Contactează-ne

Educatie

În educaţie vor fi schimbări radicale

Știe publicată cu

în data de

■ legea care prevede învăţămîntul obligatoriu de 15 ani a fost promulgată de preşedintele Iohannis ■ grădiniţa devine şi ea obligatorie, pe grupe ■ sindicaliştii sînt sceptici ■ ministerul a lansat în dezbatere publică proiectul de BAC diferenţiat pe 4 tipuri de programe: ştiinţe, socio-umaniste, vocaţionale şi profesional ■

Sînt modificări importante în învăţămînt şi începînd de anul viitor, cel tîrzu pînă în anul 2030, grădiniţa devene obligatorie. Asta după ce, pe 1 aprilie 2019, preşedintele Klaus Iohannis a promulgat prevederea pentru modificarea Legii educaţiei naţionale 1/2011. Noul act normativ prevede că învăţămîntul obligatoriu va ajunge la 15 clase, incluzînd grupa mică, grupa mijlocie şi grupa mare din învăţămîntul preşcolar. „Alineatele (1) şi (2) ale articolului 16 se modifică şi vor avea următorul cuprins: «Art. 16. – (1) Învăţămîntul general obligatoriu cuprinde învăţămîntul primar, învăţămîntul gimnazial şi primii 2 ani ai învăţămîntului secundar superior. Învăţămîntul secundar superior şi grupa mare din învăţămîntul preşcolar devin obligatorii pînă cel mai tîrziu în anul 2020, grupa mijlocie pînă cel mai tîrziu în anul 2023, iar grupa mică pînă în anul 2030. (2) Frecventarea învăţămîntul obligatoriu poate înceta la forma cu frecvenţă la 18 ani». Alineatul (1) al articolului 24 se modifica şi va avea următorul cuprins: «Art. 24. – (1) Învăţămîntul general obligatoriu cuprinde învăţămîntul primar, învăţămîntul gimnazial şi primii 2 ani ai învăţămîntului secundar superior. Învăţămîntul secundar superior şi grupa mare din învăţămîntul preşcolar devin obligatorii pînă cel mai tîrziu în anul 2020, grupa mijlocie pînă cel mai tîrziu în anul 2023, iar grupa mică pînă în anul 2030.»“, conform Mediafax. Sindicaliştii susţin însă că la acest moment nu există dotări, suficient personal, bani pentru investiţii sau strategi în educaţie, pentru a implementa noile norme. „Este foarte bine că a fost luată această decizie de extindere a învăţămîntului obligatoriu. Dar trebuie să înţelegem, măcar acum, de ce este importantă creşterea finanţării sistemului de educaţie din România. Nu e suficient că aduci nişte copii în grădiniţe, şcoli sau licee, pe care îi aşezi în bănci şi îi ţii ocupaţi. Educaţia trebuie să dezvolte, iar acest lucru înseamnă locuri suficiente, pentru un acces egal al tuturor copiilor în grădiniţe şi şcoli; unităţi de învăţămînt dotate cu materiale didactice care să ofere o nouă perspectivă a stilului de predare şi de învăţare – unul modern, nu unul tern care oboseşte elevii; readaptarea programelor şcolare la cerinţele de pe piaţa muncii, pentru a avea tineri absolvenţi cu şanse reale de angajare şi funcţionali din punct de vedere profesional. Şi, da, trebuie spus, pentru toate acestea avem nevoie de strategi buni în educaţie şi de bani pentru investiţii. Altfel, nu facem decît să îngrămădim nişte copii sau tineri în săli de clase”, a declarat preşedintele FSLI, Simion Hăncescu. În plus, se doreşte bacalaureat diferenţiat, iar Ministerul Educaţiei a lansat în dezbatere publică un proiect prin care diferenţiază examenul în 4 tipuri de programe: ştiinţe, studii socio-umaniste, studii vocaţionale şi bacalaureatul profesional. Fiecare program va avea propriul examen de absolvire ce duce la obţinerea unei diplome. Potrivit proiectului cu titlul „Educaţia ne uneşte – Viziune asupra viitorului educaţiei în România“, ciclul secundar superior începe la vîrsta de 15 sau 16 ani şi are durata de 3 sau 4 ani, care se organizeaza în programe de studii profesionale, studii liceale vocaţionale, studii liceale de ştiinţe şi socio-umaniste. Fiecare din cele patru programe de studii va avea propriul examen de absolvire, care duce la obţinerea unei diplome de bacalaureat. Examenele de absolvire pentru programele de ştiinţe şi socio-umaniste (Bacalaureat A1 şi A2) şi pentru programul vocaţional (Bacalaureat V) vor include probe specifice fiecarui program şi o probă de maturitate care evaluează capacitatea absolventului de a folosi, în mod practic, competenţele dobîndite pe parcursul întregului parcurs şcolar obligatoriu, creativitatea, cunoştinţele, abilităţile şi aptitudinile absolventului.

