Contactează-ne

Arhivă 2005-2017

Ceangãii – de la Enigmã la Adevãr

Știre publicată în urmă cu

în data de

Existã în acest moment o presiune fantasticã de a denatura adevãrul, de a defini în mod eronat comunitatea romano-catolicilor din Moldova drept o minoritate etnicã „asupritã“. Este scandalos mesajul si modalitatea de prezentare, zilele acestea, a filmului „Fabricat în România“, în Parlamentul European. Comunitatea este prezentatã sub denumiri ca „ceangãi“, „ceangãi-maghiari“, o minoritate maghiarã care trãieste în sãrãcie si este marginalizatã tocmai pe aceste considerente. Dincolo de maniera tendentioasã de abordare, falsul grosolan prezentat de acest film nu poate fi trecut cu vederea. Consider cã este momentul sã afirmãm, din nou, cã noi, cei care reprezentãm aceastã minoritate crestinã catolicã din Moldova, sîntem urmasii unor populatii românesti maghiarizate, si nici nu sîntem, dar nici nu ne-am considerat niciodatã, o minoritate etnicã. Nu neg însã cã sîntem si vom rãmîne, probabil, o minoritate religioasã, dar este cu totul altceva. Ceea ce se face acum, în discutii de cele mai multe ori „teoretice“, reprezintã un abuz întretinut sistematic prin falsuri si denaturãri în dorinta de a se sustine, împotriva tuturor realitãtilor, cã în România ar fi încãlcate drepturile acestor comunitãti. Eu pot sã vã spun, si vã spun cu toatã sinceritatea, cã am trãit si am simtit întotdeauna româneste si nimeni, niciodatã, n-o sã îmi scoatã, indiferent cîte încercãri se vor face, cîte cãrti se vor scrie, acest fapt din suflet. În problema romano-catolicilor din Moldova, existã o linie de abordare, care apartine pãrtii maghiare, si care porneste de la scrierile unui misionar catolic secui din 1781, Zold Peter. Sosit în Moldova, el a produs, constient sau nu de ceea ce face, o inovatie lingvisticã: „ceangãii-maghiari“, raportînd-o la comunitatea romano-catolicilor si creînd astfel un fals etnonim. Din acel moment, cercetãtorii unguri s-au lansat în cãutarea originilor acestei etnii imaginare, ajungîndu-se sã se vorbeascã succesiv de „ceangãi“ de origine cumanã, cabarã, pecenegã, hunicã sau maghiarã. Teoriile respective ocolesc cu grijã, scandalos as spune, posibilitatea apartenentei la poporul român a catolicilor moldoveni, elementele traditionale, care îi înscriu în mod evident în aceastã arie culturalã, fiind considerate ca rezultate ale asimilãrii exercitate de majoritatea româneascã. Procedînd evident partizan în aceastã manierã, partea ungarã ajunge invariabil la concluziile vizate de la bun început: în Moldova ar exista o minoritate etnicã de origine maghiarã, misterioasã, exoticã si fascinantã, „ceangãi“, care este însã amenintatã cu disparitia, vinovate de aceastã situatie fiind biserica catolicã si, bineînteles, statul român. Din pãcate, organismele europene, în principal anumite subcomisii ale Consiliului Europei, au cãzut în capcana cu migalã construitã de aparatul propagandistic maghiar si, fãrã a întreprinde mai întîi o cercetare stiintificã a problemei, s-au grãbit sã adopte documente pentru „salvarea“ presupusei minoritãti. S-a ajuns astfel la celebra, de acum, „Recomandare 1521“ care vorbeste despre ceangãi si limba ceangãiascã, considerate de origine maghiarã certã, pentru ca abia la sfîrsitul documentului sã se facã propunerea absolut necesarã de „a se cerceta si inventaria caracteristicile lingvistice si etnografice ale acestora“. Cred cã asemenea paradoxuri ar fi putut fi evitate dacã „europenii“ ar fi avut disponibilitatea sã „audã“ sau mãcar sã asculte si alte argumente decît cele ale pãrtii maghiare. S-ar fi observat cã moldovenii catolici sînt si se considerã români dintotdeauna. S-ar mai fi putut constata cã, de la 1781, pînã în prezent, partea maghiarã trage încontinuu aceleasi semnale în legãturã cu „pericolul iminent al asimilãrii maghiarilor din Moldova“, numind provincia drept „marele cimitir al natiunii maghiare“. Dacã situatia ar fi asa, i-as invita pe sustinãtorii acestor aberante idei sã rãspundã la cîteva întrebãri: Cum a supravietuit presupusa comunitate si a crescut numericeste?; Cum de a avut un statut egal cu populatia majoritarã timp de peste 300 de ani?; Ar fi fost posibile toate acestea în contextul mult reclamatei politici de asimilare a unei populatii de aproape 300.000 de locuitori fãcutã de statul român? Unde sînt dovezile serioase si stiintifice care sustin asemenea teorii? Trebuie sã întelegem cã este vorba despre identitatea unor oameni sau a unor comunitãti. Ce elemente luãm în calcul cînd stabilim o identitate, mai ales decît dacã ea este revendicatã de natiuni diferite? Este simpla declaratie a cîtorva persoane, din zona Bacãu, suficientã pentru a stabili un adevãr istoric? Nu încãlcãm cumva principiul de drept „testis unus, testis nullus“?

