Contactează-ne

Prima pagină

Cazul Troleibuzul sau cum să mulgi performant o compensaţie

Știre publicată în urmă cu

în data de

SC Troleibuzul SA. Societate subordonată Consiliului Judeţean Neamţ. Care societate se ocupă cu transportul public de persoane. În ce condiţii? Doar dacă lunar i se injectează, pompează, o sumă consistentă de bani. 800.000 de lei lunar. Adică 8 miliarde de lei vechi. Pînă mai lunile trecute, îi pompa CJ-ul, că doar el era stăpîn. Doar că CJ-ul s-a şmecherit şi, cu proptele sau fără, apare o hotărîre de guvern care stabileşte că banii trebuie să îi dea primăriile pe raza cărora sînt transportaţi călătorii. Adică Piatra Neamţ, Alexandru cel Bun, Dumbrava Roşie, Gîrcina, Săvineşti şi Roznov. Şi începe scandalul. Pînă la scandal, însă, trebuie spus că acest Troleibuzul a fost gîndit, în opinia noastră, de la bun început ca o „struţocămilă“. Cu un CJ acţionar majoritar, în condiţiile în care traseele sînt la primării, iar beneficiari sînt cetăţenii care pînă la a fi de „rang“ judeţean, sînt membrii ai comunităţilor locale. Dar să revenim la scandalul cu banii. Primăriile spun că nu dau compensaţia, Troleibuzul zice că nu mai scoate mijloacele de transport pe trasee. La mijloc şi, evident, cei care riscă să piardă cel mai mult, dacă rămîn fără transport public, sînt cetăţenii amărîţi din cele şase localităţi. Sigur că politicienii, şi dintr-o tabără şi din alta, se întrec în explicaţii sau acuze care mai de care mai „savante“ şi în soluţii constînd în acordarea unor sume de bani. Bani publici, adică de la noi toţi. Neavînd „priceperea“ lor, propunem o abordare mai simplă, mai din popor. Mai la Moş Ion Roată. În primul rînd, ar trebui să ne clarificăm cu toţii ce e cu această compensaţie? Pentru ce se acordă ea? Pentru ca să supravieţuiască o societate nerentabilă? Că e nerentabilă o dovedeşte simplul fapt că fără banii publici nu mai poate efectua activitate. Pentru ca această societate nerentabilă să existe doar pentru ca nişte piloşi politici, care o conduc, să ia nişte salarii, deloc mici? Pentru ca politicienii şi găştile lor de interese să aibă o vacă bună de muls? Sau oferim o compensaţie, o subvenţie, o ce vreţi dumneavoastră, pentru ca nemţenii din cele şase localităţi să poată beneficia de un transport public la preţuri accesibile şi `n condiţii civilizate? Sîntem convinşi că simplii cetăţeni optează pentru ultima variantă, cum sîntem la fel de convinşi că majoritatea politicienilor optează pentru prima. Dacă răspunsul este cel cu preţuri accesibile, lucrurile ar putea continua astfel: nişte specialişti, mai sînt, vin şi fac un preţ pe kilometru care să acopere cheltuielile şi să lase loc şi de un mic profit. Să zicem, cifra este absolut aleatorie şi pentru a simplifica explicaţia, că acest preţ este de 10 lei. În acest moment, poate interveni factorul politico-administrativ. Care decide cît din cei zece lei poate/doreşte să compenseze/subvenţioneze. Să spunem că într-un judeţ aflat la polul sărăciei, factorul politico-administrativ doreşte şi poate să subvenţioneze opt lei, astfel încît amărîtul de nemţean să poată merge la muncă sau acasă cu doi lei pe kilometru. Se bate socoteala în cuie şi se stabileşte aşadar că din zece lei pe kilometru, cetăţeanul plăteşte doar doi, iar ceilalţi opt îi primeşte societatea care se ocupă de transport de la stat. Care societate poate fi şi Troleibuzul, dar, credem noi, cu un alt acţionar majoritar, că tot nu înţelegem ce treabă are CJ-ul, mai ales acum cînd nu mai dă nici o compensaţie, dar poate fi şi oricare alt operator privat. Adică spunem să se facă o licitaţie. Unde preţul maximal să fie de zece lei, compensaţia de opt, iar pe restul de doi lei să se bată participanţii la licitaţie. Poate unii dintre ei găsesc soluţii să ofere 1,90 lei sau 1,80 lei. Treaba lor. Dacă s-ar găsi operatori privaţi să liciteze „în jos“, practic să mai cedeze din micul profit lăsat drept marjă la stabilirea preţului per kilometru, acest lucru ar fi în favoarea cetăţeanului, care nu ar mai plăti doi lei, ci 1,90 lei sau 1,80. Sigur că ar putea fi adus în discuţie argumentul cu privatul care ar face evaziune pentru că nu ar mai tăia bilete. Care însă cade. Dacă la finalul lunii nu va putea dovedi cu bilete că are de primit compensaţie pe „n“ kilometri parcurşi, ar avea, evident, de pierdut. Plus că evaziunea e, ca atribuţie de contracarare, în ograda Fiscului, nu a factorului politico-administrativ. Că, altfel, pe acest model de gîndire, n-ar mai da nimeni nici un ban public la privat pentru că – nu-i aşa? – privatul ar putea să facă evaziune. E doar un mod simplu, din popor, de a vedea cum o compensaţie ar putea fi în folosul direct al cetăţeanului. Aşteptăm cu interes să vedem dacă factorul politico-aministrativ o va lua în consideraţie. Deşi nu credem, dacă nu a făcut-o pînă acum. Altfel, însă, sîntem într-o situaţie care ar fi comică, dacă nu ar fi tragică: o societate în care se pompează bani publici (adică tot din buzunarul nemţenilor), care, fără această „milă publică“, ar fi de mult falimentară, ajunge să ia premiu pentru performanţă?! Care performanţă? „Performanţa“ de a mulge o compensaţie la care contribuie fiecare amărît de nemţean?

