Contactează-ne

Educatie

În educaţie vor fi schimbări radicale

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ legea care prevede învăţămîntul obligatoriu de 15 ani a fost promulgată de preşedintele Iohannis ■ grădiniţa devine şi ea obligatorie, pe grupe ■ sindicaliştii sînt sceptici ■ ministerul a lansat în dezbatere publică proiectul de BAC diferenţiat pe 4 tipuri de programe: ştiinţe, socio-umaniste, vocaţionale şi profesional ■

Sînt modificări importante în învăţămînt şi începînd de anul viitor, cel tîrzu pînă în anul 2030, grădiniţa devene obligatorie. Asta după ce, pe 1 aprilie 2019, preşedintele Klaus Iohannis a promulgat prevederea pentru modificarea Legii educaţiei naţionale 1/2011. Noul act normativ prevede că învăţămîntul obligatoriu va ajunge la 15 clase, incluzînd grupa mică, grupa mijlocie şi grupa mare din învăţămîntul preşcolar. „Alineatele (1) şi (2) ale articolului 16 se modifică şi vor avea următorul cuprins: «Art. 16. – (1) Învăţămîntul general obligatoriu cuprinde învăţămîntul primar, învăţămîntul gimnazial şi primii 2 ani ai învăţămîntului secundar superior. Învăţămîntul secundar superior şi grupa mare din învăţămîntul preşcolar devin obligatorii pînă cel mai tîrziu în anul 2020, grupa mijlocie pînă cel mai tîrziu în anul 2023, iar grupa mică pînă în anul 2030. (2) Frecventarea învăţămîntul obligatoriu poate înceta la forma cu frecvenţă la 18 ani». Alineatul (1) al articolului 24 se modifica şi va avea următorul cuprins: «Art. 24. – (1) Învăţămîntul general obligatoriu cuprinde învăţămîntul primar, învăţămîntul gimnazial şi primii 2 ani ai învăţămîntului secundar superior. Învăţămîntul secundar superior şi grupa mare din învăţămîntul preşcolar devin obligatorii pînă cel mai tîrziu în anul 2020, grupa mijlocie pînă cel mai tîrziu în anul 2023, iar grupa mică pînă în anul 2030.»“, conform Mediafax. Sindicaliştii susţin însă că la acest moment nu există dotări, suficient personal, bani pentru investiţii sau strategi în educaţie, pentru a implementa noile norme. „Este foarte bine că a fost luată această decizie de extindere a învăţămîntului obligatoriu. Dar trebuie să înţelegem, măcar acum, de ce este importantă creşterea finanţării sistemului de educaţie din România. Nu e suficient că aduci nişte copii în grădiniţe, şcoli sau licee, pe care îi aşezi în bănci şi îi ţii ocupaţi. Educaţia trebuie să dezvolte, iar acest lucru înseamnă locuri suficiente, pentru un acces egal al tuturor copiilor în grădiniţe şi şcoli; unităţi de învăţămînt dotate cu materiale didactice care să ofere o nouă perspectivă a stilului de predare şi de învăţare – unul modern, nu unul tern care oboseşte elevii; readaptarea programelor şcolare la cerinţele de pe piaţa muncii, pentru a avea tineri absolvenţi cu şanse reale de angajare şi funcţionali din punct de vedere profesional. Şi, da, trebuie spus, pentru toate acestea avem nevoie de strategi buni în educaţie şi de bani pentru investiţii. Altfel, nu facem decît să îngrămădim nişte copii sau tineri în săli de clase”, a declarat preşedintele FSLI, Simion Hăncescu. În plus, se doreşte bacalaureat diferenţiat, iar Ministerul Educaţiei a lansat în dezbatere publică un proiect prin care diferenţiază examenul în 4 tipuri de programe: ştiinţe, studii socio-umaniste, studii vocaţionale şi bacalaureatul profesional. Fiecare program va avea propriul examen de absolvire ce duce la obţinerea unei diplome. Potrivit proiectului cu titlul „Educaţia ne uneşte – Viziune asupra viitorului educaţiei în România“, ciclul secundar superior începe la vîrsta de 15 sau 16 ani şi are durata de 3 sau 4 ani, care se organizeaza în programe de studii profesionale, studii liceale vocaţionale, studii liceale de ştiinţe şi socio-umaniste. Fiecare din cele patru programe de studii va avea propriul examen de absolvire, care duce la obţinerea unei diplome de bacalaureat. Examenele de absolvire pentru programele de ştiinţe şi socio-umaniste (Bacalaureat A1 şi A2) şi pentru programul vocaţional (Bacalaureat V) vor include probe specifice fiecarui program şi o probă de maturitate care evaluează capacitatea absolventului de a folosi, în mod practic, competenţele dobîndite pe parcursul întregului parcurs şcolar obligatoriu, creativitatea, cunoştinţele, abilităţile şi aptitudinile absolventului.

