Recentul gest nesăbuit al lui Orban, de a cere populaţiei să nu respecte deciziile CCR, este bomboana de pe coliva funcţiei de premier. Ludovic Orban credea că, dacă lui Klaus Iohannis ia mers să dea cu CCR de pământ, de câte ori se întorcea răvăşit de la Sibiu, îi va merge şi lui la fel. Omeneşte, Orban este de înţeles.

Iohannis nu a păţit niciodată nimic încălcând Constituţia, deşi remediul este suspendarea din funcţie. Lălăiala fudulă a Guvernului Orban a făcut ca România, odată cu introducerea unor relaxări, să treacă inerent şi pragul cazurilor de infectare, în condiţiile lipsei legislaţiei constituţionale aferente. Gândirea guvernanţilor noştri şi-a avut izvor de undeva, din zona turului pantalonilor, internând obligatoriu pe asimtomatici COVID-19 şi lăsând bolnavii non-covid să zacă pe dinafara spitalelor.

Decizia CCR a intrat în vigoare pe 2 iulie, când au început externările la cerere. După cinci zile, pe 8 iulie, în România s-a înregistrat un nou vârf, de 555 infectaţi. Care este legătura dintre acest vârf şi Decizia CCR? Legătura este doar în capul lui Ludovic Orban, care se numeşte manipulare electorală.

Primarului romaşcan, liberalului Micu Lucian, i se normalizează calea spre un nou mandat

În luna aprilie, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a stabilit că, în perioada 2012-2016, actualul primar al Romanului, Micu Lucian, a ocupat funcţia de viceprimar, aflându-se într-o totală stare de incompatibilitate, fapt sesizat de Agenţia Naţională de Integritate. Incompatibil fiind, acesta nu ar mai fi avut dreptul să candideze, în 2016, pentru funcţia de primar, pe care de altfel a şi obţinut-o.

Consilierii municipali ai Romanului au gândit un soi de recurs în casaţie, după mintea lor, sub forma unei hotărâri de consiliu local, cu care au sperat să anuleze efectul imediat şi normal al deciziei ICCJ. Cei 20 de consilieri care au votat magistrala hotărâre ar trebui să nu mai primească mandat de încredere, pentru un nou mandat. Printre cei 20 de consilieri votanţi sunt şi şase consilieri PSD, care au fost suspendaţi din calitatea de membri ai partidului. Frecţie la un picior de lemn. Ar fi trebuit daţi afară din partid, nu atât pentru blatul lor, cât mai ales pentru amatorismul legislativ, cu iz penal, de care au dat dovadă.

Efectul NORMAL şi imediat, al deciziei ICCJ, era ca mandatul primarului să înceteze imediat prin simpla formalitate de semnare de către prefect a ordinului de încetare a mandatului. Cu atât mai NORMAL cu cât prefectul George Lazăr este jurist de profesie şi a mai fost pe această funcţie vreo 13 luni, în 2013 – 2014, când bănuiesc că a deprins primele taine ale funcţiei.

În noaptea unor cuţite lungi, din 11 decembrie 2019, Guvernul Orban a destituit 30 de prefecţi, ocazie cu care a fost reînnoit şi mandatul domnului Lazăr, a cărui activitate de membru PNL a încetat tot atunci. La a doua înscăunare ca prefect, George Lazăr promitea cetăţenilor nemţeni că „voi fi foarte transparent în luarea deciziilor“. Deoarece incompatibilitatea dovedită a primarului Micu Lucian atrage după sine şi interdicţia de a mai candida pentru vreo funcţie în administraţia publică, prefectul Lazăr nu se grăbeşte cu eliberarea din funcţie a acestuia.

Se profită şi de faptul că legea permite lungirea procedurii de punere în aplicare a deciziei ICCJ până la 6 luni. Adică, alegerile din septembrie îl pot găsi pe Micu Lucian pe funcţie, pentru a organiza propria alegere. Una este ca Micu Lucian să candideze pentru un nou mandat, de pe funcţia de primar şi cu totul alta este ca atunci să fie un simplu cetăţean. Domnul prefect, din înţelepciunea sa juridică, ne previne că interdicţia lui Micu Lucian s-ar putea să fi fost prescrisă, cântând astfel în struna consilierilor romaşcani.

Se înscăunează în „normalitatea“ promisă, tendinţa de a fi contestate deciziile instanţelor, a ICCJ-ului şi a CCR-ului. Toată transparenţa prefectului se rezumă la declaraţia lui că „nu ne grăbim, trebuie să ne asigurăm că luăm cea mai bună decizie în cazul primarului Lucian Ovidiu Micu“.

Păi, parcă ştiam că decizia a luat-o Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie. Domnul prefect poate doar să ia notă de această decizie. În acest context, nu-mi rămâne decât să caut noile înţelesuri ale termenului de „normalitate“.

Citește știrea

Trending