Citește știrea
Un comentariu

Un comentariu

  1. Jean David

    1 noiembrie 2019 at 9:49 AM

    E o mizerie ce se întâmplă cu transportul in comun în Piatra Neamț și în limitrof, microbuzele sunt neîncăpătoare, copilul meu ce face naveta la liceu trebuie sa plece cu doua microbuze mai devreme ,căci există șanse să nu se poată urca in primul.Pretul biletelor e relativ mare dacă comparăm cu Galațiul, nu zicem Iași, București s a ,unde pui că aici sunt autobuze, troleibuze…nu microbuze, ce prezintă mai putina siguranță, nu mai vorbim de confort.Un exemplu pozitiv este societatea Compastru, care reușește pe ruta Bicaz Piatra sa respecte programul, confortul au investit mereu in autobuze noi și se preocupa
    sa fie curate …e adevărat că au monopol și prețul biletelor a fost întotdeauna un pic peste Troleibuzul.Constientizam cu toții mafia din CJ, care are o grămadă de acoliți ce nu fac nimic și iau o grămadă de bani pe statul de plata de la Troleibuzul , iar șoferii care se scoală la 3 dimineața și suporta un trafic infernal au un salariu mizer…..înțelegi această situație , dar înțelegi că ești legat la mâini și nu poți face nimic….sau da …poți să emigrezi….să aștepți să termine copilul scoală și sa i găsești și lui un loc de munca aici….respect d-lui Cezar pt articol….aveți dreptate și o grămadă de susținători…

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Eveniment

Neamț: Căprioară omorîtă de un microbuz care ducea copiii la școală

Știre publicată în urmă cu

în data de

Un microbuz care ducea copiii la școală, marți dimineață, 19 noiembrie, a lovit în plin o căprioară în comuna Borca.

