Contactează-ne

Administrație

După potop, unii în doliu, alţii păgubiţi

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ precipitaţiile abundente din această vară au nenorocit zeci de familii ■ unii nemţeni au rămas fără agoniseala de-o viaţă după ce casele au fost inundate ■ în alte cazuri, viiturile formate au luat vieţi omeneşti ■ cîteva drumuri naţionale şi case sînt afectate de alunecările de teren ■ pagube sînt şi în agricultură, probleme fiind îndeosebi la culturile de grîu, mazăre, sau rapiţă ■

Vara anului 2018, despre care meteorologii au anunţat înainte de începerea sezonului că va fi caniculară şi secetoasă, a dat peste cap previziunile specialiştilor. Vremea a fost atipică atît în iunie, cît mai ales în luna lui Cuptor, cînd în toată ţara, inclusiv în Neamţ, au fost precipitaţii abundente şi valori termice sub media perioadei. Cîteva săptămîni s-au succedat atenţionări cod galben, sau chiar portocaliu de precipitaţii însemnate cantitativ şi furtuni cu toată suita de fenomene, tunete, fulgere şi uneori căderi de grindină. Toate acestea, cumulate săptămîni întregi, au făcut pagube însemnate. Unii nemţeni şi-au pierdut agoniseala de-o viaţă, apele le-au laut casele sau acestea au fost inundate, lăsînd în urmă lacrimi de neputinţă. Acestea se mai pot repara sau înlocui în timp, însă ireparabile sînt situaţiile în care ploile torenţiale şi viiturile au curmat vieţi. De la începutul anului şi pînă acum 26 de nemţeni au fost ucişi de ape, parte din aceştia sfîrşind în torenţi şi viiturile formate în urma precipitaţiilor abundente. Cea mai dramatică situaţie s-a petrecut la Roznov, pe 23 iulie. Cadavrul fetiţei de trei ani, care căzuse în rîul Cracău, a fost găsit la distanţă de o săptămînă, luni, 30 iulie, pompierii anunţînd că au descoperit trupul neînsufleţit pe malul rîului Bistriţa, în zona localităţii Zăneşti. La misiune au fost mobilizaţi trei subofiţeri din cadrul Detaşamentului de Pompieri Piatra Neamţ, cu o autospecială complexă de primă intervenţie la incendii, salvare şi prim ajutor. Militarii au desfăşurat căutări pentru a găsi fetiţa în fiecare zi de la dispariţie. Deoarece primele operaţiuni nu au dat roade, a fost cerut şi sprijinul colegilor din cadrul ISU Bacău, luîndu-se în calcul şi varianta ca trupul copilei să fi fost dus de apele rîului Bistriţa mult în aval de zona Roznov. Tragedia a avut loc în seara de luni, 23 iulie, în jurul orei 20. Atunci victima ar fi fost împreună cu o soră, un frate, dar şi cu mama lor pe malul apei, iar într-un moment de neatenţie fetiţa ar fi alunecat de pe o dală în albie. S-ar fi scurs timp preţios pentru că cei prezenţi ar fi încercat să o salveze şi abia cînd şi-au dat seama că au eşuat, au alertat autorităţile prin apel la 112. Un alt caz tragic a avut loc pe 24 iulie, în localitatea Itrineşti, din comuna Mărgineni. A fost vorba de văcarul satului, aflat cu animalele la păşunat într-un moment cînd precipitaţiile abundente au format torenţi puternici pe dealuri. Omul a slavat animalele ducîndu-le într-un loc sigur, însă a fost luat de ape. A fost găsit în aceeaşi zi de pompierii militari, la circa un kilometru de locul în care apele învolburate l-au răpit. Tragedia este cu atît mai mare cu cît victima de 45 de ani avea acasă 5 copii. Cadavrul unui alt nemţean din localitatea Bistricioara, comuna Ceahlău, dispărut duminică, 21 iulie, pe lacul Bicaz, a fost găsit peste trei zile de pompierii nemţeni. Cel mai probabil el era la pescuit şi a căzut în apă. Pe 1 iulie, un alt nemţean de loc din Verşeşti, comuna Girov, a fost dat dispărut după ce pe 29 iunie ar fi încercat să treacă rîul Cracău şi a fost luat de ape. Tot pe 1 iulie a fost găsit corpul unui bărbat din Cuiejdi, comuna Gîrcina, trupul fiind adus de ape pînă la staţia de betoane de la intrarea în Piatra Neamţ. Omul fusese luat de ape cu cîteva zile înainte după ce ieşie pe rîu la „cules“ lemne. Ar fi fost surprins de o cioată care l-a lovit din spate, a căzut şi nu s-a mai putut salva în condiţiile în care rîul era umflat din cauza ploilor.

