Contactează-ne

Educatie

Dascăli de altădată, comemoraţi la Borca

Știre publicată în urmă cu

în data de

n la colocviu au participat oficialităţi locale, preoţi din Protopopiatul Ceahlău şi reprezentanţi ai corpului didactic din şcolile comunelor Borca, Poiana Teiului, Farcaşa şi Grinţieş n a fost prezentată şi o expoziţie de icoane, a unui tînăr al locului, student la Teologie n

Actualii şi foştii dascăli de pe Văile Bistriţei şi Bistricioarei s-au
adunat în urmă cu ceva timp la Căminul Cultural Borca pentru a
retrăi pentru o zi în lumea amintirilor din trecutul pedagogic al Văii
Bistriţei Moldave. Întîlnirea a fost prilejuită de organizarea
colocviului Dascăli nemţeni de altădată, activitate iniţiată la nivelul
judeţului Neamţ de către profesorul Dan Mihăilescu de la
Complexul Muzeal Neamţ şi preluată de cîteva ediţii bune, pentru
zona Văii Muntelui, de către profesorul Paul Scripcaru. Distinsul
amfitrion a avut ca invitaţi reprezentanţi ai administraţiei locale, ai
clerului din Protopopiatul Ceahlău şi ai corpului didactic din şcolile
comunelor Borca, Poiana Teiului, Farcaşa şi Grinţieş. Programul
evenimentului pedagogic a debutat cu o rugăciune rostită de preotul
protopop Ionel Cuţuhan şi cuvintele de deschidere ale primarului de
Borca, Geo Ovidiu Niţă şi profesorului Paul Scripcaru, care au urat
succes activităţii, după care acţiunea şi-a intrat în firesc, prin
vorbele de prezentare ale unora dintre invitaţi, rostite cu mari
emoţii, dar şi cu bucuria depănării de amintiri. Astfel, despre familia
profesorilor Alice şi Vasile Florea, ce a funcţionat la Liceul Borca în
anii 60, punîndu-şi talentul în slujba multor generaţii de liceeni, au
vorbit cu profund respect doctor Emanuel Nazaritean, preşedintele
Uniunii Armenilor din România, filiala Roman şi profesorul Paul
Scripcaru, în calitate de fost elev al celor doi dascăli. Tehnica
modernă a făcut ca lipsa profesorului Florea din motive de sănătate
să fie suplinită de o scurtă discuţie telefonică în direct, prilej de
respect reciproc şi chiar de mici glume din viaţa profesor-elev.
Despre activitatea fructuoasă a profesorului universitar dr. Mircea
Lazăr, filozof, sociolog şi politolog, care predă de peste 50 de ani la
Universitatea de Hidrometeorologie din Sankt Petersburg, de loc de
pe Valea Bistriţei, cu studii liceale la Borca, a vorbit profesorul
Mihăiţă Pieptănaru, prezentînd un adevărat Laudatio, prilej de
îndemn la vorbă pentru fostul coleg de generaţie, prof. Lazăr, un om
spornic la vorbă şi foarte comunicativ. Aducerea aminte a unor
vremi îndepărtate a continuat prin evocarea regretatei educatoare
Silvia Iliescu, despre activitatea căreia a făcut vorbire bibliotecara
de Borca, Iolanda Lupescu, într-un bine documentat şi frumos eseu
literar aplaudat la scenă deschisă. Au fost readuse în actualitate de
către acelaşi profesor Paul Scripcaru personalitatea regretatului
dascăl de Farcaşa, Gheorghe Dragomir şi aceea a învăţătorului
erou de obîrşie din Poiana Teiului, Constantin Tănase-Teiu, un
folclorist de valoare naţională, mare culegător de folclor şi tradiţii ale
Văii Bistriţei. Activitatea nu avea să se încheie înainte ca preotul
paroh Cojocaru să ofere publicului o conferinţă despre Marea Unire
de la 1918. Şi cum o activitate adresată intelectualităţii musai să
aibă un crîmpei de artă în cadrul ei, şi de această dată publicul a
fost invitat să admire o „pată de culoare“, prin expoziţia de icoane,
creaţie a studentului la teologie Alexandru Buzdugan, un tînăr al
locului. Cele cîteva ceasuri bune de dezbateri au fost presărate pe
alocuri şi cu momente muzicale oferite asistenţei de către tinere
interprete de folclor, Georgiana Ropotică, Bianca Teliuţă, precum şi
de unele eleve ale Liceului Borca, îndemnînd asistenţa la clipe de
voie bună şi destindere. Întîmplarea de suflet din Borca, unde
profesia de dascăl a fost ridicată şi de această dată pe piedestalul
valoric de necontestat, avea să se încheie printr-o vizită scurtă, dar
utilă la Centrul de Informare Turistică Farcaşa, continuînd prin
cîteva clipe zăbavă la o gustare şi o cupă cu vin, oferite cu
generozitate de către primarul de Borca, Geo Ovidiu Niţă, ce a avut
răbdarea să asiste la întreaga activitate. Următoarea întîlnire va
avea loc în 2019, urmîndu-se a se stabili locaţia şi persoanele
evocate.

