Contactează-ne

Actualitate

Analfabetismul funcţional, sînt cifre tare îngrijorătoare

Știre publicată în urmă cu

în data de

■ rezultatele unei testări PISA relevă că 41% dintre elevii români sînt analfabeţi funcţional ■ statul se încăpăţînează să nu revizuiască programele şcolare ■ analfabetismul funcţional este definit prin faptul că un elev care citeşte un text nu poate explica şi nu înţelege despre ce este vorba în el ■

Din păcate, de la o etapă la alta, România se dovedeşte a obţine cele mai slabe rezultate din ultimii 8 ani la testele PISA. Programul pentru Evaluare Internaţională a Elevilor reprezintă o evaluare standardizată internaţional, proiectată împreună cu ţările participnate, iniţiat de Organizaţia pentru Cooperare Economică şi Dezvoltare (OECD) şi destinate copiilor de 15 ani şi acoperă trei domenii principale: citire/lectură, matematică şi ştiinţă. Directoratul pentru Educaţie al OECD a dat publicităţii rezultatele testării PISA 2018, care relevă dezastrul învăţămîntului românesc, unde analfabetismul funcţional a ajuns déjà la 41%. Rezultatele PISA 2018 la Citire arată că ţara a obţinut un scor de 428 de puncte, în scădere cu şase puncte faţă de testarea PISA 2015, cu 10 mai puţin decît la PISA 2012 şi un punctaj cu patru puncte peste cel de la PISA 2009. La Matematică, rezultatele PISA 2018 înregistrează cea mai mare scădere faţă de testarea anterioară din istoria acestor teste. Este vorba despre 14 puncte pierdute de România faţă de PISA 2015 şi 15 puncte faţă de PISA 2012. Rezultatele PISA 2018 pentru Ştiinţe sînt şi ele mai slabe, diferenţa faţă de cele de la PISA 2015 fiind de nouă puncte, iar faţă de 2012 cu 12 puncte. Faţă de media ţărilor OECD, rezultatele României la PISA 2018 sînt mai slabe ca la testarea din 2015 atît la matematică şi citire, cît şi la ştiinţe. Diferenţele dintre rezultatele medii ale ţărilor care fac parte din Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică şi cele ale României sînt de 59 de puncte la citire, tot 59 de puncte la matematică şi 63 de puncte la ştiinţe, potrivit raportului citat. În privinţa indicatorilor de performanţă, proporţia celor care au rezolvat cele mai dificile probleme la cel puţin unul dintre cele trei domenii (subiecte) – citire, matematică sau ştiinţe – reprezintă 4% din total, în timp ce media ţărilor OCDE este de 4 ori mai mare (16%). La popul opus, procentul celor mai slabi elevi la citire, cei care nu au reuşit să treacă de exerciţiile cu grad foarte redus de dificultate, este de 41, respectiv 47 la matematică. Asta în condiţiile în care media OECD este la jumătatea acestor valori. Pentru ştiinţe, 44% dintre cei testaţi nu ajung nici măcar la nivelul 2, adică nu au competenţe de bază şi nu pot face conexiuni între informaţiile pe care le au şi aspecte din viaţa reală.

La Ştiinţe 44% e proporţia celor care nu pot realiza corelaţii elementare în domeniu

Conform documentului, 41% dintre elevi nu pot ajunge la nivelul 2, acesta find nivelul de analfabetism funcţional la citire. Analfabetismul funcţional este definit simplu prin faptul că un elev care citeşte un text nu poate explica şi nu înţelege despre ce este vorba în el. La Matematică, conform raportului amintit, sînt şi mai mulţi elevi care nu se descurcă nici măcar cu operaţii aritmetice de bază, procentul celor care nu ajung la nivelul 2 de dificultate în testele PISA 2018 fiind de 47%. „Consider că în acest moment în România nu s-au făcut suficiente restructurări în programele şcolare. În momentul în care ne comparăm cu rezultatele altor şcoli din ţări ale Uniunii Europene, cred că ar trebui să vedem că programa noastră şcolară, cel puţin la disciplina matematică (dar şi la alte discipline), este la un nivel mult mai ridicat, în sensul de diferenţe de nivel de clasă. Toată lumea ştie că părinţii care îşi iau copiii să urmeze şcoala în ţările în care lucrează sînt înscrişi într-o clasă superioară celei pe care copilul a urmat-o în România“, a declarat Maria Campău, director al Şcolii Sergiu Celibidache Roman, profesor de matematică. Ştiinţele marchează o creştere pînă la 44% a proporţiei celor care nu pot realiza corelaţii elementare în acest domeniu. Doar 1% dintre elevi sînt foarte performanţi la capitolul citire, asta înseamnă că ating nivelul 5 sau 6 în testul PISA, spre deosebire de media OECD, care e de 9%. La aceste niveluri elevii au o înţelegere deplină şi completă a unui text la prima vedere. În doar 20 de sisteme de educaţie, din cele 79 participante la testare, mai mult de 10% dintre elevii de 15 ani sînt elevi de top. Testele PISA 2018 au fost împărţite pe şase niveluri de competenţe, de la cel mai slab, nivelul 1, la cel mai ridicat, nivelul 6. România a participat la PISA 2018 în aprilie 2018. A fost un test de 2 ore, pe hîrtie, împreună cu alte şapte state, celalte 72 de ţări susţinîndu-l pe calculator. Eşantionarea a fost făcută ştiinţific, participînd la teste aproape 5.000 de elevi din clasele a VII-a, a VIII-a şi a IX-a, din peste 180 de şcoli. Directorul Maria Campă apreciază că rezultatele din ce în ce mai slabe ale ţării la această testare sînt motivate de încăpăţînarea României de a rămîne într-un sistem învechit.

Advertisement








Trending