Citește știrea
Advertisement
loading...
Un comentariu

Un comentariu

  1. Haralambie

    3 aprilie 2019 at 7:51 AM

    Nu sunt de acord cu gradiita obligatorie de la 3 ani….Asta ar trebui sa fie optional,pt ca la copii mici sunt probleme.Apoi si cu bacul diferentiat mi se pare o miciună.Ne furăm căciula,pentru că după mine cine are bac,e om capabil,cine nu,să rămână doar absolvet de liceu,fără bac și gata…

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Actualitate

Neamţ: La clasa a IV-a a fost evaluarea

Știe publicată cu

în data de

Autor

■ timp de două zile, elevii claselor finale din învăţămîntul primar şi- au testat cunoştinţele la română şi matematică

Evaluarea naţională pentru elevii de clasa a IV-a s-a derulat în cursul acestei săptămîni şi la nivelul judeţului Neamţ. Precizări despre condiţiile în care s-a desfăşurat acest test le-a oferit profesor Elena Preda, purtător de cuvînt al Inspectoratul Şcolar al Judeţului Neamţ: „În zilele de 14 şi 15 mai a avut loc evaluarea competenţelor de înţelegere a textului scris la Limba română pentru elevii claselor a IV-a. Din cei 4620 de elevi înscrişi, au participat 4468 . La prima probă au absenta 152 de elevi, iar 154 au lipsit de la a doua probă. Instrumentele de evaluare – baremele de corectare şi fişele de evaluare, au fost elaborate de Centrul Naţional de Examinare şi Evaluare a Testele Administrate Elevilor. Acestea au fost întocmite în concordanţă cu programele şcolare în vigoare, avînd un format asemănător cu cel al evaluărilor internaţionale. Administratorul de test pentru clasa a IV-a este un cadru didactic care nu predă la clasa respectivă, asistat de un al doilea cadru didactic care nici el nu are ore la acea clasă. Timpul de rezolvare al testului a fost de 60 de minute. Fiecare test evaluat în cadrul unităţii de învăţămînt de către două cadre didactice evaluatoare, dintre care unul este învăţătorul/profesorul pentru învăţămînt primar de la clasă. Corectarea se face cu respectarea strictă a baremului şi a instrucţiunilor. Rezultatele individuale obţinute la Evaluarea Naţională şi la clasa a IV-a nu se afişează, nu se comunică public şi nu se trec în catalogul clasei, ci vor fi valorificate doar la nivelul unităţii de învăţămînt, în vederea elaborării planurilor individuale de învăţare, acolo unde situaţia impune acest lucru, cu informarea elevilor, părinţilor sau reprezentanţilor legali ai acestora asupra stadiului formării şi dezvoltării competenţelor evaluate, respectiv aceste rezulate se vor analiza la nivelul catedrelor din fiecare şcoală“.

Citește știrea

Actualitate

Gradaţii de merit ceva mai puţine

Știe publicată cu

în data de

Autor

■ personalul didactic va primi 105 gradaţii, repartizate, proporţional, pe discipline de învăţămînt ■ personalul didactic auxiliar are repartizate doar 26 de gradaţii ■

În şcolile din judeţul Neamţ cancelariile sînt în plin proces de înscriere la concursul de dosare privind accesarea unei gradaţii de merit, care reprezintă o recunoaştere a muncii de calitate a cadrelor didactice şi personalului didactic auxiliar. În conformitate cu metodologia elaborată de Ministerul Educaţiei, aceste bonusuri salariale se acordă în urma repartizării acestora în şedinţa Consiliului de Administraţie al Inspectoratului Şcolar Neamţ. „În conformitate cu Metodologia şi criteriile de acordare a gradaţiilor de merit pentru cadrele didactice din învăţămîntul preuniversitar sesiunea 2019 aprobată prin Ordinul de Ministru numărul 3952 din 24 aprilie 2019 Inspectoratul Şcolar Judeţean Neamţ face cunoscut numărul de gradaţii de merit pe categorii de personal şi pe discipline sau nivel de învăţămînt. Pentru gradaţii acordate personalului didactic au fost aprobate 105 gradaţii împărţite astfel: învăţămînt preprimar 18, învăţămînt primar 25, limba latină – o gradaţie, limba engleză 7, limba franceză 4, istorie 3, discipline socio-umane 3, Pedagogie 1, Geografie-Geologie – o gradaţie, Matematică 4, Fizică – o gradaţie, Biologie 2, Educaţie practică 2, Educaţie Muzicală – 1, Educaţie Muzicală specialitate 2, Educaţie Fizică şi Sport 6, Învăţămînt Special 7, personal didactic din Palatele şi Cluburile Copiilor 2, discipline tehnice 2, maiştri instructori 11, personal de conducere îndrumare şi control 2“ a precizat profesorul Elena Preda, purtător de cuvînt al Inspectoratului Şcolar al Judeţului Neamţ. Pentru categoria personal didactic auxiliar au fost repartizate 26 de gradaţii, după cum urmează: administrator financiar 3, administrator de patrimoniu 6, asistenţi social 1, bibliotecar 3, informaticieni-laboranţi 1 gradaţie, laborant – o gradaţie, pedagog 3, mediator şcolar 1, secretar 7. „Punctajul minim stabilit în cadrul şedinţei CA a Inspectoratului Şcolar este de 70 de puncte, pentru toate categoriile de personal“, a mai adăugat purtătorul de cuvînt al Inspectoratului Şcolar Judeţean Neamţ. Gradaţiile sînt acordate pe bază de concurs de dosare, pe o perioadă de 5 ani, fiind negociate cu sindicatele în cadrul comisiilor paritare din şcoli şi de la nivelul ISJ. Ele reprezintă un plus la 25% la salariul de bază al cadrului didactic sau salariatului care primeşte acest fel de recompensă, pentru o perioadă de 5 ani.