Citește știrea
Un comentariu

Un comentariu

  1. Haralambie

    3 aprilie 2019 at 7:51 AM

    Nu sunt de acord cu gradiita obligatorie de la 3 ani….Asta ar trebui sa fie optional,pt ca la copii mici sunt probleme.Apoi si cu bacul diferentiat mi se pare o miciună.Ne furăm căciula,pentru că după mine cine are bac,e om capabil,cine nu,să rămână doar absolvet de liceu,fără bac și gata…

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Actualitate

Neamţ: Palide evoluţii la Bacul întîrziaţilor

Știre publicată în urmă cu

în data de

Autor

■ la examen s-au prezentat 857 de candidaţi şi au promovat 279 ■ doar trei candidaţi au luat medii între 8 şi 8,99 ■ procentul de promovabilitate este superior celui de la nivel naţional ■

Candidaţii nemţeni la cea de a doua sesiune a Bacalaureatului, din august -septembrie 2019, n-au avut o prestaţie de apreciat. Din cei 857 care s-au prezentat, doar 279 au fost declaraţi admişi (32,56%), 578 au fost respinşi, iar 186 au preferat să nu se mai prezinte. Doar trei candidaţi au obţinut medii între 8 şi 8,99. Media cea mai mare a fost 8,20 şi i-a aparţinut elevei Sandra Maria Zaiţ, de la Liceul Economic – Administrativ Piatra Neamţ. Celelalte două medii bune au fost obţinute de Anamaria Tiba (8,11), elevă a LPS Roman, respectiv Denisa Stafie (8,01), de la Colegiul Tehnic Petru Poni. 31 de elevi au obţinut medii între 7 şi 7.99 şi „grosul“, 275, între 6 şi 6.99. Liceele de elită nu au avut prea mulţi candidaţi pentru sesiunea din toamnă. Colegiul Petru Rareş nu a avut nici un restanţier, în timp ce la Colegiul Naţional Calistrat Hogaş singurul candidat prezent (dintr-o serie anterioară anului 2019), a fost respins. La Colegiul Gheorghe Asachi, din cei nouă candidaţi prezenţi, doi au fost respinşi, patru nu s-au prezentat şi cei trei reuşiţi au obţinut medii de 6,31, 6,55 şi 6,80. La Colegiul Roman- Vodă, din trei candidaţi doi au fost respinşi şi unul nu s-a prezentat la examen. La Colegiul Ştefan cel Mare Tîrgu Neamţ s-au prezentat 20 elevi, din care 17 au fost respinşi, cei trei care au promovat avînd medii de 6,11, 6,53 şi 6,55. La Colegiul de Informatică s-au prezentat în sesiunea de toamnă 12 candidaţi, cei şase elevi admişi avînd medii între 6,03 şi 6,83. La Colegiul Tehnic Danubiana, din cei 34 candidaţi prezenţi la examen au reuşit să promoveze doar cinci, mediile acestora oscilînd între 6,00 şi 6,48. Colegiul Tehnic Gheorghe Cartianu a avut 116 restanţieri, din care au promovat doar 25. Notele cu care au trecut Examenul Maturităţii au fost între 6,01 şi 7,21. La Colegiul Tehnic Ion Creangă din Tîrgu Neamţ au dat examenul 156 de candidaţi, din care au promovat 37, cea mai mică medie fiind 6 şi cea mai mare 7,38. La Colegiul Tehnic Miron Costin Roman a existat 10 restanţieri, din care au promovat examenul cinci, media cea mai mică fiind 6,11 şi cea mai mare 6,93. Liceul Tehnologic Vasile Sav Roman a avut în sesiunea de toamnă 54 de candidaţi prezenţi în examen, din care au reuşit 17. Cea mai mică medie de aici a fost 6,00, iar cea mai mare 7,56. La Liceul Economic Administrativ s-au prezentat 73 de candidaţi, din care au reuşit 28, cea mai mică medie fiind 6,01 şi cea mai mare 8,02. La Liceul Vasile Alecsandri din Săbăoani au fost 10 restanţieri, din care 5 au promovat, cea mai mică medie fiind de 6,00 şi cea mai mare 7,13. În ceea ce priveşte liceele vocaţionale teologice, putem constata că Liceul Teologic Sfîntul Francisc de Assisi din Roman a avut în examen 10 candidaţi, din care au promovat opt. Media cea mai mică a fost 6,01, iar cea mai mare 7,85. Şi la Liceul Teologic Veniamin Costache s-au prezentat tot 10 candidaţi, din care jumătate au promovat, cu medii cuprinse între 6,00 şi 6,66. De menţionat că liceele tehnologice din Adjudeni, Oglinzi şi Petricani nu au avut nici un candidat în examen. Liceul de la Nisiporeşti, comuna Boteşti a avut înscrişi la sesiunea din toamnă şapte candidaţi, din care şase nu s-au prezentat, singurul care a avut curajul să se prezinte la examen promovînd cu media 6,38. Rata finală a examenului de Bacalaureat, sesiunea august- septembrie a fost, după soluţionarea contestaţiilor, la Neamţ, de 32,56%, mai mare comparativ cu cea din sesiunea de toamnă a anului şcolar trecut (29,7%) şi superioară procentului naţional (30,08%). La nivelul ţării, cele mai mari procente de promovare s-au înregistrat la Harghita (44,44%), Iaşi (43,69%), Gorj (42,46%), Alba (41,18%) şi Dolj (40,36%), iar cel mai scăzut procent de promovabilitate s-a înregistrat la Giurgiu, fiind de 21,85%.