„Problema“ ceangãilor, o falsã problemã Cred cã problema identitãtii trebuie sã cuprindã în mod obligatoriu si abordarea unor elemente definitorii ale acesteia, cum sînt, de exemplu, cele care decurg din apartenenta etnicã: etnia, limba, istoria si traditiile culturale, iar simtãmîntul apartenentei reprezintã principale repere identitare ale catolicilor din Moldova, de care trebuie sã se tinã seama dacã se doreste cu adevãrat aflarea adevãrului istoric. Constat cã în ultimii 10-15 ani au apãrut din ce în ce mai multe „teorii“ sau afirmatii tendentioase privind implicarea bisericii în asa-zisa politicã asimilationistã, care ar fi dusã împotriva „ceangãilor maghiari“, a cãrei consecintã ar fi dezbinarea comunitãtii credinciosilor catolici din Moldova. Am întîlnit afirmatii extrem de grave, total nejustificate împotriva unei biserici care promoveazã echilibrul si armonia în rîndul credinciosilor sãi. Astfel, s-a mers chiar pînã acolo, încît a fost acuzat Vaticanul, cã prin crearea Episcopiei romano-catolice de Iasi, nu a fãcut decît sã participe la procesul de românizare a „ceangãilor maghiari“ . De ce aduc aceastã problemã în discutie? Pentru cã eu o trãiesc, cum au trãit-o si pãrintii, bunicii si strãbunicii mei, si mã confrunt cu aceastã falsã „problemã a ceangãilor“, problemã care în realitate nu existã. Pentru cã identitatea catolicilor moldoveni trebuie sã fie apãratã si conservatã, iar deciziile care ne privesc nu trebuie sã conducã la denaturarea adevãrului istoric, plecînd de la premise false sau prin informare selectivã si unilateralã, de cãtre surse interesate. Textul invitatiile fãcute europarlamentarilor pentru a viziona filmul amintit contine un neadevãr flagrant, as spune o minciunã sfruntatã, dacã bunul simt nu m-ar opri din a îmi cataloga proprii colegi astfel. România este prezentatã ca un teren al confruntãrilor etnice, unde drepturile minoritãtilor sînt încãlcate în permanentã si populatia romano-catolicã din zona Moldovei apartine, zice-se, diasporei maghiare. Se sugereazã cã folosirea limbii maghiare în public în România este pasibilã de pedeapsã penalã, un lucru cît se poate de neadevãrat. Nu sînt amintite nici drepturile legiferate ale etnicilor maghiari, nici scolile în limba maternã, nimic din toate acestea. Consider cã limita a fost depãsitã, iar astfel de încercãri de a denatura adevãrate valori si de a detrona istoria trebuie oprite. Stimati colegi, dacã nu întelegeti cã aceastã comunitate catolicã din Moldova doreste numai sã trãiascã bine, mãcar lãsati-o sã mai trãiascã. PS. Declaratia a fost sustinutã în Senat

Citește știrea
Postează comentariu

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Arhivă 2005-2017

Proces şi la Curte în cazul fraudelor de la postliceală

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ procurorii au atacat sentinţa prin care s-au aplicat pedepse cu suspendare şi achitări ■ 19 din cei 96 de inculpaţi au uzat de calea de atac ■ 26 de lucrări au fost anulate de instanţa de fond ■ unii elevi nici nu treceau pe la şcoală, fiind plecaţi în străinătate ■ erau promovaţi contra unor sume de 1.000 de lei ■ unii profesorii-medici pătaţi completau în locul candidaţilor testele tip grilă ■

