Contactează-ne

Educatie

Bani frumoşi pentru perlele din manuale

Știe publicată cu

în data de

■ la învăţămîntul gimnazial, remuneraţia pentru autorii de manuale la disciplinele cu o oră pe săptămînă a fost de 25.000 lei, la cele cu două ore - 35.000 lei, iar la cele patru - 45.000 lei ■ n în manualele de Geografie şi de Biologie de clasa aVI-a au fost mari erori ■ pe o hartă, oraşul Turnu Măgurele e plasat în locul Drobetei Turnu Severin, iar Marea Moartă e în locul Mării Roşii ■ inima şi ficatul au fost puse greşit într-o fotografie ■

Ministrul Educaţiei Ecaterina Andronescu a anunţat, recent, în răspunsul la o interpelare a unui senator USR, că onorariile autorilor manualelor şcolare pentru învăţămîntul gimnazial în care s- au strecurat greşeli a variat între 25.000 şi 45.000 de lei, suma fiind brută. „Menţionăm că specificaţiile tehnice au rezultat în urma consultării reprezentanţilor Institutului de Ştiinţe ale Educaţiei, Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare şi Editurii Didactice şi Pedagogice. Mai precizăm că, în acest context, au fost aprobate şi cuantumurile remuneraţiilor pe care le vor primi autorii/grupurile de autori ale căror manuscrise vor fi publicate ca manuale şcolare, în urma evaluării de către Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare. Astfel, pentru manualele şcolare la disciplinele din învăţămîntul primar cu una sau două ore pe săptămînă s-au acordat 25.000 lei (brut), în timp ce pentru disciplinele cu trei sau mai multe ore pe săptămînă, din cadrul aceluiaşi ciclu de învăţămînt, suma aprobată a fost de 35.000 lei (brut). În ceea ce priveşte învăţămîntul gimnazial, remuneraţia pentru autorii/grupurile de autori care au manuale aprobate la disciplinele cu o oră pe săptămînă este de 25.000 lei (brut), la disciplinele cu două ore pe săptămînă – 35.000 lei (brut), iar la disciplinele cu patru ore pe săptămînă – 45.000 lei (brut)“, a explicat Ecaterina Andronescu în răspunsul trimis la interpelarea senatorului USR Dan Lungu. Precizările solicitate de parlamentar şi oferite de ministru vin după ce mai multe greşeli au fost descoperite, înainte de începerea anului şcolar, în manualul de Geografie pentru clasa a VI-a şi în cel de Biologie tot pentru elevii din clasa a VI-a, iar Ministerul Educaţiei a trimis o erată în şcoli. Apoi, tot ministerul a cerut retipărirea cărţilor, Editura Didactică şi Pedagogică a acoperit costurile, însă a anunţat că îi va acţiona în instanţă pe autori.

Ce era la geografie

Înainte de începerea anului şcolar 2018-2019, în manualele de Geografie şi de Biolologie pentru clasa a VI-a au fost descoperite, numeroase greşeli Iată ce era în manualul de Geografie pentru clasa a VI-a: pe o hartă Turnu Măgurele este plasat în locul oraşului Drobeta Turnu Severin, Marea Moartă este în locul Mării Roşii, Insula Ascension a devenit Asuncion, care e capitala Paraguayului, iar Tasmania a fost botezată Vanuatu. Alte erori – Guyana Franceză este scrisă cu „i“ şi nu cu „y“, la Insula Falkland, cei care au editat manualul au uitat o literă, aşa că pe hartă apare Falkand, nu apare Sudanul de Sud, deşi este o ţară independentă din 2011, iar un oraş rusesc, Krasnoyarsk, a fost scris greşit Krasniarsk. Date fiind aceste „perle“, ministerul a reacţionat. „Ministerul Educaţiei Naţionale a decis să solicite Editurii Didactice şi Pedagogice (EDP) retipărirea în totalitate a manualului de Geografie pentru clasa a VI- a. În acest caz, toate costurile vor fi suportate de EDP, care îşi rezervă dreptul de a îi acţiona în instanţă pe cei vinovaţi pentru daunele aduse. Precizăm că decizia de retipărire a manualelor de Geografie pentru clasa a VI-a vine după o analiză amănunţită, în urma căreia s-a constatat că multiplele erori nu pot fi corectate printr-o simplă erată. Varianta digitală corectată a manualului de Geografie a fost postată pe platforma manuale.edu.ro, astfel încît să poată fi folosită de elevi şi profesori din prima zi de şcoală. Ministerul a întreprins pînă acum toate demersurile şi a folosit toate pîrghiile legale necesare pentru a asigura manuale noi pentru începutul anului şcolar 2018-2019. În acest moment, procedura de tipărire a manualelor este în derulare şi nu este blocată, aşa cum s- a întîmplat în nenumărate rînduri în anii precedenţii, atunci cînd achiziţia de manuale şcolare a fost mult întîrziată din cauza contestaţiilor“, se arata într-un comunicat al MEN. S-a mai spus că evaluatorii care au avut erori nu vor mai avea dreptul de a participa la selecţiile viitoare şi că ministerul poate acţiona în instanţă autorii pentru daunele aduse.