Drumuri şi case afectate de alunecări, pierderi în agricultură

Ploile din ultima perioadă au crerat şi alte necazuri. Mai multe locuinţe şi două drumuri naţionale sînt afectate de alunecări de teren. Pe 6 august, la o şedinţă extraordinară a Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Ugenţă a analizat concluziile unei comisii în ceea ce priveşte alunecările de teren din satul Rugineşti, comuna Hangu, care afectează locuinţe şi DN 15. În acelaşi timp, ploile abundente au afectat mai multe zone de pe DN 15 B, km 8+140 – km 8+170, pe raza satului Petru Vodă, comuna Poiana Teiului. S-a stabilit ca să fie monitorizate alunecările de teren şi scurgerile de material aluvionar pe versanţi şi s-au numit persoane responsabile cu activitatea de urmărire a comportării în timp a acestor fenomene. Ar trebui realizate studii şi expertize, în vederea stabilirii soluţiilor tehnice de proiectare şi execuţie a lucrărilor de refacere a zonelor afectate de alunecări, relocarea în spaţii corespunzătoare a unei familii şi evaluarea situaţiei celorlalte trei locuinţe situate în zona de pericol. Una din cele mai afectate comune de ploi a fost Farcaşa. Pe 30 iunie şi 1 iulie, au fost evacuate din casele din satul Stejaru 230 de persoane, din Buşmei şi-au părăsit locuinţele 100, iar cîte 50 din satele Frumosu şi Soci. În comună, apa a afectat peste 80 de gospodării. Dezastrul s-a instalat în zonă după o rupere de nori, torenţii au pornit la vale, apa nemaiţinînd cont de matca sa, de rigole, şanţuri, garduri şi de construcţiile din gospodării. Şi sute de tone de pietriş, bolovani, rădăcini şi lemne de tot felul au luat locul brumei de pămînt pe care, nu cu multe zile înainte, erau straturi cu ceapă, zarzavat, cartofi sau răsaduri. În unele locuri, case locuite sau în curs de construire, care erau la nivelul solului, sînt acum sub el, aluviunile ajungînd pe la ferestre. Plus că a fost distrusă reţeaua de apă potabilă, o parte din canalizare şi drumurile. Precipitaţiile au afectat şi recoltele agricole. În unele zone, simpli cultivatori şi fermieri au avut probleme cu încolţirea grîului în spic, situaţie în care acesta nu mai poate fi folosit nici măcar în hrana animalelor. Pierderi au fost la culturile de mazăre, care au putrezit, la fel întîmplîndu-se şi la rapiţă. Din fericire, precipitaţiile abundente nu au afectat culturile de porumb.

Citește știrea
Advertisement
loading...
Postează comentariu

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Administrație

Ministrul Transporturilor, în vizită de lucru pe şantierul de pe DN15

Știre publicată în urmă cu

în data de

Autor

■ ministrul Răzvan Cuc a inspectat lucrările de reabilitare şi modernizare aflate în derulare pe Drumul Naţional 15, între Bicaz şi Poiana Teiului ■ deminitarul a fost însoţit de şefii CNAIR, ai DRDP Iaşi şi de preşedintele CJ Neamţ, Ionel Arsene ■ Răzvan Cuc a venit cu noutăţi şi în ce priveşte realizarea drumului expres Piatra Neamţ-Bacău ■

Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, a fost prezent joi, 18 iulie 2019, într-o nouă vizită de lucru în judeţul Neamţ. Alături de noul director general al CNAIR, Sorin Scarlat, de directorul general regional al DRDP Iaşi, Ovidiu Mugurel Laicu, şi de preşedintele Consiliului Judeţean Neamţ, Ionel Arsene, demnitarul ce se ocupă de drumurile naţionale a avut ca obiectiv verificarea şi controlul DN 15, importantă arteră rutieră ce leagă oraşul Bicaz de Poiana Teiului şi care se află în plin proces de reabilitare. Însoţit de reprezentanţii mass media, primul dialog cu aceştia a avut loc pe Barajul Bicaz. „Sînt în judeţul Neamţ alături de Preşedintele Organizaţiei Neamţ a PSD, Ionel Arsene şi directorul CNAIR, Sorin Scarlat, să verific stadiul lucrărilor la obiectivele de infrastructură ce aparţin Ministerului Transporturilor. Începem dialogul nostru de la Barajul Bicaz. Drumul care traversează barajul a beneficiat deja de lucrări de refacere şi turnare de covoare asfaltice executate în regie proprie de către Compania Naţională de Administare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) prin grija Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri (DRDP) Iaşi. Cît priveşte DN 15 Bicaz-Poiana Largului, unde se efectuat reparaţii de refacere a corpului de drum afectat, se vor turna covoare asfaltice pe suprafeţe întinse, vor fi înlocuite zidurile de sprijin, se va lucra la refacerea şanţurilor de scurgere şi va fi montat parapet metalic. Toate aceste lucrări sînt executate de către Asocierea cîştigătoare, în urma unei proceduri de licitaţie. Valoarea contractului fiind de 302.132.014,19 lei cu TVA şi are o durată de execuţie 6 luni. Am spus de fiecare dată că, acolo unde se poate, cei de la CNAIR vor interveni în regie proprie să efectueze lucrări, astfel încît cetăţenii să beneficieze mai repede de infrastructura rutieră refăcută. Cei de la Compania de Drumuri trebuie să înţeleagă, odată pentru totdeauna, că lucrează în interesul cetăţenilor şi nu pentru propriile interese. Pe lîngă construcţia de autostrăzi sînt şi multe alte lucruri de realizat de către dînşii. Au bani. Le cer să-i consume pentru lucrările pe care au obligaţia să le facă. La începutul mandatului am spus că se vor asfalta 150 km în judeţul Neamţ. Pînă în prezent s-au asfaltat 80 km, restul se vor asfalta cît mai repede. Am fost aici în luna martie şi nu se întîmplase nimic. Acum vedeţi că lucrurile au luat o altă turnură. Investiţiile vor continua. Un alt lucru foarte important este proiectul privind Drumul Expres Bacău – Neamţ. Iată că am ajuns la final cu această procedură. S-au depus 4 oferte. L-am rugat pe domnul director general al CNAIR să întrunească, de urgenţă, Comisia şi să evalueze documentaţiile aferente acestui proiect, astfel încît pînă la sfîrşitul lunii august să avem semnat contractul pentru elaborarea studiului de fezabilitate”, a declarat Răzvan Cuc, Ministrul Transporturilor. Din punctul de vedere al înaltului demnitar am înţeles că nu vor exista probleme, nici măcar de finanţare, fiindcă fondurile sînt europene, pe programele dedicate infrastructurii mari. Mai mult decît atît, ministrul Cuc a declarat că va discuta personal cu firma care va cîştiga elaborarea studiului de fezabilitate, pentru ca aceasta să înainteze documentul înainte de cele 