Contactează-ne

Educatie

Bani frumoşi pentru perlele din manuale

Știe publicată cu

în data de

■ la învăţămîntul gimnazial, remuneraţia pentru autorii de manuale la disciplinele cu o oră pe săptămînă a fost de 25.000 lei, la cele cu două ore - 35.000 lei, iar la cele patru - 45.000 lei ■ n în manualele de Geografie şi de Biologie de clasa aVI-a au fost mari erori ■ pe o hartă, oraşul Turnu Măgurele e plasat în locul Drobetei Turnu Severin, iar Marea Moartă e în locul Mării Roşii ■ inima şi ficatul au fost puse greşit într-o fotografie ■

Ministrul Educaţiei Ecaterina Andronescu a anunţat, recent, în răspunsul la o interpelare a unui senator USR, că onorariile autorilor manualelor şcolare pentru învăţămîntul gimnazial în care s- au strecurat greşeli a variat între 25.000 şi 45.000 de lei, suma fiind brută. „Menţionăm că specificaţiile tehnice au rezultat în urma consultării reprezentanţilor Institutului de Ştiinţe ale Educaţiei, Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare şi Editurii Didactice şi Pedagogice. Mai precizăm că, în acest context, au fost aprobate şi cuantumurile remuneraţiilor pe care le vor primi autorii/grupurile de autori ale căror manuscrise vor fi publicate ca manuale şcolare, în urma evaluării de către Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare. Astfel, pentru manualele şcolare la disciplinele din învăţămîntul primar cu una sau două ore pe săptămînă s-au acordat 25.000 lei (brut), în timp ce pentru disciplinele cu trei sau mai multe ore pe săptămînă, din cadrul aceluiaşi ciclu de învăţămînt, suma aprobată a fost de 35.000 lei (brut). În ceea ce priveşte învăţămîntul gimnazial, remuneraţia pentru autorii/grupurile de autori care au manuale aprobate la disciplinele cu o oră pe săptămînă este de 25.000 lei (brut), la disciplinele cu două ore pe săptămînă – 35.000 lei (brut), iar la disciplinele cu patru ore pe săptămînă – 45.000 lei (brut)“, a explicat Ecaterina Andronescu în răspunsul trimis la interpelarea senatorului USR Dan Lungu. Precizările solicitate de parlamentar şi oferite de ministru vin după ce mai multe greşeli au fost descoperite, înainte de începerea anului şcolar, în manualul de Geografie pentru clasa a VI-a şi în cel de Biologie tot pentru elevii din clasa a VI-a, iar Ministerul Educaţiei a trimis o erată în şcoli. Apoi, tot ministerul a cerut retipărirea cărţilor, Editura Didactică şi Pedagogică a acoperit costurile, însă a anunţat că îi va acţiona în instanţă pe autori.

Ce era la geografie

Înainte de începerea anului şcolar 2018-2019, în manualele de Geografie şi de Biolologie pentru clasa a VI-a au fost descoperite, numeroase greşeli Iată ce era în manualul de Geografie pentru clasa a VI-a: pe o hartă Turnu Măgurele este plasat în locul oraşului Drobeta Turnu Severin, Marea Moartă este în locul Mării Roşii, Insula Ascension a devenit Asuncion, care e capitala Paraguayului, iar Tasmania a fost botezată Vanuatu. Alte erori – Guyana Franceză este scrisă cu „i“ şi nu cu „y“, la Insula Falkland, cei care au editat manualul au uitat o literă, aşa că pe hartă apare Falkand, nu apare Sudanul de Sud, deşi este o ţară independentă din 2011, iar un oraş rusesc, Krasnoyarsk, a fost scris greşit Krasniarsk. Date fiind aceste „perle“, ministerul a reacţionat. „Ministerul Educaţiei Naţionale a decis să solicite Editurii Didactice şi Pedagogice (EDP) retipărirea în totalitate a manualului de Geografie pentru clasa a VI- a. În acest caz, toate costurile vor fi suportate de EDP, care îşi rezervă dreptul de a îi acţiona în instanţă pe cei vinovaţi pentru daunele aduse. Precizăm că decizia de retipărire a manualelor de Geografie pentru clasa a VI-a vine după o analiză amănunţită, în urma căreia s-a constatat că multiplele erori nu pot fi corectate printr-o simplă erată. Varianta digitală corectată a manualului de Geografie a fost postată pe platforma manuale.edu.ro, astfel încît să poată fi folosită de elevi şi profesori din prima zi de şcoală. Ministerul a întreprins pînă acum toate demersurile şi a folosit toate pîrghiile legale necesare pentru a asigura manuale noi pentru începutul anului şcolar 2018-2019. În acest moment, procedura de tipărire a manualelor este în derulare şi nu este blocată, aşa cum s- a întîmplat în nenumărate rînduri în anii precedenţii, atunci cînd achiziţia de manuale şcolare a fost mult întîrziată din cauza contestaţiilor“, se arata într-un comunicat al MEN. S-a mai spus că evaluatorii care au avut erori nu vor mai avea dreptul de a participa la selecţiile viitoare şi că ministerul poate acţiona în instanţă autorii pentru daunele aduse.