Procesul fraudelor de la postliceala sanitară continuă la Curtea de Apel Bacău după ce sentinţa instanţei de fond a fost atacată. Au declarat apel atît procurorii cît şi parte din inculpaţi, 19 din totalul din 96, profesori care şi-au pătat onoarea la corectarea tezelor, dar şi elevi care au cotizat pentru a deveni asistenţi medicali. Reamintim că Tribunalul Neamţ a aplicat pedepse cu suspendare, iar parte dintre cei deferiţi justiţiei au fost exoneraţi de răspundere penală, fiind achitaţi. 26 de lucrări ale elevilor „cotizanţi“ au fost anulate de instanţă, titularii rămînînd fără diploma care le atesta studiile. Acuzele de dare şi luare de mită nu au putut fi dovedite nici din probatoriu, nici din interceptări şi confruntări, astfel încît profesorii şi cei din comisia de examinare au fost inculpaţi numai pentru abuz în serviciu şi fals material în înscrisuri oficiale. În ceea ce priveşte alţi acuzaţi, ei au fost trimişi în judecată pentru comiterea infracţiunilor de trafic de influenţă, iar cursanţii şcolii postliceale fiind inculpaţi pentru cumpărare de influenţă. Cele două părţi vătămate din dosar, Inspectoratul Şcolar Judeţean Neamţ şi Şcoala Posliceală Sanitară Piatra Neamţ, nu s-au constituit părţi civile în procesul penal. Curtea de Apel Bacău va da în cauză o sentinţă definitivă. Conform actelor de urmărire penală, lanţul neregulilor pleca încă de intrarea în şcoală şi se termina la finele studiilor, cu examenul de certificare, unul care era de cele mai multe ori măsluit grosolan. Oamenii legii s-au sesizat despre nereguli în 2013, iar cercetările au durat aproape doi ani. Au ajuns în faţa judecătorilor membrii comisiilor de certificare a studiilor, diriginţii celor trei clase din Piatra Neamţ care au absolvit în 2013, secretarul unei postliceale din Roman, care în anul 2013 a scos ultima promoţie, apoi şi-a închis porţile, precum şi de mulţi din cei care au cumpărat bunăvoinţa profesorilor şi a medicilor şi au cumpărat o diplomă de asistent medical, deşi în unele cazuri chiar cei din comisia de examinare se minunau cît de neinstruiţi erau candidaţii. Acheta a relevat faptul că la postliceala din Roman succesul examenului era asigurat contra sumei de 1.000 de lei de persoană. În mod normal, taxa legal instituită era de 170 de lei, iar diferenţa pînă la 1.000 de lei însemna cumpărarea indulgenţei profesorilor examinatori. De toate demersurile s-a ocupat secretara unităţii, cea care strîngea banii de la cotizanţi, le spunea că această practică este valabilă de ani de zile şi că pentru cei care dau bani, poate rezolva problema examenului la Piatra Neamţ. Tot ea făcea drumurile la „judeţ“, unde era centru de examinare şi rezolva problema. Femeia le-a spus oamenilor legii că această taxă ilegală era de cînd lumea, că iniţial a fost mai modestă, dar că din 2009 rămăsese la pragul de 1.000 de lei. Din cei 34 de elevi înscrişi în promoţia 2010 – 2013, au venit la examenul de certificare numai 24, dar instanţa le-a anulat lucrările. Pentru unii, cursurile din cei trei ani au fost opţionale, nici măcar nu au trecut pe la şcoală fiind plecaţi la muncă în străinătate. Pentru majoritatea candidaţilor secretara le-a făcut rost şi de proiecte pe care le avea de la promoţiile anterioare. La Piatra Neamţ examenul de final costa mai puţin, cam 500 de lei. Ca orice examen şi cel de la postliceala sanitară era monitorizat audio şi video, aşa că anchetatorilor nu le-a trebuit decît niţică răbdare pentru a studia înregistrările. Aşa a ieşit la iveală că acolo unde toată comisia era „cumpărată“, medicii au muncit pe brînci, şi- au scos din poşete mai multe pixuri, au stabilit care este mai aproape de culoarea cu care s-a scris teza şi au trecut la treabă. La testele tip grilă erau întrebări care aveau unul, două sau chiar trei răspunsuri corecte. Corectorii au completat tot ce trebuia pentru note cît mai mari. Totuşi, mediciii care nu s-au lăsat cumpăraţi au rămas uimiţi de neştiinţa candidaţilor, catalogînd promoţia 2013 ca fiind cea mai slabă din istoria şcolii. La examenul din 2013 au fost un număr total de 212 candidaţi care au avut de susţinut proba scrisă şi proiectul. Dacă la cea de-a doua probă toţi au trecut cu brio, la teza scrisă, şapte candidaţi nu au reuşit să obţină minim nota 5. Din cei care au trecut însă, mulţi s-au bucurat de sprijinul comisiei de corectare, în unele cazuri modificările fiind evidente. În aceste condiţii, a fost dispusă o expertiză grafologică în urma căreia a ieşit la iveală că din totalul de 212 de teze, un număr de 113 prezintă modificări ale substanţei cu care s-a scris, dar nu s-a putut stabili dacă au făcut menţiunile pe foaie una, sau două persoane.