14 luni prevăzute ca termen limită, pentru a demara, ulterior, cît mai grabnic proiectarea şi execuţia drumului expres Piatra Neamţ-Bacău. „Deşi perioada de realizare a studiului este de 14 luni, voi discuta cu firma cîştigătoare să comprimăm acest termen, tocmai ca să dăm drumul proiectării şi execuţiei acestui obiectiv foarte important. Eu am să-i trasez termen în aprilie 2020, să fie gata studiul pînă atunci. Target-ul nostru este ca, la sfîrşitul lunii iunie anul viitor, să înceapă execuţia drumului”, a declarat Răzvan Cuc, adăugînd că „ce ţine de Ministerul Transporturilor se va face în ritm alert”. Revenind la obiectivul vizitat de Ministrul Transportului, respectiv DN 15 Bicaz-Poiana Teiului, lucrările sînt executate de asocierea S.C. AQUA PARC S.R.L., S.C. MAVGO HOLDING S.R.L. şi S.C. DANLIN XXL S.R.L., iar înaltul demnitar a avut cuvinte de laudă cu privire la calitatea acţiunii. „Spuneam, în 2017, în prima mea vizită la Poiana Largului-Bicaz, despre un drum, DN 15, cu un impact turistic foarte mare, un drum care este tranzitat de mulţi turişti, un drum care a fost practic construit în jurul anului 1947, un drum vechi, pe care nu s-a mai intervenit deloc. Iată că Guvernul a alocat sume semnificative pentru asigurarea drenajelor, scurgerilor şi elementelor de siguranţă. L-am rugat pe domnul Laicu să identifice punctele nevralgice, astfel încît să putem aloca sumele necesare şi să închidem absolut toate problemele pe acest drum, ca să-l finalizăm şi să poată fi dat în circulaţie aşa cum trebuie, fără calamităţi, fără alunecări de teren şi fără problemele care au existat în istoria obiectivului”, a sintetizat prin vorbe pline de concreteţe istoria drumului, înaltul demnitar, coborît în provincie din Capitală pentru o zi. Alături de domnia-sa s-a aflat preşedintele Consiliului Judeţean Neamţ, Ionel Arsene de la care aveam să aflăm că „Aşa cum am promis oamenilor, şi sîntem de cuvînt, am reuşit să finalizăm Drumul Naţional 15 de la Piatra-Neamţ pînă la Bicaz, la baraj, urmînd ca, în următoarele luni, să finalizăm un drum extrem de important pentru economia judeţului Neamţ, Bicaz-Poiana Largului. Pe drumul naţional care leagă mănăstirea Văratec şi mănăstirea Agapia a fost turnat deja covorul asfaltic, urmînd ca, în perioada următoare, de la Humuleşti până la Pluton, să fie turnat covor şi, de asemenea, de la Castelul de Apă de la Roman pînă la Moţca, la limita cu judeţul Suceava. Aşadar, sînt investiţii extrem de importante pe care Ministerul Transporturilor le face în judeţul Neamţ şi doresc să vă mulţumesc în numele locuitorilor judeţului nostru”. Una cu alta, veşti bune pentru participanţii la trafic şi pentru turiştii care tranzitează cea mai importanta zonă turistică a judeţului Neamţ. Lucrările de reabilitare a tronsonului Piatra-Neamţ – Bicaz, al DN 15, începute în luna iunie a anului curent, au fost finalizate, urmînd ca, pînă la sfârşitul anului 2019 să fie finalizate şi lucrările de modernizare şi consolidare pe tronsonul Bicaz-Poiana Largului, unde experţii au identificat peste 70 de puncte de calamitate. Vizita ministrului Răzvan Cuc s-a încheiat la Hangu, după mai multe opriri pentru a dialoga cu constructorii şi presa. Ca o concluzie generală înaltul demnitar s-a declarat mulţumit şi încrezător în activitatea şantierului de pe DN 15.