Erorile de la biologie

După greşelile flagrante din manualul de Geografie, hotnews.ro descoperea altele în cele două de Biologie tipătite de Editura Didactică şi Pedagogică a Ministerului Educaţiei pentru uzul elevilor de clasa a VI-a şi dintre care profesorii trebuie să aleagă. Oricare ar fi fost alegerea dascălilor, ambele manuale aveau erori, confuzii şi greşeli gramaticale. În primul manual, la pagina 10, în cadrul rubricii „Ştiaţi că…?“, elevilor li se arată că „Vasele de sînge însumează peste 160.000 de kilometri“. Informaţia este contrazisă 7 pagini mai încolo: „Totalitatea vaselor de sînge din corpul unui adult are o lungime de 96 000 km“. Apoi, inima şi ficatul sînt puse greşit în fotografia care prezintă sistemul de organe al omului, la pagina 19. De fapt, prin tehnoredactare imaginea este pusă în oglindă, iar organele plasate pe partea greşită. Copiii trebuie să identifice apoi organele indicate printr-o săgeată şi numerotate, din imaginea cu sistemul greşit de organe al omului şi dintr-o fotografie cu sistemul de organe la iepure. Nu este clar dacă săgeţile ar trebui să le arate elevilor organe comune, aşa cum ar fi intuitiv, şi imaginea pusă greşit cu sistemul la om a dat peste cap planurile autorului. În plus, săgeata nr. 5 este plasată eronat şi duce în afara imaginii cu omul. Altă anomalie: „Parazitul ia substanţele hrănitoare gata preparate de gazdă fără să o mai supună proceselor de digestie“. Pe lîngă acordul făcut greşit (corect este „Parazitul ia substanţele hrănitoare gata preparate de gazdă, fără să le mai supună proceselor de digestie“), nici informaţia nu este exactă, spun profesorii contactaţi de HotNews.ro. De exemplu, căpuşele digeră sîngele pe care îl sug de la gazde (pagina 34). Elevii sînt puşi să răspundă la întrebarea: „De ce în vecinătatea lichenilor nu trăiesc şi alte plante?“ (pagina 37). Lichenii nu sînt plante, deci formularea „alte plante“ este incorectă, iar unii licheni cresc pe plante, deci întrebarea în totalitate este greşită. Manualul face confuzie între mucegai şi paraziţi. La pagina 37, elevii trebuie să răspundă la întrebarea: „Paraziţii care alterează pîinea sînt: a. ţînţarii; b. mucegaiurile; c. viermii intestinali; d. puricii“. Mucegaiul, cel care alterează pîinea, este saprofit, nu parazit. De altfel, manualul defineşte corect mucegaiul de pe pîine, la pagina 35, drept „fung saprofit“, care se instalează pe organisme „moarte“. Mai apare şi o ilustraţie greşită, din care elevii învaţă că plămînii au cîte un lob „interior“, în loc de „inferior“ cum este corect. Greşeala apare de două ori, la pagina 47. Elevii mai învaţă că: „Traheile sunt mereu deschise pentru că pereţii lor au o consistenţă tare datorită unei substanţe numită chitină, prezentă şi în unghiile noastre“. Chitina nu intră în alcătuirea unghiilor oamenilor, ci cheratina.