Citește știrea

Educatie

„Ceas Floral la Colegiul Naţional Petru Rareş”, punct final

Știre publicată în urmă cu

în data de

Ceea ce acum 5 luni părea o iniţiativă poate prea îndrăzneaţă, ia astăzi forma ceasului floral ce a răsărit sub zidurile Colegiului Naţional Petru Rareş. În vreme de sărbătoare, membrii comunităţii rareşenilor au plănuit pînă la cel mai mic detaliu desfăşurarea proiectului în aşa fel încît orice turist amator de fotografie, orice şofer grăbit care traversează pasajul Străzii Ștefan cel Mare sau oricare alt locuitor veteran, care a admirat oraşul în toate formele prin care acesta a trecut pînă astăzi, au acum şansa de a admira noua înfăţişare pe care a căpătat-o faţada liceului nostru. Iniţiativa s-a născut odată cu ideea domnilor directori – domnul prof. Grigoruţă Oniciuc şi doamna prof. Claudia Jora, care se aflau în căutarea unei idei deosebite de reamenajare a spaţiului situat chiar la strada principala, spre intrarea principală a Colegiului. Astfel, sugestia a fost transmisă mai departe către Consiliul Școlar al Elevilor, de unde Ilinca Leşovschi şi Robert Băltog au preluat iniţiativa, diseminînd informaţia în rîndul colegilor lor. Ideea a început să se materializeze odată cu apariţia şansei de finanţare din partea Fundaţiei pentru Parteneriat şi MOL România, prin programul ”Spaţii verzi urbane” spre care s-a depus un proiect de către Asociaţia de Părinţi – Petru Rareş, proiect care în final aprobat, a susţinut investiţiile printr-o sumă de 10.000 ron. S-a alcătuit apoi echipa de proiect, alcătuită dintr-un coordonator de proiect (Loredana Dinu, vicepreşedintele Asociaţiei de Părinţi – Petru Rareş), un coordonator de educaţie ecologică (prof. biologie Aloma Veiss) şi 5 voluntari de implementare (Robert Băltog, Ilinca Leşovschi, Rareş Apetrei, Aurelia Dinu, Ştefania Toma). Însă greul abia aici a început. Lucrările propriu-zise au fost corelate cu ample activităţi în spiritul protejării naturii. Aşadar, au urmat luni încărcate de activităţi, mobilizări de sute de voluntari, sesiuni de informare, ecologizări, activităţi sportive şi, nu în ultimul rînd, ore de muncă pentru decopertarea, pregătirea şi amenajarea finală a ceasului. Ţinem să menţionăm ajutorul deosebit venit din partea doamnei profesor Aloma Veiss, coordonator al activităţilor de responsabilizare ecologică şi de promovare a atitudinii eco-conştiente şi a unui stil de viaţă sănătos, precum şi ajutorul din partea Agenţiei pentru Protejarea Mediului, reprezentată prin doamna Irina Ciobotaru, care s-a ocupat de instruirea voluntarilor (în număr de 60) anterior ecologizării în spaţiul sugerat şi de