Contactează-ne

Prima pagină

Infecţii respiratorii, mii. Ce-i de făcut?

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ 14 nemţeni au făcut gripă, iar 2.051 au fost la medic din cauza infecţiilor respiratorii ■ 405 copii au avut pneumonii ■ la nivel naţional sînt 29 de decese din cauza gripei ■ medicii vin cu recomadări utile ■ răcelile simple nu trebuie confundate cu gripa ■ mijlocul cel mai eficient de combatere rămîne vaccinarea ■

În săptămîna de supraveghere epidemiologică 14-20 ianuarie, numărul infecţiilor respiratorii a fost, din nou, foarte ridicat, ca şi cel al pneumoniilor, înregistrîndu-se mai multe cazuri de gripă. „Pentru săptămîna 14-20 ianuarie de supraveghere epidemiologică numărul total de cazuri de infecţii respiratorii acute a fost de 2.051, cu un număr de 45 de internări, manifestînd o tendinţă de creştere faţă de cele din săptămîna precedentă, cînd s-au înregistrat 1.505 cazuri cu 22 bolnavi internaţi. Numărul de pneumonii raportate a fost de 405 cu un număr de 138 internări faţă de 435 cu 100 de internări, realizate săptămîna precedentă. Ratele de incidenţă cele mai cele mai crescute pentru infecţiile respiratorii acute se înregistrează la copii între 2-4 ani, iar pentru pneumonii la grupa de vîrstă zero-un an. S-au înregistrat 14 cazuri compatibile cu diagosticul de gripă. Toate aceste cazuri sînt în zona arondată Spitalului Municipal de Urgenţă Piatra Neamţ. Pînă la data de 20 ianuarie au fost vaccinate pe teritoriul judeţului Neamţ un număr de 33.990 persoane din grupele de risc, care au primit vaccin distribuit gratuit de către Ministerul Sănătăţii. La nivelul Neamţului mai există în stoc un număr de 810 doze de vaccin gripal. A fost recoltată o probă pentru un caz clinic compatibil cu diagnosticul de gripă. Din cauza creşterii numărului de infecţii respiratorii acute şi declarării debutului sezonului gripal facem apel către populaţie pentru aplicarea, cu rigurozitate, a recomandărilor specialiştilor pentru evitarea îmbolnăvirilor şi a răspîndirii virusului gripal”, a declarat medicul Mirela Grădinaru, purtător de cuvînt al Direcţiei de Sănătate Publică Neamţ. La nivel naţional, gripa se răspîndeşte cu repeziciune în ţară şi pe 23 ianuarie 2019, s-a mai înregistrat un deces, astfel că numărul morţilor a ajuns la 29. Medicii trag un semnal de alarmă şi vin cu sfaturi utile pentru a se evita răspîndirea virusului. „Datorită creşterii numărului de infecţii respiratorii acute şi declarării debutului sezonului gripal facem apel către populaţie pentru aplicarea cu rigurozitate a mai multor recomandări pentru evitarea îmbolnăvirilor şi a răspîndirii virusului gripal“, se arată într-un comunicat al Direcţiei de Sănătate Publică Neamţ. Specialiştii se referă la faptul că trebuie să consultăm medicul de familie pentru simptome care sugerează gripa şi care poate stabili o eventuală indicaţie pentru spitalizare. Se recomandă consultarea medicului în cazul oricăror simptome care sugerează gripa: febră sau stare febrilă cu frisoane, tuse, dureri în gît, nas înfundat sau guturai, dureri musculare, dureri de cap, oboseală, vărsături şi diaree. Este necesară izolarea voluntară la domiciliu a persoanelor care prezintă simptomatologie asemănătoare gripei, precum şi evitarea aglomeraţiilor, evitarea contactului cu persoanele bolnave, păstrarea distanţei de cel puţin un metru faţă de persoanele bolnave care tuşesc sau strănută. Se mai recomandă respectarea etichetei tusei şi strănutului (folosirea batistelor de unică utilizare sau tuse/strănut la nivelul părţii interne a articulaţiei cotului, precum şi aruncarea batistelor de unică folosinţă la coşul de gunoi după utilizare; spălarea frecventă, cu apă caldă şi săpun, a mîinilor după ce stranutăm, tuşim, ne suflăm nasul şi înainte de a mînca, în vederea reducerii răspîndirii virusului; creşterea rezistenţei generale a organismului prin consumul alimentelor bogate în vitamina C (fructe, legume); aerisirea încăperilor (săli de clasă, dormitoare); îmbrăcăminte corespunzătoare sezonului; evitarea staţionării în frig timp îndelungat; purtarea echipamentului de protecţie adecvat (măşti, mănuşi, halate) de către vizitatori şi personalul medical. Cea mai eficientă formă de evitare a îmbolnăvirii rămîne vaccinarea antigripală. Criteriile clinice de depistare a bolii de tip gripal (ILI) sînt debut brusc al simptomelor şi cel puţin unul din următoarele patru simptome sistemice: febră sau stare febrilă, stare generală proastă, cefalee, mialgii şi cel puţin unul din următoarele trei simptome respiratorii: tuse, dureri în gît, dispnee. Infecţiile respiratorii acute (IRA) se caracterizează prin debut brusc al simptomelor şi cel puţin unul din următoarele patru simptome respiratorii: tuse, dureri în gît, dispnee şi coriză. Sînt şi criterii de laborator care se caracterizează prin izolarea virusului gripal dintr-un produs biologic, detectarea acidului nucleic al virusului gripal într-un produs biologic, identificarea antigenului virusului gripal prin imunofluorescenţă directa într-un produs biologic sau detectarea anticorpilor specifici: serologie pozitivă pentru virusul gripal A sau B prin creşterea de minimum patru ori a titrului de anticorpi.

