Publicitate

■ modul în care vrea CJ Neamţ să împartă banii de publicitate este revoltător şi pompieristic ■ cea mai mare felie este alocată pentru articole de presă „pupincuristice“ ■ din totalul de peste 180.000 lei, aproximativ 90% este prevăzut pentru site-urile care vor publica articole „favorabile“ ■ Monitorul de Neamţ cere redimensionarea sumelor şi refacerea documentaţiei tehnice pentru licitaţie ■

Nemţenii probabil că îşi mai amintesc şi acum rîzînd de celebrul pietrean care amuza o ţară întreagă cu tirada sa: „vreau să-mi fac o prietenă, dar nu găsesc. Toate fetele să apeleze la mine“. Cam aşa şi cu instituţia Consiliului Judeţean Neamţ care a scos la iveală recent documentaţia tehnică ce va sta la baza aflării firmei sau firmelor care vor beneficia de suma generoasă de 184.906 lei, fără TVA, pentru publicitate în mass-media. Exerciţiul pompieristic prin care a fost produsă această documentaţie tehnică, probabil şi tactică, care ar urma să stea la baza încredinţării acestor bani poate fi rezumată astfel: „CJ, vreau pupători în fund, dar nu găsesc, toate site-urile să apeleze la mine“. Şi Monitorul de Neamţ şi Roman, deţinător şi al site-ului www.monitorulneamt.ro nu credem că ar putea fi acuzat de discriminare între presa scrisă şi cea on-line. „Discriminare“ se pare că au făcut însă cei care au clocit documentaţia tehnică. Chiar cu limbuţa lor, mă rog, tastatura lor, spun în respectivele materiale că în presa scrisă vor fi difuzate, ocazional, doar „materiale şi anunţuri impuse prin lege“. Şi fac şi o estimare cam cîte ar fi acestea. În aceeaşi documentaţie scriu şi de un preţ maximal pentru anunţ, scos nu înţelegem din jobenul cărui scamator de pe la CJ Neamţ. Fără nici o legătură cu costul real de publicare al unui astfel de anunţ. Mă rog, se spune că ar fi făcut ei un studiu de piaţă. Credem că l-au făcut la piaţă. Trecînd peste, făcînd un simplu calcul matematic rezultă că din total sumă s-ar cheltui vreo 17.000 lei pentru presa scrisă. Atenţie: pentru ceea ce legea „impune“. Mai sînt ceva firmituri pentru un ziar naţional care ar urma să dea anunţuri la mica publicitate, iar restul, adică grosul de vreo 160.000 de lei ar rămîne pentru site-uri. Unu, două, poate trei sau mai multe. Dar aici, ce să vezi, lipseşte sintagma cu legea. Se spune doar atît: se vor publica articole de presă, sub sau peste 2.500 de caractere, cu foto sau fără şi machete. Acum să traducem ce ne spun cei de la CJ. Că doar gura păcătosului adevăr grăieşte. Deci pentru ceea ce se cere imperativ prin lege a fi publicat sînt suficienţi 17.000 lei. Şi ăia îi dăm la presa scrisă, care nu prea pupă în fund aşa cum şi-ar dori cei de la CJ. Şi mai clar e vorba de acele anunţuri de angajare, licitaţii, etc. pe care legea prevede că trebuie să le faci publice. Pe tipărit. Restul purcoiului de bani, adică peste un miliard jumătate de lei vechi, cei de la CJ Neamţ vor să-i cheltuie pe articole. Pe care evident că legea nu-i obligă, din păcate nici nu le interzice, să le publice. E vorba de acele articole în care sînt pupaţi în fund şefii pentru „realizările lor măreţe“. Că doar nu o să plătească pentru articole în care sînt criticaţi sau în care sînt prezentate nemulţumirile cetăţenilor faţă de activitatea lor. Aşadar, 10% din buget pentru ceea ce legea te obligă să faci public şi 90% din buget pentru pupături în fund. Aşa vor cei de la CJ să cheltuie banii pe care i-au suplimentat în acest an. În concluzie, Monitorul de Neamţ şi Roman condamnă acest simulacru de licitaţie ca fiind cel mai toxic exemplu de cheltuire a banului public pentru a cumpăra ode închinate politicienilor care au ajuns să conducă CJ Neamţ. Se recunoaşte public că banii sînt destinaţi celor care vor lăuda conducerea Consiliului Judeţean şi vor închide ochii la problemele existente în activitatea lor. Şi se pare că se mai recunoaşte un lucru: dacă legea ar impune publicarea de anunţuri doar în cuantum de 17.000 de lei, de ce Dumnezeu s-au bugetat 184.906 lei pentru „publicitate“? Sigur că prin această împărţeală a banilor devine clar că se încearcă şi o aservire a presei: dacă taci din gură, intri la felia de 160.000 lei şi primeşti şi publici articole în care pupi toate dosurile de politicieni de prin CJ Neamţ. Dacă nu, eventual poate primeşti ceva din firmitura de 17.000 lei, pe care oricum legea îi obliga să-i cheltuie. Aşadar, şi-au frecat mîinile politrucii din CJ Neamţ, ce vei alege ziaristule? Nu-i aşa că ne vei păpa din palmă pentru a lua o parte din felia mai groasă de tort?, s- au „încurajat“ probabil ei. Ei bine, Monitorul de Neamţ şi Roman alege, alături de alţi colegi din presă, să demaşte această mizerie.

