Contactează-ne

Economie

Adio pensii speciale în cazul „micilor“ dregători

Știe publicată cu

în data de

■ Curtea Constituţională a decis că de pensii speciale nu pot beneficia primarii, viceprimarii, preşedinţii şi vicepreşedinţii de consilii judeţene care au activat în funcţii după 1992 ■ reamintim că deputaţii şi senatorii şi-au votat pensii speciale încă din 2015 ■ cei mai cîştigaţi au fost parlamentarii cu trei mandate la activ, ei primind lunar 4.600 lei în plus ■ aleşii cu un mandat au doar 1.550 lei pe lună ■

Legea privind Codul administrativ, care prevedea, printre altele, pensii speciale pentru aleşii locali, este neconstituţională în ansamblul, după cum a decis, marţi, Curtea Constituţională a României. Magistraţii au constatat că actul normativ a fost adoptat fără ca avizul Consiliului Economic şi Social să fi fost solicitat în procedura parlamentară de legiferare şi că unele texte au fost adoptate de Camera Deputaţilor, în calitate de for decizional, cu nerespectarea principiului bicameralismului şi/sau a regulilor privind distribuirea competenţelor decizionale între cele două Camere. Sesizarea privind neconstituţionalitatea acestei legi a fost trimisă CCR de preşedintele Klaus Iohannis pe 31 iulie 2018. Legea Codului administrativ a fost contestată la CCR şi de către de 28 de deputaţi USR, 13 deputaţi PMP, şase deputaţi neafiliaţi şi trei deputaţi PNL, care arătau că pensiile speciale pentru aleşii locali introduse prin Codul administrativ încalcă principiul egalităţii cetăţenilor în faţa legii. Proiectul de lege care schimba Codul Administrativ fusese adoptat de Camera Deputaţilor, în calitate de for decizional, pe 9 iulie anul acesta.

Erau mii şi mii de beneficiari

După ce în 2015 parlamentarii au considerat că merită să beneficieze de pensii speciale, în iunie şi iulie acest an ei şi-au îndreptat atenţia şi spre o altă categorie de aleşi. Cei locali. Pe rînd, Senatul şi Camera Deputaţilor au adoptat Codul administrativ, una dintre prevederi vizînd introducerea pensiilor speciale pentru primari, viceprimari, preşedinţi şi vicepreşedinţi de consilii judeţene care au activat în aceste funcţii după 1992. Conform celor stipulate în actul normativ înainte de a fi declarat neconstituţional, un primar de comună primea o indemnizaţie de 800 de lei, iar cel mai mult primarul general al Capitalei – 1.400 de lei. Cei care au avut trei mandate luau, la încetarea acestora, suma propusă pentru un mandat înmulţită cu trei. S-a vehiculat că la nivel de ţară ar fi vreo 200 de primari care au fost în fruntea comunităţilor mai mult de trei mandate. La Neamţ, în această situaţie erau destui primari sau foşti primari, cum ar fi cei de la Bozieni, Taşca, Piatra Şoimului, Piatra Neamţ, Săbăoani, Vînători Neamţ, Alexandru cel Bun, Bicaz Chei, Moldoveni şi lista ar putea continua. În Codul administrativ, în articolul 248 se arăta: „Persoanele alese începînd cu anul 1992 de către cetăţeni, prin vot universal, egal, direct, secret, respectiv prin vot secret indirect şi liber exprimat, respectiv primarii, viceprimarii, preşedinţii şi vicepreşedinţii consiliilor judeţene, care îndeplinesc condiţiile vîrstei standard de pensionare, ale vîrstei standard de pensionare redusă aşa cum sînt prevăzute în Legea nr 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările şi completările ulterioare, sau cele prevăzute de alte legi speciale au dreptul, la încetarea mandatului, la o indemnizaţie pentru limită de vîrstă de la data la care li se acordă drepturile de pensie pentru limită de vîrstă, dar nu mai devreme de data încetării mandatului aflat în derulare“. Se mai prevedea că pensiile speciale vor fi suportate din bugetul de stat prin bugetul ministerului cu atribuţii în domeniul administraţiei şi că nu vor beneficia de indemnizaţii speciale primarii, viceprimarii, preşedinţii şi vicepreşedinţii consiliilor judeţene care au fost condamnaţi definitiv pentru comiterea de infracţiuni. Pentru mandatele incomplete, indemnizaţia pentru limită de vîrstă se calculează proporţional cu perioada de mandat efectiv exercitată, dar nu mai puţin de un mandat complet de primar, viceprimar, preşedinte şi vicepreşedinte de consilii judeţene. Cuantumul indemnizaţiei se acorda în limita a trei mandate şi era calculată ca produs al numărului de luni de mandat cu 0,4% din indemnizaţia brută lunară aflată în plată. În condiţiile în care România are 320 de oraşe, 2.861 comune şi 41 de judeţe, numărul viitorilor beneficiari, primari, viceprimari, preşedinţi şi vicepreşedinţi care sînt în funcţie acum se apropie de 6.400. Şi mai mulţi erau cei care vor avea pensii speciale, dacă avem în vedere că prevederea se referă la cei care au avut aceste funcţii începînd cu 1992. Codul administrativ avea şi alte prevederi care se refereau la primari, la activitatea din consiliile locale sau judeţeni şi la funcţionarii publici. Se votase ca aleşii locali (primar, viceprimar, sau consilieri) să nu mai fie declaraţi incompatibili în exercitarea calităţii de persoană fizică autorizată sau de persoană care exploatează o întreprindere individuală sau o întreprindere familială. Astfel, ei puteau avea întreprinderi individuale sau de familie, însă, nu puteau să facă afaceri cu instituţiile publice, inclusiv cu primăriile.

