Publicitate

■ ediţia a XLV-a a festivalului de la Piatra Neamţ a consemnat cîteva momente inedite ■ soprana Elena Moşuc a avut un proiect muzical, Resonance, prezentat în premieră absolută în România şi chiar o premieră mondială absolută ■ tot o premieră a fost şi opera pop- rock The One Born From A Tear ■ la festival au participat 379 de artişti muzicieni - solişti, instrumentişti, dansatori şi actori ■

Vacanţele Muzicale, ediţia cu numărul 45, s-au încheiat. Dincolo de serile muzicale oferite de artişti şi organizatori publicului nemţean şi turiştilor aflaţi ocazional prin urbea pietreană, au rămas în urmă ecouri, amintiri şi… date statistice. La începutul săptămînii trecute, în a doua zi de festival, profesorul Nicolae Gîscă, fondatorul şi dirijorul Coralei Cantores Amicitiae, se bucura „de o nouă prezenţă la Vacanţe, loc de muncă şi destindere (în egală măsură) estivală a mai multor generaţii de studenţi care au făcut parte din ansamblul nostru coral“ şi îşi amintea cu nostalgie „de o zi de iulie a anului 1982, cînd compozitorul şi profesorul ieşean Vasile Spătărelu saluta public, din loja centrală a Teatrului Tineretului, interpretarea coriştilor Cantoresului, în premieră mondială, a compoziţiei «Floare albastră», versurile aparţinîndu-i lui Mihai Eminescu“. La sfîrşit, în ultima seară a ediţiei, celebra soprană Elena Moşuc, apreciată pe cele mai mari scene ale lumii, se bucura sincer de prima prezenţă la Vacanţe, „festival de care am auzit încă de cînd eram elevă“. Între cele două borne temporale ar mai fi de reţinut munca asiduă şi marile emoţii încercate de valorosul clarinetist român Doru Albu, cel care şi-a dorit imens ca toate cele trei ieşiri ale sale la rampa Vacanţelor să fie de succes. Şi au fost. Atît la seara de jazz, atunci cînd a cîntat la recitalul colegului Romeo Cozma, cît şi la recitalul oferit de Ansamblul cameral Pro Musica Academica (Doru Albu, Daniel Dragomirescu – chitară, Daniel Paicu – clarinet, Ciprian Ciotloş – pian – şi invitaţii italieni, clarinetiştii Luigi Magistrelli şi Antonio Tinelli), precum şi la spectacolul clasei de măiestrie pe care a coordonat-o. Dacă din rîndurile anterioare se poate deduce că ieşeanul Doru Albu a fost muzicianul cu cele mai multe prezenţa pe scena ediţiei a XLV-a a Vacanţelor, vă mai putem spune că au fost şi o serie de premiere pentru Festival şi nu numai.

Premiere şi concerte inedite la festival. Şi statistici

Astfel, populara Loredana şi celebra Elena Moşuc au cîntat pentru prima dată la Vacanţe. Mai mult, în concertul de închidere al ediţiei propus de soprană, Resonance, a fost, cităm din programul editat special pentru acest eveniment, „un proiect muzical original conceput de soprana Elena Moşuc, prezentat în premieră absolută în România“. În timpul concertului, Elena Moşuc a anunţat chiar o premieră mondială absolută: urma să interpreteze pentru prima dată pe o scenă o compoziţie a lui Marius Dragomir. Tot o premieră pentru Vacanţele Muzicale a fost şi opera pop-rock „The One Born From A Tear“, cea care a ţintuit sute de pietreni pe scaunele din Piaţa Turnului pînă la acordurile finale. Iată şi cîteva alte elemente de statistică privind ediţia a XLV-a a Festivalului Vacanţe Muzicale: în cele şapte zile au fost douăsprezece spectacole; evenimentele artistice au avut loc în două locaţii – Teatrul Tineretului, respectiv Piaţa Turnului; pe scena Festivalului au urcat opt ansambluri: două corale (Corul Gavriil Musicescu al Filarmonicii Moldova Iaşi şi Corul Cantores Amicitiae; trei orchestre simfonice (respectiv cele ale Filarmonicii Moldova, Operei Naţionale şi Universităţii Naţionale de Arte George Enescu, toate din Iaşi); o orchestră folclorică (Orchestra Folclor a Filarmonicii Naţionale Serghei Lunchevici din Chişinău); un ansamblu de dansuri populare (Ansamblul Hora din Chişinău); nu în cele din urmă, Ansamblul cameral Pro Musica Academica; cel mai mare număr de spectatori la spectacolele din sală a fost înregistrat la concertul de deschidere, cel al orchestrei simfonice şi al corului Gavriil Musicescu ale Filarmonicii Moldova Iaşi; cel mai mare număr de spectatori la spectacolele din Piaţa Turnului a fost consemnat la trei evenimente: respectiv, la spectacolul folcloric oferit de îndrăgiţii basarabeni (Orchestra Folclor şi Ansamblul Hora, la concertul Loredanei, din penultima seară, şi la concertul susţinut de Elena Moşuc şi Bogdan Mihăilescu, acompaniaţi de orchestra Operei Naţionale Iaşi, din seara de închidere a manifestării; la festival, ediţia a XLV-a au fost invitaţi (şi au participat) 379 de artişti muzicieni (solişti, instrumentişti, dansatori, actori), dintre care 181 au evoluat pe scena mobilă din Piaţa Turnului şi 198 pe scena Teatrului Tineretului.