Erorile de la biologie

După greşelile flagrante din manualul de Geografie, hotnews.ro descoperea altele în cele două de Biologie tipătite de Editura Didactică şi Pedagogică a Ministerului Educaţiei pentru uzul elevilor de clasa a VI-a şi dintre care profesorii trebuie să aleagă. Oricare ar fi fost alegerea dascălilor, ambele manuale aveau erori, confuzii şi greşeli gramaticale. În primul manual, la pagina 10, în cadrul rubricii „Ştiaţi că…?“, elevilor li se arată că „Vasele de sînge însumează peste 160.000 de kilometri“. Informaţia este contrazisă 7 pagini mai încolo: „Totalitatea vaselor de sînge din corpul unui adult are o lungime de 96 000 km“. Apoi, inima şi ficatul sînt puse greşit în fotografia care prezintă sistemul de organe al omului, la pagina 19. De fapt, prin tehnoredactare imaginea este pusă în oglindă, iar organele plasate pe partea greşită. Copiii trebuie să identifice apoi organele indicate printr-o săgeată şi numerotate, din imaginea cu sistemul greşit de organe al omului şi dintr-o fotografie cu sistemul de organe la iepure. Nu este clar dacă săgeţile ar trebui să le arate elevilor organe comune, aşa cum ar fi intuitiv, şi imaginea pusă greşit cu sistemul la om a dat peste cap planurile autorului. În plus, săgeata nr. 5 este plasată eronat şi duce în afara imaginii cu omul. Altă anomalie: „Parazitul ia substanţele hrănitoare gata preparate de gazdă fără să o mai supună proceselor de digestie“. Pe lîngă acordul făcut greşit (corect este „Parazitul ia substanţele hrănitoare gata preparate de gazdă, fără să le mai supună proceselor de digestie“), nici informaţia nu este exactă, spun profesorii contactaţi de HotNews.ro. De exemplu, căpuşele digeră sîngele pe care îl sug de la gazde (pagina 34). Elevii sînt puşi să răspundă la întrebarea: „De ce în vecinătatea lichenilor nu trăiesc şi alte plante?“ (pagina 37). Lichenii nu sînt plante, deci formularea „alte plante“ este incorectă, iar unii licheni cresc pe plante, deci întrebarea în totalitate este greşită. Manualul face confuzie între mucegai şi paraziţi. La pagina 37, elevii trebuie să răspundă la întrebarea: „Paraziţii care alterează pîinea sînt: a. ţînţarii; b. mucegaiurile; c. viermii intestinali; d. puricii“. Mucegaiul, cel care alterează pîinea, este saprofit, nu parazit. De altfel, manualul defineşte corect mucegaiul de pe pîine, la pagina 35, drept „fung saprofit“, care se instalează pe organisme „moarte“. Mai apare şi o ilustraţie greşită, din care elevii învaţă că plămînii au cîte un lob „interior“, în loc de „inferior“ cum este corect. Greşeala apare de două ori, la pagina 47. Elevii mai învaţă că: „Traheile sunt mereu deschise pentru că pereţii lor au o consistenţă tare datorită unei substanţe numită chitină, prezentă şi în unghiile noastre“. Chitina nu intră în alcătuirea unghiilor oamenilor, ci cheratina.