Citește știrea

Arhivă 2005-2017

Plugusorul pentru Primãria Piatra Neamt

Știre publicată în urmă cu

în data de

Aho, aho, copii si frati, Stati putin si nu mânati, Ascultati ce vreau sã spun, Eu, pribeagul Mos Crãciun, Care-n marsul meu rãzlet, Am alergat prin judet, De la munte pân-la ses, Oprindu-mã tot mai des, Prin orase si prin sate, Toate frumoase, curate, Gãtite de sãrbãtori, Cu betealã si cu flori; Bunã vremea, gospodari, Oameni cu rãspunderi mari, Care-n urmã cu un an, Dupã cum aveati în plan, Ati urcat semeti pe val, Chiar în Consiliul Local. Eu vã urez sãnãtate, De succese s-aveti parte, Municipiul sã-nfloreascã, Lumea sã vã pretuiascã, Sã se-adune-n buget banul, Cum creste-n grãdini bostanul; Veti avea pe-ndestulate, Banii pentru sãnãtate, Aziluri, orfelinate, Pentru scoli, sport si culturã, Cheltuiti-i cu mãsurã; Banul public investit Sã fie atent chibzuit, Iar de-o rãmânea vreun pai, Dati ceva si pe la cai, Cum ati dat si-n acest an, Când s-a pus ban lângã ban, De-a zburat vestea în tarã, Auzindu-se si-afarã, Cã Piatra Neamt e-un oras, La multe sporturi fruntas, Printre care sportu-ecvestru, A-nãltat prestigiu nostru; Ani la rând ne-am ocupat, Orasul l-am promovat, Fiindcã am organizat, Concursuri nationale, Multe cupe mondiale; Si-au venit la noi turistii, Cãlãretii si artistii, Turcii, grecii si germanii, De si-au lãsat aici banii; De-am mai fi iarãsi ce-am fost, În tarã s-avem un rost, Baza cea de Peste Vale, Scrisã demult în anale, Trebuie modernizatã, Spre-a fi iar ce-a fost odatã, Cea mai frumoasã din tarã, Sã putem gãzdui iarã, Competitii mondiale, Si-alte internationale; Dar Bazei de Peste Vale, Unii i-au cam dat târcoale, Nu s-a-mplinit visul lor, Spre binele tuturor, Fiindcã noi nu am cedat, Am luptat, ne-am judecat, Iar instantele curate, Doar nouã ne-au dat dreptate. Se va-mplini visul lor La Pastele Cailor; Vrând Baza de cãlãrie Dumnezeu sã nu-i mai tie, Sã ajungã albi ca varul, Sã le cadã mãdularul, Limba sã le putrezeascã, Sã aibã mersul de broascã, Si de-or ajunge la mal, Sã moarã striviti de cal. Noi, cei de la cãlãrie, Cum toatã lumea ne stie, N-am cedat, nu vom ceda, Într-una ne vom lupta, Pânã când vom avea parte Si noi de sfânta dreptate; Poate-n anul care vine Ne va fi ceva mai bine, Dacã-întregu-Executiv Si Consiliul, receptiv, Vor da mâna-n unitate, Vrând sã se facã dreptate, Ca terenul disputat, Sã fie înapoiat Si lãsat în custodie Numai pentru cãlãrie; Acest lucru s-a produs, Undeva este si scris, Când domnul Chitic, primar, Pe atunci interimar, Le spunea plin de mândrie, Celor de la cãlãrie, Cã de-or câstiga procesul, Dânsul va face demersul, Cã acest teren furat, Sã le fie-napoiat, Cum spuneam, în custodie, Pentru sport si cãlãrie. Din pãcate, fãrã bani, S-au scurs aproape doi ani, De când nu a fost putinta, Probabil cã nici vointa, Ca problemele-ncurcate Sã fie-odatã transate. De-aceea, privim cu jale, Când ajungem Peste Vale, La Baza de cãlãrie, Pe vremuri, bijuterie, Iar acum se degradeazã, Fiindcã nimeni nu pluseazã, Bani în suma-asa de mare, Doar pentru modernizare. Încã e tinutã-n viatã, Ne cãznim sã-i dãm o fatã, Pentru-a fi competitivã, Pe plan national activã, Organizând competitii, Cunoscute cu traditii. Acum insistãm plenar, Din nou la domnul primar, Exprimându-ne-o durere, Cã nu mai avem putere, Sã mentinem mereu vie, Flacãra în cãlãrie; Nu vrem sã fim deloc duri, Dar de nu se iau mãsuri, Urgente, pe legi bazate, În termene limitate, Vine peste noi urgia, De-a lichida cãlãria; Nu cred cã domnul primar, Care-i primul gospodar Si nici domnul Gavrilescu, Viceprimar de Bãsescu, Sã accepte-o tragedie Pe-a orasului mosie. Dupã ce ne-am plâns amarul, Cum face pe câmp plugarul, Hai sã tragem niste brazde Pentru cinstitele gazde; Întâi plugul mai activ Direct la Executiv, Apoi plugul tras de cal Pentru Consiliul Local; Mânati mãi, hãi, hãi, hãi!

