Publicitate

■ solidaritate în presa nemţeană după mizeria de documentaţie de licitaţie pentru banii de publicitate ■ Monitorul de Neamţ şi Roman iniţiază un demers public de contestare a caietului de sarcini ■

Modul pompieristic şi toxic în care Consiliul Judeţean Neamţ vrea să cheltuie banii bugetaţi pentru publicitate a constituit subiect al unui articol publicat în Monitorul de Neamţ şi Roman în ediţia din 24 mai. Zi în care, lucru care nu s-a mai petrecut de mult timp, presa scrisă cel puţin a dovedit o solidaritate aproape unanimă. Condamnînd ceea ce constituie cea mai evidentă încercare de a dirija nişte bani publici pentru un plus de imagine al şefilor CJ Neamţ şi pentru a închide definitiv gura celor care încă mai fac presă şi nu sînt ocupaţi exclusiv cu pupatul în fund. Cu toţii am avut în această zi un singur „patron“: cititorul. Aşa cum de altfel am promis în momentul în care am pus mîna pe pix. Iar respectiva reacţie a mai dovedit ceva: deşi se zbate în lipsuri financiare şi trăieşte fiecare zi pe marginea falimentului, context în care orice ban încasat reprezintă o adevărată gură de oxigen, presa are o limită cînd vine vorba despre ce trebuie făcut pentru acei bani. Iar modul cinic în care au pus problema cei de la CJ Neamţ – vă dăm bani dacă sînteţi de acord să ne închinaţi ode – nu putea să determine decît o mişcare de revoltă pe măsură. Care, dacă s-a produs, dovedeşte că într-o perioadă în care unii încearcă să identifice presa cu celebra sintagmă „şantajul şi etajul“ încă mai sînt jurnalişti care au coloană vertebrală şi nu sînt dispuşi să mănînce din palma nimănui. Oricît de „apetisant“ ar fi meniul. Cît priveşte acest aspect, revenim la documentaţia tehnică ce ar trebui să stea în spatele simulacrului de licitaţie prin care banii bugetaţi pentru publicitate ar urma să fie împărţiţi. Pentru presa scrisă locală vreo 17.000 lei, pentru anunţurile „obligatorii prin lege“. Încă vreo 4.000 lei pentru presa scrisă naţională. Restul pînă la 184.906 lei, fără TVA, pentru presa on-line. Problema nu e suma destinată presei on-line, din care facem şi noi parte de altfel, deşi şi aici ne-am exprimat punctul de vedere că suma e evident „umflată“, ci ce se doreşte în schimbul acestor bani. Şi cităm din documentaţia tehnică: machetă cu editare – iniţial am citit cu finalizare – pe portal/ site de ştiri, maxim 15 apariţii pe lună. La un preţ maximal de 210 lei/ per apariţie. Machetă poate însemna aproape orice, dar haideţi să convenim că ar fi anunţuri pe care legea obligă CJ să le facă publice. Matematica spune: 15 apariţii pe lunăX12 luniX210 lei=37. 800 lei. Să zicem, deşi sîntem convinşi că printre aceste machete sînt şi felicitările de Crăciun, Paşte, Revelion etc, pe care legea nu te obligă pe tine instituţie să le publici, că această sumă ar fi „acoperită“ de lege. Mergem însă mai departe ca să înţelegem de ce suma totală pentru publicitate trebuia suplimentată în momentul în care a fost votat bugetul. Ce mai trebuie să publice site-urile? „Articol de presă maxim 2.500 caractere, maxim 34 apariţii pe lună“. La un preţ maximal de 170 lei pe apariţie. Şi matematica spune că suma totală ar fi de 69.360 lei. Plus „articol de presă peste 2.500 de caractere+foto, maxim 18 apariţii pe lună“. Cu un preţ maximal de 261 lei per apariţie. Iar matematică: 56.376 lei sumă totală. Credem că oricine posedă măcar un neuron funcţional îşi dă seama de două lucruri: că, deşi se vorbeşte de număr maxim de apariţii şi preţ maximal, toată suma va fi cheltuită, poate chiar suplimentată. Şi doi, aceste articole vor fi ode închinate realizărilor măreţe ale şefilor CJ Neamţ sau, mai simplu, cum le-am denumit deja: articole pupincuriste. Aşadar, pentru lingăi există pus deoparte un buget consistent de măcar 125.736 lei. O fi mult, o fi puţin? Doar cetăţeanul simplu care cotizează la bugetul judeţului poate stabili. Nu sîntem nici ipocriţi şi înţelegem nevoia de imagine a unor oameni politici. Şi că, ajunşi la putere, doresc să îşi satisfacă această nevoie din bani publici. Dar nu într-un asemenea hal. Deranjează şi suma, deranjează şi frecvenţa cu care şefii CJ vor pupaţi în fund: de 52 de ori pe lună, în unele cazuri şi cu foto. Probabil „doveditoare“. Sau de 1, 73 de ori pe zi, că atîta face 52 împărţit la 30 de zile. E drept că sînt şi multe „dosuri auguste“ prin CJ Neamţ care abia aşteaptă pupători, dar la aşa frecvenţă nu există riscul să se lase cu „usturimi“? Lăsînd la o parte ironia, mai amintim că după apariţia articolului din 24 mai am fost sunaţi de colegi din presa TV. Care şi-au exprimat şi ei solidaritatea şi au cerut să fie părtaşi la orice acţiune prin care ar putea fi stopată această cinică acţiune de încurajare a pupincurismului din bani publici. Motiv pentru care facem apel la toţi colegii din presă să susţinem împreună un demers care să constea în contestarea acestei documentaţii tehnice avînd ca finalitate refacerea ei. Iar sumele destinate pupăturilor de orice fel să fie redimensionate drastic. În minus.

loading...

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.