„Vă puteţi îmbolnăvi de boli ca: viermi intestinali“

În carte mai apare „Orificul anal“ – în loc de „orificiul anal“, în următoarea propoziţie: „Tubul digestiv începe cu cavitatea bucală şi se încheie cu orificul anal“. Termenul apare scris corect, de multe ori, pe aceeaşi pagină. O frază care produce confuzie: „Plierea straturilor interne ale peretelui intestinal şi a membranei celulelor care realizează absorbţia, precum şi numeroase tubuleţe cu sînge numite vase preiau substanţele absorbite“ (pagina 27). Iată şi dezacorduri: „Alegeţi cel puţin o plantă şi cel puţin un animal care trăieşte în deltă“ (pagina 85); „Întreaga clasă va urmări prezentările şi vor da note de la 1 la 10 fiecărui grup, în funcţie de cît de clar şi bine au răspuns la întrebări“ (pagina 33). Inexactităţi ar fi: „Vă puteţi îmbolnăvi de boli ca: viermi intestinali (…)“ pagina 92. Viermii intestinali nu sînt boli, ci paraziţi care produc boli. Sînt şi foarte multe greşeli de literă, de exprimare, de redactare: „Tratarea corectă, grăbeşte vindecarea“ (pagina 94) – virgulă între subiect şi predicat; „ţesut coducător“ (lipseşte n, ilustraţia de la pagina 12); „Amntiţi-vă că“ (lipseşte i, pagina 23); „Intestinul subţire este segmental tubului digestiv în care se încheie digestia (…)“ (segmental în loc de segmentul, pagina 26); „(…) bacteriile sau viruşii devin inofensivi“ – nu este singura dată cînd pluralul nu este scris corect, virusuri; „Dacă această regulă nu se respect, eritrocitele donatorului…“ (pagina 61); „Circulaţia vertebratelor cu plămîni este dublă: sîngele pompat de inimă va parcurge două circuite pentru a reveni în inimă, de unde au plecat: circulaţia pulmonară şi circulaţia corpului“ (pagina 72). În al doilea manual de Biologie rinichii stîng-drept sînt numiţi invers, în imaginea care ilustrează sistemul excretor (pagina 111). Apare termenul „Vene lemnoase“, în loc de „Vase lemnoase“ cum ar fi fost corect, în desenul care ilustrează organele vegetative ale unei plante superioare (pagina 116). Manualul face trimitere la cele şapte culori ale curcubeului, teorie lansată de Newton, fără a preciza că această idee e depăşită ştiinţific. Mai apar informaţii inexacte: „Durata vieţii este variată: o zi – fluturele de mătase; broaşte ţestoase, corb, elefant – peste 100 de ani; 5.000 de ani – baobabul“ (pagina 8). Virgulă între subiect şi predicat, dezacorduri şi alte greşeli: „Amfibienii, cînd sunt în apă produc urină diluată şi sărurile se acumulează…“ (pagina 93); „Succesiunea unei contracţii (sistolă) şi a unei relaxări (diastolă), reprezintă ciclul cardiac (…)“ (pagina 76); „Activitatea de pompă a inimii se datoreşte proprietăţilor miocardului care intră în alcătuirea sa: (…)“ (pagina 76) sau „Dentiţia definitivă, începe să apară în jurul vîrstei de 6-7 ani şi cuprinde 32 de dinţi (…)“ (pagina 31). .

Citește știrea
Advertisement
loading...
Postează comentariu

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Actualitate

Dascălii şi-au făcut „autoportretul“

Știe publicată cu

în data de

Autor

■ a ieşit de sub tipar volumul ce reuneşte lucrările autobiografice ale cadrelor didactice din comuna Răuceşti ■ iniţiatoarea proiectului este învăţătoarea pensionară Domnica Vrînceanu ■

