Publicitate

■ Protecţia Consumatorilor vine cu recomandări pentru cei care vor să profite de reducerile de preţ din această perioadă ■ pentru cumpărături de calitate şi fără nervi, trebuie urmărite anumite elemente ■

În prag de Black Friday, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor a realizat un ghid pentru consumatorii care vor sa profite de reducerile comercianţilor din perioada 16-30 noiembrie 2018. Indiferent ca este vorba de un magazin online sau de unul clasic, preţul trebuie afişat clar, lizibil, în lei şi cu toate taxele incluse „Preţul redus trebuie să fie inferior preţului de referinţă. Preţul de referinţă reprezintă cel mai scăzut pret practicat în acelaşi spaţiu de vînzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de data aplicării preţului redus“, conform Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor. Orice anunţ de reducere de preţ exprimată în valoare absolută sau în procent trebuie efectuat vizibil, lizibil şi fără echivoc pentru fiecare produs sau grupă de produse identice: prin menţionarea noului preţ lîngă preţul anterior, barat; prin menţiunile „preţ nou“, „preţ vechi“ lîngă sumele corespunzatoare; prin menţionarea procentului de reducere şi a preţului nou care apare lîngă pretul anterior, barat. Pentru magazinele clasice, contractul este considerat a fi încheiat în momentul în care plăteşti şi primeşti produsul. În cazul magazinelor online, contractul este încheiat în momentul confirmării, pe suport durabil, de către profesionist, a acceptării comenzii tale. În cazul magazinelor clasice, legea nu dă dreptul de a renunţa la contract. Un produs achiziţionat nu mai poate fi înlocuit sau contravaloarea acestuia să fie rambursată decît dacă este defect, aplicîndu-se aici regulile privind garanţiile. La magazinele online, legea stabileşte un termen de 14 zile calendaristice de la momentul primirii produsului în care poţi renunţa la achiziţie, fără a oferi vreun motiv şi fără costuri suplimentare. Dacă vînzătorul nu trimite un curier pentru ridicarea produsului, va trebui să plăteşti returul. Comerciantul este obligat să ramburseze preţul plătit (inclusiv costurile de livrare a produsului la tine) în termen de maxim 14 zile de la momentul în care ai renunţat la contract. Există anumite cazuri în care nu te poţi retrage din contract, cum ar fi produsele care sînt realizate după specificaţiile tale sau înregistrările audio, video ori programele informatice. Profesionistul poate reţine, în anumite cazuri, din preţul plătit valoarea diminuată a produselor în cazul în care ai folosit produsul mai mult decît pentru a-i testa funcţionalitatea. Comerciantul trebuie să-şi îndeplinească obligaţiile contractuale în termen 30 de zile de la data la care ai transmis comanda sau într-un termen mai scurt care ţi-a fost comunicat. Dacă vînzătorul nu a livrat produsele în termenul stabilit, trebuie să îi soliciţi să livreze cît mai repede posibil. În cazul în care livrarea nu se face nici în termenul suplimentar, ai dreptul să soliciţi banii înapoi în termen de 7 zile. Dacă produsul ajunge la tine deteriorat sau distrus vînzătorul este cel care suportă pierderea.