Citește știrea
Advertisement
loading...
Postează comentariu

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Eveniment

Neamţ: Accident cu două victime. Trafic blocat

Știre publicată în urmă cu

în data de

Un accident rutier soldat cu două victime după coliziunea dintre un autoturism şI o autoutilitară a avut loc vineri, 16 august, în localitatea Dobreni. Conform primelor informaţii oferite de reprezentanţii IPJ Neamţ, traficul este blocat. “Accident rutier pe DN 15 C, în localitatea Dobreni. Coliziune între un autoturism și o autoutilitară, două victime. Trafic blocat”, au transmis cei de la IPJ Neamţ. Tot vineri a mai avut loc un accident rutier soldat cu o victimă pe strada Gara Veche din Piatra Neamţ. “Din primele cercetări efectuate de polițiștii rutieri din cadrul Poliției municipiului Piatra Neamț a reieșit că, în timp ce un bărbat, de 47 de ani, din Țibucani, conducea o autoutilitară pe strada Gara Veche din Piatra Neamț, a efectuat manevra de depășire a unei motociclete ce era staționată și nu ar fi păstrat o distanță corespunzătoare față de celălalt vehicul, moment în care brațul de calare s-a deschis, acroșînd motociclistul, în vîrstă de 45 de ani, din Zănești. În urma impactului a rezultat vătămarea corporală a motociclistului, care a fost preluat și transportat la spital pentru îngrijiri medicale. Conducătorul auto a fost testat cu aparatul etilotest, rezultatul fiind negativ. Polițistii continuă cercetările sub aspectul comiterii infracțiunii de vătămare corporală din culpă”, au transmis reprezentanţii IPJ Neamţ.

Citește știrea

Administrație

Primarii, nevoiţi să mai strîngă cureaua

Știre publicată în urmă cu

în data de

Autor

■ membrii Asociaţiei Comunelor din România au înaintat o petiţie Ministrului Dezvoltării Regionale şi Ministrului de Finanţe ■ primarii sînt nemulţumiţi de un proiect de ordonanţă prin care se impun măsuri fiscale de reducere a cheltuielilor ■ edilii susţin că unele dintre prevederile din document sînt neconstituţionale ■

