Contactează-ne

Economie

Falimentul, iată ce e cosmarul afaceristilor

Știe publicată cu

în data de

Anul trecut, declinul mediului de afaceri parcă s-a mai potolit si dizolvările sau radierile de societăti au scăzut. În schimb, cel mai mult le-a dat de furcă afaceristilor insolventa, pasul anterior deschiderii procedurii de faliment, din care cei mai multi nu au mai reusit să iasă cu fata curată. Asa se face că la 1 decembrie 2017 mediul de afaceri din judet era mai sărac cu peste 2.200 de firme. Comparativ cu aceeasi perioadă a anului 2016, lucrurile stăteau însă mai bine, pentru că atunci trăseseră oblonul cam cu 1.000 de agenti economici mai mult, conform datelor Oficiului National al Registrului Comertului. La acel moment, lucrurile păreau a fi pe un făgas bun, însă greul a venit din acest an, si abia atunci cînd se va trage linie pentru luna ianuarie 2018 se vor vedea efectele revolutiei fiscale si a măsurilor luate de guvernanti care au băgat în sperieti patronii. În primele 11 luni ale anului trecut si-au închis portile prin radiere, dizolvare sau suspendare de activitate un număr de 2.266 de agenti economici din mai toate domeniile. Pare o cifră mare, dar avînd în vedere că în aceeasi perioadă a precedent (2016) au tras oblonul 3.286 de firme, cu circa 1.000 mai mult, se poate spune că stăm destul de bine. În perioada analizată, alte 130 firme au intrat sub supravegherea judecătorului sindic, fiind declarate în insolventă. Spre comparatie, în aceeasi perioadă a anului anterior, doar 108 de agenti economici au avut acelasi traseu nefericit, de unde rezultă o crestere a indicatorului urmărit de peste 20 de procente. Numai în luna noiembrie au intrat în procedură de insolventă un număr de 12 societăti comerciale nemtene. Defalcat, din totalul celor care s-au închis pînă la 1 decembrie, cei mai multi, 1.347 agenti economici au ales radierea voluntară, iar în 2016 au procedat la fel 2.249 de firme, o scădere de peste 40 de procente. Cam la fel au stat lucrurile si la suspendările de activitate, fiind 536 de firme pînă la 1 decembrie, fată de 534 de cereri aprobate în perioada de comparatie, aici scăderea fiind modică, de 0,37%. Suspendarea de activitate este o măsură mai blîndă ce se poate lua pentru o perioadă de cel mult trei luni, în care firma încetează activitatea, iar patronatul are răgaz să caute solutii de redresare. În cazul dizolvărilor voluntare, pînă la 1 decembrie 2017 au fost 383 de cazuri, iar în 2016 au fost 503, cu o scădere de aproape 24%. Au fost si temerari care s-au încumetat să pornească o afacere, iar în perioada analizată au fost înmatriculate 1.964 de noi firme, fată de 1.635 în urmă cu un an, în crestere cu vreo 20 de procente. În Neamt erau 21.157 de profesionisti activi din punct de vedere juridic, cei mai multi fiind persoane juridice, iar în perioada de comparatie erau 20.565, mai multi cu 2,88%.

Citește știrea
Advertisement
loading...
Postează comentariu

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Actualitate

Bani mai mulţi vor fi pentru reconversie

Știe publicată cu

în data de

■ vor avea loc stagii de pregătire atît la Piatra Neamţ cît şi la Tîrgu Neamţ şi Roman ■ sînt vizate meserii cum ar fi: tinichigiu-carosier, comerciant, ospătar, lăcatuş, frizer-coafor-manichiurist-pedichiurist, contabil, operator calculator, sudor, agent de securitate, etc ■