Trei cazuri cînd poate interveni anularea contractului

Poţi solicita în acest caz un nou produs sau poţi renunţa la contract. Ai dreptul de a verifica, la momentul primirii coletului, dacă produsul din interior este în cea mai buna stare, astfel încît ulterior să nu existe probleme, chiar dacă există unii comercianţi care nu permit acest lucru. Regulile privind garanţiile se aplică indiferent de modul în care sînt achiziţionate produsele şi de preţul acestora, online, din magazinul clasic, la preţ redus sau la preţ întreg. Sînt două tipuri de garanţii: garanţia legală de conformitate şi garanţia comercială, care pot coexista pentru un singur produs. Garanţia legală se aplică pentru orice produs comercializat (cu anumite excepţii, clar stabilite) şi este de doi ani dar, pentru produse a căror durata de viaţă este mai mică de 2 ani, poate fi redusă la durata medie de utilizare a produsului, atît timp cît eşti informat despre acest lucru. Garanţia comercială este cea care „se dă” suplimentar. Este ceva în plus faţă de garanţia legală şi nu aduce atingere acesteia. O poate da atît producătorul, cît şi vînzătorul. Garanţia comercială poate fi o durată de timp mai mare, rambursarea direct a sumei plătite în cazul apariţiei unui defect etc. Dar nu poate înlocui şi nu anulează garanţia legală. Dacă produsul se defectează sau nu respectă specificaţiile ai dreptul la repararea, înlocuirea, restituirea contravalorii sau reducerea preţului. Ca regulă, iniţial, poţi alege între reparare şi înlocuire, dar vînzătorul se poate opune măsurii alese dacă are costuri mai mari pentru punerea în practică a acesteia în comparaţie cu cealaltă. De aceea, în practică, repararea este prima măsură care se ia. Înlocuirea poate interveni în cazul în produsul nu mai poate fi reparat şi se va face numai cu un produs identic. La produsele de folosinţă îndelungată, dacă în cursul perioadei de garanţie, totalul intervalelor în care produsul nu a funcţionat din cauza defectelor depăşeşte 10% din perioada de garanţie, poţi solicita înlocuirea sau o rambursare a preţului. Anularea contractului poate interveni în trei cazuri: cînd nu ai beneficiat nici de repararea, nici de înlocuirea produsului; cînd vînzătorul nu a luat măsura reparatorie într-o perioada de timp rezonabilă; cînd vînzătorul nu a luat măsura reparatorie într-un termen de 15 zile, fără inconveniente semnificative. Anularea contractului are ca efect punerea părţilor în situaţia anterioară, vei primi suma plătită, iar comerciantul îşi ia produsul. Dacă ai o problemă, contactează vînzătorul, responsabilitatea este a acestuia. Cu acesta ai contract, nu cu service-ul, iar acesta nu poate fi tras la raspundere pentru nerespectarea regulilor privind garanţia. Prin urmare, chiar dacă mergi tu la service cu produsul, informează întotdeauna vînzătorul despre problemele apărute. În cazul produselor de folosinţă îndelungată, cum ar fi dispozitivele electronice, produsul înlocuit este acoperit de o nouă garanţie care începe din momentul înlocuirii. În cazul produselor reparate, garanţiile legale şi comerciale se prelungesc cu o perioadă egală cu timpul scurs din momentul în care ai notificat vînzătorului defectul sau i-ai predat produsul, pînă în momentul în care produsul a fost reparat şi ai fost înştiinţat cu privire la acest lucru sau pînă în momentul în care produsul ţi-a fost livrat.

Sfaturi pentru consumatori

Fă o listă cu produsele pe care doreşti să le achizitionezi şi cu preţurile actuale ale acestora. Acest lucru te va ajuta să eviţi falsele reduceri de preţuri, de exemplu atunci cînd comercianţii măresc preţul şi aplică procentul de reducere la preţul astfel majorat; Verifică cu atenţie modul în care este afişată reducerea pe site sau pe eticheta produsului; Nu cădea în capcana ofertelor care anunţă mari reduceri de preţuri doar pentru a te atrage să intri în magazin; În cazul în care comanzi online, verifică, înainte de a trimite comanda, dacă preţul fiecărui produs din coşul de cumpărături este acelaşi cu preţul redus indicat atunci cînd ai ales produsul; Utilizează cardul pentru a face plata. În unele situaţii, precum cazurile de fraudă, dacă ai plătit prin card, poţi utiliza procedura refuzului la plată pentru a-ţi recupera suma plătită – în principiu, în cel mult 30 de zile de la data plăţii. Contactează-ţi banca pentru a afla mai multe amănunte.

loading...

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.