„Un echipaj de pompieri de la Garda 2 de Intervenție Poiana Teiului a fost la o misiune de degajare a unei căprioare lovite de un microbuz.

În microbuz erau copii care se deplasau spre școală. Nu au fost victime în rândul pasagerilor. Căprioara era decedată

Pompierii au îndepărtat caprioara de pe partea carosabilă și au spălat șoseaua. Circulația era blocată pe un sens.

Instituțiile competente în gestionarea unor astfel de situații de urgență au fost anunțate și s-au deplasat la fața locului.

La fața locului au fost organele de Poliție, un echipaj ISU și SVSU. Au fost anunțați reprezentanții Romsilva și Gărzii Forestiere. Căprioara a fost ridicată”, au comunicat reprezentanții ISU Neamț.

Citește știrea

Prima pagină

Neamţ: Se zburleşte vremea!

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ va mai fi timp frumos pînă pe 20 noiembrie, apoi se răceşte accentuat ■ pînă la finalul săptămînii vor fi valori termice diurne de 1 grad şi nocturne de -1 grad ■ sînt aşteptate şi ceva ploi, mai însemnate cantitativ ■

Meteorologii dau asigurări că timpul bun mai ţine doar pînă la jumătatea săptămînii, urmînd ca de pe 21 noiembrie să se răcească accentuat. Scad dramatic valorile termice diurne, iar cele nocturne vor fi negative. Îşi fac apariţia şi precipitaţiile, dar se pare că, deocamdată, nu avem parte de ninsori. Cel puţin aşa rezultă din estimarea evoluţiei valorilor termice şi a precipitaţiilor în intervalul 18 noiembrie – 1 decembrie 2019, pentru regiunea Moldova. „În intervalul 18 – 20 noiembrie se vor înregistra temperaturi maxime mai ridicate decît cele specific perioadei, între 12 şi 15 grade, în medie. Apoi este estimată o răcie accentuată a vremii spre 1 – 2 grade. După data de 23 noiembrie, uşor şi treptat, temperaturile diurne vor creşte, astfel că, pînă spre sfîrşitul celei de-a doua săptămîni de prognoză, se vor atinge în medie 7 – 8 grade, la scară regională. Minimele se vor menţine ridicate în primele trei zile de prognoză, cînd se vor înregistra în medie în jur de 9 grade, pentru ca ulterior o răcire semnificativă a vremii să determine valori în jurul a -3 grade, în medie, în data de 23 noiembrie. Pînă în ultima zi a intervalului, minimele vor creşte treptat, spre 2-3 grade. Probabilitatea pentru precipitaţii va fi ridicată în intervalul 18-22 noiembrie, apoi va creşte din nou începînd cu data de 25 noiembrie“, conform Administraţiei Naţionale de Meteorologie. Singura zi frumoasă, cu soare, de săptămîna aceasta mai este doar cea de azi, 19 noiembrie. Va fi deosebit de cald pentru finele celei de-a doua decade a lui Brumar, iar la amiază se vor înregistra 13 grade. Peste noapte minima rămîne staţionară la 9 grade. Cu începere de miercuri, 20 noiembrie, se strică vremea, norii se adună în zona noastră şi nu mai pleacă pînă la final de săptămînă. Sînt anunţate şi ceva precipitaţii, ploi slabe cantitativ, iar maxima coboară la 10 grade. regimul termic nocturn este comparabil cu cel diurn şi minima se opreşte la 9 grade, pe fondul unui cer acopreit cu ploaie. Joi, 21 noiembrie, ar putea veni ceva ploi mai însemnate cantitativ. Schimbarea constă în aceea că valorile termice continuă să intre la apă. Aşa se face că în cel mai cald moment al zilei în zona noastră nu vor fi decît vreo 6 grade, în timp ce valorile termice nocturne coboară la 4 grade. Continuă să plouă şi peste noapte. cea mai rece zi din acest sezon pare a fi cea de vineri, 22 noiembrie, cînd nu mai plouă, cerul rămîne acoperit, iar maxima zilei e aproape de pragul îngheţului, 1 grad, iar noaptea aduce 0 grade. Rece va fi şi sîmbătă 23 noiembrie, cînd nu plouă dar cerul rămîne acoperit, maxima nu trece de 3 grade, iar minima nocturnă ajunge la valori negative, -1 grad.