Alte preveri care nu-şi vor mai face efectul

Un alt text adoptat stipula că „mandatul primarului încetează la pierderea, prin demisie, a calităţii de membru al partidului politic sau al organizaţiei minorităţii naţionale pe a cărui/cărei listă a fost ales“. Încetarea mandatului poate avea loc numai după rămînerea definitivă a hotărîrii judecătoreşti. În ce priveşte eliberarea din funcţie a viceprimarului ea se poate face de către consiliul local, prin hotărîre adoptată, prin vot secret, cu majoritatea a două treimi din numărul consilierilor, la propunerea motivată a primarului sau a unei treimi din numărul aleşilor în funcţie. Numai că, eliberarea din funcţie a viceprimarului nu se poate face în ultimele şase luni ale mandatului consiliului local. Un alt text din lege preciza că mandatul primarului declarat ales este validat în termen de 20 de zile de la data desfăşurării alegerilor de către judecătoria în a cărei rază teritorială se află circumscripţia electorală pentru care au avut loc alegeri, în procedură necontencioasă. Validarea se realiza la judecătorie, după depunerea raportului veniturilor şi cheltuielilor electorale, potrivit legii privind finanţarea partidelor şi a campaniilor electorale, prin încheiere pronunţată în camera de consiliu, fără a fi aplicabilă procedura de regularizare a cererii. Consiliul local putea fi dizolvat prin referendum local organizat ca urmare a cererii adresate în acest sens prefectului de cel puţin 25% din numărul cetăţenilor cu drept de vot înscrişi în Registrul electoral cu domiciliul sau reşedinţa în unitatea administrativ-teritorială. În Codul administrativ se mai arăta că era necesară majoritatea absolută a consilierilor locali pentru aprobarea hotărîrilor privind bugetul local, contractarea de împrumuturi, hotărîrilor prin care se stabileeau impozite şi taxe locale, celor privind participarea la programe de dezvoltare judeţeană, regională, zonală sau de cooperare transfrontalieră şi în cazul celor privind organizarea şi dezvoltarea urbanistică a localităţilor şi amenajarea teritoriului. Consilierii locali împuterniciţi să reprezinte interesele unităţii administrativ-teritoriale în societăţi, regii autonome de interes local şi alte organisme de cooperare sau parteneriat erau desemnaţi prin hotărîre a consiliului local, cu respectarea regimului incompatibilităţilor aplicabil şi a configuraţiei politice de la ultimele alegeri locale. Alte amendamente prevedeau că serviciile de permise de conducere şi certificate de înmatriculare a vehiculelor trebuiau descentralizate începînd cu 1 ianuarie 2019 şi ca intrarea în corpul funcţionarilor publici să se facă prin susţinerea unui singur examen naţional, în loc de două, după cum se propusese iniţial. Codul interzicea utilizarea funcţiei de funcţionar public în acţiuni publicitare pentru promovarea unei activităţi comerciale, precum şi în scopuri electorale. Potrivit unui alt articol, principiile care guverneau conduita profesională a funcţionarilor publici şi personalului contractual din administraţia publică erau: supremaţia Constituţiei şi a legii, prioritatea interesului public în exercitarea funcţiei, asigurarea egalităţii de tratament a cetăţenilor în faţa autorităţilor şi instituţiilor publice, libertatea gîndirii şi a exprimării, profesionalismul, imparţialitatea şi independenţa, cinstea şi corectitudinea, deschiderea şi transparenţa, responsabilitatea şi răspunderea.