Vă puteţi îmbolnăvi de boli ca: viermi intestinali

În carte mai apare „Orificul anal“ – în loc de „orificiul anal“, în următoarea propoziţie: „Tubul digestiv începe cu cavitatea bucală şi se încheie cu orificul anal“. Termenul apare scris corect, de multe ori, pe aceeaşi pagină. O frază care produce confuzie: „Plierea straturilor interne ale peretelui intestinal şi a membranei celulelor care realizează absorbţia, precum şi numeroase tubuleţe cu sînge numite vase preiau substanţele absorbite“ (pagina 27). Iată şi dezacorduri: „Alegeţi cel puţin o plantă şi cel puţin un animal care trăieşte în deltă“ (pagina 85); „Întreaga clasă va urmări prezentările şi vor da note de la 1 la 10 fiecărui grup, în funcţie de cît de clar şi bine au răspuns la întrebări“ (pagina 33). Inexactităţi ar fi: „Vă puteţi îmbolnăvi de boli ca: viermi intestinali (…)“ pagina 92. Viermii intestinali nu sînt boli, ci paraziţi care produc boli. Sînt şi foarte multe greşeli de literă, de exprimare, de redactare: „Tratarea corectă, grăbeşte vindecarea“ (pagina 94) – virgulă între subiect şi predicat; „ţesut coducător“ (lipseşte n, ilustraţia de la pagina 12); „Amntiţi-vă că“ (lipseşte i, pagina 23); „Intestinul subţire este segmental tubului digestiv în care se încheie digestia (…)“ (segmental în loc de segmentul, pagina 26); „(…) bacteriile sau viruşii devin inofensivi“ – nu este singura dată cînd pluralul nu este scris corect, virusuri; „Dacă această regulă nu se respect, eritrocitele donatorului…“ (pagina 61); „Circulaţia vertebratelor cu plămîni este dublă: sîngele pompat de inimă va parcurge două circuite pentru a reveni în inimă, de unde au plecat: circulaţia pulmonară şi circulaţia corpului“ (pagina 72). În al doilea manual de Biologie rinichii stîng-drept sînt numiţi invers, în imaginea care ilustrează sistemul excretor (pagina 111). Apare termenul „Vene lemnoase“, în loc de „Vase lemnoase“ cum ar fi fost corect, în desenul care ilustrează organele vegetative ale unei plante superioare (pagina 116). Manualul face trimitere la cele şapte culori ale curcubeului, teorie lansată de Newton, fără a preciza că această idee e depăşită ştiinţific. Mai apar informaţii inexacte: „Durata vieţii este variată: o zi – fluturele de mătase; broaşte ţestoase, corb, elefant – peste 100 de ani; 5.000 de ani – baobabul“ (pagina 8). Virgulă între subiect şi predicat, dezacorduri şi alte greşeli: „Amfibienii, cînd sunt în apă produc urină diluată şi sărurile se acumulează…“ (pagina 93); „Succesiunea unei contracţii (sistolă) şi a unei relaxări (diastolă), reprezintă ciclul cardiac (…)“ (pagina 76); „Activitatea de pompă a inimii se datoreşte proprietăţilor miocardului care intră în alcătuirea sa: (…)“ (pagina 76) sau „Dentiţia definitivă, începe să apară în jurul vîrstei de 6-7 ani şi cuprinde 32 de dinţi (…)“ (pagina 31). .

Citește știrea
Advertisement
loading...
Postează comentariu

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Actualitate

Şcoala Altfel, la Poliţia Bicaz

Știe publicată cu

în data de

■ 250 de elevi au fost musafiri ai oamenilor legii din oraşul de la poalele barajului

Poliţiştii din Bicaz au fost gazdele a 250 de elevi ai Şcolii Gimnaziale nr.1 Bicaz, în cadrul programul „Scoala Altfel: Să ştii mai multe, să fii mai bun“. S-a întîmplat pe 16 aprilie 2019, cînd oamenii legii din cadrul Politiei orasului Bicaz împreună cu cei ai Secţiei de Poliţie Rurală Bicaz au organizat o activitate cu elevii, conform obiectivelor prevăzute în programul amintit, dar şi a celorlalte programe instituite la nivel naţional precum Programul local de prevenire a delicvenţei juvenile şi Programul local de prevenire a accidentelor rutiere. Elevii, însoţiţi de cadrele didactice, au fost primiţi în sediul Poliţiei oraşului Bicaz, unde anchetatorii au avut ocazia să ofere răspunsuri la întrebările adresate, dar şi să le ofere cîteva sfaturi cu privire la modul de relaţionare cu celelalte persoanele şi instituţii publice, fiindu-le prelucrate prevederi referitoare la respectarea normelor privind ordinea şi siguranţa publică şi principalele reguli de circulaţie ce trebuie respectate la deplasarea pe drumurile publice. Totodată, poliţiştii le-au prezentat elevilor atît activităţile specifice muncii lor, cît şi autospecialele din dotare. La activitate au participat şi poliţiştii criminalişti care au împărtăşit şcolarilor cîteva dintre tehnicile criminalistice folosite pentru descoperirea tuturor tipurilor de urme. Activitatea a beneficiat de un impact pozitiv în rîndul elevilor, iar la final aceştia au primit din partea gazdelor insigne, materiale preventive, baloane şi steguleţe.

Citește știrea

Actualitate

Premii la Concursul Naţional de Chimie

Știe publicată cu

în data de

Autor

Concursul Naţional de Chimie Petru Poni a prilejuit elevilor de la Liceul Vasile Sav şi de la Colegiul Petru Poni, ambele din Roman, obţinerea unor rezultate bune la etapa judeţeană. Lotul judeţului Neamţ la faza naţională (23-26 mai, Vaslui) va fi format din: Alin Ciobanu, Emanuel Ghiuzan, Marius Bogliş, Daniel Ciocan (Liceul V. Sav) şi Laura Petrişor (Liceul P. Poni). „Avem mari aşteptări de la lotul nostru, pregătit de profesorii Liliana Aniţei, Paula Leancă şi Maria Rusu“, a declarat inspectorul şcolar Ioana Tudoran Moga.