La Răuceşti s-a materializat o frumoasă iniţiativă a învăţătoarei pensionare Domnica Vrînceanu, soţie de preot şi cetăţean de onoare al localităţii. Urmare a unui proiect lansat vara trecută, a ieşit recent de sub tipar volumul Pentru neuitare de oameni şi fapte- Portrete de dascăli, apărut la editura Ars Libri, sub coordonarea învăţătoarei Domnica Vrînceanu (foto) şi a profesoarelor Mihaela Drăgănescu şi Domnica – Iulia Bălan. Cartea, dedicată Anului omagial al satului românesc (2019), reuneşte lucrări autobiografice ale cadrelor didactice din Răuceşti, care oferă cititorilor detalii despre viaţa personală, dascălii care le-au influenţat cariera, activitate didactică şi altele. „Să fii conştient de vocaţia profesiei tale, să fii propriul zugrav al propriului portret şi să împărtăşeşti aceste lucruri cu întreaga lume este un act de curaj şi de generozitate, în egală măsură. Iniţiatoarea acestui proiect, doamna învăţătoare Domnica Vrînceanu, doreşte să lase o moştenire pentru eternitate, astfel cu puterea exemplului personal, şi-a aşezat ea însăşi viaţa în cuvinte şi împreună cu ceilalţi autori de portrete au reuşit să surprindă poveşti de viaţă, sincere şi cu încărcătură emoţională pentru cititor“, notează în prefaţă inspectorul şcolar Elena Preda, aducînd un omagiu învăţătorilor, „făuritori de oameni“. Domnica Vrînceanu deschide seria „portretelor“ cu o serie de gînduri reunite sub genericul „Şcoala – Un altar în mijlocul copiilor“, în care face şi bilanţul celor 43 de ani de activitate didactică. Urmează apoi colaboratorii săi, educatoare, învăţătoare şi profesori: Alexandru Marian, Elena Marian, Mariana Craiu, Doiniţa Vornicu, Ileana Varvara, Maria Iacob, Vasile Predoaia, Mimi Ioniţă, Eugenia Ilinca, Ioan Macsim, Măriuţa Anisia, Gheorghe Ioniţă, Michaela Ioniţă, Maria Zaharia, Dorina Predoaia, Elena Cosău, Violeta Blaga, Gheorghe Smău, Gheorghe Filip, Ana Filip, Gheorghe Diaconu, Mirela Luca, Iulica Luca, Traian Anton, Nicolae-Rafael Tanase, Oana – Maria Movilă, Elena Petrariu, Loredana Buzău, Adriana Dumitreasa, Paula-Domnica Obreja, Ioana-Diana Apostoae, Gabriela Vrînceanu, Nelu Dumbravă. Au fost evocate, în aceeaşi lucrare, şi patru cadre didactice trecute la cele veşnice: Traian Anton, Ileana Dumbravă, Nicolae Vrînceanu, Elena-Viorica Cosău. „Prin apariţia cărţii autobiografice se doreşte a se aduce un modest, dar sincer omagiu celor care au găsit în ei miraculoasa forţă de a se dărui în fiecare clipă celorlalţi, acelora care au găsit curajul de a purta în sufletul lor permanent sentimentul răspunderii pentru destinul copiilor ce le-au fost încredinţaţi. Ei, aceşti oameni deloc simpli, educatori, învăţători, profesori sînt aceia care au ştiut să preia cu răbdare şi devotament pe umerii lor o mare parte din povara uriaşă a formării fiecăruia dintre cei ce suntem astăzi. Alături de părinţi, dascălii sunt cei care investesc în copii cele mai multe cunoştinţe, educaţie, dragoste, încredere, speranţă. Nimeni nu uită munca doamnelor educatoare care au învăţat pe micuţi la grădiniţă să se autoservească, să înveţe poezii, cîntece, jocuri, basmele bunicilor, să devină sociabili şi să se comporte frumos! Cu cîtă speranţă şi emoţie se înscriu copiii în clasa I şi cu cîtă speranţă în suflet sunt investiţi învăţătorii să conducă mintea în lumea minunată a cuvintelor, a scrisului şi socotitului, a tuturor tainelor pe care, parcă, numai noi avem îndemînarea să le dezvăluim copiilor. Respect şi preţuire profesorilor care au înălţat îndrăzneţ zborul şi au devenit cel mai adesea prieteni sau modele de viaţă! Pentru toate acestea, elevii Dumneavoastră acordă un zîmbet Portretelor de dascăli din amintirile anilor de şcoală, dăruiesc o floare şi o urare plină de dragoste tuturor dascălilor lor. Fie ca parfumul minunat al teilor, în fiecare an al vieţii dumneavoastră, să vă inunde sufletele cu tinereţe veşnică!“, transmite învăţătoarea Domnica Vrînceanu, în mesajul de la finalul volumului autobiografic. Ea a ieşit la pensie în 2017, după 43 de ani petrecuţi la catedră, dar a rămas aproape de şcoală şi comunitatea locală. S-a remarcat şi prin modul în care s-a implicat, timp de 16 ani, în rezolvarea problemelor comunităţii în calitate de consilier local şi preşedinte al Comisiei de învăţămînt, cultură. Autorităţile locale i-au conferit titlul de cetăţean de onoare al comunei Răuceşti, diploma de excelenţă şi titlul Cetăţean activ în comunitate, precum şi diploma Oameni de seamă ai comunei Răuceşti, o distincţie importantă, ce i-a fost înmînată în faţa peste 3.000 de participanţi la o ediţie precedentă a Zilelor Comunei.