Parlamentarii, între 1.550 şi 4.600 de lei.

Reamintim că parlamentarii, în 2015, au fost de acord să-şi voteze pensii speciale şi pentru ei. La acea vreme, deşi nimeni nu se aştepta la surprize, în sensul respingerii proiectului, la numărătoare uluirea a fost şi mai mare – votaseră pentru mai mulţi decît era de aşteptat. Pentru pensii speciale au votat 303 parlamentari, iar împotrivă au votat 124. Reprezentanţii PSD, UDMR, ai minorităţilor şi PC au susţinut aprobarea proiectului de lege, în timp ce aleşii PNL au votat împotrivă. Astfel, senatorii şi deputaţii primesc pînă la 4.600 de lei lunar în plus, la pensie. Suma este în funcţie de numărul de mandate deţinute. Un parlamentar cu un mandat va primi o pensie specială de 1.550 de lei, iar cel cu două mandate 3.100 de lei. Cei mai privilegiaţi vor fi parlamentarii cu minimum trei mandate, aceştia urmînd să beneficieze de un plus la pensie de 4.600 de lei.

Citește știrea
Advertisement
loading...
Un comentariu

Un comentariu

  1. V.Vasile

    8 noiembrie 2018 at 9:19 AM

    Jenant cum acesti paturici, conducatori vremelnici care au ajuns sus si din vina multora dintre noi, isi acorda beneficii , sinecuri, fara pic de rusine.
    Cu diplome obtinute din sufragerii, de pe la universitati doar de ei stiute, sau cocotat mult prea sus pentru mediocritatea lor, conduc destine si ne dau lectii. Avand in vedere starea latenta in care ne complacem multi dintre noi, avem ce meritam ….
    p.s. ,, desteptii sunt contemplativi, meditativi, sunt ca branza, stau si put.Privesc cum actioneaza prostii,ca da, prostii actioneaza si produc efecte,,

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Actualitate

Știai că poți face afaceri cu bani europeni? Iată cum!

Știe publicată cu

în data de

Dacă ți-ai dorit dintotdeauna să ai afacerea ta, dar lipsa banilor ți-a pus bețe în roate, trebuie să știi că există soluții! În primul rând încetează să mai visezi la acest lucru și fă ceva concret. Pune pe hârtie idei, dorințe, cifre. Mai pe scurt, apucă-te de creionat planuri pentru viitorul tau business, pentru că un plan bine pus la punct îți poate aduce succesul răsunător la care visezi si te poate transforma din angajat în angajator. Iar dacă idei ai, dar bani nu prea, atunci cauta un investitor. E adevărat că, dacă nu ai experiență în afaceri, un potential investitor este mai greu de găsit, dar nu imposibil. Oricum, mai exista o variantă. Programe pe fonduri europene cu finanțare neramburasabilă.

Iată câteva informații utile, care te pot duce spre împlinirea visului tău:

Start Up Nation este un program destul de cunoscut și accesat de tineri în principal, iar cel mai important este faptul că poți investi în afacerea ta bani pe care nu îi ai. Mai exact, Start Up Nations oferă suma de 200 de mii de lei nerambursabili, cam 42 de mii de euro, dacă vei avea un proiect câștigător. Schema este destul de simplă. Te înscrii cu un proiect, te dai peste cap să ai un dosar cu tot ce trebuie și apoi, dacă ai făcut totul ca la carte aștepți să primești finanțare.

Te poți axa atât pe un business în mediul rural cât și în mediul urban. Se acceptă inclusiv francizele, iar dacă te axezi pe producție vei avea mari șanse de câștig. În cazul în care afacerea ta ajunge în impas, poți apela la diverse firme care îți pot sări în ajutor. Pentru recuperare creanțe sau pentru consultanță este recomandat să cauți specialiști. Aceștia vor ști exact ce au de făcut și îți te vor scăpa de probleme.

Afaceri pentru românii din străinătate. Dacă ai plecat peste hotare și ai vrea să te întorci în țară, poți face acest lucru. Mai mult, ai toate motivele! Un program pe fonduri europene îți oferă 35 de mii de euro plus cursuri de antreprenoriat, dacă ești hotărât să începi un business. Mai multe detalii despre acest program găsești aici, iar dacă ai rude plecate în străinătate, le poți vorbi despre această modalitate de a accesa bani europeni.

