Publicitate

■ aceştia au participat la un proiect Erasmus

Participarea elevilor „digital natives“ din grupul-ţintă la proiectul „European values and being physically active through games for a better life“, finanţat de Comisia Europeană prin programul Erasmus+, exerciţiul bugetar 2014-2020, derulat în limba engleză, reprezintă o oportunitate de învăţare şi de dezvoltare personală şi profesională, aflată în complementaritate educaţia formală din cadrul sistemului de învăţământ. Coordonatorul proiectului este profesor Nadia Cîrcu de la Colegiul Naţional „Calistrat Hogaş“. Cea mai recentă mobilitate a avut loc în perioada 12-16 martie 2018, la Ankara, Turcia, unde a avut loc o nouă întîlnire în vederea organizării unor activităţi de învăţare/predare/formare. Ţările partenere sînt: Portugalia, România, Letonia, Polonia şi Turcia. Şcoala gazdă a fost Inonu Anatolian HighSchool, Altindag, Ankara. Obiectivele activităţii au vizat: consolidarea, în rîndul elevilor din grupul-ţintă, a două valori europene – toleranţa şi solidaritatea; prezentarea, de către elevi, a unui joc tradiţional din fiecare ţară parteneră; interpretarea, de către elevii participanţi din ţările partenere, a unei scenete care vizează toleranţa şi solidaritatea; prezentarea, de către fiecare partener, a unui ziar cu tema „Valori europene“; familiarizarea cu civilizaţia şi cultura turcă. La întîlnire au participat Nadia Cîrcu, coordonatorul proiectului, prof. dr. Mihaela Cătălina Tărcăoanu şi elevii: Alexandra Avram (clasa a X-a), Silviu Chihai (clasa a IX-a), Theodor Ştefan Cioaric (clasa a IX-a), Estera Dumitrache (clasa a XI-a), Vlad Gubendreanu (clasa a X-a), Bianca Popu (clasa a IX-a), Ştefan Pavăl (clasa a XI-a), Alexandra Sandu (clasa a XI-a). Ziua de luni a fost dedicată ceremoniei de deschidere şi exerciţiilor de spargere a gheţii şi de intercunoaştere, în timp ce, marţi, 13 martie 2018, elevii au trebuit să interpreteze scenetele concepute de ei şi să prezinte ziarele cu tema „Valori europene“, pentru a face schimb de exemple de bune practici. De exemplu, elevii români au prezentat dramatizarea avînd ca temă solidaritatea şi toleranţa în sport, protagonistul fiind un baschetbalist acuzat pe nedrept de dopaj. Un seminar – eveniment de multiplicare a avut loc, miercuri, la Universitatea Gazi, acolo unde profesori universitari de la Federaţia Tuturor Sporturilor au susţinut prelegeri despre valorile europene, precum şi despre ce presupune a fi activ din punct de vedere fizic. Programul a inclus şi vizite culturale, asfel încît participanţii au putut cunoaşte cultura şi civilizaţia turcă: Anitkabir, Moscheia Kocatepe, Parcul Kugulu, Hamamonu, Muzeul Civilizaţiei Anatoliene, Castelul Ankara, Capadocia. Ziua de vineri a fost rezervată prezentării jocurilor tradiţionale specifice fiecărei ţări partenere, ulterior, elevii au învăţat regulile şi le-au aplicat, într-o atmosferă caldă, prietenească, plină de voie bună. La final a avut loc ceremonia de înmînare a certificatelor care atestă implicarea în activităţile proiectului. S-au format viitori cetăţeni europeni, s-au depăşit bariere lingvistice, s-au îmbunătăţit competenţe de comunicare în limba engleză, s-au însuşit cunoştinţe minime de limbă turcă, portugheză, letonă, română, s-au legat prietenii care vor dăinui, s-au tezaurizat amintiri etc. Elevilor li se deschid noi orizonturi, au şansa să călătorească în străinătate şi să îşi dezvolte competenţele specifice secolului al XXI- lea: rezolvare de probleme, abilităţi multimedia, gîndire critică şi sistemică, colaborare şi comunicare interpesonală, exersarea dialogului intercultural.

Opiniile participanţilor

Theodor Ştefan Cioaric: „Iniţial, mi-am propus ca anul acesta să nu particip în niciun proiect. Îmi tot ziceam: «Lasă că ai timp şi la anul». Asta pînă cînd am aflat de Erasmus+ ce urma să aibă loc în Ankara. Nu ştiu ce mi-a trecut prin cap în acel moment, însă nu regret nimic. Este una dintre experienţele ce nu poate fi înlocuită şi nici uitată. Nu aveam aşteptări ridicate, sincer să fiu. Ţările participante au fost în număr de cinci: Turcia, Polonia, Letonia, Portugalia şi România. De aş putea exprima în cuvinte legătura creată între elevii participanţi, chit că a început să se dezvolte abia pe la mijlocul săptămînii, aş face-o. Nu aş exagera dacă aş afirma că este o legătură culturală ce distruge regulile spaţio-temporale cunoscute deja. Să nu omit şi modul în care elevii şi-au imbunătăţit modul în care comunică în limba engleză, fapt pe care l-am observat la toţi participanţii. Erasmus+ nu înseamă doar un anumit proiect legat cu o anumită temă. Erasmus+ înseamnă conexiunea interculturală a ţărilor participante exemplificată cu ajutorul elevilor, dar şi a profesorilor participanţi“.