Că nemulţumirea primarilor faţă de politicile fiscale ale Guvernului a ajuns la apogeu nu mai este o noutate pentru nimeni, aşa cum nu este o noutate nici faptul că luările de poziţii ale reprezentanţilor administraţiilor publice locale nu sînt luate în seamă. Înainte de rectificarea bugetară, primarii de municipii şi oraşe au ameninţat cu o serie de acţiuni de protest, dar iată că, mai nou, şi primarii de comune încep să-şi strige disperarea. Preşedintele Asociaţiei Comunelor din România (ACOR), Emil Drăghici, care este primar al comunei dîmboviţene Vulcana-Băi, a trimis o petiţie către vicepremierul Vasile Daniel Suciu, ministru al Dezvoltării Regionale şi către Ministrul de Finanţe, Eugen Orlando Teodorovici, prin care atrage atenţia că proiectul de Ordonanţă de Guvern privind reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare, de reducere a cheltuielilor, lansat în dezbatere publică, este de natură să adîncească şi mai mult criza din administraţia publică locală. „Am avut patru runde de întîlniri cu Ministrul Fiananţelor Publice. La ultima, din luna iulie, aşa cum am arătat şi în memoriul trimis celor doi miniştri, ai Dezvoltării Regionale şi ai Ministerului de Finanţe, se vede că este nevoie de o analiză concretă la nivelul fiecărei comune, pentru a se interveni cu resurse financiare în vederea bunei funcţionări a unităţilor administrativ teritoriale. La ora la care discutăm, avem 7 luni de execuţie bugetară şi mai avem doar cinci luni pînă la sfîrşitul anului. Am solicitat ca să se elaboreze un calendar pentru adoptarea bugetelor pentru anul 2020 pentru ca să nu ne trezim şi la anul cu aceeaşi situaţie ca în 2019. Nu este normal ca oraşele, comunele, municipiile să nu aibă bugetul pentru anul următor, aprobat pînă la sfîrşitul anului calendaristic. Ministerul Finanţelor a dat această ordonanţă de rectificare a bugetelor, dar rămîne să vedem măsura în care se acoperă nevoile localităţilor pînă la sfîrşitul anului. La ultima noastră întîlnire, Ministrul Finanţelor ne-a promis o nouă rectificare, prin care să se asigure resursele de funcţionare. Sperăm să fie aşa, pentru că altfel nu vom putea funcţiona, dar mai ales nu vom avea bani pentru finanţarea unor proiecte, mai ales de tipul celor europene. Avînd în vedere că ne aflăm în luna august, este nevoie de un calendar de adoptare a bugetelor, înainte de începerea campaniei electorale pentru alegerile prezidenţiale. Dacă se va suprapune elaborarea bugetului cu această campanie electorală, ne vom afla în situaţia de a nu avea la timp buget nici pentru 2020“, a declarat preşedintele Asociaţiei Comunelor din România, Emil Drăghici.

Personal cu 30% mai puţin

Preşedintele ACOR a făcut referire şi la lipsa de personal, din primăriile rurale, situaţie în care aceste unităţi administrativ teritoriale au cu 30% mai puţini angajaţi decît ar avea nevoie. „Este o situaţie care vine din 2010. La comune există un număr de personal cu 30%, chiar 40% mai mic decît cel din categoria oraşelor şi municipiilor. Această anomalie este şi mai mare în ceea ce priveşte nivelul de salarizare. La comune nivelul salariilor este cu mult mai mic decît la oraşe şi municipii, ceea ce nu este normal“, a mai spus preşedintele ACOR. Acesta mai atrage atenţia şi asupra limitării prin ordonanţă de guvern a posibilităţii de a organiza concursuri de angajare pe posturile vacante, după principiul „unu la trei“, respectiv la trei posturi devenite vacante, doar un post va mai putea fi ocupat, numai în condiţiile încadrării în cheltuielile de personal, aprobate prin buget. Preşedintele ACOR atrage atenţia celor doi miniştri privind încălcarea principiilor autonomiei locale şi chiar a Constituţiei. Un alt reproş făcut de reprezentanţii ACOR în documentul amintit este legat despre măsurile de ecomomii preconizate prin reducerea cheltuielilor cu abonamentele la telefonia fixă şi mobilă, lucru pe care aceştia îl consideră o aberaţie, în mileniul al III-lea, atrăgînd atenţia că se vor crea probleme privind respectarea datelor cu caracter personal ale angajaţilor, care vor folosi la serviciu telefoane personale şi vor crea breşe de securitate prin conectarea acestora la reţelele interne ale instituţiilor publice.

Ce-i pe la primăriile din Neamţ

Redactorii Monitorul de Neamţ şi Roman au contactat primarii a trei comune din zone diferite ale judeţului, pentru a vedea situaţia încadrărilor şi a costurilor cu mijloacele de comunicare. În zona Roman, la Săbăoani situaţia arată astfel: la 11.600 de locuitori, conform legii, primăria ar trebui să aibă 78 de posturi, or’ în prezent se lucrează cu doar 36 de funcţionari. În comuna Alexandru cel Bun, lîngă Piatra Neamţ, primarul Ioan Rotaru a precizat că la 6800 de locuitori ar trebui să aibă 35 de salariaţi, în timp ce în organigramă la ora aceasta lucrează cu doar 20 angajaţi, la care se adaugă doi şoferi care conduc microbuzul şcolar. „Aştept normele de aplicare şi după aceea vom vedea se măsuri se impun. E într- adevăr o problemă cu telefoanele, dar vom acţiona în consecinţă după intrarea în vigoare a ordonanţei“, a declarat Ioan Rotaru. La Bicaz Chei, conform declaraţiilor primarului Gheorghe Oniga, la 3.960 de locuitori cît are comuna, ar fi necesară încadrarea a 14 funcţionari, însă primăria are 11 funcţionari publici şi 10 personal contractual. „Cît despre telefoane este şi asta o problemă, pentru că nu poţi obliga un funcţionar să folosească telefonul personal la serviciu. Nu se poate renunţa la telefoane, asta e clar“, a declarat edilul şef al comunei. Şi primarul comunei Săvineşti, Daniel Horciu, declară că la 7000 de locuitori are 30 de funcţionari. Acesta susţine că va exista o problemă cu telefonia, în condiţiile în care a accesat un proiect european de introducere a reţelei de Internet gratuit în comună, dar va trebui ca din bugetul local să fie suportată contravaloarea semnalului. Preşedintele ACOR a mai menţionat că se aşteaptă publicarea în Monitorul Oficial a ordonanţei privind reducerea cheltuielilor după care se va stabili modul în care se va acţiona în teritoriu şi la nivelul Asociaţiei pe care o conduce.