Topul 3 idei de afaceri care te pot transforma din angajat în angajator:

1. Culturile bio sunt din ce în ce mai căutate. Asta, pentru că românii au devenit interesați nu doar de cantitate, ci și de calitate. Așadar, o afacere care să stârnească interes poate fi în domeniul agricol. O seră cu roșii bio, de exemplu, îți poate aduce un venit frumușel. Trebuie să știi, însă, că drumul acesta nu va fi ușor. În primul rând vei avea nevoie să obții certificate pentru produsele tale. Acestea vor atesta faptul că deții produse bio. Înclusiv semințele pe care le utilizezi vor trebui să aibă un astfel de certificat. Cei care au pornit la drum în acest domeniu recunosc că nu este simplu, dar merg mai departe, iar experiența lor se se vede de la an la an.

2. Fabrică de pâine. O idee de afaceri care s-ar putea să prindă foarte bine. Asta, pentru că românii pun preț pe pâinea “cea de toate zilele” și vor ceva de calitate. Ideal ar fi să te pricepi la așa ceva sau măcar să îți placă.

3. Scoală de IT pentru copii. În unele orașe există deja așa ceva iar afacerea pare a avea un adevărat succes. Copiii sunt interesați de programare și cursurile sunt pe placul lor. În plus, vara se organizează tabere, iar învățătura și distracția merg mână în mână.

Așadar, câteva soluții și idei plus ce ai creionat tu în mintea ta, pot fi baza unei afaceri de succes. Curaj!

Citește știrea

Actualitate

Neamţ: 722 de posturi vacante

Știe publicată cu

în data de

■ pînă la final de Cireşar s-ar putea angaja sute de nemţeni ■ cea mai mare recrutare de personal ar putea avea loc la Piatra Neamţ ■

Este de muncă în Neamţ şi numai cine nu vrea nu poate găsi un job. Asta după ce Agenţia Judeţeană pentru Ocuparea Forţei de Muncă Neamţ anunţă ca fiind vacante 722 de posturi, ceva mai multe decît săptămîna trecută. Cea mai mare recrutare de personal ar putea avea loc în Piatra Neamţ şi comunle limitrofe 451 de persoane, şomeri sau cei care doresc să-şi schimbe job-ul vechi cu unul nou. Pentru romaşcani sînt pe piaţă 209 cereri de personal şi ca de fiecare dată cele mai puţine slujbe sînt în zona Tîrgu Neamţ, respectiv 62. Defalcat, mai multe job-uri pentru personal de înaltă calificare vin de la angajatorii din Piatra Neamţ. Se caută doi ingineri construcţii civile şi industriale şi tot atîţia ingineri mecanici. Mai sînt vacante patru posturi de translatori şi cîte un loc pentru inginer chimist şi inginer producţie. În rest se caută 26 brutari, 18 confecţioneri la maşini de cusut industriale, 64 de muncitori necalificaţi, precum şi 10 operatori mase plastice sau 14 patiseri. Patronii mai nevoie de 11 dulgheri, 32 de agenţi de securitate, la care se mai adaugă 13 slujbe de ajutror de bucătar, 12 locuri sînt pentru ajutor de ospătar, plus 11 lucrători comerciali, 20 de ospătari şi 12 şoferi de camion. În multe alte ocupaţii sînt locuri de muncă disponibile, lista completă putînd fi studiată la sediul Agenţiei locale pentru ocuparea forţei de muncă Piatra Neamţ, de pe strada Mihai Eminescu. La Roman cererea de licenţiaţi este ca şi inexistentă şi este nevoie doar de un inginer constructor. Pentru ceilalţi cele mai multe angajări ar putea avea loc în industrie unde sînt libere de mai mult timp 64 de locuri de muncă pentru cei calificaţi ca şi confecţioner – asamblor articole textile plus 35 de posturi sînt pentru necalificaţi. În alte domenii mai este nevoie de alţi 15 necalificaţi, dar se caută şi 10 turnători produse ceramice. În zonă mai este de lucru, dar mai puţin, pentru agenţi de securitate, agenţi de vînzări, barmani, bucătari, casieri, femei de serviciu, precum şi preparatori marfă, şoferi autoturisme sau tinichigii industriali şi vînzători. La Tîrgu Neamţ patronii nu oferă nici un post pentru personal cu studii superioare dar se caută 5 confecţioneri textile şi tot atîţia lăcătuşi mecanici, precum şi 5 sudori, dar se mai pot angaja drujbişti, faianţari, agenţi de vînzări piese auto, precum şi tehnicieni medicali sau operatori maşini de surfilat.