Citește știrea

Administrație

Neamţ: Seceta duce la furnizarea de apă cu presiune scăzută

Știre publicată în urmă cu

în data de

Autor

■ compania ApaServ a anunţat prelungirea programului de furnizare a apei cu presiune scăzută ■ sînt vizate oraşele Tîrgu Neamţ şi Roman ■ la fel vor sta lucrurile în comunele Vînători Neamţ, Agapia şi Bălţăteşti, tot din caza scăderii nivelului hidrostatic din puţuri ■

Compania ApaServ a anunţat faptul că, din cauza scăderii nivelului hidrostatic în puţuri, pe fondul secetei prelungite, este obligată să instituie un program de furnizare a apei cu presiune scăzută în mai multe localităţi din judeţ. În municipiul Roman, apa va fi furnizată cu presiune scăzută între ora 23.00 – 04.00, începînd de pe 17 şi pînă pe 22 noiembrie. „Pentru informaţii suplimentare, beneficiarii noştri pot suna la Dispeceratul ApaServ care funcţionează non-stop, la numărul de telefon 0233/233340, sau pot accesa site-ul companiei www.apaserv.eu. Va mulţumim pentru înţelegere!“, se spune în comunicatul afişat pe site-ul ApaServ. O astfel de măsură a fost luată de companie, din acelaşi motiv şi la începutul lunii octombrie, precum şi în ultimele două săptămâni, pentru oraşul de la malurile Moldovei şi Siretului. Cu presiune scăzută este furnizată apa în perioada 17 noiembrie -22 noiembrie 2019 şi în oraşul Tîrgu Neamţ, la Vînători Neamţ, Agapia şi Bălţăteşti, tot din caza scăderii nivelului hidrostatic din puţuri, ajungîndu-se în aceste localităţi la sistarea totată a acesteia, începînd cu data de 17 noiembrie, pînă în data de 22 noiembrie 2019, la ora 12.00. Un alt anunţ este adresat beneficiarilor serviciilor ApaServ din cartierul Humuleştii Noi, din Tîrgu Neamţ, unde utilitatea va fi furnizată cu presiune scăzută între ora 23.00 şi 07.00, începînd cu data de 17 noiembrie şi pînă pe 22. Un alt anunţ al comaniei se referea la prelungirea sistării apei potabile în satul Scăricica, comuna Alexandru cel Bun, din cauza complexităţii unor lucrări de remediere a unei avarii, apa fiind întreruptă şi pe parcursul zilei de ieri, 18 noiembrie, pînă la ora 20.00. Şi săptămîna trecută, pe 13 noiembrie, începînd cu ora 04.00, parte din locuitorii municipiului Piatra Neamţ şi cei din trei comune Gîrcina, Girov şi Dochia au rămas fără apă. În municipiul reşedinţă de judeţ s-a sistat furnizarea în vederea realizării unor lucrări la magistrala de aducţiune. În comunicatul companiei se specifica faptul că se va furniza apă potabilă cu presiune redusă, ajungînd la oprire totală în comunele Gîrcina, Girov şi Dochia, precum şi în Piatra Neamţ, cu excepţia Spitalului Judeţean, a cartierelor Mărăţei, Gara Veche, 1 Mai, Speranţa şi a localităţilor Dumbrava Roşie, Săvineşti, Roznov, Zăneşti şi Alexandru cel Bun.

Citește știrea

Trending