Citește știrea

Administrație

Piatra Neamţ: Contracte semnate pentru grădini pe bani europeni

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ cu aproape un milion de euro vor fi realizate grădini publice în Speranţa şi Văleni

Primarul municipiului Piatra Neamţ, Dragoş Chitic, a semnat, vineri, 19 iulie, contractele de finanţare pentru încă două proiecte europene care vor fi implementate în Piatra Neamţ în perioada următoare şi vor fi finanţate în cadrul POR 2014-2020 în proporţie de 98%, contribuţia proprie fiind de doar 2%. Este vorba despre două dintre cele trei grădini publice urbane care vor fi realizate în Piatra Neamţ din fonduri atrase de la Uniunea Europeană. Proiectele care însumează aproape un milion de euro vizează realizarea unei grădini publice urbane în cartierul Speranţa, în valoare de 410.793 euro, şi realizarea unei grădini publice urbane în cartierul Văleni, în valoare de 559.451 euro. „Aşa cum am mai precizat, atragerea de fonduri europene reprezintă o prioritate pentru municipalitatea pietreană şi o soluţie pentru dezvoltarea accelerată a oraşului în următorii 3 ani. Sînt depuse pînă la această dată pentru finanţare un număr de 32 de proiecte dedicate municipiului Piatra Neamţ care însumează peste 92 milioane de euro. Dintre acestea 4 au fost deja aprobate, 12 au primit aviz favorabil în etapa de evaluare a eligibilităţii şi tehnico-economică şi sînt în faza de precontractare iar alte proiecte, 16, se află în faza de evaluare tehnico-financiară, la organismele competente. Mă voi bate pentru fiecare cent care poate fi adus în oraşul nostru din fonduri europene. Vom continua să tratăm cu maximă seriozitate accesarea banilor europeni şi în următoarea perioadă, pentru a atrage cît mai multe fonduri în Piatra-Neamţ şi pentru a implementa cu succes proiectele europene pregătite. Revin cu solicitarea adresată actualilor guvernanţi de a trata cu responsabilitate gestionarea banilor europeni destinaţi autorităţilor locale pentru ca proiectele pregătite de primăriile care s-au preocupat să le realizeze şi să le depună în termen să primească întreaga finanţare necesară”, a declarat Dragoş Chitic.

Citește știrea

Administrație

Neamţ: Exerciţiu de imagine? Strategie antişpagă la spital

Știre publicată în urmă cu

în data de

Autor

■ conducerea unităţii spitaliceşti din Roman va implementa propria strategie, începînd din această toamnă

Iniţiativa ministrului Sănătăţii, Sorina Pintea, de a întări lupta antişpagă din spitale este o măsură, care, de voie, de nevoie, e apreciată de conducerile spitalelor, iar volens-nolens, managerii sînt determinaţi astfel să aplice propriile strategii. La Spitalul Roman, doctor Maria Andrici a explicat cum vor fi puse în practică aceste măsuri antişpagă: „Iniţiativa doamnei ministru, de a trimite pacienţi sub acoperire pentru a identifica personalul care ia şpagă în spitale e o măsură ce face parte din Strategia naţională anticorupţie. E adevărat că la nivelul spitalului nostru există o serie de chestionare on-line, care testează gradul de satisfacţie al pacienţilor faţă de serviciile oferite. Aceste chestionare sînt periodic analizate în Consiliul Medical, sau în cel de etică, însă în formularele respective nu sînt şi întrebări legate de subiectul corupţie. Din toamna acestui an vom implementa Standardul anticorupţie ISO 37001, sistem de management aniti-mită. La sfîrşitul lunii iunie, la Sibiu, a fost un curs cu tematica anticorupţie, la care a participat şi un salariat al unităţii noastre. S-a luat legătura cu persoana responsabilă de coordonarea acestui program şi s-a decis ca la sfîrşitul lunii septembrie 2019 să organizăm şi la Roman acest curs“, a declarat medicul Maria Andrici. Managerul unităţii şi-a exprimat satisfacţia că la Roman nu au fost scandaluri în care personalul să fie acuzat de condiţionarea actului medical. Sistemul de management anticorupţie se bazează pe o serie de măsuri şi de mijloace de control, inclusiv pe linii directoare de susţinere şi specifică cerinţe privind: adoptarea unei politici şi a unor proceduri de combatere a corupţiei; formarea în spiritul combaterii corupţiei; evaluarea riscurilor de corupţie referitoare la unele proiecte sau unii parteneri comerciali; implementarea de mijloace de control financiare, comerciale sau contractuale, precum şi în domeniul achiziţiilor, etc. Dacă strategia va duce şi la combaterea micii corupţii – şpaga dată de aparţinători portarului, pentru a permite intrarea într-o secţie, sau spăguţa dată infirmierei pentru a schimba lenjeria patului, care ar trebui schimbată oricum, rămîne de văzut. Totul pare a fi pentru moment doar exerciţiu de imagine.

Citește știrea

Trending