Citește știrea

Actualitate

La ce detalii să fii atent când îți deschizi o pizzerie

Știe publicată cu

în data de

Cum pizza este una dintre optiunile de mancare la care romanii apeleaza cel mai des, mai ales atunci cand fac comenzi acasa sau la serviciu, nu e de mirare ca pizzeriile se numara printre cele mai populare tipuri de restaurante.

Sa-ti deschizi o pizzerie poate fi o investitie minunata, mai ales daca ai un plan bine pus la punct. Dar stii cu adevarat de ce este nevoie pentru a reusi cu aceasta afacere?

Noi restaurante-pizzerii se deschid in fiecare zi insa multe dintre ele nu reusesc sa supravietuiasca mai mult de cateva luni pe piata. Motivele sunt diverse, de la amplasarea nepotrivita, la personalul neprofesionist, la cheltuielile excesive pe salarii sau amenajare, sau lipsa strategiilor de marketing si advertising. Lista, evident, poate continua.

Prin urmare, inainte de a intra pe piata de food-service, trebuie sa o cercetezi riguros si sa vezi care sunt punctele tale forte. Incearca sa iti dai seama ce ii face pe competitori sa aiba succes si cum reusesc acestia sa se promoveze eficient.

Pornind o afacere mica, e drept ca nu ai aceleasi resurse ca un lant mare de pizzerii. Cu toate acestea, te poti folosi de strategii de marketing bine puse la punct pentru a veni in intampinarea clientilor cu oferte carora sa nu le poata rezista.

Ce zici de pizza pentru micul dejun, pizza low-carb sau pizza vegana? Ca in multe alte domenii, tendintele dau startul si in aceasta industrie, iar studiile arata ca tot mai multi consumatori isi indreapta atentia spre preparate mai sanatoase si ingrediente de calitate superioara. Asa ca n-ar fi rau sa iei si tu in considerare optiunile vegane, cele cu continut scazut de carbohidrati sau produsele fara gluten, pentru a obtine un avantaj competitiv.

Intocmeste un plan de afaceri pentru restaurantul tau. Incepe cu o scurta descriere a afacerii tale si a misiunii acesteia, stabileste obiectivele, produsele si serviciile pe care vrei sa le oferi. Include o analiza de piata si o lista de furnizori. Stabileste obiective realiste si elaboreaza un plan de actiune pentru a le realiza.

Estimeaza-ti cheltuielile si potentialele venituri. Atunci cand iti calculezi costurile de pornire, ia in considerare chiria, utilitatile, echipamentele si consumabilele, inventarul de bucatarie si materialele de marketing.

In aceasta etapa va trebui sa decizi daca cumperi sau inchiriezi echipamentele de bucatarie. Vei avea nevoie, printre altele, de un cuptor de pizza, de echipamente de pregatire a aluatului si de echipamente de refrigerare.

TOPK iti pune la dispozitie o gama variata de echipamente profesionale pentru domeniul alimentar. Cu o experienta de 24 ani in domeniu, firma ofera solutii complete de echipare pentru restaurante, catering, fast-food, baruri, cafenele, pizzerii, covrigarii, cofetarii, patiserii, gelaterii, brutarii, supermarket-uri, magazine alimentare, carmangerii, macelarii, spalatorii si curatatorii profesionale, depozite frigorifice. De la consultanta, planificare si pana la montaj si service, TOPK ofera toate facilitatile pentru clientii sai, inclusiv posibilitatea de plata in rate prin leasing sau inchiriere prin Grenke – optiuni foarte solicitate de antreprenorii la inceput de drum.

Un aspect important atunci cand deschizi o pizzerie este sa poti vinde pizza la un pret competitiv – un pret pe care sa il poti sustine pe termen lung si care sa-ti permita sa faci profit constant. Desi este tentant sa incepi cu preturi minime retine ca atunci cand treci la preturile care iti permit sa faci profit este posibil sa pierzi o parte din clientela. Pizza este un preparat accesibil tuturor, asa ca ar fi indicat sa te aliniezi cu concurenta in cazul in care nu urmaresti sa-ti deschizi o locatie de lux, care serveste specialitati costisitoare. Afla preturile produselor similare oferite de competitori si aplica-le si tu produselor tale.

Cu o cerere atat de mare pentru pizza, deschiderea unui restaurant-pizzerie poate fi o idee de afacere mai mult decat inspirata. Totusi, nu e de ajuns sa-ti deschizi o pizzerie pentru a avea succes. Acesta este consecinta unei planificari logistice impecabile, a retetelor delicioase si a unui brand si concept distinctive, asa ca fa-te remarcat!

Citește știrea

Trending