Citește știrea
Postează comentariu

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Actualitate

Învăţământ gratuit?! Părinţi, mâna pe portofele că veţi auzi doar: bani, bani şi iar bani

Știre publicată în urmă cu

în data de

Autor

Învăţământul în România e la fel de gratuit pe cât de sincere sunt promisiunile politicienilor în campania electorală. De câteva zile a început anul şcolar şi deja prin mai toate şcolile se organizează şedinţele cu părinţii care, hai să nu ne mai ascundem după deget, înseamnă în principal prilej de “prelucrare” a părinţilor ca să scoată bani din buzunar pentru fondul clasei, pentru văruit, pentru dotat, pentru…

Aşa s-a întâmplat în fiecare an, aşa se întâmplă şi în pandemicul an 2020. Chiar dacă politicienii s-au bătut cu cărămida în piept că dau ei bani de tablete, de dezinfectant, pregătesc ei şcolile, le dotează etc. Şi, dacă e să verifici, banii, în marea lor parte, au plecat din buget, însă… nu prea vedem unde au ajuns. Că tot părinţii trebuie să scoată din buzunar, de unde au sau mai ales nu au, banii pentru toate scrise mai sus şi încă multe altele.

Aşa că să scoatem din vocabularul legislativ această mincinoasă noţiune de “învăţământ gratuit”, că din mintea părinţilor a ieşit demult. În plus, poate onor băieţii ăştia politicieni se gândesc să vină în sprijinul amărâţilor de părinţi cu o măsură de genul: banii daţi pentru învăţământul “gratuit” să fie deduşi din birurile pe care trebuie să le plătim. E clar că statul nu e capabil să asigure condiţii de gratuitate pentru învăţământul OBLIGATORIU şi, dacă tot compensez eu, părinte, să-mi fie reduse dările pe care statul mi le cere cu acele sume cu care acopăr impotenţa lui administrativă.

Poate vom discuta cu altă ocazie şi despre părinţii care exagerează, care se “roagă” ei să fie daţi bani în plus, negândindu-se că învăţământul trebuie să fie accesibil tuturor, nu doar celor cu dare de mână. Dacă tot vor condiţii de cinci stele pentru copiii lor, ceea ce pot să înţeleg, de ce nu-i duc la o instituţie de învăţământ privată unde să înveţe în puf şi cu cele mai noi tehnologii pe masă? Şi poate altădată o să vorbim şi despre faptul că la şcoală au dreptul să meargă şi copiii celor angajaţi “în privat”. Bugetarii, majoritatea dintre ei, foarte bine că a fost aşa, nu le doresc răul, şi-au luat salariile întregi în perioada stării de urgenţă, deşi au stat acasă, dar cei de la privat au trecut prin şomaj tehnic sau poate chiar au ajuns în şomaj sau au suferit tăieri de salarii pentru că şi angajatorii, privaţi, în majoritatea cazurilor, abia mai gâfâie din cauza crizei economice.

Însă ar trebui să fim corecţi şi oneşti în ambele sensuri: dacă un bugetar care a luat leafa întreagă poate plăti tot felul de “fonduri ale clasei”, ca şi în anii trecuţi, un angajat din HORECA, de exemplu, de unde să dea bani ca în alţi ani dacă el nu a avut unde munci până mai ieri? Sau copilul acelui angajat nu mai are dreptul la educaţie?

Şi mai am o întrebare, tot retorică: dacă apuc să cotizez pentru tot ce mai trebuie cumpărat ca al meu copil să beneficieza de învăţământ “gratuit” şi, nu-mi doresc, dar înţeleg că se poate întâmpla, se închide şcoala pe motiv de COVID, mi se returnează banii daţi?

Dreapta măsură sau dacă vreţi calea de mijloc ar trebui să fie căutată, şi chiar găsită, în tot ceea ce facem: aşadar, cu respect, îi rog pe directorii de şcoli şi diriginţi să o lase mai uşor cu fondul clasei şi alte solicitări de bani, că mulţi români abia mai au din ce pune o pâine pe masă, iar pe părinţii “cu lovele”, la fel.

Iar pe ceilalţi care cotizează deşi poate îşi rup de la gură fiindcă nu au mari posibilităţi, le spun, tot cu respect: nu e ruşine să nu ai, nu e adevărată nici măcar zicerea că “dau oricât pentru educaţia copilului meu”, aşa că… N-avem mulţi bani pentru că ne plătim cinstit taxe şi impozite şi muncim pe brânci pe te miri ce salarii. Din taxele şi impozitele plătite de noi îmbuibaţii de politicieni ar trebui să asigure cu adevărat învătământ gratuit, iar directorii de şcoli să ne aştepte cu sălile de clasă “la gata”, nu “la roşu”. Dar avem şi noi o datorie: să nu mai acceptăm să le plătim fără număr, fără număr, ca la manelişti. Să fim o naţiune, nu o turmă.