sesiunea de informare desfăşurată de Ziua educaţiei nonformale (20 mai 2019) la care unde au participat aproximativ 250 de elevi din clasele IX-XI. Lucrările pe spaţiul vizat au exclus de asemenea orice material ce ar fi putut dăuna mediului. De alegerea speciilor de plante şi dispunerea acestora s-a ocupat un specialist peisagist din partea SC Urban SRL Piatra Neamţ, care ne-a consiliat pe tot parcursul proiectului, în aşa fel încît plantele să poată supravieţui şi peste iarnă în condiţii adecvate, de îngrijirea lor ocupîndu-se în continuare elevii liceului. În fazele amenajării, voluntarii nu s-au dezis de muncile mai puţin plăcute, ci s-au implicat şi în decopertarea spaţiului ce acoperă nici mai mult, nici mai puţin de 425 mp: ei au luat parte, aşadar, la degajarea terenului de frunze şi crengi, nivelarea şi finisarea suprafeţelor, extragerea manuală a arborilor şi arbuştilor şi extragerea rădăcinilor, precum şi la evacuarea manuală a resturilor degradabile şi nedegradabile în afara zonei de lucru, pentru ca, în cele din urmă, să realizeze plantarea diferitelor specii de plante perene. Ulterior, spaţiul din exteriorul ceasului propriu – zis a fost amenajat cu rulouri de gazon. Mai mult decât niciodată însă, ne-am bazat pe forţele proaspete ale elevilor Colegiului – care s-au angajat voluntar să susţină prin toate mijloacele această iniţiativă şi au fost prezenţi trup şi suflet la tot ceea ce a implicat acţiunea lor de voluntariat. După cele cinci luni în care s-a lucrat la acest proiect, avem garanţia unui rezultat admirabil. Am reuşit să aducem o schimbare pentru spaţiul aflat cîndva în totală neconcordanţă cu frumuseţea zonei, despre care acum sîntem siguri că îşi va lăsa puternic amprenta asupra imaginii Municipiului Piatra Neamţ şi a comunităţii sale. Şi mai mult decît atît, comunitatea Rareşului se mîndreşte acum cu o echipă mai consolidată, mai eficientă şi mai pregătită pentru provocările ce vor sosi. Ne bucurăm că am reuşit să ne atingem pe deplin obiectivele stabilite cu cinci luni în urmă şi le mulţumim tuturor celor care au făcut acest fapt posibil! Ilinca Leşovschi din partea echipei de Proiect – ”Ceas floral la Colegiul Naţional Petru Rareş”

Citește știrea

Educatie

Neamţ: Zgîrcită-n vorbe, noua inspectoare adjunctă

Știre publicată în urmă cu

în data de

Autor

■ în funcţia de inspector şcolar general adjunct a fost numită învăţătoarea Maria Claudia Moroiu ■ ea va prelua atribuţii în ceea ce priveşte managementul ■ Claudia Moroiu face parte din Consiliul Local Piatra Neamţ, fiind aleasă pe listele PSD ■ noua inspectoare s-a dovedit a fi „zgîrcită“ în declaraţii ■