Citește știrea

Actualitate

Elevi nemţeni pe podium, la olimpiada naţională de religie

Știe publicată cu

în data de

Autor

■ cinci elevi de la Colegiul Ştefan cel Mare şi unul de la Şcoala Gimnazială Domnească din Tîrgu Neamţ au luat premii şi menţiuni ■ Maria - Elidia Apostol a obţinut premiul trei, iar Bianca Aron, Ioana Bălăoiu, Bianca Bălăoiu, Loredana Damian şi Bogdan Ichim au primit menţiuni ■

Participarea la faza naţională a Olimpiadei de Religie, organizată în prima parte a lunii mai, la Oradea, a adus rezultate notabile elevilor din Tîrgu Neamţ, ca şi în anii precedenţi. Din lotul care a reprezentat judeţul au făcut parte cinci elevi de la Colegiul Naţional Ştefan cel Mare, pregătiţi sub coordonarea cadrelor didactice Elena Ioniţă şi Daniela Filip şi unul de la Şcoala Gimnazială Domnească, avînd-o ca profesoară de religie pe Nuţa Tanasă. Maria – Elidia Apostol, elevă în clasa a XI-a la Colegiul Ştefan cel Mare a obţinut premiul III, iar ceilalţi cinci membri ai lotului s-au clasat pe locul IV pe ţară, întorcîndu-se acasă cu menţiuni. Este vorba despre Bogdan Ichim (clasa a IX-a), Loredana Damian (cls. a X-a), Ioana Bălăoiu (cls. a XI-a), Bianca Aron (cls. a XII-a) şi Bianca Bălăoiu(clasa a VI-a B la Şcoala Domnească). Festivitatea de premiere s-a desfăşurat la Catedrala Episcopală din Oradea, cu participarea PS Sofronie, episcopul Oradei şi a unor reprezentanţi ai Ministerului Învăţămîntului. Anul acesta olimpiada de religie s-a extins şi la nivelul claselor a V-a şi a VI-a, fapt ce a făcut ca la etapa naţională să ia parte în jur de 600 de elevi din întreaga ţară. Dintre ei, 112 au obţinut premii şi menţiuni. „Felicitări tuturor elevilor participanţi, părinţilor care i-au susţinut şi profesorilor care i-au îndrumat!“, a transmis şi profesoara Elena Laiu, inspectorul şcolar general al ISJ Neamţ, prin intermediul unui comunicat de presă. De remarcat este faptul că printre cei şase participanţi din Neamţ s-au aflat şi două surori, Ioana şi Bianca Bălăoiu, care au avut un parcurs competiţional similar. Ambele au ajuns pe locul I la faza judeţeană a olimpiadei de religie, iar în urma participării la etapa naţională s-au clasat pe locul IV, fiind recompensate cu menţiuni. Părinţii lor, Liliana şi Mihai Bălăoiu, sînt învăţători la Şcoala Gimnazială Domnească şi s-au declarat mîndri de fetele lor, care au mai participat şi în anii precedenţi la olimpiade şi concursuri, obţinînd rezultate foarte bune. „Au fost premiate şi de părintele Gheorghe Vrăjitoru, de la parohia Sf. Spiridon, de care aparţinem. După slujba de Florii, părintele le-a felicitat şi le-a oferit o carte de rugăciuni şi un cadou constînd într-o sumă de bani, pentru deplasarea la etapa naţională, de la Oradea. Bianca participă zilele acestea la Concursul naţional de limba şi literatura română şi religie Cultură şi spiritualitate românească, care se organizează la Putna“, ne-a spus învăţătorul Mihai Bălăoiu.

Citește știrea

Trending