Citește știrea

Actualitate

Neamţ: Bac şi evaluare naţională, păzite ştraşnic

Știe publicată cu

în data de

Inspectoratul de Poliţie Judeţean Neamţ a dispus măsuri suplimentare astfel încît pe perioada desfăşurării examenelor să nu fie înregistrate evenimente care să afecteze siguranţa elevilor. „Întrucît în perioada 18 – 21 iunie a.c., se va desfăşura Evaluarea Naţională pentru absolvenţii clasei a VIII-a, poliţiştii Inspectoratului de Poliţie al judeţului Neamţ vor dispune o serie de măsuri în vederea asigurării unei intervenţii operative atunci cînd se aduce atingere normelor de convieţuire socială prin acte, gesturi, manifestări şi fapte antisociale. Poliţiştii vor asigura şi însoţirea transportului lucrărilor scrise de la centrele de examen la centrele zonale de evaluare“, conform Poliţiei Neamţ. De asemenea, în perioada 1- 4 iulie, se vor desfăşura probele scrise ale Examenului de Bacalaureat, fiind dispuse măsuri cu caracter preventiv, menite să asigure ordinea publică, astfel încît elevii să beneficieze de un climat de linişte şi normalitate în zona centrelor de examinare. În perioada următoare va avea loc şi Examenul naţional de definitivare în învăţămînt pentru cadrele didactice şi Concursul naţional de ocupare a posturilor didactice din învăţămîntul preuniversitar. Astfel, peste 160 de poliţişti se vor afla în zona adiacentă instituţiilor de învăţămînt, precum şi pe traseele de deplasare înspre şi de la acestea, pentru depistarea şi dispunerea măsurilor legale faţă de persoanele care, prin comportamentul sau activităţile desfăşurate, ar putea afecta climatul de siguranţă publică. Poliţistii rutieri vor asigura fluidizarea traficului rutier, prevenirea accidentelor rutiere şi a ambuteiajelor. Inspectoratul de Poliţie al judeţului Neamţ urează succes tuturor candidaţilor înscrişi la examen!

Citește știrea

Actualitate

Liceenii de la CNRV, lideri într-un proiect educaţional

Știe publicată cu

în data de

Autor

■ echipajul Colegiului Naţional Roman Vodă s-a clasat pe locul I în proiectul „Gîndesc, vorbesc şi acţionează Pro Integritate“

Liceul Tehnologic Economic Administrativ din Piatra Neamţ a găzduit, la sfîrşitul săptămînii trecute, etapa judeţeană a proiectului educativ Gîndesc, vorbesc şi acţionez Pro-integritate!, activitate înscrisă în calendarul activităţilor educative naţionale, fără finanţare din partea Ministerului Educaţiei Naţionale. În acest an, la startul competiţiei s- au aliniat echipajul Colegiului Naţional Roman Vodă, format din elevii: Maria Sava, Luciana Oprea şi Alexandru Munteanu, coordonaţi de profesoara Alexandra-Georgiana Poenaru, echipa Liceului cu Program Sportiv Roman, alcătuită din elevii: David Ţampău, Anamaria Tiba şi Remus Caraiman, îndrumaţi de profesoara Mirela Bumbu şi echipajul Liceului Tehnologic Economic-Administrativ, format din elevii: Anamaria Avădănii, Delia Crăciun şi Florentina Porcaru, al căror paşi au fost călăuziţi de profesoara Geanina Buruiană. „Participanţii au fost determinaţi, pe parcursul rundelor de dezbateri, să emită judecăţi asupra unor «moţiuni», folosind criterii obiective şi, totodată, să apere o poziţie folosind argumente corecte. Moţiunile au vizat aspecte privind integritatea profesională şi combaterea corupţiei, transparenţa decizională, responsabilitatea managementului şi consolidarea încrederii în instituţiile publice. Rundele de dezbateri au fost arbitrate de profesorul Emanuel Balan, preşedinte al Asociaţiei Pro Democraţie din Tîrgu Neamţ, şi de cadrele didactice coordonatoare ale echipajelor. Din partea Serviciului Judeţean de Anticorupţie Neamţ a participat comisarul Rareş Bostan, care a apreciat buna pregătire a elevilor, dovedită în rundele de dezbateri. Conform regulamentului, echipajul care a obţinut cel mai mare număr de puncte, cel al Colegiului Naţional Roman Vodă, s-a clasat pe locul I, fiind urmat de echipajele Liceului Tehnologic Economic – Administrativ Piatra-Neamţ şi Liceului cu Program Sportiv Roman, aflate la egalitate“, a precizat Elena Preda, purtătorul de cuvînt al Inspectoratului Şcolar al Judeţului Neamţ. Conducerea ISJ felicită premianţii, dar şi pe toţi participanţii care au obţinut aceste rezultate meritorii.

Citește știrea

Trending