Aşa cum se ştie, după plecarea în Parlamentul României a lui Viorel Stan, Ministerul Educaţiei a decis ca pe postul acestuia de inspector generalsă fie detaşată profesoara Elena Laiu, care îndeplinea atunci funcţia de inspector adjunct. După numirea acesteia, Inspectoratul Şcolar Neamţ a rămas cu un singur „general“ adjunct, profesorul Ioan Milea. Şi, începînd cu septembrie, ministerul a luat o decizie ciudată, în condiţiile în care la conducere se află un şef a cărui interimat a expirat, aceea a aducerii pe postul de inspector general adjunct a unei învăţătoare, consiliera PSD de Piatra Neamţ, Maria Claudia Moroiu. Desprea aceasta, nici colegii săi din inspectoratul nemţean nu au putut da prea multe relaţii, iar solicitarea redactorilor Monitorul de a obţine o declaraţie s-a soldat cu un refuz categoric şi nu prea politicos. „Inspectoratul are purtător de cuvînt. Vă rog să nu-mi mai telefonaţi“, ne-a retezat-o scurt, noul general adjunct. De la purtătorul de cuvînt al Inspectoratului Şcolar Judeţean Neamţ, Elena Preda, am reuşit să aflăm că: „Din 9 septembrie, la instituţie este numită pe funcţia de inspector şcolar general adjunct cu atribuţii de management, doamna Claudia Moroi, care este profesor de învăţămînt primar şi a lucrat în Piatra Neamţ, la Liceul Spiru Haret. A preluat funcţia prin ordin de ministru, funcţia fiind vacantată în urma numirii pe postul de inspector general a doamnei Elena Laiu“. Şi dacă doamna Moroiu ne-a refuzat cu o declaraţie, o să scrim ce am aflat despre ea sau ce s-a mai scris prin presa judeţeană. Noul inspector şcolar general adjunct este consiler PSD în Consiliul Local Piatra Neamţ. Conform declaraţiei de avere, care-i publicată pe site-ul Primăriei Piatra Neamţ, a obţinut un venit de 40.765 lei de la Colegiul Spiru Haret şi de 8.212 lei indemnizaţie de ales local. La veniturile acesteia se daugă şi pensia MAI a soţului, 4.000 de lei. Presa mai consemnează faptul că aceasta s-ar remarca prin postările laudative pe pagina de Facebook a preşedintelui PSD Neamţ. Nu înţelegem atitudinea, să-i spunem eufemistic „aricioasă“, a noului inspector genereal adjunct, care ar trebui ca de la „înălţimea“ noii dregătorii să fie deschisă în ceea ce priveşte comunicarea cu presa. Pentru că, pînă la urmă şi presa este o interfaţă a legăturii Inspectoratului Şcolar, implicit a doamnei Moroiu, cu miile de dascăli, elevi şi părinţii, interesaţi, mai mult sau mai puţin, de cine se află la conducerea instituţiei. Noul inspector şcolar general adjunct va rămîne pe funcţie pînă ce Ministerul Educaţiei va organiza concurs de ocupare a postului, care va trebui să aibă loc cel tîrziu pînă la sfîrşitul actualului an şcolar, 2019-2020. De menţionat faptul că inspectorul general Elena Laiu nu este afiliată politic. În schimb, Ioan Milea, inspector şcolar general adjunct este membru ALDE şi a promovat pe funcţie prin concurs, valabilitatea mandatului său expirînd în 2020. Cît despre doamna Moroiu, nu ne îndoim că la numirea în noua dregătorie au contat şi abilităţile profesionale. Pe viitor, vom evita să o deranjăm pe noua inspectoare cu atribuţii manageriale de la activitatea cotidiană, încercînd să aflăm informaţii despre Educaţie de la cei cu atribuţii în acest sens, sau de la ceilalţi „generali“, care n-au dovedit atîta „ariceală“ de cînd sînt numiţi.

Citește știrea

Trending