Stagiile de calificare în meserii cu căutare pe piaţa forţei de muncă au fost rare de la începutul anului, dar se pare că de acum încolo vor fi mai multe, oficialii anunţînf că au primit finanţare pentru acest tip de măsuri active de ocupare. „Una din măsurile active de ocupare a forţei de muncă este formarea profesională. Bugetul alocat Agenţiei Judeţene pentru Ocuparea Forţei de Muncă Neamţ pentru anul 2019 permite înscrierea persoanelor care doresc să obţină o calificare, la mai multe cursuri care vor avea loc în Piatra Neamţ, Roman şi Tîrgu Neamţ“, conform unui comunicat al AJOFM. În zona Piatra Neamţ vor avea loc stagii de pregătire în ocupaţii cum ar fi tinichigiu-carosier, lucrător în comerţ, ospătar, lăcatuş mecanic, IRU, frizer-coafor-manichiurist-pedichiurist, contabil, operator calculator, sudor şi agent de securitate, în total 10 calificări. La Roman vor fi opt cursuri, pentru lucrător în comerţ, frizer-coafor-manichiurist-pedichiurist, contabil, operator calculator, lucrător în structuri pentru construcţii, bucătar, inspector SSM şi agent de securitate. Numai trei vor fi la Tîrgu Neamţ, pentru contabil, bucătar şi lucrător finisor în construcţii. „Pentru persoanele aflate în evidenţa AJOFM Neamţ, aceste cursuri sînt gratuite şi se asigură decontatea transportului de la domiciliu la locul de desfăşurare a programului de formare profesională“, anunţă oficialii. În aprilie urmau a avea loc doar două stagii, la care se puteau înscrie 50 de nemţeni, în ocupaţiile de agent de securitate şi lucrător în comerţ. În ianuarie nu a avut loc nici un curs, în februarie au fost patru, iar în martie două. La cursuri, în caz că rămîn locuri libere, se pot înscrie şi persoane care au serviciu, dar doresc o calificare, însă acestea trebuie să achite cheltuielile formării. Centrul de Formare Profesională din cadrul AFOFM desfăşoară activităţi de organizare şi formare atît pe baza autorizaţiilor proprii, cît şi prin alţi furnizori. Durata medie de şcolarizare la un curs e de la trei pînă la cinci luni, între 432 şi 720 de ore. Pentru participare, solicitantul trebuie să depună un dosar care să cuprindă o recomandare de la Centrul de consiliere în carieră al Agenţiei Judeţene pentru Ocuparea Forţei de Muncă Neamţ, precum şi copii după cartea sau buletinul de identitate, cartea de muncă, certificatul de căsătorie (numai în cazul femeilor). Mai sînt necesare o copie după diploma de studii (cursantul trebuie să aibă cel puţin opt clase), copie după carnetul de şomer şi o adeverinţă de la medicul de familie care să ateste că persoana este clinic sănătoasă.

Citește știrea

Actualitate

Schimbări importante în privinţa rovinetelor

Știe publicată cu

în data de

Autor

Un act normativ, 748/16 aprilie 2019 privind Ordinul Ministrului Transporturilor nr.1463/2018, conţine norme pentru aplicarea de către Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a tarifului de utilizare şi a celui de trecere pe reţeaua de drumuri naţionale. Acest act aduceschimbări privind folosirea rovignetelor. În acest sens, dacă o persoană şi-a vîndut maţina şi are două sau mai multe roviniete a căror valabilitate se suprapune, poate să solicite returnarea banilor pentru rovinieta încă valabilă, care a fost plătită pentru aitovehiculul care nu-i mai aparţine. În cazul în care pentru acelaşi vehicul se achită tariful de utilizare de două sau mai multe ori pentru perioade de valabilitate ce se suprapun pentru cel puţin o zi, CNAIR SA va returna contravaloarea tarifului, corespunzătoare perioadei de suprapunere, la cererea utilizatorului, situaţie în care solicitarea de returnare a sumei, care trebuie să conţină toate informaţiile prevăzute în modelul care se regăseşte pe pagina web a CNAIR SA, se transmite acesteia, împreună cu o copie de pe certificatul de înmatriculare şi de pe cartea de identitate a vehiculului. În situaţia înstrăinării autovehicolului, solicitarea de returnare a sumei trebuie să conţină toate informaţiile prevăzute în modelul publicat pe pagina de internet a Companiei şi se transmite după perioada de expirare a valabilităţii rovinietei achitate, împreună cu o copie de pe documentele care dovedesc înstrăinarea maşinii şi o copie de pe documentul care atestă scoaterea din evidenţa fiscală a autovehicolului înstrăinat prin vînzare.