Să fie încredinţaţi că eforturile lor nu au fost inutile

Dincolo de aceste date prezentate de Centrul pentru Cultură şi Arte Carmen Saeculare, organizatorul Vacanţelor Muzicale, despre ce a fost şi a însemnat ediţia din acest an a manifestării a sintetizat medicul Virgil Răzeşu. Acesta, o persoană avizată în spaţiul cultural nemţean, a avut amabilitatea de a scrie cronici pentru Monitorul de Neamţ şi Roman despre fiecare spectacol. Iată ce spunea în ultima cronică: „Asemenea evenimente de anvergură şi, mai ales, care sunt menite să dureze, să continue, se cer analizate, pentru că de fiecare dată este vorba de o experienţă inedită din care avem ce reţine şi învăţa, din dorinţa de progres şi constantă creştere valorică. De la sine înţeles că spectatorul este interesat mai ales de Programul care îi este oferit. Din acest punct de vedere, suntem datori să spunem că programul întregului festival a fost susceptibil să satisfacă orice gust, a fost complex şi variat şi a interesat genuri foarte diferite, fie că a fost vorba de muzica simfonică şi de operă, de muzica instrumentală şi populară, de jazz sau chiar de divertisment, cu o menţiune specială pentru opera pop-rock, un gen care prinde din ce în ce mai mult teren şi auditoriu. Ar fi greu de realizat o scalarizare valorică a tuturor evenimentelor, ca şi a celor care le-au susţinut, le- au dat viaţă, pentru că, preferinţele şi gusturile nu sunt identice şi fiecare spectator are propriile criterii de judecată, în raport cu personalitatea şi pregătirea sa. Dar nota generală a tuturor prestaţiilor a fost calitatea şi valoarea, fără a putea remarca improvizaţii nefericite, lipsă de pregătire şi superficialitate sau kitsch, manifestări de prost gust, care uneori se strecoară în aria unor evenimente de amploare. De la sine înţeles că ponderea cea mai mare de implicare în organizarea festivalului a aparţinut Centrului de Cultură şi Arte Carmen Saeculare şi directorului festivalului, economist Carmen Elena Năstase, cu menţiunea că Centrul nu este o instituţie de impresariat artistic şi nu dispune de un colectiv numeros. El a fost sprijinit de Teatrul Tineretului şi de Liceul de Artă „Victor Brauner“, ca şi de Consiliul Judeţean (principalul finanţator), de Consiliul Local şi susţinut de parteneri media, societăţi comerciale care au sponsorizat manifestarea şi nu în ultimul rând de doamna conferenţiar doctor Mihaela Spiridon, director artistic al festivalului, căreia i-a revenit responsabilitatea artistică şi de care s-a achitat în mod onorabil. Indiferent de partea de contribuţie personală, organizatorii şi toţi cei care au sprijinit ultima ediţie a Vacanţelor Muzicale merită toate felicitările, mulţumirile şi recunoştinţa noastră. Să fie încredinţaţi că eforturile lor nu au fost inutile şi că au realizat un eveniment de valoare şi de înaltă ţinută“.

loading...

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.