Semnale din februarie

Cerem public rediscutarea bugetului de publicitate, de altfel am atras atenţia asupra acestui lucru încă din momentul votării lui: „Circ ruşinos pe banii de publicitate/ Un episod neplăcut a fost legat de banii pentru publicitate. Consilierul ALDE Iulian Luca ar fi vrut să facă un amendament pentru a suplimenta suma. Surpriză însă: i s-a spus că suma a fost deja suplimentată în bugetul propus adoptării, la 250.000 de lei. Au urmat discuţii penibile pe acest subiect şi chiar o mică contradicţie pe tema „paternităţii“ suplimentării sumei. Absolut ruşinos şi de neacceptat. Iar asta o spunem în calitate de jurnalişti, adică acei care ar trebui să primim o parte din această sumă suplimentată, sigur, în baza unor comenzi pentru a presta respectivele cerinţe de publicitate. Ceea ce este legal. Însă o spunem răspicat: Monitorul de Neamt şi de Roman cere să se revină la suma veche, nesuplimentată şi credem că şi alţi colegi din presă ar trebui să solicite acelaşi lucru. Măcar acei care nu doresc să fie trataţi ca nişte chelneri sau ospătari pe care nişte neamuri proaste îi cheamă la masă şi urlă din toţi bojocii să-i audă tot restaurantul că le suplimentează bacşişul. Nu am cerut şi nu merităm aşa comportament“, scriam în ediţia din 28 februarie 2018, după votarea bugetului. Solicităm refacerea documentaţiei tehnice în baza căreia se doreşte organizarea licitaţiei şi reconsiderarea sumelor care se plătesc pe anunţuri „cerute“ prin lege şi a celor pentru articole „pupincuristice“. Vom continua să scriem critic despre Consiliul Judeţean Neamţ, atunci cînd vor fi motive, şi ne dorim să fie organizată o licitaţie în care să primeze interesul public şi legea, nu dorinţa unora de a fi ridicaţi în slăvi fără merite sau orice altfel de criterii tehnice, dar mai ales tactice credem noi, legate de cum să ne punem bine cu un site sau altul, în funcţie de nişte calcule, mai mult sau mai puţin corecte, legate de trafic. De traficul de pe site, nu de cel de influenţă, sperăm noi. Dar despre aceste aspecte, cu o ocazie ulterioară.

loading...

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.