Estera Dumitrache: „Participarea în acest proiect, pentru mine, a însemnat dezvoltare pe plan cultural, intelectual şi social. Am învăţat foarte multe lucruri interesante şi am căpătat experienţă necesară în viitor. În primul rînd, realizarea ziarului ne-a făcut să înţelegem rolul proiectului. Scrierea scenariului pentru dramatizare a fost un proces care ne-a pus minţile la contribuţie, ne-a ajutat să ne apropiem şi să devenim o echipă, în adevăratul sens al cuvîntului. Faptul că am locuit la o elevă de etnie turcă m-a făcut să înţeleg tradiţiile şi să experimentez cum este să locuieşti într-o ţară musulmană. Am legat o prietenie aparte cu familia gazdă şi pot spune că m-aş întoarce cu plăcere să îi vizitez. Utilizarea limbii engleze m-a ajutat să îmi consolidez competenţele lingvistice şi să devin mai sigură pe mine. În opinia mea, participarea în proiecte Erasmus+ îţi oferă o şansă reală de a vizita locuri noi, de a învăţa lucruri folositoare, de a cunoaşte oameni minunaţi şi de a lega prietenii internaţionale de durată. Recomand cu încredere participarea în astfel de proiecte pentru o experienţă unică, de neuitat“.

Vlad Gubendreanu: „Proiectul Erasmus+, desfăşurat în Ankara, a reprezentat, pentru mine însumi, un prilej de interacţiune interculturală. Astfel, munca depusă efectiv pentru sarcinile de proiect a coexistat cu atmosfera destinsă creată, atît de relaţionarea cu ceilalţi elevi, cît şi de activităţile, ce aveau drept obiectiv cunoaşterea ţării de faţă, respectiv, Turcia. Totodată, participarea activă la realizarea ziarului a necesitat şi prezentarea concretă a acestuia în faţa unui public şi mi-au permis dezvoltarea continuă a ceea ce în romgleză se numeşte public speaking“.

Ştefan Pavăl: „Este pentru a doua oară cînd plec într-o mobilitate în străinătate prin intermediul proiectelor Erasmus+ şi, sincer să fiu aş mai participa încă de 10 ori! Am avut posibilitatea de a experimenta şi descoperi alte ţări cu totul diferite faţă de România! Acolo am cunoscut noi oameni şi am legat prietenii frumoase, dar, cel mai important a fost faptul că am reuşit să mă cunosc pe mine însumi! Recent, m-am întors din Turcia, o ţară incredibilă cu oameni frumoşi şi o cultură pe măsură. Am fost plăcut impresionat şi sînt fericit că am venit acasă cu un bagaj plin de amintiri frumoase şi cunoştiinţe. Pe lîngă faptul că descoperi alte culturi, proiectele Erasmus+ îşi oferă perspective noi şi te învaţă lucruri pe care nu le ştiai şi care îţi vor fi folositoare în viitor, în funcţie de tema pe care proiectul o prezintă! Recomand aceste proiecte din toată inima tutoror elevilor şi îmi doresc ca măcar unul din fiecare clasă să aplice şi să descopere cu adevărat ce înseamnă aceste proiecte, emoţia şi bucuria care ţi-o pot oferi!“.

Bianca Popu: „Proiectul Erasmus+ a fost o experienţă de neuitat! La întoarcerea din Turcia am venit cu un bogat bagaj cultural şi cu multe amintiri frumoase. Am descoperit viaţa elevilor turci, cu bune şi cu rele şi, pentru cîteva zile, am devenit parte din ea. Am avut ocazia de a asista la o oră de limba engleză pentru începători şi am observat că ora se desfăşura ca o discuţie liberă (puţin haotică), însă destul de eficientă pentru asimilarea cunoştinţelor la această materie. Le mulţumesc coordonatorilor proiectului şi doamnelor profesoare pentru că mi-au oferit această şansă“.

Silviu Chihai: „Din punctul meu de vedere, primul meu proiect Erasmus+ a fost o experienţă unică. În timpul petrecut în Ankara, am avut ocazia de a cunoaşte elevi de aceeaşi vîrstă, cu interese comune şi de a experimenta stilul de viaţă din capitala Turciei. Mulţumită coordonatorilor proiectului, am reuşit să ne prezentăm atît viziunile asupra sportului, cît şi cîteva jocuri tradiţionale din fiecare ţară. În final, a fost un proiect reuşit, unde am legat prietenii şi am învăţat lucruri noi“.

loading...

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.