Citește știrea

Prima pagină

Neamţ: Apă cu ţîrîita, pe motiv de stranieri

Știre publicată în urmă cu

în data de

Autor

■ locuitorilor comunei li se cere să nu mai folosească apa pentru a-şi uda grădinile ■ în perioada 14-21 august apa va fi furnizată cu presiune scăzută ■ primarul comunei găseşte decizia neavenită ■

Conducerea companiei judeţene Apa Serv a lansat un apel către toţi utilizatorii serviciilor sale din comuna Tămăşeni să folosească în mod raţional apa potabilă din reţeaua publică, respectiv să nu folosească apa potabilă şi pentru irigaţii, ci doar pentru băut şi igienă, pentru a se putea asigura furnizarea serviciului în condiţii normale tuturor clienţilor. „În perioada 14-21august 2019 în această comună se va furniza apă cu presiune scăzută, putîndu-se ajunge chiar la întrerupere totală. Conducerea companiei mulţumeşte pentru înţelegere clienţilor săi şi îi roagă să ţină seamă de sfaturile acesteia, ştiut fiind că în această perioadă se înregistrează şi temperaturi extrem de ridicate, care coduc la diminuarea nivelului apei din pînza freatică“, se arată în comunicatul de presă al companiei Apa Serv. Pe de altă parte, primarul comunei Tămăşeni susţine că dintr-o discuţie pe care a avut-o cu directorul Apa Serv, Vlad Angheluţă, ar fi aflat despre faptul că apa livrată comunei Tămăşeni provine din captarea de la Timişeşti, gestionată de societatea Apa Vital Iaşi, şi este furnizată în baza unui contract de livrare semnat între cele două companii. „Nemulţumirile mele şi ale cetăţenilor din comunitate sînt legate de faptul că în luna august, aşa cum se întîmplă în ultimii doi ani, nu avem presiune la apă şi de cîteva zile, mai ales după amiaza nu mai avem apă la robinete. Am purtat discuţii telefonice şi luni şi marţi cu domnul director Vlad Angheluţă şi am aflat că apa care se furnizează în comuna Tămăşeni vine din captarea de la Timişeşti, administrată de Apa Vital Iaşi, companie care nu livrează în această perioadă, în care a crescut consumul de apă, prin venirea acasă a cetăţenilor plecaţi la muncă în străinătate, întreaga cantitate necesară consumului mai ridicat. Domnul Vlad Angheluţă a purtat la rîndul lui o discuţie cu directorul de la Apa Vital care i-a spus că în această perioadă există un contract de livrare zilnică a 60 metri cubi, or’ în această perioadă consumul zilnic s-a mărit cu încă 10 metri cubi de apă, cantitate pe care Apa Vital nu o poate suplimenta. Eu nu cred că este normal aşa ceva, dar nici nu cred faptul că lumea foloseşte apa şi la udatul grădinii. Nu mi se pare normal ceea ce se întîmplă, chiar dacă ar mai fi cîte un cetăţean care udă grădina sau spală maşina. Cred însă că cele două companii ar trebui să discute între ele pentru a se putea suplimenta apa livrată, în aşa fel încît să se asigure necesarul de consum, ţinînd cont de faptul că e ruşinos ceea ce se întîmplă: să nu poată fi asigurată apa necesară. Doar nu aducem apa din Africa, ci doar de la Timişeşti, iar cu cît compania vinde mai multă apă, cu atît încasează mai mulţi bani“, a declarat Ştefan Lucaci, primarul comunei Tămăşeni.

Citește știrea

Trending