Noi pe unde am umblat, Multe, multe am aflat, Orasu-i foarte curat, Ca în basme luminat; Luni întregi v-ati chinuit Pânã când ati reusit, Cu talent si iscusintã, Ca sã dati în folosintã, Piata Centralã vestitã, De mai multi sacali pânditã; Dar acum, bine se stie, Cã e tot la Primãrie, Sã fie administratã, Permanent modernizatã, Si-apoi rentabilizatã; Prin oras dacã pornesti, Lucruri bune-ai sã gasesti: Pe strãzi s-a muncit intens, Ai separatoare de sens, Nu mai sunt doar iluzorii Sensurile giratorii, Care prompt fluidizeazã, Foarte bine dirijeazã, Circulatia-n final, Chiar si cãlare pe cal. Când ajungi pe la muzeu, Dacã mergi cumva mai greu, Si vrei sã te relaxezi, Trebuie doar sã traversezi, Si-ajungi, fiind mai atent, Într-un parc inteligent. În zone, unde cei tari, Sunt câinii comunitari, Atacând cu insistentã, Se cere multã prudentã; E bine c-a apãrut Înc-un padoc construit, Cã poate-ntr-un viitor Si problema câinilor Va fi total rezolvatã Fãr-a mai fi amânatã. Spuneam cum am remarcat, Cã orasul e curat, Tot asa am observat Si cum s-au securizat Multe europubele, În oras, prin cartiere. Aceste realizãri, Aminitite în urãri, Si-altele neamintite, De toatã lumea stiute, Ne-obligã sã-i dãm crezare, S-avem încredere mare, În acest executiv Capabil si foarte-activ, Condus de-un vrednic primar, Care stie foarte clar, Cum ce-i rãu sã redreseze, Iar ce-i bun sã promoveze; El este înconjurat Si permanent ajutat De cei doi viceprimari, Oameni cu rãspunderi mari, Gavrilescu si Vârlan, În functii de peste-un an; Consilier personal, Popescu, mereu pe val; Puscasu, brav veteran, Administrator de-un an; Fecic, tânãr secretar, Cu legile-n buzunar. Iar domnii consilieri, Care-s cei mai mari boieri, Dacã-au venit la urare, Absolut din întâmplare, Vor bãga mâna-n tunicã, Si vor scoate-o pungã micã, Slobozind discret din ea, Toatã-indemnizatia, Ca s-o dea la urãtori, Care-s pe drumuri din zori; Sã tragem niste urãri Si pentru realizãri! Mânati mãi, hãi, hãi, hãi!