Citește știrea

Actualitate

Şcoli sub spectrul infectării cu Covid

Știre publicată în urmă cu

în data de

Autor

n în Neamţ, 217 şcoli funcţionează în sistemul „faţă în faţă“, 93 în scenariul „galben - hibrid“, iar Liceul Carol I în scenariu „roşu“ n un copil este spitalizat, iar 76 se află în carantină n opt cadre didactice se află internate în spital şi 16 în concediu medical n

La două zile de la începerea noului an de învăţămînt, conducerile
inspectoratelor şcolare au fost obligate să comunice Ministerului
Educaţiei situaţia epidemiologică a infectărilor cu coronavirus în
rîndul elevilor, personalului didactic şi nedidactic, dar şi măsurile
sanitare luate.

„Conform raportării pe care am făcut-o în cursul zilei
de astăzi (ieri – n.r.) la ministerul, la nivel de judeţ avem un elev
spitalizat şi 76 în în carantină. În ceea ce priveşte personalul
didactic am raportat opt persoane spitalizate şi una din categoria
personalului nedidactic. Avem două cadre didactice în carantină,
care predau, însă on-line, iar alte12 au intrat în concedii medicale.
Apreciem că nu este la nivelul judeţului o schimbare majoră faţă de
zilele trecute.

Am mai fost sunat despre situaţia a două şcoli, unde
două cadre didactice nu s-au simţit bine şi au rămas acasă, în
izolare. S-a făcut dezinfecţia sălilor de clasă în care au funcţionat şi
în restul sălilor copiii au învăţat în program obişnuit. În cazul unei
învăţătoare, de la o şcoală, confirmată cu SARS Cov 2, DSP este în
curs de efectuare a unei anchete epidemiologice, dar acolo există
certitudinea că acel cadru didactic nu a părăsit sala de clasă şi nu a
intrat în contact cu niciunul din colegii săi“, a precizat inspectorul
şcolar general, Mihai Obreja.

La ora actuală, şcolile din judeţ
funcţionează majoritatea, după scenarul verde, respectiv 217, în
care se predă după sistemul faţă în faţă şi doar 93 unităţi
funcţionează după scenariul galben, elevii învăţînd după scenariul
hibrid (online şi faţă în faţă, alternativ). Liceul Carol I Bicaz
funcţionează în totalitate în sistem on-line, dar nu din motive de
infectare cu virusul SARS COV 2, ci din cauza întîrzierii lucrărilor
de modernizare a clădirilor.

„Am fost personal la Bicaz, am discutat
şi cu reprezentanţii constructorului care mi-au promos că se fac
efoturi pentru predarea lucrării la sfîrşitul săptămînii viitoare. Acolo e
clar că primăria nu şi-a făcut treba“, a precizat Mihai Obreja.
Referitor la testarea cadrelor didactice, ea este în opinia
inspectorului general, o chestiune care ţine de autorităţile locale,
dar e greu de crezut că acestea vor avea fonduri să acopere
asemenea cheltuieli din bugetul propriu, cu atît mai mult cu cît
rezultatele acestor testări nu sunt suficient de relevante.

Majoritatea
şcolilor au măşti în dotare, iar acolo unde nu există suficiente,
inspectoratul va trimite din stocul pe care-l mai are, putînd fi puse la
dispoziţie 120.000 de bucăţi.

Citește știrea

Actualitate

3 milioane pentru laptopuri şi tablete

Știre publicată în urmă cu

în data de

Autor

Inspectoratul a luat la pas şcolile din judeţ, discutînd cu elevi,
profesori şi părinţi.
„Toate unităţile şi-au deschis porţile. Cu o zi
înainte ştiam că 84 vor merge pe scenariul galben şi doar una,
Liceul Carol I Bicaz, pe scenariul roşu, dar e asigurată predarea on-
line. Am reuşit ca la fiecare şcoală să asigurăm triajul epidemiologic
cu medici şcolari, cu asistenţi medicali, asistenţi comunitari şi
medici de familie, aflaţi în contract cu primăriile. În şcolile
neacoperite triajul se realizează cu un cadru desemnat, după un
ghid realizat de Direcţia de Sănătate“, a explicat profesorul Mihai
Obreja.
Acesta susţine că şcolile din judeţ sînt pregătite cu
materialele necesare asigurării unui învăţămînt de calitate şi în
siguranţă. Conducrerea ISJ a transmis în prima zi de şcoală la
minister o notă prin care solicită credite bugetare de 3 milioane lei,
necesare procurării de laptopuri şi tablete pentru învăţămîntul on-
line. Inspectorul Obreja susţine că starea de spirit a tuturor este
bună, în sensul că există consens în ceea ce priveşte predarea faţă
în faţă, ca singura măsură viabilă pentru un învăţămînt de calitate.

Citește știrea

Trending