Citește știrea

Actualitate

Dascălii îşi primesc diferenţele salariale

Știe publicată cu

în data de

Autor

■ o parte din sume au fost deja virate în conturile şcolilor ■ banii reprezintă drepturile pe care sindicatele le-au obţinut în instanţă pentru sumele reţinute din banii bugetarilor în perioada 2008-2011 ■

Cadrele diactice vor primi în totalitate pînă la Sărbătorile pascale, sumele restante, reprezentînd drepturi salariale cîştigate în instanţă, cu sprijinul sindicatelor din învăţămînt. Aceste sume au fost contabilizate în fiecare şcoală şi solicitate Inspectoratului Şcolar, care a virat o bună parte din aceste sume. „Au fost virate în şcoli sumele reprezentînd hotărîri judecătoreşti cîştigate în instanţă, mai puţin sumele pe Legea 85/2016 privind plata diferenţelor salariale cuvenite personalului didactic din învăţămînt şi sumele referitoare la dobînzi. Inspectoratul Şcolar a centralizat sumele cerute de fiecare şcoală şi le-a cerut la Ministerul Educaţiei. Am fost asiguraţi de către Inspectoratul Şcolar că unităţile au primit în totalitate sumele pe care le-au cerut. Sper ca sumele comunicate de şcoli să fie corecte şi să nu existe oameni care să nu fi primit aceşti bani“, a declarat Gabriel Ploscă, liderul Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţămînt Neamţ. O altă victorie a sindicaliştilor din învăţămînt o reprezintă modificarea legii privind acordarea sporurilor de 15% de suprasolicitare psihică pentru salariaţii Centrului Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională, dar şi recunoaşterea bucătarilor din unităţile de învăţămînt ca făcînd parte din categoria muncitorilor calificaţi, cu drepturi salariale egale cu ale celorlalţi muncitori calificaţi dintr-o şcoală. Sumele pe care unităţile şcolare le-au primit sau trebuie să le mai primească reprezintă: 88 de milioane de lei pentru punerea în excutare a sentinţelor judecătoreşti reprezentînd diferenţe salariale, 5 milioane pentru achitarea dobînzilor legale generate de sentinţele judecătoreşti şi 227 de milioane de lei pentru punerea în aplicare a legii 85/2016 privind plata diferenţelor salariale cuvenite personalului didactic din învăţămîntul de stat pentru perioada octombrie 2008 – 13 mai 2011. Prin aceste aceste măsuri se rezolvă o problemă mai veche, aceea a retribuirii salariaţilor care lucrează în învăţămînt în conformitate cu legislaţia. Ministrul Educaţiei, Ecaterina Andronescu, a anunţa, sîmbătă, 13 aprilie, că profesorii care au obţinut majorările salariale în urma unor decizii judecătoreşti definitive urmează să îşi primească banii înainte de sărbători, precizînd că suma trasmisă inspectoratelor este una impresionantă, de 700 de milioane lei. „Mă bucur că pot să fac acest anunţ, este vorba de Legea 221, care majora salariile profesorilor cu 50% şi care a fost aprobată de Parlament în 2008, termenele ei de aplicare au tot fost prorogate. În această perioadă, judecata dreaptă a justiţiei a dat câştig de cauză cadrelor didactice, ca urmare, acum am transmis spre inspectorate o sumă impresionantă într-adevăr, 700 de milioane de lei, care reprezintă datoriile Ministerului, ale statului, devenite obligatorii, în urma hotărârilor judecătoreşti rămase definitve“, anunţa ministrul. Potrivit acesteia, banii erau deja la inspectorate pentru a fi trimişi profesorilor până de sărbători. „Nu văd nicio problemă ca inspectoratele să nu le vireze în conturile şcolilor şi, ca urmare, pe cardurile profesorilor. (…) Nu pot da cifre (în legătură cu suma pe care o vor primi – n.r.), sunt cazuri destul de diferite, unii au dat au dat în judecată mai tîrziu, au alte sume. Sînt dobînzile la sumele care nu s-au agitat la timp, n-aş vrea să arunc o sumă şi să se gîndească toată lumea la suma aceea şi sigur sumele sînt foarte diferite, pentru că situaţiile sunt diferite, dar faptul că se achită toate datoriile pe care statul le avea mi se pare că este absolut extraordinar“, mai afirma Andronescu, citată de mediafax.ro.

Citește știrea

Trending