Trageti brazda mai atent Pentru toti din parlament, Încã una si mai mare S-ajungem la Guvernare; Toate guvernele-n bloc De tarã si-au bãtut joc; Încã de la început S-a distrus cât s-a putut, Furând toti cam ce au vrut, Nici o jenã n-au avut; Ne-au lãsat fãrã pãduri, Fel de fel de secãturi, Tãind într-o veselie Cu Romsilva-n cârdãsie; Încã furã toti cum vor, Cã-s multe cozi de topor În Guvern si-n Parlament, Manifestându-si strident Aplecarea spre hotie Într-o biatã Românie, Înecatã-n sãrãcie, Devenitã colonie. Chiar de Mosu-i în putere Se apropie de-ncheiere. Sã le urãm sãnãtate Doamnelor salariate Si domnilor bãrbãtei Cã-s functionari si ei; Când intri în Primãrie Fiecare treaba-si stie, Amabili, oameni de treabã, Toti sfãtosi, te-ajutã-n grabã, Doctori în calculatoare Si doamne si domnisoare Iar sefii lor de birou Sunt purtãtorii de nou, Toti se-ntrec si inventeazã Treaba o supravegheazã Lumea sã fie servitã Si în final multumitã. Pentru toti functionarii Sã slobozim telegarii Si sã tragem roata plinã La Primãrie-n grãdinã. Mânati mãi, hãi, hãi!

Citește știrea

Arhivă 2005-2017

Premii de milioane la parada mascatilor de la Tîrgu Neamt

Știre publicată în urmă cu

în data de

• traditionala paradã are loc pe 2 ianuarie • trofeul festivalului va aduce cîstigãtorului 2.500 lei, iar pentru premiile I, II si III se vor oferi 2.000 lei, 1.500 lei si 1.000 lei •

Nemtenii sînt asteptati în ziua de 2 ianuarie, la Tîrgu Neamt, la traditionala paradã a mascatilor – Festivalului obiceiurilor si traditiilor de Anul Nou, ajuns la editia a VI-a. Evenimentul este organizat de cãtre Primãria si CL Tîrgu Neamt, Casa Culturii si CJ, bugetul alocat depãsind 40.000 lei. Programul va începe cu parada formatiilor de mascati prin centrul urbei, care vor evolua apoi, de la ora 11, pe scena amenajatã în piata Adormirea Maicii Domnului. Premierea este planificatã sã aibã loc la ora 13.30. Pe lîngã diplome, vor fi acordate si recompense bãnesti. Astfel, trofeul festivalului va aduce cîstigãtorului 2.500 lei, iar pentru premiile I, II si III se vor oferi 2.000 lei, 1.500 lei, respectiv 1.000 lei. Festivalul a început sã se desfãsoare în mod organizat în urma unei hotãrîri adoptate de CL în decembrie 2012. În urmã cu cîtiva ani nu se cheltuia mai nimic pentru organizare, mizîndu-se pe faptul cã mascatii aveau obiceiul sã se adune pe 2 ianuarie în oras. Autoritãtile au hotãrît sã se implice dupã ce s-a observat o scãdere a participantilor si a publicului spectator, constatîndu-se si cã poluarea culturalã si fenomenul de kitch luase amploare, degradînd obiceiurile si traditiile autentice. În formula actualã, festivalul îsi propune perpetuarea si promovarea traditiilor si obiceiurilor locale si nationale, cunoasterea valorilor fundamentale ale folclorului românesc, pãstrarea notei de autenticitate si originalitate a traditiilor si obiceiurilor românesti, descoperirea si culegerea de folclor autentic. Programul si bugetul celei de-a VI-a editii a festivalului mascatilor au fost aprobate de alesii de sub Cetate în sedinta din 22 decembrie. „Traditiile si obiceiurile ocazionate de Sãrbãtorile de iarnã sînt cele mai bogate si mai vesele dintre manifestãrile folclorice din Neamt si nu numai. De la Sãrbãtoarea Crãciunului la Anul Nou au loc o serie de manifestãri la care participã toatã colectivitatea, impresionînd prin costumatiile originale, muzicã traditionalã, mesaj si recuzitã. Cîntecele de Colind, Uratul cu plugusorul, jocurile cu mãsti, Capra, Ursul, Arnãutii, Dansul cãiutilor si Teatrul haiducesc sînt obiceiuri de un farmec si originalitate deosebite, care îmbogãtesc repertoriul national. În Tîrgu Neamt s-a împãmîntenit obiceiul sã se organizeze, în fiecare an, o Paradã a acestor obiceiuri si traditii, ca un adevãrat carnaval, fiind si o importantã atractie turisticã. (…) Mentionãm cã, în cele cinci editii care s-au desfãsurat pînã acum, au participat un numãr mare de formatii din Neamt si din zonele limitrofe judetului“, se mentioneazã în expunerea de motive semnatã de primarul Daniel Harpa.

Citește știrea

Trending