Citește știrea

Actualitate

Neamţ: Atenţie. Vine ITM!

Știe publicată cu

în data de

■ pînă la finele lunii viitoare va avea loc o acţiune de informare referitoare la ucenicia la locul de muncă ■ se mai are în vedere şi stagiul absolvenţilor de facultate ■

Inspectoratul Teritorial de Muncă Neamţ are în derulare o acţiune de informare şi conştientizare cu privire la respectarea legislaţiei specifice privind ucenicia la locul de muncă, efectuarea stagiului pentru absolvenţii de învăţămînt superior şi internshipul. Totul se desfăşoară în perioada 15 aprilie – 31 mai 2019. Obiectivele constau în: îndrumarea entităţilor care au calitatea de angajator, interesate de aplicarea corectă şi unitară a prevederilor legale privind ucenicia la locul de muncă, efectuarea stagiului pentru absolvenţii de învăţămînt superior şi intershipul, creşterea gradului de conştientizare a acestora, care pot, potrivit legii, să angajeze forţă de muncă pe bază de contracte individuate de muncă, inclusiv contract de ucenicie, contractul de stagiu-anexă la contractul individual de muncă, sau de a utiliza interni în baza contractului de internship, pentru a-şi asigura forţa de muncă calificată, în funcţie de cerinţele organizaţiei; informarea persoanelor, salariaţilor, entităţilor care au calitatea de angajatori, în ceea ce priveşte dezvoltarea carierei şi a procesului de formare profesională continuă la locul de muncă; conştientizarea promovării dialogului social care să ducă la dezvoltarea parteneriatelor la nivel local în ceea ce priveşte integrarea durabilă pe piaţa muncii a persoanelor fără un loc de muncă şi asigurarea tranziţiei absolvenţilor de învăţămînt superior de la sistemul de educaţie la piaţa muncii; facilitarea integrării sociale a persoanelor interesate, cu vîrsta de peste 16 ani, în concordanţă cu aspiraţiile profesionale şi cu necesităţile pieţei muncii. Atingerea obiectivelor se va realiza prin sesiuni de informare/conştientizare organizate de către ITM Neamţ la care vor participa persoane din grupul ţintă vizat de acţiune, astfel: persoane interesate, cu vîrsta cuprinsă între 16 ani şi 26 ani, în obţinerea unei calificări în sistemul de formare profesională a adulţilor, care să permită ocuparea unui loc de muncă şi continuarea învăţării în învăţămîntul profesional şi tehnic, inclusiv dual; persoane care au împlinit vîrsta de 16 ani (cu excepţie 15 ani) care doresc să participe la programe de internship în scopul dezvoltării abilităţilor profesionale din domeniul în care se organizează aceste programe; viitori absolvenţi de învăţămînt superior/absolvenţi de învăţămînt superior care au diplomă de licenţă sau echivalentă şi, la debutul în profesie, se angajează cu contract individual de muncă pe un post conform specializării absolvite; entităţi care au calitatea de angajator, care sînt interesaţi să-şi asigure forţa de muncă calificată, în funcţie de cerinţele proprii sau au calitatea de organizaţie – gazdă pentru programele de internship; furnizori de formare profesională pentru ucenicia la locul de muncă – unităţi/instituţii de învăţămînt, angajatori, alţi formatori (persoane fizice autorizate, întreprinderi familiale, asociaţii cooperatiste), autorizaţi/acreditaţi pe diverse calificări. Se mai urmăreşte încurajarea promovării dialogului social care să ducă la dezvoltarea parteneriatelor la nivel local în ceea ce priveşte integrarea durabilă pe piaţa muncii a persoanelor fără un loc de muncă şi asigurarea tranziţiei absolvenţilor de învăţămînt superior de la sistemul de educaţie, la piaţa muncii.

Citește știrea

Trending